Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of...

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 18:10 #1472054

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Beste zeilers,
ik heb mijn trimaran inmiddels op het Veerse meer liggen voor de "shake Down Cruise" ofwel een test periode op relatief veilig water. Ik wil binnen kort graag naar Zierikzee maar de huidige 8Pk Yamaha 2 takt (uit 1999) laat het steeds na een tijd afweten. Ik heb hem al vier keer de boot op en af gehad en ben het nu wel goed zat.

De huidige 4 takten zijn zo veel zwaarder dat ik een 8PK van bijna 40Kg achterop de spiegel van mijn boot niet echt zie zitten. Op het web en ook hier in de zoekfunctie zie ik dat een 6Pk met werkschroef, zoals deze zou moeten volstaan. Mijn boot is 7.2m LOA, weegt rond de 1000Kg met alles erop en eraan en is relatief laag, maar heeft met een mast van 9.5 meter en rolfok wel wat windvang.

Achterop zou een dikke motor ook snel met de roeruitslag in de weg kunnen zitten. De huidige 2 takt 8Pk is wel de max kwa afmetingen.

De twee hoofd vragen zijn, zou dat kunnen 'maar' 6Pk maar wel met werkschroef (ik ben wel een zeiler, heb hem vooral nodig om de haven in en uit te komen (het is wel een lang kanaal bij Zierikzee met stroom vaak dwars bij de invaart)./

De tweede vraag is Zou de extra langstaart kwaad kunnen? Komt de uitlaat niet te ver onder water? Bij de Yamaha 2 takt nu komt het kleine anticavitatieplaatje net onder de romp uit. Als het geen kwaad kan zou ik hem wel langer willen hebben omdat ik vaak solo zeil en bij het ankeren voor op de punt bezig ben.

Als iemand ideeen heeft of ervaring met deze motor zou ik het graag wten voor ik misschien de mist in ga...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 18:23 #1472056

Hoi,

Note: ik ben beginner!

Leuk bericht. Ik heb zelf meerdere buitenboordmotoren gehad van Yamaha, achter 3 sloepjes en 1 sturgeon 22 ft.

- 6pk = 1 cilinder + interne tank (extern kan natuurlijk.. eigenschap is dus een stuk zenuwachtiger, hoogtoeriger, ookal is het 4takt).

- 8pk = 2 cilinder en externe tank (hierdoor is dit een veel fijnere rustigere motor, kracht verschil is enorm. Kan veel meer hebben, ook op de langere afstanden). Edit: trouwens kun je van de 8pk een modificatie op de inlaat en/of carburateur doen, waardoor het 10pk vermogen heeft, super simpel (is hetzelfde blok, enkel met beperking).

Ik vermoed dat dit bij Tohatsu dit niet heel anders zal zijn.
De extra langstaart zou ik zeker voor kiezen, mocht het te diep uitvallen, kan je 2 dingen doen: flexibele steun monteren of hydrofoil plaatsen, de "Finnen" zorgen voor extra stuwing.

Ps: voor het gebruik wat je beschrijft denk ik dat je boot makkelijk de 6pk aankan, ik heb mijn Dufour 31 met een 8pk Yamaha 8uur lang uit Purmerend terug gevaren (10km/h). 4600kg.


Keep us posted! Leuk onderwerp.

Edit 2: dit zag er zo uit (puur ter transport, zeker niet de schoonheidsprijs!).
Laatst bewerkt: 09 apr 2023 18:55 door Magnetron.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 18:23 #1472057

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 600
Beste Dennis,

Op onze vorige boot -een Mariholm IF- hadden wij precies zo'n extra lange Tohatsu. Alleen maar goede ervaringen mee, zou 'm zo weer kopen.

Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 18:51 #1472062

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Die 6 pk met werkschroef op een boot van 1000 kg gaat prima voldoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 19:27 #1472065

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Hier wordt ook de 6 pk Sail Ultra Lang gebruikt op een 2300 kg zeilboot.
Gaat prima.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 20:21 #1472082

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 775
Een trimaran heeft wel veel meer windvang dan een andere boot van gelijk gewicht.
Voor onze trimaran zijn we ook overgeschakeld van een 8pk 2-takt Yamaha naar een 6pk Tohatsu Sailpro. We halen er op vlak water een knoop of 6 mee. Tegen stevige wind en golven blijft er niet veel meer over, maar we hebben er geen problemen mee.

Het gewicht is ongeveer hetzelfde gebleven, 27 kg. De 4-takt verbruikt veel minder dan de oude 2-takt (de helft of zo), en dat spaart dus ook gewicht. Het geluid is ook minder onaangenaam. Maar omdat het een 1-cylinder is, trilt hij meer, en de boot trilt mee.
Qua staartlengte, meet eens wat de spiegelhoogte is (of althans, de hoogte van de bovenkant van de motorsteun boven de waterlijn.) Een onnodig lange staart kan wel eerder door het water gaan sleuren als hij opgeklapt is.
Corsair 24
Laatst bewerkt: 09 apr 2023 20:26 door triXXS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 21:29 #1472109

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ik vermoed dat een 6pk 1cyl je best zal bevallen


Nog een andere optie: een Honda BF75, BF100, BF6D of BF8A is een heerlijke 2cilinder met iets meer pit en is lang niet zo zwaar als moderne 2cil 4takten. De langstaart weegt 35 kg.

De BF6D is intern dezelfde motor als een BF75, de BF8A hetzelfde als BF100.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 21:47 #1472117

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
De 6pk Tohatsu sailpro heb ik ook achter mijn 1500kg zware 22voeter hangen. Met extra lange staart en werkschroef. En de hendel vooruit/achteruit zit voorop de motor, erg fijn! Geweldig motortje, doet het altijd. Erg zuinig ook, zeker op een trimaran van 1000kg. Eenvoudig 1 cylinder 4takt motortje, waar je makkelijk ook het onderhoud zelf kan doen.
Alle Mercury´s en Mariner(tot 50pk) Evinrude, (tot 15pk) zijn ook Tohatsu motoren. Met een ander kleurtje, sticker en prijs.


Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 09 apr 2023 21:48 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 09 apr 2023 22:57 #1472125

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Ik heb de Mercury sail maar dat is gewoon een Tohatsu blok, de Mercury heeft een interne tank van 1,1 liter.
De 5pk versie van Mercury is dmv een andere carb een 6 pk geworden en de 2500kg zware boot gaat moeiteloos op rompsnelheid, op half gas.
De Tohatsu is al 6pk maar mist de interne tank.

Er zit op beiden een laadspoel die je op halfgas ong 3 ampere levert om je accu mee te laden.
Loopt erg mooi voor een 1 pitter dankzij de balansas.

Verbruik is minder dan een liter per uur.
Aanrader, deze BBM.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 05:43 #1472131

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik denk ook dat die 6 pk sail het prima zal doen, zeker met de werkschroef, is afstoppen zo gedaan. Ik heb zelf mercury 4 pl langstaart bij Kolibri 560. Nooit problemen mee prima motor is zelfde als die Tohatsu, ze voeren het blokje gewoon op. Motor is zuinig. Niet teveel benzine tegelijk kopen of beter superbenzine kopen die is beter houdbaar. Brandstof die verouderd geeft vrij snel problemen met viertact. Ook al omdat ie zo zuinig is heb je zo oude benzine. Benzine aan eind seizoen in bijv een benzine auto op gebruiken.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 06:23 #1472139

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1414
Ik zou, gezien het vaargebied, maar ook gezien je grote windvang voor een zwaardere motor kiezen. Dit is gewoon erg prettig. Maar ja, wel extra gewicht. Mijn boot 8,25 weegt 1400 kg en heb een Mercury 9.9 4 tact langstaart, wel 40kg. Maar wel 8,5 knts op 3/4 gas…..Varen op stroom geen probleem, en je ligt altijd voorin de sluis…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 06:49 #1472141

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
kockie schreef :
Ik zou, gezien het vaargebied, maar ook gezien je grote windvang voor een zwaardere motor kiezen. Dit is gewoon erg prettig. Maar ja, wel extra gewicht. Mijn boot 8,25 weegt 1400 kg en heb een Mercury 9.9 4 tact langstaart, wel 40kg. Maar wel 8,5 knts op 3/4 gas…..Varen op stroom geen probleem, en je ligt altijd voorin de sluis…..

"Gewoon erg prettig" moet hier toch even worden vertaald in wat jij prettig vindt.
Een boot van 8,5 m. (waterlijnlengte nèt 8m.?) die 8,5 knoop loopt zit al ruimschoot boven de rompsnelheid (die in de praktijd onder de 7 knopen ligt). En dat dan ook nog met 3/4 gas.
Je zal wel een beetje overdrijven denk ik.

Het is hoe dan ook véél meer dan je nodig hebt. Bovendien is zo'n motor 2x zo duur als die 6 pk Tohatsu (of Mercury, of Mariner).

Zeker met relatief kleine, lichte boten loont het de moeite om de motorisering zo licht mogelijk te houden. Gewicht, hanteerbaarheid en kosten moeten een beetje in verhouding staan tot de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 07:37 #1472153

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1414
Wadloper schreef :
kockie schreef :
Ik zou, gezien het vaargebied, maar ook gezien je grote windvang voor een zwaardere motor kiezen. Dit is gewoon erg prettig. Maar ja, wel extra gewicht. Mijn boot 8,25 weegt 1400 kg en heb een Mercury 9.9 4 tact langstaart, wel 40kg. Maar wel 8,5 knts op 3/4 gas…..Varen op stroom geen probleem, en je ligt altijd voorin de sluis…..

"Gewoon erg prettig" moet hier toch even worden vertaald in wat jij prettig vindt.
Een boot van 8,5 m. (waterlijnlengte nèt 8m.?) die 8,5 knoop loopt zit al ruimschoot boven de rompsnelheid (die in de praktijd onder de 7 knopen ligt). En dat dan ook nog met 3/4 gas.
Je zal wel een beetje overdrijven denk ik.

Het is hoe dan ook véél meer dan je nodig hebt. Bovendien is zo'n motor 2x zo duur als die 6 pk Tohatsu (of Mercury, of Mariner).

Zeker met relatief kleine, lichte boten loont het de moeite om de motorisering zo licht mogelijk te houden. Gewicht, hanteerbaarheid en kosten moeten een beetje in verhouding staan tot de boot.

Mijn Tirion28 heeft de rompvorm om te glijden. Ik denk zelf dat meer vermogen dat echt planeren leidt. Onder spi lukt dat ook.

Ik vind het igv erg prettig dat ik ook op groter water dit vermogen heb. Eerlijkheidshalve is het goed om aan te geven dat ik ook een Tohatsu 4 pk/4tact langstaart heb en dat gaat zeker. Maar met stroom tegen ed/manoeuvreren bij sluizen met veel wind. Vind ik het zeer comfortabel. Daarom geef ik het aan. Met een relatief klein bedrag ben je, in mijn opinie, helemaal voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 08:08 #1472158

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
In de haven liggen meerdere 21 tot 24 ft boten, de meeste onder de 2 ton. De meeste hebben de Merc / Tohatsu aan de achtersteven. 20kg is best te doen.
Het aanhangen van 40kg helemaal achterop is een heel ander verhaal. Is ook best een belasting voor je spiegel en je rug.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 08:49 #1472177

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
kockie schreef :
Mijn Tirion28 heeft de rompvorm om te glijden. Ik denk zelf dat meer vermogen dat echt planeren leidt. Onder spi lukt dat ook.

Met 20 kg minder gewicht op de kont planeer je onder spi nog eerder..
Laatst bewerkt: 10 apr 2023 08:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 09:26 #1472181

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zou m voor die tri wel met die werkschroef doen. Ik denk dat je er dan een eind mee komt. Maar het kan “op” natuurlijk het is zes pk. Heb met de Grinde zelfde soort dilemma boot vangr veel wind want 3,12 meter breed en een 10 pk motor die via een klapschroef (niet heel efficiënt) de boot vooruit duwt. Het werkt maar je kan er niet alles mee. Alternatief is best veel geld uitgeven aan gloednieuwe motor en maxprop schroef, dan liever een nieuw grootzeil t is ern zeilboot tenslotte.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 09:51 #1472188

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1414
Wadloper schreef :
kockie schreef :
Mijn Tirion28 heeft de rompvorm om te glijden. Ik denk zelf dat meer vermogen dat echt planeren leidt. Onder spi lukt dat ook.

Met 20 kg minder gewicht op de kont planeer je onder spi nog eerder..

Dat snap ik natuurlijk ook wel, het hele bootje is leeg. Neemt niet weg dat ik het ik heel prettig vind om op groter water fors overpowered te zijn. Ik ervaar dat als comfortabel en veilig. Als de TS daar wat aan heeft is dat helemaal prima. Niet meer/niet minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 13:05 #1472236

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1753
Ik heb een Mariner 2takt/2cil 8pk achter mijn pas aangeschafte boot (zelfde 90er jaren Yamaha blok) die ik eigenlijk al had afgeschreven om te vervangen ......maar met nieuwe bougies, Aspen 2takt benzine en nieuwe koelwaterpomp start en loopt ie zo goed en rustig dat ik hem voorlopig laat zitten.
Tohatsu 6pk staat ook bij mij nr1 als vervanger, weegt ongeveer even veel.
Yamaha 2cil 4takt heb ik gehad in 9.9pk werk uitvoering elektrisch startend: top motor, enorm sterk maar ook serieus een stuk zwaarder en voor mij niet hanteerbaar/tilbaar om er ff aan te hangen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 15:03 #1472265

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb een 8pk Yamaha High Thrust gehad. Geweldige motor, maar serieus loodzwaar.
Uit mijn hoofd 43 kg.
Had geen enkele moeite met een boot (monohull) van 1300 kg.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 15:40 #1472276

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Beste mensen,
bedankt voor de hulp en interessante discussie!
Ik heb zojuist de Tohatsu 6 pk extra langstaart "SailPro" opgehaald bij Benno Hoefakker van Benautic. Daar vond ik hem op de site en hij was bereid om hem direct voor mij klaar te maken. Ik wil graag zsm weg van de onbeschutte steiger waar de boot nu landvasten ligt te vreten.
Als ik alle reacties zo lees geloof ik dat ik er met mijn vaarstijl en mijn bootje wel mee uit de voeten kan. Er zullen zeker omstandigheden komen waarin ik wenste dat ik (veel) meer vermogen had, maar ik denk dat de gewichtsbesparing en hanteerbaarheid dat ruimschoots zullen compenseren.
Ik zal het jullie laten weten hoe de motor bevalt als ik er iets meer ervaring mee heb opgedaan.

Groeten,
Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 15:49 #1472280

Leuk, veel succes en plezier.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 15:52 #1472283

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Succes! Is die sailpower standaard van de werkschroef voorzien? (Dat maakt nl nogal aardig wat uit met werkschroef is beter, kom je makkelijker thuis en stop je makkelijker af…)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 16:01 #1472284

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Ja, de sailpower heeft standaard een werkschroef en een gelijkgerichtte en geregelde lichtspoel.
Ik moet nog wel even puzzelen hoe ik die spoel veilig (voor de BBM en de Accu) aan mijn LiFePO4 accu hang. Misschien moet ik daar nog iets voor knutselen want de BMS kan ongenadig afschakelen en van mijn lichtspoel een kortstondige hoogspanningstrafo maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 16:08 #1472285

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 775
Ik heb de moeite niet genomen om die elektrische aansluiting te maken. Van even op de motor haven uit - haven in gaat je accu toch niet vol komen. Een zonnepaneel houdt de accu mooi geladen.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu 6Pk sail, een goed idee of... 10 apr 2023 16:19 #1472287

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dennis schreef
Ja, de sailpower heeft standaard een werkschroef en een gelijkgerichtte en geregelde lichtspoel.

Ok das dan mooi. Heb voor de zekerheid ff een foto van zo een werkschroef toegevoegd. Kun je het checken. Want is fijn als je die hebt. Je gaat wat minder snel, maar het duwt beter door. De spoed is wat kleiner. En het stopt beter af want die schroef is “dual thrust” dus staat niet in de uitlaatgassen te happen als jij wil afstoppen. Als er ook een kleine lood zuur accu aan boord is als backup voor je lifepo4 bijv, kun je die opladen met de bbm en van daaruit met dc to dc naar de lifepo4.

Leuke boot trouwens, zeewaardig denk ik? Smallshipsrace winnen?

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 apr 2023 16:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl