Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tohatsu MFS6D SailPro problemen

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 09:00 #1503067

Mijn tohatsu 6pk sailpro sloeg soms na een poosje spontaan af. Het toerental daalde eventjes en als ik niet heel snel ging pompen, sloeg hij af. Nadat ik de pompbal en brandstofslang heb vervangen leek het probleem opgelost.

Ik heb nog steeds het probleem dat hij soms afslaat, alleen als de motor warm is en een poosje heeft gelopen en meestal nadat ik langzamer ben gaan varen (en het toerental dus naar beneden gaat, iets boven stationair). Dit gebeurt dus vaak als ik terugkom in de haven en leidt tot vervelende situaties. Meestal krijg ik hem wel weer snel aan de praat, gelukkig.

Wat ik heb geprobeerd:
- Carburateur gereinigd (was overigens brandschoon)
- Bougie vervangen
- Brandstoffilter vervangen
- Brandstof ververst (V-power zonder ethanol)
- Brandstofpomp "getest": hij lijkt te werken (hij spuugt brandstof uit)
- De "idle" schroef wat hoger gezet

Ook lijkt het toerental langzaam op en neer te gaan, zowel stationair als tijdens het varen. Tenslotte, de motor aarzelt soms als je het gas vol open doet, zie bijvoorbeeld deze video. (De motor was overigens al opgewarmd voor de video).




Ik zou verder niet weten wat ik nog kan proberen en hoop dat iemand mij kan helpen of suggesties heeft!

Alvast bedankt!
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 09:01 door Christech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 11:18 #1503124

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
In de carburateur zit onder de ronde "hoofdsproeier" in het midden van de carburateur nog een sproeier welke eruit gaat door de carburateur voorzichtig zachtjes op een klosje hout te tikken, desnoods na het inspuiten van wat wd40. Heb je die sproeier die vol met kleine gaatjes zit, ook schoon? Je kan de gaatjes in een sproeier schoonmaken zonder ze te beschadigen door ze door te steken met meeraderig koper elektriciteitssnoer.

Verder functioneert de vlotter/vlotternaald goed? Is het rubber puntje van de vlotternaald nog in orde?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 11:18 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 13:28 #1503146

Tankontluchting?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 14:55 #1503168

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
freek1970 schreef :
In de carburateur zit onder de ronde "hoofdsproeier" in het midden van de carburateur nog een sproeier welke eruit gaat door de carburateur voorzichtig zachtjes op een klosje hout te tikken, desnoods na het inspuiten van wat wd40. Heb je die sproeier die vol met kleine gaatjes zit, ook schoon? Je kan de gaatjes in een sproeier schoonmaken zonder ze te beschadigen door ze door te steken met meeraderig koper elektriciteitssnoer.

Verder functioneert de vlotter/vlotternaald goed? Is het rubber puntje van de vlotternaald nog in orde?

Freek

Meeste problemen met zo'n BBM worden veroorzaakt door de carburateur.
Bijgaand een plaatje van de carburateur uit het servicemanual van de Mercury 5pk Sailpower.
Vrijwel zeker hetzelfde motorblok.
Freek bedoeld items 6 en 7.

Grt Hans

Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 15:07 #1503171

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 966
Tankontluchting open inderdaad. Je storingen lijken erop dat die gesloten is. Dat is mijn eerste gedachte.

Heb zelfs zeer ervaren zeilers met het schaamrood op de kaken zien bekennen dat alle problemen met de bb daaraan te wijten bleken. Op zich wel weer grappig.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 15:57 #1503185

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
Ik denk een stationair sproeier met een vuiltje
Ultrasoon reinigen of vervangen
Zo'n sproeier kost de kop niet
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 17:02 #1503205

Bedankt voor de suggesties allemaal!

Ik ga er volgende week mee aan de slag en zal eventuele resultaten delen. Helaas is het niet direct duidelijk of het probleem is opgelost omdat dit zich alleen manifesteert na een poos de motor belasten.

De tankontluchting is een goede suggestie, het viel me namelijk wel op dat de laatste paar keer helemaal geen slissend geluid te horen was bij het openen van het ventiel. Aan de andere kant, als dit het euvel is zou hij ook niet makkelijk weer aanslaan lijkt me?
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 17:16 door Christech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 23:00 #1503306

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2053
De hele carburateur even uit elkaar halen en ultrasoon reinigen. Heb dit probleem ook gehad. Bij mij deed hij het als hij wat langer stationair liep. Sloeg af en gooide dan ook een plas benzine op het water. Starte daarna erg moeilijk. De hele carburateur zat van binnen en van buiten ook vol met een soort vet.

Foto is van voor het ultrasoon reinigen.







Martijn :)
Bijlagen:
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Laatst bewerkt: 18 aug 2023 23:02 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 18 aug 2023 23:10 #1503307

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Op de tekening van Omega kun je het goed zien. Nummer 5 is de regelschroef om het mengsel rijker of armer op stationair toerental te regelen. Deze stelschroef is geborgd en zit achter een dopje. Dopje eruit doen en regelen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 19 aug 2023 07:12 #1503331

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Zeerover schreef :
Op de tekening van Omega kun je het goed zien. Nummer 5 is de regelschroef om het mengsel rijker of armer op stationair toerental te regelen. Deze stelschroef is geborgd en zit achter een dopje. Dopje eruit doen en regelen

De BBM is in de fabriek vrij arm afgesteld i.v.m. milieu-eisen.
In principe hoef je niets aan deze instelling te veranderen.
Ik zou beginnen om de carburateur volledig uit elkaar te halen en ultrasoon te reinigen.
Daarna de sproeiers met een koperdraadje (geen staal !) "doorprikken".
Na ultrasoon schoonmaken bleek er toch nog wat vuil aan de randen van sproeier 7 vastgekoekt te zijn.
Daardoor kwam onze BBM vorig jaar niet goed op toeren maar sloeg af.
Let er bij montage ook op dat je de twee lange bouten van de carburateur op het inlaatspruitstuk goed vastzet.
Vorig jaar waren deze bij ons iets losser gaan zitten waardoor er valse lucht in de cilinder kwam.
Toerental was daardoor niet constant en de BBM reageerde "vreemd" op gasgeven.
Kijk ook goed naar de opening en afsluiter van de vlotter zoals Freek ook al aangeeft.
Als deze niet goed afsluit door vervuiling van het rubber puntje (8) of het gaatje waarin deze valt, overstroomt de kamer en verzuipt de BBM.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 19 aug 2023 07:13 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 25 aug 2023 12:10 #1504850

Beste @Omega/Hans en anderen,

Ik heb jullie advies gevolgd en de carburateur schoongemaakt met een reiniger en stukjes koperdraad. Dankzij het schema van Hans was dit heel goed te doen!
De regelschroef (5) is bij mij niet in te stellen;





Helaas bleek na een uitgebreide testronde dat het probleem nog steeds niet opgelost was. Het was nu wel overigens heel duidelijk te merken dat het toerental langzaam zakte en uiteindelijk afsloeg, tenzij ik op tijd ging "pompen". Met de kap eraf werd duidelijk dat de filter meestal bijna geen benzine bevat:




De pomp weer losgehaald en die pompte prima.
Nadat ik per toeval de benzineleiding naar het filter naar achter drukte met een vinger, liep het filter helemaal vol. Blijkbaar was de "knik" in de leiding naar het filter de oorzaak:



m.youtube.com/shorts/sLm0MA62Y0w?si=Cs

Ik heb zojuist een paar uur rondjes op de motor gevaren (er was toch geen wind :laugh:) stationair tot vol gas, en het probleem is niet meer voorgekomen!

Man man man, wat een werk om hierachter te komen zeg!

In order geval ben ik bijzonder blij met al jullie hulp!
Laatst bewerkt: 25 aug 2023 12:19 door Christech.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 25 aug 2023 12:21 #1504853

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Goed om te horen dat het opgelost is !
Wel vreemd omdat dit stukje leiding speciaal is voorgevormd om dit juist te voorkomen.
Maar ja, het werkt weer en daar gaat het om !

Iets soportgelijks heb ik meegemaakt met een Honda BF75.
Na vervanging van alle benzineleidingen door transparante slang bleek dat er bij de aansluiting van de benzineconnector luchtbelletjes naar binnen kwamen.
Benzinefiler en uiteindelijk de carburateur liepen toen ook droog.

Veel vaarplezier verder !

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 25 aug 2023 12:36 #1504854

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooi dat het zo is opgelost!
Dat filter zit er "inderdaad niet lekker tussen!".
Bij mijn Mercury uit 2006 ligt ie horizontaal en lager zodat ie niet vol lucht kan komen en is ie kleiner.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 aug 2023 12:37 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 25 aug 2023 13:00 #1504859

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Mooi dat je de oorzaak en oplossing nog even gedeeld hebt.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 25 aug 2023 20:51 #1504985

Als je het slangetje met de knik omdraait dus de lange kant richting het filtertje en dan het stukje slang aan de andere kant iets inkort ben je de meeste spanning wel kwijt.
Probeer trouwens de
Iuchtbel uit je filter eruit te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 28 aug 2023 11:55 #1505515

Hi Thijsnoort,

Ik heb dit weekend wat lopen prutsen maar ik krijg met geen mogenlijkheid die luchtbel uit mijn filter, anders dan een poosje vol gas te draaien. Zodra ik terug naar stationair of "lage toeren" ga, verschijnt er weer een luchtbel. Ik heb een ander filter geprobeerd, maar dat hielp niet.

Heb je wellicht een suggestie?

Dank je!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 28 aug 2023 12:02 #1505519

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Is niet zo erg hoor.
Zolang de luchtbel maar boven de uitgangsleiding van het filter zit.
Op die manier blijft de leiding naar de carburateur altijd volledig gevuld met brandstof.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 28 aug 2023 12:41 #1505533

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
de stelschroef zit onder het dopje met de groene streep op de foto. Om problemen op te lossen altijd eerst goed kijken voordat je iets doet. Een geknikte slang zal het eerste probleem zeker oplossen maar het probleem bij lage toeren lijkt mij een een ander probleem. Die verborgen stelschroef regelt de brandstof hoeveelheid bij lage toeren (stationair)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 28 aug 2023 12:46 #1505534

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2296
Zeerover schreef :
de stelschroef zit onder het dopje met de groene streep op de foto. Om problemen op te lossen altijd eerst goed kijken voordat je iets doet. Een geknikte slang zal het eerste probleem zeker oplossen maar het probleem bij lage toeren lijkt mij een een ander probleem. Die verborgen stelschroef regelt de brandstof hoeveelheid bij lage toeren (stationair)

Zou wel voorzichtig zijn met deze instelling die af-fabriek goed moet staan.
Het stationair toerental kun je beter verhogen met het schroefje bij de kabel, zie afbeelding.

Grt Hans

Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 28 aug 2023 13:25 #1505546

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Heeft weinig zin als het mengsel te arm is, bv wanneer de carburator niet meer nieuw is. De motor blijft een tijdje mooi stationair draaien en valt ineens uit. Normaal kun dan je mengsel iets rijker zetten zodat deze blijft draaien. Als je iets verdraaid aan deze schroef, draai deze eerst helemaal dicht en noteer hoeveel je moest. draaien en schrijf het op! zodat je altijd terug kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 29 aug 2023 22:00 #1506047

Christech schreef :
Hi Thijsnoort,

Ik heb dit weekend wat lopen prutsen maar ik krijg met geen mogenlijkheid die luchtbel uit mijn filter, anders dan een poosje vol gas te draaien. Zodra ik terug naar stationair of "lage toeren" ga, verschijnt er weer een luchtbel. Ik heb een ander filter geprobeerd, maar dat hielp niet.

Heb je wellicht een suggestie?

Dank je!

Als je het filter helemaal vol krijgt en je zet de motor uit en er verschijnt weer een luchtbel dan moet je je gaan afvragen waar die lucht vandaan komt.
Meer ideeen heb ik daar verder ook niet over, lucht is iets lastigs. Lees alle problemen met de slecht startende diesels maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 30 aug 2023 07:38 #1506080

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Dieselmotoren werken met totaal ander principe.
Mij lijkt lucht in benzinefilter geen probleem...?
Carburator werkt met vlotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 30 aug 2023 07:42 #1506082

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Crucialer nog: zo'n carburateur heeft gewoon een ontluchting. Lucht kan er altijd uit.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 30 aug 2023 07:44 #1506086

Waarom loopt de benzine terug en komt er lucht in het filter? Brandstofpomp heeft twee klepjes die terugstromen horen te voorkomen. Caburateur vlotterkamer heeft aan de bovenkant een ontluchting, in jouw geval zal, omdat de benzine terug naar de lagere(?) tank stroomt, lucht mee terug gezogen worden.

Tot je de brandstofpomp vervangt (revisiesetje kost eur 40 meen ik) kun je voor nood direct na het varen de brandstoftank afsluiten. Op de externe tank dus, of de driewegkraan richting externe tank zetten wanneer je géén externe tank gebruikt. Dan valt er niets meer terug te stromen ;)

Zó hoort het filtertje te zitten: lucht kan omhoog ontsnappen naar vlotterkamer en daarna via de ontluchting op de caburateur het systeem verlaten. Die ontluchting is dat vertikale slangetje dat ergens laag naast het blok uitkomt en bovenop de caburateur aangesloten is.

Laatst bewerkt: 30 aug 2023 08:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tohatsu MFS6D SailPro problemen 02 sept 2023 00:26 #1506803

Nachtvlinder schreef :
Waarom loopt de benzine terug en komt er lucht in het filter? Brandstofpomp heeft twee klepjes die terugstromen horen te voorkomen. Caburateur vlotterkamer heeft aan de bovenkant een ontluchting, in jouw geval zal, omdat de benzine terug naar de lagere(?) tank stroomt, lucht mee terug gezogen worden.

Tot je de brandstofpomp vervangt (revisiesetje kost eur 40 meen ik) kun je voor nood direct na het varen de brandstoftank afsluiten. Op de externe tank dus, of de driewegkraan richting externe tank zetten wanneer je géén externe tank gebruikt. Dan valt er niets meer terug te stromen ;)

Zó hoort het filtertje te zitten: lucht kan omhoog ontsnappen naar vlotterkamer en daarna via de ontluchting op de caburateur het systeem verlaten. Die ontluchting is dat vertikale slangetje dat ergens laag naast het blok uitkomt en bovenop de caburateur aangesloten is.


Precies dat bedoelde ik, ik kon het alleen niet zo mooi uitleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl