5 Jaar terug toen ik op reis was voor m’n werk, is mijn bijbootje met daaraan deze motor die achter mijn woonschip lag, in een storm ondersteboven gewaaid. De motor heeft ruim een week onderwater gelegen (net onder het oppervlak), voordat ik deze heb kunnen bergen. Omdat ik dacht dat ie na die week sowiezo al total loss zou zijn, nooit meer iets mee gedaan.
Omdat weggooien altijd nog kan nu aan het kijken hoe de vlag er bij hangt. Het gaat om een Mariner/Mercury F4M uit 2005 die voor dit gebeuren uitstekend liep.
-olie afgetapt, was melkachtig; voor zover ik in onderblok kan kijken (door vulgat, nokkenas zichtbaar via gat brandstofpomp) zie ik louter glimmende delen. Ook voel ik geen ruwe delen of krijg ik een vieze vinger wanneer ik in het carter voel.
-ontsteking lijkt in orde voor zover ik kan nameten (alleen de CDI unit kan ik niet doormeten, maar die is volledig gesealed)
-bougiekabel ook OK
-onder kleppendeksel ook melkachtige olie, geen corrosie
-er heeft langdurig water op de zuiger gestaan: bougie was weggerot en roestdelen zichtbaar door bougiegat
-na verwijderen caburateur óók roest afzetting zichtbaar rond inlaatklep
-brandstofpomp en caburateur zijn niet meer te redden: het aluminium is sterk gecorrodeerd tot een wittig poeder
Vliegwiel kon halve slag draaien; dat (die halve slag) gaat soepel en zonder bijgeluiden; inlaatklep opent en sluit nog, maar zuiger stuit net voor BDP tegen vastgecorrodeerde uitlaatklep. Na meermaals spoelen met veel WD40 via bougiegat en inlaat, doorblazen met perslucht en roestige meuk opvangen in oude doeken, kwam ook de uitlaatklep in beweging. Motor gaat nu mooi rond en kleppen hoor ik openen en sluiten. Ik heb net zo lang rondgetornd tijdens het blazen totdat er geen troep meer uit de cylinder kwam.
Compressie is echter laag. Deze moet tussen 28 en 56 psi liggen (waarom is dat bereik zo groot, weet iemand dat?), ik meet 25 psi.
Ik verlies dus ergens compressie; voordat dit opgelost is lijkt het mij niet zinvol geld te gaan uitgeven aan het brandstofsysteem…
Aangezien de zuiger al soepel en zonder bijgeluiden bewoog, denk ik dat één of beide kleppen of zittingen gecorrodeerd zijn, of hier gewoon vuil tussen zit. Of beide. Klopt die redenatie, of kunnen de zuigerveren net zo goed vast zitten, vuil of beschadigd zijn?
Ik was sowiezo van plan de “powerhead” (het blok) van de middensectie te halen zodat ik de olie-pan los kon maken en de cylinderkop eraf kan halen, maar na het lossen van de 6 bouten zit dat deel muur en muur vast. Schijnt vaker voor te komen, ik durf er niet met brander of kettingtakel bij - een van de online “tips”.
Ik wil dat deel proberen te laten zitten; uitreraard met olie spoelen etc, maar denk dat daar geen schade is. Maar dan kan de cylinderkop er dus níet af en wordt het lastig de kleppen in de slijpen.
Heeft dat inslijpen een kans wanneer dat van buitenaf gebeurt, dus tuimelaars, veren etc verwijderen en dan draaien en trekken? Pasta op inlaatklep aanbrengen via inlaatspruitstuk, uitlaatklep kom ik niet bij (mss aanbrengen via een gebogen ijzerdraadje via het bougiegat)
Een gebruikte in goede staat kost eur 450; ik wil er niet teveel aan uitgeven, zeker niet als de slaagkans laag is.
Nog een vraag: indien kansloos, wat zou dit ding aan onderdelen (of voor iemand die het wél lukt de powerhead los te krijgen) waard zijn?