Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: hellingshoek schroefbladen bepalen

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:24 #1467118

Wie kan mij helpen met het bepalen van de juiste hoek van de schroefbladen van mijn 17” Maxprop 2. Ik gebruik deze in combinatie met een 28 jaar oude Vetus M4.14. A102. 32 PK bij 3000 rpm en een Wurth ZM10 keerkoppeling.

Met 2000 toeren zou ik ca. 6 knopen willen varen. De hellingshoek vd schroefbladen van de Maxprop is in stappen van 2 graden instelbaar tussen 10 en 30 graden.

Kan ik de hellingshoek flexibel zelf bepalen afhankelijk van de snelheid die ik bij een bepaald toerental wil varen, of is het vermogen van de motor bij een bepaald toerental bepalend? Volgens de handleiding van de Maxprop 2 is de overbrengingsverhouding tusssen motor en as (Engine Reduction Ratio) bepalend.

Wie weet hoe ik op basis van deze gegevens de juiste hellingshoek van mijn Maxprop 2 schroefbladen kan bepalen?

Alvast bedankt en groet,
Berci
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 08:28 door Bries36Amersfoort. Reden: Type proeller ontbrak nog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:39 #1467120

Gaat het om deze boot?

Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 08:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:39 #1467121

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Bries36Amersfoort schreef :
Wie kan mij helpen met het bepalen van de juiste hoek van de schroefbladen van mijn 17” Maxprop 2. Ik gebruik deze in combinatie met een 28 jaar oude Vetus M4.14. A102. 32 PK bij 3000 rpm en een Wurth ZM10 keerkoppeling.

Met 2000 toeren zou ik ca. 6 knopen willen varen. De hellingshoek vd schroefbladen van de Maxprop is in stappen van 2 graden instelbaar tussen 10 en 30 graden.

Kan ik de hellingshoek flexibel zelf bepalen afhankelijk van de snelheid die ik bij een bepaald toerental wil varen, of is het vermogen van de motor bij een bepaald toerental bepalend? Volgens de handleiding van de Maxprop 2 is de overbrengingsverhouding tusssen motor en as (Engine Reduction Ratio) bepalend.

Wie weet hoe ik op basis van deze gegevens de juiste hellingshoek van mijn Maxprop 2 schroefbladen kan bepalen?

Alvast bedankt en groet,
Berci
Hoe snel loopt je boot nu ,bij 2000 toeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:47 #1467123

Ca. 5 knopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:49 #1467124

Klopt! Maar dan de eerdere versie uit 1992 met bouwnummer 3, voorheen de Ticia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:50 #1467125

Bries36Amersfoort schreef :
Ca. 5 knopen

Bij welke spoed/hellingshoek? Haalt je motor nu 3000 rpm; hoe snel vaar je dan?
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 08:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:55 #1467126

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Welkom,
Je pakt je 'probleem' wel op een ongebruikelijke manier aan. De nomale manier is dat je de spoed dusdanig insteld dat je motor nog net z'n maximale toerental kan halen.
Is de spoed te groot dan wordt dit toerental niet gehaald en dus heb je ook niet het volle motorvermogen beschikbaar.
Is de spoed te klein dan haal je wel het max toerental, maar dan zonder dat de schroef het maximale aan water verzet.

De kans dat je dus niet je max motorvermogen kan omzetten in 'manoeuvreer' vermogen is erg groot als je jouw aanpak kiest. (Wat natuurlijk ook een keus kan zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:56 #1467127

Nachtvlinder schreef :
Bries36Amersfoort schreef :
Ca. 5 knopen

Bij welke spoed/hellingshoek?

Tsja, ik heb ‘m uit elkaar gehaald zonder even de oorspronkelijke configuratie hellingshoek vast te stellen. Niet heel slim ;-) maar was zowieso van plan om hem van scratch even opnieuw te configureren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 08:57 #1467128

Nachtvlinder schreef :
Bries36Amersfoort schreef :
Ca. 5 knopen

Bij welke spoed/hellingshoek? Haalt je motor nu 3000 rpm; hoe snel vaar je dan?
Ca. 6 knopen
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:07 door Bries36Amersfoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:02 #1467130

rooiedirk schreef :
Welkom,
Je pakt je 'probleem' wel op een ongebruikelijke manier aan. De nomale manier is dat je de spoed dusdanig insteld dat je motor nog net z'n maximale toerental kan halen.
Is de spoed te groot dan wordt dit toerental niet gehaald en dus heb je ook niet het volle motorvermogen beschikbaar.
Is de spoed te klein dan haal je wel het max toerental, maar dan zonder dat de schroef het maximale aan water verzet.

De kans dat je dus niet je max motorvermogen kan omzetten in 'manoeuvreer' vermogen is erg groot als je jouw aanpak kiest. (Wat natuurlijk ook een keus kan zijn)

Goed punt! Maar hoe bepaal ik dan de optimale spoed? Volgens de maxprop-handleiding is de Engine Reduction Ratio bepalend. Maar kan die in de handleiding van mijn Vetus M 4.14 nergens vinden. Is er een andere manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:10 #1467132

Als je dan toch van scratch moet beginnen, kun je met deze tool een startwaarde vinden:
vicprop.com/displacement_size_new.php

Met een tabel van Maxprop reken je de daar gesuggereerde spoed om naar bladhoek

De reductie van je KK zou erop moeten staan. Je kunt deze ook meten door op vliegwiel/krukaspoelie een markering te zetten (witte stift, plakkertje oid) en dit ook op de schroefas te doen. Motor tornen tot schroefas één omwenteling heeft gemaakt en tellen hoeveel omw krukas daarvoor nodig had.

Dan ga je varen en stel je de spoed bij, indien nodig. Jij wilt een soort “overdrive”, waarbij je bewust méér spoed geeft dan die nodig om bij 3000 rpm het daarbij maximale vermogen te leveren
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:18 #1467136

Nachtvlinder schreef :
Als je dan toch van scratch moet beginnen, kun je met deze tool een startwaarde vinden:
vicprop.com/displacement_size_new.php

Met een tabel van Maxprop reken je de daar gesuggereerde spoed om naar bladhoek

De reductie van je KK zou erop moeten staan. Je kunt deze ook meten door op vliegwiel/krukaspoelie een markering te zetten (witte stift, plakkertje oid) en dit ook op de schroefas te doen. Motor tornen tot schroefas één omwenteling heeft gemaakt en tellen hoeveel omw krukas daarvoor nodig had.

Dan ga je varen en stel je de spoed bij, indien nodig. Jij wilt een soort “overdrive”, waarbij je bewust méér spoed geeft dan die nodig om bij 3000 rpm het daarbij maximale vermogen te leveren

Bedankt voor de handige online rekentool en de tip om de overbrengingsverhouding praktich vast te stellen. Denk dat ik er hiermee wel uitkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:21 #1467137

Je KK is Hurth ZF10?

Wurth maakt geen keerkoppelingen en Hurth kent geen ZM type…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:23 #1467138

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Let ook goed op de merktekens en lettertjes. De overbrenging van de kk is ook erg belangrijk.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:29 #1467140

Nachtvlinder schreef :
Je KK is Hurth ZF10?

Wurth maakt geen keerkoppelingen en Hurth kent geen ZM type…

Zo is dat.
Hier de manual van de Hurth ZF10M, met daarin 4 verschillende reducties ;-)
(ok, 2 zijn voor achteruit).

Bijlage:

Bestandsnaam: ZF_10_M.pdf
Bestandsgrootte:359 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:30 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:36 #1467143

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Bries36Amersfoort schreef :
Nachtvlinder schreef :
Bries36Amersfoort schreef :
Ca. 5 knopen

Bij welke spoed/hellingshoek? Haalt je motor nu 3000 rpm; hoe snel vaar je dan?
Ca. 6 knopen
als de boot bij 2000 toeren 5 kn loopt zou hij bij 3000 toeren aanmerkelijk sneller moeten varen dan 6 kn. Zeker niet omdat de boot bij 6 kn nog lang niet bij de rompsnelheid van 7.7 kn zit.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:42 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 09:57 #1467144

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Het staat gewoon in de manual hoor en als bezitter van een drieblads Maxprop kan ik bevestigen dat het klopt ;)
If the
engine does not reach the desired RPM, reduce the
blade angle α; if on the contrary the engine exceeds the
desired RPM, increase the blade angle α. A two degrees
change in blade angle will change the engine RPM by
about 15%, at the same boat speed.

Je moet dus de spoed groter zetten waarbij een tandje verhogen 15% minder toeren betekent.
Vermoedelijk moet jij dus 1 of max. 2 tandjes verhogen.
Lees dat stukje van Rooie Dirk nog eens, haal je je max toeren niet dan heb je ook niet de beschikking over je maximale motorvermogen. Om te toeren is dat fijn maar aan het eind van het seizoen met een vuilere romp gaat je dat opbreken waarbij je motor snel oververhit raakt als je even de brug wilt halen. Zeker omdat 32 pk niet overdreven veel is voor die schuit.
Heb zelf het T-shirt :whistle:
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 09:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:00 #1467145

holtere schreef :

Je moet dus de spoed groter zetten

Dat was vroeger, voordat hij de Maxprop uit elkaar haalde zonder naar de stand te kijken ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:05 #1467146

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Ehh, nee toch?
De boot vaart nu 5 knopen bij 2000 toeren en 6 knopen bij 3000?
Dat is gewoon te langzaam!
Dan is alles gemonteerd en moet hij de boot lichten en aanpassen toch?
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 10:06 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:12 #1467147

holtere schreef :
Dat is gewoon te langzaam!

Zeker, er moet 2 tot 4 graden bij. Maar waarbij ...... ;-) :evil:

Ander klein probleempje: TS zegt dat het een 17 inch Maxprop is.
Die bestaan niet.
De maten gaan in mm, vanaf 300 met stappen van 50.
Er is dus een 15,7 en een 17,7 inch versie. Geen 17, wel bijna 16 en bijna 18.
Welke is het nu?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 10:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:32 #1467150

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
De maat die de schroef werkelijk heeft maakt niet uit want deze schroef zit er onder met geschetst resultaat.
2 of 4 graden erbij niet duidelijk?
20 graden (volgens Maxprop) is de middelste stand. Stel dat deze schroef bij demontage op 18 graden blijkt te staan zet je hem op 20 of 22.
Niet zo moeilijk toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:40 #1467151

holtere schreef :
20 graden (volgens Maxprop) is de middelste stand. Stel dat deze schroef bij demontage op 18 graden blijkt te staan zet je hem op 20 of 22.
Niet zo moeilijk toch?

"stel dat" is een aanname. We weten dat niet, TS ook niet.

Maar ik zeg zomaar dat hij op 22 graden moet, gegeven de boot, de motor en de (vermoedelijk 15,7 inch) schroef.
Enige onzekerheid is de reductie van de kk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:49 #1467153

Bries36Amersfoort schreef :
mijn 17” Maxprop 2.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 10:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:51 #1467154

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Maar ik zeg zomaar dat hij op 22 graden moet, gegeven de boot, de motor en de (vermoedelijk 15,7 inch) schroef.
Ja, dat ben ik met je eens en gok ook dat de schroef nu 2 a 4 graden lager ingesteld staat. In ieder geval te laag!
2 tot 4 erbij dus en dat weet hij zeker als die de schroef (voorzichtig) demonteert ;)
Enige onzekerheid is de reductie van de kk
Die wetenschap gaat niks toevoegen. Hij heeft een Maxprop B) dus hij kan in/afstellen naar het resultaat van een vaartestje.
Honderd keer beter dan iedere berekening.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 10:52 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

hellingshoek schroefbladen bepalen 19 mrt 2023 10:54 #1467156

TS weet niet hoe de spoed ingesteld was, voor hij de schroef uit elkaar haalde. TS moet dus vanaf scratch een redelijke startwaarde bepalen, gaan proefvaren en, indien nodig, even in de kraan om bij te stellen.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2023 10:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl