Hi,
De motorsteunen van mijn VolvoPenta 2040D moeten vervangen worden. Dus ik heb de dempers gezocht en gevonden die er nu onder zitten, maar merkte een groot prijsverschil tussen de VP dempers en die van de producent. De VP demper is gewoon een Cushyfloat demper.
Voor 1 VP demper kan je 3 Cushyfloat dempers kopen.
De basis is een Cushyfloat demper van het type 17-609, bij de motor twee met een hardheid van 45 en bij de saildrive met een hardheid van 65.
Proefondervindelijk is mij duidelijk geworden waar het verschil zit. Het verschil zit in de draad die wordt toegepast in de moer van de demper. De VP demper heeft een metrisch fijne draad en de cushyfloat heeft een 'standaard' metrische draad.
De dempers worden geleverd met een standaard stelstift. Deze zit met iets locktite vast, maar bij 2 kreeg ik die zonder problemen los met een steeksleutel, maar de 3de blijft zitten.
* Iemand tips hoe je de stelstift met locktite los krijgt, zonder de demper in werking te beschadigen?
De demper bij de saildrive maakt gebruik van ene verloopstift. De demper heeft een M16 draad, maar het gat van de saildrive is 12. De stelstift die te koop zijn, blijken na bestelling en navraag alleen M16 fijndraad te hebben. Iets wat pas duidelijk wordt nadat ik er een gekocht had.
* Weet iemand waar je een verloopstift kan kopen/maken die van M16 naar M12 gaat en bij het laten maken, wat is het juiste materiaal?
Ddank voor al jullie reacties alvast!!
Pepijn