Ik ben al een tijdje aan het lezen en rekenen , met dank aan dit forum, maar zou toch hulp kunnen gebruiken bij het volgende;
Voor de door mij op marktplaats aangeschafte electromotor ME1003 ben ik aan het twijfelen tussen deze direct op de as aan te sluiten of deze met een pulley 2:1 te vertragen.
Van de specs van de fabrikant haal ik; 11,5kw 72v 315lb/inch 2800rpm (=/-250) loaded en 200a.
Om op mijn gewenste toerental te komen kan ik met 24v uit de voeten, dan kom ik op zo’n 930 toeren, perfect voor de rompsnelheid van mijn boot.
P=V x I zou neerkomen op 4800w vermogen (24v x 200 amp). Dat lijkt ook een prima vermogen voor mijn 1200kg oude stalen lompe sloep met lengte-over-waterlijn van 5,3m.
Is deze 200amp (alleen bij rompsnelheid en dat is niet vaak meer dan 10minuten) een probleem, bijvoorbeeld qua accus, bekabeling of Peukert effect?
Waar ik dan niet helemaal uitkom is de torque. Ik snap dit waarschijnlijk niet goed genoeg. De motor zegt 315lb/inch. Ik vind
hier een calculator die rekent naar 436 lb/inch bij een 4800 watt en 930 rpm. Dat zou dan niet kunnen.
Ik kan me voorstellen dat ik het begrip torque en power hier niet juist gebruik, of klopt het dat bij en max van de motor ( 315lb/inch ) ik een max kw van 3.5 krijg, wat zou beteken dat ik niet de max toeren haal?
Als ik zeglfde sommentje zou doen, is het dan als volgt?
Benodigde toeren 1860 (met 2:1 vertraging) wordt 48 volt
P = V x I wordt 4800w = 48v x 100amp
Logisch, hoger voltage maar lagere stroom. Zie ook hierboven, is dit een belangrijk verschil? Accuduur lijkt me hetzelfde (met mijn 8 x 6v 330ah accus ofwel 1 accu van 330ah die 100amp trekt, of 2x 24 samen 660ah die 200amp trekt).
In de power =torque x rpm som zou dat op 218 lb/inch neerkomen, wat wel binnen de max van de motor past. Of is de benodigde torque groter omdat er een 2:1 pulley zit?
Nou ja hier loop ik dus een beetje vast. Iemand tips om te bevestigen of ontkrachten of mijn 24v setup een goed idee is?
Dank
elwin