Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoge snelheid

Hoge snelheid 24 mrt 2023 20:27 #1468619

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik heb een 30pk diesel in een zeilboot van 8 ton (36 voet). Wanneer ik een haven binnenvaar heb ik de motor in de versnelling staan, zonder extra gas. Ik vind dat de boot dan erg snel vaart en moet dan vaak naar neutraal terugschakelen. Ook bij het invaren van sluizen merk ik dat ik sneller vaar dan andere boten en moet ik heel vaak terugschakelen naar neutraal.

Hoe kan ik de snelheid verminderen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 24 mrt 2023 20:35 #1468622

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
Spoed van de schroef iets laten verminderen.
Daarmee moet je dan wel weer meer gas geven om op je rompsnelheid te komen.
Je kunt ook kijken of je de motor minder toeren in zijn stationair kunt laten draaien, meestal is dit tussen de 600 en 800 toeren per minuut.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 24 mrt 2023 20:36 #1468624

Hoeveel toeren maakt ‘ie op eerste stand gas vooruit/achteruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 24 mrt 2023 21:16 #1468630

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Dit is een bekend euvel bij schepen waarvan de motorisering nogal krachtig is ten opzichte van de bootafmeting. Om die reden bieden bepaalde keerkoppelingen de optie om een zgn. trolling valve (slenterklep) te monteren. Deze optie laat de keerkoppeling bij stationair toerental slippen zodat het toerental van de schroef afneemt. Of dat bij jouw keerkoppeling mogelijk is zou je kunnen onderzoeken. Ik denk dat de kans klein is daar dit een typisch motorbotendingetje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 24 mrt 2023 23:00 #1468647

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 779
blommie schreef :
Spoed van de schroef iets laten verminderen.
Daarmee moet je dan wel weer meer gas geven om op je rompsnelheid te komen.
Je kunt ook kijken of je de motor minder toeren in zijn stationair kunt laten draaien, meestal is dit tussen de 600 en 800 toeren per minuut.

+1.
Ik zou deze vraag eens voorleggen aan Kramer in Nieuw Vennep, ik ben er erg goed geholpen: www.kramerschroeven.nl/ (of een van de anderen afhankelijk waar je woont)
Hij geeft aan wat de juiste spoed moet worden en kan dat ook aanpassen.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 08:43 #1468658

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik ben volgend weekend weer op de boot en zal dan eens naar het toerental kijken. Ik meen dat dit zo op de 1000 ligt. Als dat zo blijkt te zijn, hoe krijg ik het toerental dan omlaag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 08:54 #1468661

Als je de kabel van je gashendel volgt naar je motor, dan grijpt die aan op een soort hendeltje. Dat hendeltje heeft een bepaalde minimumstand, dat wordt bepaald door een stelschroefje. Een boutje eigenlijk. Dat boutje kun je 'korter of langer' maken met behulp van een moertje. Klusje van twee minuten.

In de handleiding van je motor kun je opzoeken wat het ideale toerental is voor stationair draaien. Dat kan bv 850 zijn, zoals bij mijn Yanmar 3GM30.

Als je boot dan nog (veel) te snel vaart kun je overwegen om de spoed van je schroef aan te passen. Dat klinkt heel spannend maar dat is het niet, voor een schroevenspecialist. Bij mij kostte dit slechts 100 euro een paar jaar terug. Uiteraard moet je boot dan wel op de kant.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 09:05 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 12:04 #1468677

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
een boot van 8 ton loopt(drukt) op zijn gewicht lekker door ik zou ik zou op zo'n moment even in zijn achteruit schakelen om hem af te remmen want dat was de vraag hem langzamer te laten gaan, succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 15:21 #1468699

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
BarendV schreef :
een boot van 8 ton loopt(drukt) op zijn gewicht lekker door ik zou ik zou op zo'n moment even in zijn achteruit schakelen om hem af te remmen want dat was de vraag hem langzamer te laten gaan, succes

Dat is natuurlijk geen oplossing van het probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 16:16 #1468706

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
dat mag jij vinden maar ik vind dat wel een oplossing want verder heeft hij geen problemen, maar het zal wel weer. :unsure: en wat is er mis om hem neutraal te zetten?
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 16:18 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 16:28 #1468708

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6316
Desalniettemin lijkt het mij een goed idee om het stationair met schroef in werk zo laag mogelijk, als nog comfortabel is, in te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 17:34 #1468719

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
BarendV schreef :
dat mag jij vinden maar ik vind dat wel een oplossing want verder heeft hij geen problemen, maar het zal wel weer. :unsure: en wat is er mis om hem neutraal te zetten?

Met neutraal is niks mis, maar telkens achteruit te moeten slaan, omdat je te hard gaat met de schroef, vindt ik geen goede oplossing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 25 mrt 2023 17:56 #1468722

Ik heb ook een behoorlijk ruim bemeten motor 35 pk op een 34 voeter met een vaarklaar gewicht ergens tussen de 6,5 en 7 ton . Bij 800 toeren stationair kom ik op 1,4 kn. als er behoorlijk wind tegen is loopt dat terug. Met de wind in de rug loopt het op. Omdat het schip bij achteruitslaan zijn schroef achterna gaat en dat niet altijd gewenst is bij afmeren in een sluis of langszij bij andere schepen maakt ik beperkt gebruik van achteruit slaan . Wel heeft de schroef genoeg stopkracht. Ik speel wat vaker met de gashandel bij invaren daar is niets mis mee. eigenlijk heb je de oplossing al in handen. De schroef aanpakken zou ik zeker niet doen. schat in dat dit het verbruik niet ten goede gaat komen. Wel kun je wellicht nog, afhankelijk van motor en koppeling, terug in toerental.
Is ook een kwestie van mindset. als je goed kijkt hoe binnenschepen de sluis in varen zie je dat de schroef vaker niet dan wel in zijn werk staat. Gewoon af en toe een klapje om te corrigeren.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 17:57 door Herman Hartman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Hoge snelheid 25 mrt 2023 19:53 #1468739

De firma Kramer uit Nieuw-Vennep heeft in 2015 ook onze schroefspoed nagerekend en aangepast. Gelijk ook de schroefas gecontroleerd op rechtheid. Aardige man en erg netjes geholpen voor een redelijke prijs. Een vakman!
Daarna een wereld van verschil. Onze Yanmar 3GM30eu haalt hierna keurige de 3600 volbelast en stationair (850 à 900 toeren) in zijn "werk" vaar ik netjes rustig.

De schroefspoed laten controleren etc. is dus een aanrader!
Laatst bewerkt: 25 mrt 2023 20:03 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 05:54 #1468785

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
De schroef(spoed) (laten) controleren is goed, maar komt wel als punt twee.
Eerst je stationaire toerental checken. Daarvoor heb je ook verschillende (gratis) apps, je dashboard toerenteller wil wel eens onnauwkeurig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 07:03 #1468788

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 281
Sunshine 36 schreef :
Als je de kabel van je gashendel volgt naar je motor, dan grijpt die aan op een soort hendeltje. Dat hendeltje heeft een bepaalde minimumstand, dat wordt bepaald door een stelschroefje. Een boutje eigenlijk. Dat boutje kun je 'korter of langer' maken met behulp van een moertje. Klusje van twee minuten.

In de handleiding van je motor kun je opzoeken wat het ideale toerental is voor stationair draaien. Dat kan bv 850 zijn, zoals bij mijn Yanmar 3GM30.

Als je boot dan nog (veel) te snel vaart kun je overwegen om de spoed van je schroef aan te passen. Dat klinkt heel spannend maar dat is het niet, voor een schroevenspecialist. Bij mij kostte dit slechts 100 euro een paar jaar terug. Uiteraard moet je boot dan wel op de kant.

Om het toerental te meten heb ik de app 'Video tachometer' op mijn telefoon staan (zie link, in dit geval voor iPhone maar zoiets is er ook voor Android).

apps.apple.com/us/app/video-tachometer/id1492583587

Werkt simpel en goed
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 09:25 #1468806

Heb 59 Pk en 11 ton, ook ruim voldoende. 800 toeren stationair.
Als ik wachten moet voor de sluis ook ff in de achteruit tot ie stil ligt, gaat prima.
Dan een klapje gas voor- of achteruit om op de plek te blijven dobberen.
Bootje waait niet snel weg met 2,40 diepgang, prima te doen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 10:13 #1468815

Voor er geld uitgegeven wordt, toerental even controleren instellen. 1000tpm lijkt mij hoog, onze loopt op 850tpm stationair aldus de handleiding. Stond bij aanschaf op 1300tpm (stelschroefje zat los), dus even gecorrigeerd en stelschroefje gezekerd.

Een overbemeten motor op zich zelf zegt niets over de snelheid. De schroef daarintegen. Mijn vermoeden is dat de schroef iets geoptimaliseerd kan worden, maar misschien is het verschil dusdanig klein dat het zich niet loon als het stationaire toerental gecorrigeerd is.

In mijn ogen valt 30pk op 8 ton nog wel mee. Dit is niet enorm overdreven bij standaard productieboten. Met onze VP 2003 zit ik met 28pk op 4,8 ton waterverplaatsing. Wellicht wat overkill, maar dit is de standaard motor bij een Maxi 33 dat als toerjacht werd verkocht, Maxi 999 zelfde romp, clubracer en iets lichter heeft 18pk standaard. Een oudere Hallberg Rassy van 35-36 voet en ~6,5ton wordt standaard geleverd met 40-50pk.

Wat voor STW/SOG vaart de boot momenteel met stationair toerental? Uit mijn hoofd vaart die van ons ~2,4 knopen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 11:16 #1468832

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
onze 4 cyl. 39 pk BMC; stationair volgens de manual; 500-600 rpm
zal er niet veel vanaf zitten

1000rpm lijkt me veel te hoog...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 12:21 #1468846

Hoe meer cylinders, hoe lager het stationair toerental.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 12:32 #1468847

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
It Paradyske schreef :
Hoe meer cylinders, hoe lager het stationair toerental.
Hoogte van het minimum toerental wordt beperkt door het begin inspuitmoment.Te langzaam dan vind de verbranding plaats voordat de zuiger in top is.En dat vind de motor niet leuk.Heeft dus niets te maken met het aantal cilinders
Laatst bewerkt: 26 mrt 2023 12:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 12:48 #1468850

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
madoc schreef :
It Paradyske schreef :
Heeft dus niets te maken met het aantal cilinders

Natuurlijk wel. Een meer-cilinder draait veel eenpariger dan een een-cilinder. Weliswaar heeft een een-cilinder een zwaarder vliegwiel, maar dat kan niet alles compenseren.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 15:16 #1468877

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8180
madoc schreef :
It Paradyske schreef :
Hoe meer cylinders, hoe lager het stationair toerental.
Hoogte van het minimum toerental wordt beperkt door het begin inspuitmoment.Te langzaam dan vind de verbranding plaats voordat de zuiger in top is.En dat vind de motor niet leuk.Heeft dus niets te maken met het aantal cilinders

Dat heeft t wel. En met de zwaarte van het vliegwiel. Uiteindelijk moet het vliegwiel, of een andere cilinder de zuiger door de comrpessie en voorontsteking heen drukken.

Die voorontsteking, of injectie, is stationair rond de 10 graden. Bij hoger toerental kan t meer worden. (voor 2takten gelden andere getallen) Hierin gewoon de aanwijzingen van de fabrikant volgen.

Een diesel draait stationair doordat hij weinig ingespoten krijgt. Kort dus. Dat heeft niks te maken met wat de zuiger leuk vindt. Het is zo weinig dat die daar wel tegen kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 17:41 #1468926

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Ik neem aan dat de slag ook een belangrijke rol heeft. Een lange slag kan langzamer draaien lijkt mij.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoge snelheid 26 mrt 2023 18:07 #1468933

blommie schreef :
Spoed van de schroef iets laten verminderen.
Daarmee moet je dan wel weer meer gas geven om op je rompsnelheid te komen.
Je kunt ook kijken of je de motor minder toeren in zijn stationair kunt laten draaien, meestal is dit tussen de 600 en 800 toeren per minuut.

Er vanuit gaande dat het stationaire toerental volgens specificatie van de motor is afgesteld is de enige oplossing inderdaad de spoed verlagen. Andere argumenten als vermogen van de motor spelen geen rol.
TS heeft gelijk, een te hoge snelheid bij stationair toerental is zeer vervelend bij manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl