Wat een overdreven reacties op simpelweg het verwoorden van mijn gedachtengang achter loctite waar Keeszeiler heen vraagt. Ik geef niet eens advies, maar stel juist een vraag
AdB schreef :
Jeetje, wat een ......
Het enige wat die splitpen doet is de moer op zijn plaats houden.
Geen belasting of wat dan ook.
TS koopt een splitpen bij de Gamma/Karwei/Hornbach ofzo en deze rot in
korte tijd weg.
Gevolg, moer raakt los en de schroef valt er af.
Leermoment; koop een goede RVS splitpen van de juiste maat.
" single point of failure" laat me niet lachen
Tijd dat we weer gaan zeilen...
A
Dan zou ik als ik jou was maar snel gaan zeilen, je hebt duidelijk meer last van ‘landziekte’ dan ik. Maarja ik zeil dan ook de winter door…
Joop66 schreef :
[…]
Volgens de definitie is het losraken van de moer, nadat de splitpen verdwenen is, geen single point of failure meer. Er moeten 2 dingen mis gaan voordat de schroef weg is. Deze scoort geen punten in een juist gemodereerde FMEA.
Ja daar heb denk ik wel gelijk in.
Hoewel mijn ervaring is toen ik een keer in de winter op de kade stond nadat de boot 2 jaar in het water lag (waarvan pas 6 maanden in ons bezit), de borgschroef van onze schroef bleek niet aanwezig te zijn en de moer kon met vingerpuntjes los kon worden gedraaid dus zonder gereedschap (moet eigenlijk met 80NM vast zitten)
Vermoeden is dat de schroef in het verleden verkeerd gemonteerd/geborgd is geweest, maar voor de zekerheid heb ik daar een beetje loctite op het schroefdraad gedaan van zowel de grote moer als de kleine borgschroef.
Gezien wij veel varen op tov Zeeuwse begrippen extreem krap vaarwater, met veel motorboten en geen ankerbeslag hebben, geeft dit een beter gevoel terwijl het vrijwel niets lost en los krijg je het toch. De manier van borgen anders dan een splitpen bij een BBM, die manier zal ik meer vertrouwen.