Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003?

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 19 mrt 2023 22:10 #1467285

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Wie heeft er ervaring of tips over het regulatuer systeem van een Volvo Penta 2003?
Sinds een half jaar loopt de motor wat onregelmatig als hij warm wordt?
Dan kan het stationair toerental ook steijgen van 750 naar b.v. 1300. Eenmaal ingekoppld is het weer 750, eenmaal weer vrij weer 1300 toeren. De gas hendel op de motor staat dan klem tegen de lage aanslag.
De motor loopt op HVO100.
Wie herkend dit probleem.

Reeds uitgevoerd:
- Opvoerpomp reeds vervangen
- Luchtfilter schoon gemaakt
- Extra veer op de gashendel.( om teveel wrijving in morse kabel te elimineren, dubbele bediening)
- Olie vervangen en is nog helder
- stelboutje 39 + 40 ingesteld op 750 rpm.

te doen:
- Diesel fijnfilter vervangen
- REGULATION SYSTEM demonteren en schoonmaken.

Wie heeft ervaring met deze motor en deze klus en eventuele tips. Of van: blijf af!

manuals aanwezig, zie bijlagen.

Bijlage:

Bestandsnaam: REGULATIONSYSTEM.pdf
Bestandsgrootte:49 KB


Zie blz 28:

Bijlage:

Bestandsnaam: VOLVO2001_...NUAL.pdf
Bestandsgrootte:586 KB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 06:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 03:28 #1467295

Dus de motor wordt stationair in zijn werk op een constante 700 rpm gehouden, en stationair in zijn vrij op een constante 1300 rpm? Toerental pendelt niet?

Is dit bij schakelen symmetrisch of zit er hysterese in?

Hoe reageert de regelaar op gashandle instellingen in vrij wanneer warm (wat doet ie als je vanaf die te hoge 1300 rpm gas geeft en weer naar stationaire stand gaat)?

forums.ybw.com/index.php?threa...574901/#post-7924728
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 04:00 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 06:37 #1467300

  • Jojan
  • Jojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Goedemorgen
Ik heb ongeveer het zelfde gehad. Lang gezocht uiteindelijk de dynamosnaar eraf gehaald
En de motor liep weer als een zonnetje. De spanning regelaar van de dynamo was stuk
Makkelijk te testen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 06:48 #1467302

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Jojan schreef :
Goedemorgen
Ik heb ongeveer het zelfde gehad. Lang gezocht uiteindelijk de dynamosnaar eraf gehaald
En de motor liep weer als een zonnetje. De spanning regelaar van de dynamo was stuk
Makkelijk te testen

Dag Jojan,

De dynamo regelaar is niet defect, ik kan de spanning en stroom uitlezen en is stabiel, geen onregelmatigheid.

Zonder dynamosnaar loopt de koelwaterpomp ook niet
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 06:57 #1467304

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nachtvlinder schreef :
Dus de motor wordt stationair in zijn werk op een constante 700 rpm gehouden, en stationair in zijn vrij op een constante 1300 rpm? Toerental pendelt niet?

Is dit bij schakelen symmetrisch of zit er hysterese in?

Hoe reageert de regelaar op gashandle instellingen in vrij wanneer warm (wat doet ie als je vanaf die te hoge 1300 rpm gas geeft en weer naar stationaire stand gaat)?

forums.ybw.com/index.php?threa...574901/#post-7924728

Als de motor koud is lijkt het allemaal nirmaal, maar later iets warmer treedt het op. Voor het vervangen van de opvoerpomp klom het toerental omhoog en ging dan heel langzaam weer trug over een minuut. Na het vervangen blijft het constant hangen op 1300-1500 en varieerd niet in stationair.

Dat even omhoog schieten in z'n vrij deed de motor altijd al. Maar komt nu niet meer vanzelf terug.
Mogelijk dat het regulateur systeem vervuild is en niet meer regelt zoals bedoeld. Mogelijk dat de regulatuer stang niet lekker beweegt o.i.d door aangekoekt vuil/olie? Geen idee.

Overgens smoort de motor niet op hogere toerentallen, dus geen valse lucht of brandstof tekort.
Maar voordat ik me een hele hoop (verkeerd) werk op m'n hals haal zo vlak voor het seizoen wil ik wel wat meer ervaringen verzamelen.

Misschien is er hier iemand met een "AHA Elrlebnis" die een gouden tip heeft?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 07:08 #1467308

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nachtvlinder schreef :
Dus de motor wordt stationair in zijn werk op een constante 700 rpm gehouden, en stationair in zijn vrij op een constante 1300 rpm? Toerental pendelt niet?

Is dit bij schakelen symmetrisch of zit er hysterese in?

Hoe reageert de regelaar op gashandle instellingen in vrij wanneer warm (wat doet ie als je vanaf die te hoge 1300 rpm gas geeft en weer naar stationaire stand gaat)?

forums.ybw.com/index.php?threa...574901/#post-7924728

Nachtvlinder,
Dat in de link lijkt héél erg op mijn probleem, zelfde motor en zelfs zelfde boot!
Ik was ook al bang voor de centrifugaal gewichten, maar de tip met remmenreiniger etc. is een goede, scheelt een hoop sleutelen.
Ik ben alleen benieuwd waar de remenreiniger blijft? Als dat in de smeer olie komt is dat een "dingetje", verversen dan maar weer.

Wordt vervolgd!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 07:21 #1467312

Het is een centrifugaalregelaar die verstoringen in belasting niet goed opvangt in elk geval. Én het is temperatuurafhankelijk. De aanvoer van diesel is goed en luchtvrij weet je zeker.

(dus dit herken je níet: zeilersforum.nl/index.php/foru...en-toerental#1268359)

Dan is het dus een mechanisch probleem: zware punten door vervuiling of slijtage “ergens in dat systeem”. Beginnen met schoonmaken lijkt mij dan ook de eerste stap. Olie verversen na de verdunning inderdaad! Werkt dat niet, dan moet de regulateur uitgebouwd worden.

Waar ik geen idee van heb is of de weerstand van de regelstang van de brandstofpomp (die de regulateur verstelt) beïnvloed wordt door het type brandstof (en of dit bij HVO dan merkbaar zwaarder zou gaan dan bij je eerder getankte diesel).
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 07:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 07:44 #1467315

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
Nachtvlinder schreef :
--8< - - - - - - - - -

Waar ik geen idee van heb is of de weerstand van de regelstang van de brandstofpomp (die de regulateur verstelt) beïnvloed wordt door het type brandstof (en of dit bij HVO dan merkbaar zwaarder zou gaan dan bij je eerder getankte diesel).


Dat zou best iets kunnen zijn qoute van slumpoil website:
"Daarentegen heeft HVO een iets lagere dichtheid (soortelijk gewicht) dan reguliere diesel. Ook de viscositeit (vloeibaarheid) van HVO is anders dan die van conventionele diesel. Hierdoor voldoet HVO niet aan de EN590 norm voor reguliere diesel, maar wel aan de EN15940 specificatie voor paraffinische dieselbrandstof."

viscositiet van hvo is iets meer: edepot.wur.nl/453311

Wellicht een tijdje alleen diesel tanken kijken of het probleem zich daarna niet meer vorodoet.
je zou ook een extern tankje kunnen gebruiken voor de test.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 07:44 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 08:18 #1467329

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Sprokkie schreef :
Nachtvlinder schreef :
--8< - - - - - - - - -

Waar ik geen idee van heb is of de weerstand van de regelstang van de brandstofpomp (die de regulateur verstelt) beïnvloed wordt door het type brandstof (en of dit bij HVO dan merkbaar zwaarder zou gaan dan bij je eerder getankte diesel).


Dat zou best iets kunnen zijn qoute van slumpoil website:
"Daarentegen heeft HVO een iets lagere dichtheid (soortelijk gewicht) dan reguliere diesel. Ook de viscositeit (vloeibaarheid) van HVO is anders dan die van conventionele diesel. Hierdoor voldoet HVO niet aan de EN590 norm voor reguliere diesel, maar wel aan de EN15940 specificatie voor paraffinische dieselbrandstof."

viscositiet van hvo is iets meer: edepot.wur.nl/453311

Wellicht een tijdje alleen diesel tanken kijken of het probleem zich daarna niet meer vorodoet.
je zou ook een extern tankje kunnen gebruiken voor de test.
Het regulateur mechanisme heeft helemaal geen contact met de brandstof.Het wordt door smeerolie gesmeerd.De regulateur werkt gewoon traag of er is een kleine speling in het gebied waar weinig brandstof ingespoten werdt.Dus bij minimaal vermogen.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 09:32 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 13:47 #1467409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Nóg een toevoeging:
Augustus 2022 de motor gespoeld met motor flush van Forte.

je zou dan verwachten dat enige sludge en aangekoekte zooi opgelost zou zijn, maar het heeft op het verschijnsel geen invloed getoond.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 14:26 #1467412

Duidelijk madoc

Ts: Dan heeft nogmaals spoelen geen zin lijkt mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 15:05 #1467421

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Ik had iets vergelijkbaars met een 2002. uiteindelijk bleek een lekke klep de oorzaak. Na een koprevisie weer 100%.
Kleppen werden eerst zonder de kop te demonteren gecontroleerd met apparaatje dat rook in de cilinder blies via de verstuiveropening. Toen bleek de rook op plekken te komen waar die niet moest zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie ervaring met regulatuer systeem VP2003? 20 mrt 2023 20:39 #1467524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
HPV schreef :
Ik had iets vergelijkbaars met een 2002. uiteindelijk bleek een lekke klep de oorzaak. Na een koprevisie weer 100%.
Kleppen werden eerst zonder de kop te demonteren gecontroleerd met apparaatje dat rook in de cilinder blies via de verstuiveropening. Toen bleek de rook op plekken te komen waar die niet moest zijn.

Interessant, houden we in gedachte voor plan-B.
Alhoewel ik nog niet het verband zie met een verhoogd stationair toerental?

Als ik de kleplichter aanraak gaat die alleen maar minder open.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 mrt 2023 20:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl