Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden?

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:55 #1505281

Nachtvlinder schreef :
Weet ik Jeroen maar dat helpt nu niet hé!? ;)

Die kop is wel te redden met een putty , heb ik bij de brommers en crossers zovaak gedaan met de oude zooi die ik had :P

Opzoek naar een nieuwe cilinder kan , als je het leuk vind :)

Helpt je dit wel ? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:55 #1505282

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Daan schreef
Oh, als er een overmaat beschikbaar is kun je het blok laten boren.
Dat kun je met een hoon niet zelf, dat wordt on-rond.

Klopt of opboren naar overmaat indien mogelijk of ebbm van maken of voor onderdelen verkopen of zelf als onderdelen op gebruiken. Misschien is die putty van Jeroen ook een idee je kan vandaag de dag veel met dat spul.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 13:19 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 14:01 #1505296

Ik informeer morgen wel even of dat revisiebedrijf daar iets mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 16:42 #1505328

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Wat Freek zegt is wel een leuk ideetje: electromotor op knutselen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 16:50 #1505331

daan1508 schreef :
Wat Freek zegt is wel een leuk ideetje: electromotor op knutselen.

Leuk maar dan is toch gewoon oud ijzer bak beter ook financieel gezien .

Voor minder koop je een pod motor en die heeft ook betere koeling ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 17:20 #1505339

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Jeroen-Pion schreef :
daan1508 schreef :
Wat Freek zegt is wel een leuk ideetje: electromotor op knutselen.

Leuk maar dan is toch gewoon oud ijzer bak beter ook financieel gezien .

Voor minder koop je een pod motor en die heeft ook betere koeling ;)

Nee joh, gewoon knutselen met iets dat je al hebt.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 17:30 #1505341

Ik wil fossiel! Lekker opvoeren naar 6 pk, dan lukt planeren wellicht ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 18:30 #1505357

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Nachtvlinder schreef :
Ik wil fossiel! Lekker opvoeren naar 6 pk, dan lukt planeren wellicht ;)

Haha! Mijn vader heeft een Suzuki 4pk, ik denk eigenlijk dat dat vrijwel hetzelfde is. Klopt dat?
Iig is dat ook een 4/5/6 die ongeveer hetzelfde is. Bij de 4 is er een beugeltje dat niet toe laat dat het gas volledig opengaat. Dat weghalen maakt van een 4 al een 5, en daar ga ik in m'n uppie in een 2.6m rubberbootje al gemakkelijk mee in planee.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 18:38 #1505359

Nachtvlinder schreef :
Ik wil fossiel! Lekker opvoeren naar 6 pk, dan lukt planeren wellicht ;)

Dan is die roest ook geen enkel probleem meer in de cilinder wand , even flink op honen naar een bijpassende zuiger :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 19:01 #1505363

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Daan schreef
Dat weghalen maakt van een 4 al een 5, en daar ga ik in m'n uppie in een 2.6m rubberbootje al gemakkelijk mee in planee.

Ik denk dat de lengte ook wat doet. Mijn dinghy is 1,95 m en ik denk dat langer makkelijker planeert, met de 3,5 pk johnson doet ie dat net niet.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 19:08 #1505368

heb een nieuw bij bootje met lucht bodem en kiel van nog geen 2 meter en een dikke E motor van 48lbs stuwkracht :evil: .

In planee zonder geluid :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 20:29 #1505396

De 4/5/6 van Mercury, Mariner en Tohatsu zijn allemaal hetzelfde vanaf 2001, alleen sproeier verschilt, en afhankelijk van waaraan de motor hangt kan een zwaardere schroef nodig zijn.

Voor die tijd had de 6 pk een hogere nokkenas, maar nu gebruiken ook de 4 en 5 pk die nokkenas standaard.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 20:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 07:12 #1505742

Ter afsluiting…

Gisteren met het blokje en cylinderkop bij een motorenrevisiebedrijfje binnengelopen. Hij was niet onder de indruk van de schade aan de cylinderwand en verwachtte dat met 0.5 mm uitboren goed te krijgen. Kost normaal 45 minuten, vanwege lastig inspannen nu een uur.

Cilinderkop oplassen, vlakken en kleppen inslijpen anderhalf uur.

Ik zou het blok dan leeg moeten aanleveren, dus vliegwiel eraf trekken (gereedschap maken daarvoor) en krukas uit kogellager persen (heb ik de tools ook niet voor).

Qua kosten:
-overmaat zuiger eur 130
-herstellen kop eur 120
-uitboren eur 100
-caburateur eur 80
-brandstofpomp eur 120
-pakkingen eur 150

Totaal zit ik dan al op eur 700, dat is als de CDI inderdaad nog goed zou zijn. Als ik rond eur 400 was uitgekomen had ik het “voor de sport” wel willen proberen, maar dit wordt te gek…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 07:30 #1505750

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Conclusie ; Nieuwe buitenboordmotoren zijn obsceen goedkoop. Voor €1150,- heb je een helemaal nieuwe 4pk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 07:34 #1505753

Ja ongelofelijk. Zag dat Mercury exact dit type ook onder de naam “Mariner” verkoopt en dat het een gerebrandde Japanse Tohatsu is. Die (Tohatsu, 2005 model) koop je gebruikt in redelijke staat voor eur 350. Voor eur 80 zo’n 6 pk aftermarket carburateur erop en je hebt een zuinige 4 takt 6 pk motor die maar 25 kg weegt! Trilt wel meer dan een 2 cylinder…
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 07:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 07:40 #1505758

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Nachtvlinder schreef :
Ja ongelofelijk. Zag dat Mercury exact dit type ook onder de naam “Mariner” verkoopt en dat het een gerebrandde Japanse Tohatsu is. Die (Tohatsu, 2005 model) koop je gebruikt in redelijke staat voor eur 350. Voor eur 80 zo’n 6 pk aftermarket carburateur erop en je hebt een zuinige 4 takt 6 pk motor die maar 25 kg weegt! Trilt wel meer dan een 2 cylinder…

Ik heb wel mijn vraagtekenen bij het opvoeren van zo'n motor. Het grotere vermogen komt voor het merendeel uit een hoger maximum toerental. Het is voor fabrikanten wel heel gemakkelijk om in de CDI ontsteking het maximum toerental te beperken. Wat zeker het geval is bij de huidige generatie Yamaha en Suzuki motoren. Een nieuwe CDI kost meestal meer dan het prijsverschil tussen een 4 en een 6 pk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 07:48 #1505761

In dit geval is het exact hetzelfde blok met zelfde ontsteking, nokkenas, kleppen etc. maar met alleen een grotere hoofdsproeier. De 6 pk heeft een iets grotere interne tank en daardoor hogere kap. Max toerental ligt ook gelijk; om bij hetzelfde bootje de extra pk’s te kunnen benutten, zijn er verschillende schroeven beschikbaar en kun je een zwaardere schroef kiezen.

Ik denk dat (in dit geval) dit meer “upgraden” is dan “opvoeren”: je realiseert eigenlijk precies de als 6 pk verkochtte versie. Of die 6 pk fabrieks-af op het randje zit, weet ik niet.
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 07:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 08:00 #1505764

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3608
Eerder is het een 6pk gedowngrade.

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 09:36 #1505816

JB-NL schreef :
Eerder is het een 6pk gedowngrade.

JB

Dat is meestal de normale manier van motoren bouwers inderdaad .

Een voorbeeld uit de autmotive een Alfa 164 3.0 V6 je had de 210 pk en de topper 230 pk , na wat jaren kwamen een bekende Italiaanse chipper er achter dat de 6 inlaat buizen geknepen waren, dus minder lucht.

Dus had je een 210 pk versie , 6 nieuwe inlaat buizen en een chip aanpassing en je had ineens 230 Pk , niet slecht voor een turbo-loze motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 10:58 #1505853

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3608
Jeroen-Pion schreef :
JB-NL schreef :
Eerder is het een 6pk gedowngrade.

JB

Dat is meestal de normale manier van motoren bouwers inderdaad .

Een voorbeeld uit de autmotive een Alfa 164 3.0 V6 je had de 210 pk en de topper 230 pk , na wat jaren kwamen een bekende Italiaanse chipper er achter dat de 6 inlaat buizen geknepen waren, dus minder lucht.

Dus had je een 210 pk versie , 6 nieuwe inlaat buizen en een chip aanpassing en je had ineens 230 Pk , niet slecht voor een turbo-loze motor

Ook logische keuze.
Ander optie is 2 verschillende blokken voor verschillende vermogens= extra inventory met bijkomend risico.
Upgraden: t zwakkere blok kan t meerdere vermogen niet aan, eerder breakdown, reputatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 29 aug 2023 20:09 #1506029

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Ja ongelofelijk. Zag dat Mercury exact dit type ook onder de naam “Mariner” verkoopt en dat het een gerebrandde Japanse Tohatsu is. Die (Tohatsu, 2005 model) koop je gebruikt in redelijke staat voor eur 350. Voor eur 80 zo’n 6 pk aftermarket carburateur erop en je hebt een zuinige 4 takt 6 pk motor die maar 25 kg weegt! Trilt wel meer dan een 2 cylinder

Vergelijking met die motor waar 700 euro in gestopt is gaat niet 100% op want misschien is er met die van 350 euro elk jaar van Friesland naar Zeeland gevaren dan heeft ie 18 x 8 dagen gelopen das 144 dagen :laugh: Dus zal de compressie dan lager zijn. De jouwe heeft dan een gereviseerd compressie deel en een nieuwe carburateur, dus een voor een groot deel gereviseerde. Toch zou ik t ook dat mee nemend nooit doen maar ter aanvulling op je vergelijk. Als die Bukh van je Grinde gereviseerd moet en je pakt dat zelf zo aan bespaar je wel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 30 aug 2023 07:43 #1506084

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8202
3Noreen schreef :
Conclusie ; Nieuwe buitenboordmotoren zijn obsceen goedkoop. Voor €1150,- heb je een helemaal nieuwe 4pk.

Dat is wat geautomatiseerde serieproductie doet.

in een motor ingebouwd is de onderdeel prijs ~1.25x kostprijs.

De onderdeel prijs ~6x kostprijs. Maar daar hoort dan een stuk meer verpakking, logistiek, middle-men, en opslag bij. Uiteindelijk ook ongeveer 1.25x kostprijs (als je al die overhead meerekent)

En handwerk is duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl