Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden?

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 13:49 #1505103

5 Jaar terug toen ik op reis was voor m’n werk, is mijn bijbootje met daaraan deze motor die achter mijn woonschip lag, in een storm ondersteboven gewaaid. De motor heeft ruim een week onderwater gelegen (net onder het oppervlak), voordat ik deze heb kunnen bergen. Omdat ik dacht dat ie na die week sowiezo al total loss zou zijn, nooit meer iets mee gedaan.

Omdat weggooien altijd nog kan nu aan het kijken hoe de vlag er bij hangt. Het gaat om een Mariner/Mercury F4M uit 2005 die voor dit gebeuren uitstekend liep.

-olie afgetapt, was melkachtig; voor zover ik in onderblok kan kijken (door vulgat, nokkenas zichtbaar via gat brandstofpomp) zie ik louter glimmende delen. Ook voel ik geen ruwe delen of krijg ik een vieze vinger wanneer ik in het carter voel.
-ontsteking lijkt in orde voor zover ik kan nameten (alleen de CDI unit kan ik niet doormeten, maar die is volledig gesealed)
-bougiekabel ook OK
-onder kleppendeksel ook melkachtige olie, geen corrosie
-er heeft langdurig water op de zuiger gestaan: bougie was weggerot en roestdelen zichtbaar door bougiegat
-na verwijderen caburateur óók roest afzetting zichtbaar rond inlaatklep
-brandstofpomp en caburateur zijn niet meer te redden: het aluminium is sterk gecorrodeerd tot een wittig poeder

Vliegwiel kon halve slag draaien; dat (die halve slag) gaat soepel en zonder bijgeluiden; inlaatklep opent en sluit nog, maar zuiger stuit net voor BDP tegen vastgecorrodeerde uitlaatklep. Na meermaals spoelen met veel WD40 via bougiegat en inlaat, doorblazen met perslucht en roestige meuk opvangen in oude doeken, kwam ook de uitlaatklep in beweging. Motor gaat nu mooi rond en kleppen hoor ik openen en sluiten. Ik heb net zo lang rondgetornd tijdens het blazen totdat er geen troep meer uit de cylinder kwam.

Compressie is echter laag. Deze moet tussen 28 en 56 psi liggen (waarom is dat bereik zo groot, weet iemand dat?), ik meet 25 psi.



Ik verlies dus ergens compressie; voordat dit opgelost is lijkt het mij niet zinvol geld te gaan uitgeven aan het brandstofsysteem…

Aangezien de zuiger al soepel en zonder bijgeluiden bewoog, denk ik dat één of beide kleppen of zittingen gecorrodeerd zijn, of hier gewoon vuil tussen zit. Of beide. Klopt die redenatie, of kunnen de zuigerveren net zo goed vast zitten, vuil of beschadigd zijn?

Ik was sowiezo van plan de “powerhead” (het blok) van de middensectie te halen zodat ik de olie-pan los kon maken en de cylinderkop eraf kan halen, maar na het lossen van de 6 bouten zit dat deel muur en muur vast. Schijnt vaker voor te komen, ik durf er niet met brander of kettingtakel bij - een van de online “tips”.

Ik wil dat deel proberen te laten zitten; uitreraard met olie spoelen etc, maar denk dat daar geen schade is. Maar dan kan de cylinderkop er dus níet af en wordt het lastig de kleppen in de slijpen.

Heeft dat inslijpen een kans wanneer dat van buitenaf gebeurt, dus tuimelaars, veren etc verwijderen en dan draaien en trekken? Pasta op inlaatklep aanbrengen via inlaatspruitstuk, uitlaatklep kom ik niet bij (mss aanbrengen via een gebogen ijzerdraadje via het bougiegat)

Een gebruikte in goede staat kost eur 450; ik wil er niet teveel aan uitgeven, zeker niet als de slaagkans laag is.

Nog een vraag: indien kansloos, wat zou dit ding aan onderdelen (of voor iemand die het wél lukt de powerhead los te krijgen) waard zijn?







Laatst bewerkt: 26 aug 2023 14:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 15:20 #1505115

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het ligt er maar net aan hoe de cilinderwand er uit ziet. Die moet je echt zien. Dus kop er af, en liefst ook gewoon zuiger er uit.

Dan kun je ook meteen zien of de zuigerveren vast geroest zijn. Je wilt er niet veel geld aan besteden. Fair. Maar tijd? Met TLC kàn er nog wat van te maken zijn. Je kunt het ook als leerproject zien. Dan ziet de balans er weer heel anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 15:44 #1505116

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Als je dat ding zelf repareert kost het niet veel geld maar wel tijd. Je hebt geen idee wat er allemaal verroest kan zijn ook je carburateur bijvoorbeeld of je aandrijfas.
Ik zou hem lekker weg doen voor 200 euro op Marktplaats en een goede voor 450 euro weer kopen!
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 15:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 16:38 #1505123

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Is het big end uitgevoerd als glij lager of naaldlager ? Naaldlagers zijn gevoelig voor een kleine oxide (roest) laagje.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 17:05 #1505128

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
De uitlaatklepzitting is vast geroest en dus dicht die klep niet lekker af. Dat is makkelijk op te poetsen.
Maar als je pech hebt zitten de zuigerveren ook vastgeroest en dichten die ook niet lekker.

Ik zou toch de uitlaatklepzitting op schonen, effe kopje er af en als test gewoon met de oude koppakking even terug in elkaar. Als de compressie aanvaardbaar is vervang je de koppakking voor een nieuwe.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 17:35 #1505136

Ja beter maar goed doen inderdaad. Heeft geen haast en ik kan het “project” opzij leggen, qua ruimte en tijd. Dan is de eerste uitdaging nu hoe ik dat blok eraf krijg.

Ik snap die compressie trouwens niet: de spec is 42 psi (bij een compressieverhouding van 1:9.5): het begin van de schaal van mijn meter. Voor een Yamaha 4 pk 4takt geeft de service manual daarvan hoger dan 90 psi bij een compressieverhouding van 8.4. Een factor 2 hoger (bij lagere compressieverhouding). Snap ik niet; klopt die 42 psi wel!?

De Yamaha:
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 17:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 22:09 #1505188

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ik heb er even over gedacht!
Maar zo'n motor heeft een decompressie-mechanisme. Meestal werkt het met vlieg gewichtjes die de uitlaatklep wat langer openhouden of eens extra nog even opendoet, alleen bij lage toerentallen.
Daardoor is de gemeten compressiedruk natuurlijk ook nop. Sterker nog, ik vraag me ernstig af of het wel maat is voor de echte compressiedruk.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 26 aug 2023 23:26 #1505193

Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Suzuki 6pk 4takt. Door omstandigheden ook niet gelijk de aandacht gekregen die het nodig had.
Ik heb die motor volledig uitelkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen om het weer operabel te maken waren al duurder als een nieuwe motor. Uiteindelijk alle onderdelen die nog in goede staat waren op ebay gezet en in totaal nog 800 USD gevangen. Ik heb het dan over zaken als staartstuk, schroef, impeller, aandrijfas, haakse overbrenging, motorkap etc.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 aug 2023 23:26 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 03:39 #1505197

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik schreef
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met een Suzuki 6pk 4takt. Door omstandigheden ook niet gelijk de aandacht gekregen die het nodig had.
Ik heb die motor volledig uitelkaar gehaald en alleen de benodigde onderdelen om het weer operabel te maken waren al duurder als een nieuwe motor. Uiteindelijk alle onderdelen die nog in goede staat waren op ebay gezet en in totaal nog 800 USD gevangen. Ik heb het dan over zaken als staartstuk, schroef, impeller, aandrijfas, haakse overbrenging, motorkap etc.

Idd net wat ik zei. Lekker verkopen. Maar soms wil een mens sleutelen in plaats van zeilen, kan ook leuk zijn natuurlijk. Maar de gereedschappen kosten ook geld denk aan de hoon die je nodig hebt om die cilinder op te frissen tenzij je ergens kan lenen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 04:23 #1505199

Gisteravond laat de powerhead zonder schade van de middensectie kunnen verwijderen! Met een koevoet twee stevige punten (het is maar lichtmetaal allemaal!) kunnen vinden waar tussen kon krijgen. Toen kwam ie los :)

Vind het interessant dit verder uit te werken, nu het wél mogelijk is het blok verder te demonteren.

@Daan: inderdaad, dankje! Verderop in de service manual:



Leerzaam dit; benieuwd hoever ik kom en wat ik vanmiddag aantref. De 4, 5 en 6 pk versie verschillen alleen in carburateur, daar komt meteen de 6 pk versie op:


Met brandstofpomp, pakkingsets kom ik dan rond eur 200 uit, maar ik ga pas dingen bestellen als ik een beeld heb van eventuele verdere schade, ook n.a.v. wat 3Noreen en Joop opmerken.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 04:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 05:12 #1505201

Ik kan geen betere tekening van de nokkenas vinden dan deze:


Vanaf het getande wiel naar rechts zou het dan zijn:
-nok voor uitlaat; daar ook “iets met veertjes”
-nok voor brandstofpomp (was ook zichtbaar bij verwijderde pomp)
-nok voor inlaatklep

Laatst bewerkt: 27 aug 2023 05:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 07:15 #1505212

Zonder decompressie (uitlaatklep heel los gezet) komt ie nu op 75 psi. Buiten spec maar niet hopeloos. Dit als referentie voor later…

Laatst bewerkt: 27 aug 2023 08:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 10:34 #1505246

In carter geen corrosie, allemaal bling bling onder de melkolie :) Big end geloof ik wel en laat ik zitten.






Bovenste 2 veren zitten vast, olieschraapveer beweegt nog:



Cilinderwand is wel voelbaar aangetast en heeft aandacht nodig



Cilinderkop idem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 10:43 #1505247

Als je zoiets als dit hebt is de cilinder vrij snel weer fris en fruitig


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:18 #1505254

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
mooi gewone lagerschalen. Ik verwacht hier geen probleem
Nachtvlinder schreef :
Heb je voor demontage de motor nog even rond gedraaid ? Dus hebben de kleppen even open gestaan ?
Dan kun je de kleppen controleren door de kop met beurtelings de uitlaat kant en de inlaatkant omhoog en te vullen met benzine.
Zie je geen benzine aan de verbrandingskant komen, donkerder worden, dan sluiten de kleppen nog goed.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:41 #1505256

Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 11:59 #1505260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?



Nieuwe cilinderbussen ???? Dat is wel heel erg 50 jaar terug in de tijd. Denk niet dat je met deze motor dat nog kunt. Ik neig te denken aan EOL.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:03 #1505261

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Cilinderwand is heel ver heen. Dit is na schoonborstelen met een nylon komborstel. Het lijkt welnof de gehardde laag is opgevreten. Daar moet een nieuwe voering in denk ik?

:pinch: Zitten putjes in. Cilinder moet je opnieuw op laten maken door een revisie bedrijf, als dit niet met een cilinderbus werkt, daarom dacht ik al wat, die motor kun je beter verpatsen.
Ik heb een keer met mijn vorige Kolibri het motor plankje verrot gehad, gelukkig kieperde vlak bij mijn box de hele motor eraf terwijl ie liep en bleef ie met de kap boven water aan het kettinkje hangen. Ik heb toen hem los weten te maken en in de boot weten te hijsen. De boot ook in de box gekregen. Ik had in de gaten dat ik narigheid met roest zou kunnen krijgen. Op de werkvlet van de haven zat geen motor. Ik heb de motor daar toen op gezet hij ging nog rond. Ik had ok een normaal oliepeil. Ik heb de motor toen gestart en een kwartier laten lopen achter die werkvlet ervan uitgaande dat ik hem daarna droog van binnen had en veilig kon bewaren tot ik de boot gerepareerd had.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:14 #1505266

Ja zal specialistisch en wss kostbaar worden; wss te diepe putten om op te kunnen (laten) boren tot overmaat. Dan ook nieuwe zuigers nodig.

Klepjes en klepzittingen zijn denk wel in te slijpen; ik zie daar geen corrosie, alleen wat koolaanslag:





Ter hoogte waar de koppakking af moet dichten echter flinke corrosie. Dat valt niet te vlakken: gaat over een millimeter bijna!


Nachtvlinder schreef :
Met brandstofpomp, pakkingsets kom ik dan rond eur 200 uit, maar ik ga pas dingen bestellen als ik een beeld heb van eventuele verdere schade, ook n.a.v. wat 3Noreen en Joop opmerken.

Einde verhaal helaas!
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:30 #1505270

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Jammer, toch verloren! Krukasje en lagers waren inderdaad keurig zo te zien.
Volgende keer meteen de olie verversen, paar keer zonder bougie rond trekken zodat het water er uit is, dan een half uurtje laten draaien. Dan is het leed geleden.
Maar ach, leuk avontuur!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:32 #1505273

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Het lijkt met een overmaat te werken van 0,5 mm. Zie bijlage, ik weet enkel niet of dit de motor is ik heb jouw motor nr niet.Dan moeten de putjes weg zijn als er 0,25 mm van de cilinderwand afgeslepen is, das erg veel materiaal wegnemen ik denk dat je zo een bewerking niet zelf goed kan uitvoeren met een hoon. Dit gaat gemakkelijker met je Bukh, dan een nieuwe bus inpersen en je ksn weer.
Die kleppen zijn het probleem niet. Wat ook kan, electromotor in bouwen heb je een ebbm!

Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:38 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:35 #1505274

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Oh, als er een overmaat beschikbaar is kun je het blok laten boren.
Dat kun je met een hoon niet zelf, dat wordt on-rond.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:42 #1505275



0.5 mm inderdaad. Ik zou morgen even bij een revisiebedrijf langs kunnen om op te laten meten of dat voldoende zou zijn…

…maar die putcorrosie bij het pakkingvlak van de cylinderkop is hier (sowiezo) de spelbreker toch!? Of valt dat door een vakman op te lassen en daarna te vlakken?
Laatst bewerkt: 27 aug 2023 12:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:45 #1505277

Je bent een jaar of 5 te laat :(

Had je het meteen gedaan na een week onder water , was er meer te redden geweest dan 5 jaar rustig kunnen roesten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verdronken 4 PK 4takt BBM te redden? 27 aug 2023 12:49 #1505278

Weet ik Jeroen maar dat helpt nu niet hé!? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl