Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Compressie testen diesel

Compressie testen diesel 28 aug 2023 16:41 #1505606

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Mijn dieseltje, Solé Diesel MINI-29, gaat inmiddels naar de 2500 bedrijfsuren. Op zich doet die het nog goed. Misschien iets aan vermogen verloren. Maar zeker ben ik daar niet van. Deze winter staat op de to do list een grondige inspectie. Wat in ieder geval een compressie meting inhoud.
Heeft iemand ervaring met goedkope compressie meters van bijvoorbeeld HBM ? Of doe ik er goed aan die links te laten liggen. Misschien een goede huren. Of hebben jullie andere tips.

Volgens de instructie van Mitsubishi, de bouwer van het blok, heb je een speciale adapter nodig.

Verder verstuivers laten zitten of toch wegbrengen. Nogmaals motor loopt goed en start uitstekend. Ook na de winter. Juist als de motor warm is heeft de accu die op zijn laatste benen loopt, er moeite mee om hem door de compressie te trekken. Is meer compressie bij een warme motor een goed of slecht teken.

Kortom voor mij een eenmalige operatie in relatief onbekend vaarwater. En een hoop vraagtekens.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 28 aug 2023 16:45 #1505607

Als de motor na de winter uitstekend start, is er niets mis met de compressie toch!? Ik zou daar niets aan gaan meten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 28 aug 2023 16:53 #1505609

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Dat van moeilijk starten van een warme diesel kan ik beamen.
In de Logger waar ik een hele tijd geleden op voer lag een Scania
6-cylinder, ook daar was de start accu bijna end of life en deze kreeg
de warme motor niet meer rond.
Zal iets te maken hebben met toleranties, een warme motor heeft
olie waar het hoort, zuigers en veren die net iets meer uitgezet zijn.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 28 aug 2023 16:54 #1505610

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Als de motor na de winter uitstekend start, is er niets mis met de compressie toch!? Ik zou daar niets aan gaan meten!

Er staat in het instructie boekje dat de compressie elke 800 uur gemeten dient te worden. Dat stemmetje speelt in mijn achterhoofd mee als ik ergens verlaten en ver van elke hulp mogelijkheid verstoken op het ding wil kunnen vertrouwen. Shit happens dat weet ik wel. Maar dan wil ik wel het idee hebben er alles aan gedaan te hebben om dat te voorkomen. Het is zo iets als een zekering van een elektriciteitsdraad. Gebruik je nooit maar toch voelt het niet prettig als het er niet is.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 aug 2023 16:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 28 aug 2023 17:08 #1505616

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Als hij goed start, lekker loopt, geen olie verbruikt, niet rookt en moeilijker start bij warm = dik in orde en afblijven.

Elke 800 uren is belachelijk.

Zou eerder accu bewaken...

Laatst bewerkt: 28 aug 2023 17:09 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 28 aug 2023 17:08 #1505618

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
3Noreen schreef :
Mijn dieseltje, Solé Diesel MINI-29, gaat inmiddels naar de 2500 bedrijfsuren. Op zich doet die het nog goed. Misschien iets aan vermogen verloren. Maar zeker ben ik daar niet van. Deze winter staat op de to do list een grondige inspectie. Wat in ieder geval een compressie meting inhoud.
Heeft iemand ervaring met goedkope compressie meters van bijvoorbeeld HBM ? Of doe ik er goed aan die links te laten liggen. Misschien een goede huren. Of hebben jullie andere tips.

Volgens de instructie van Mitsubishi, de bouwer van het blok, heb je een speciale adapter nodig.

Verder verstuivers laten zitten of toch wegbrengen. Nogmaals motor loopt goed en start uitstekend. Ook na de winter. Juist als de motor warm is heeft de accu die op zijn laatste benen loopt, er moeite mee om hem door de compressie te trekken. Is meer compressie bij een warme motor een goed of slecht teken.

Kortom voor mij een eenmalige operatie ,in relatief onbekend vaarwater. En een hoop vraagtekens.
Mijn tip is, dat zo lang de motor onder koude omstandigheden nog goed start en niet rookt, het niet nodig is om compressie te meten en verstuivers te testen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 29 aug 2023 21:56 #1506046

Mijn tip?
Koop eens een echt goede accu met een hoog start amperage zoals de redtops of vergelijkbaar en probeer dan nog eens met warme motor te starten.
Wedje dat hij snel start?
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 21:57 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 07:31 #1506077

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Laat ik mijn vraag anders stellen. Ik rij in een 15 jaar oud autootje. Nu met 175000 km op de teller. Is die auto nog betrouwbaar genoeg om met een duurzaamheids rally mee te doen ? Ben ik klaar door er een nieuwe accu in te doen en te gaan. Of zou ik nog ergens anders naar moeten kijken om een indruk te krijgen of ik de rally uit zou kunnen rijden. Als ik in de Sahara vast kom te zitten kan dat veel geld gaan kosten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 07:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 08:24 #1506104

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Wat je ook kunt overwegen...
Pleeg goed onderhoud, zorg voor enige onderdelen in reserve hebt en vaar rustig door met dit prutteltje met een luisterend oor.
Ondertussen leg je wat centen apart voor onverwacht malheur dat extra duur uit zou kunnen vallen.
Zodoende fix je je eigen vangnetje.
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 08:28 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 08:27 #1506105

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Als ik de geschiedenis van de motor zou kennen, dan zou ik eerder kritisch kijken naar de randapparatuur: kabels, alternator, riemen, koeling,...

Motor kan je beetje beeld vormen door cilinderlektest of compressietest, maar dan blijft de onzekerheid over spelling krukaslagers, staat oliepomp of koppakking...

Vind 175k met diesel peanuts.
Ons 18 jarig naftje zit daar flink boven en toch deze zomer zonder angst Zwitserland doorkruist.

Edit: heb je grootse plannen met de tri in afgelegen gebieden?
Een kleine BBM als backup?
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 08:30 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 08:31 #1506106

Eens dat de compressie iets belangrijks zegt over de motor. Maar ik denk óók dat de koude start een erg betrouwbare compressietest vormt, zonder de kans dat je erg vastzittende delen kapotsleutelt.

Hier een zielig verhaal van onze globetrotter. Ik heb de eur 8 gedoneerd en de Vimeo betaalvideo mogen bekijken. Schijnbaar hebben beide dubbele oliekoelers (KK én carterolie) binnen enkele dagen (één tijdens zijn Noordzee oversteek!) een lek naar het buitenwater ontwikkeld. Wel heel toevallig vind ik, maar in beide motoren heeft de olie plaatsgemaakt voor (zout) water. Bij één motor is de turbo vastgelopen, bij een andere iets in het drijfwerk.

Die oliekoelers dus... Hoe test je die op corrosie? Komt niet voor in de inspectie tabellen!

Laatst bewerkt: 30 aug 2023 08:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 09:08 #1506125

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
uiteindelijk is koude start en stationair lopen net zo veelzeggend als compressietest. Ofwel: slechte compressie komt daar naar voren.

Niet in topvermogen. Dan gaat er ZO veel gas door de motor, dat een beetje lekkage nauwelijks wat uit maakt.

MBT dat HBM spul: werkt best hoor. Verwacht geen levensduur, of nauwkeurigheid. Maar voor zo een enkele keer prima.
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 09:12 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 09:19 #1506129

Wat is wijsheid in deze? Een diesel die warm en koud goed start, goed loopt en niet rookt, naar behoren is onderhouden wat betreft vloeistoffen, filters en snaren met een bekende onderhoudshistorie, dat schept vertrouwen. Maar dit geeft geen garantie voor de toekomst. Een compressietest is een momentopname en zegt niets over krukas- en drijfstanglagers, het brandstofsysteem en de uitlaatbocht enz.

Uit ervaring heb ik van doen gehad met een veertig jaar oud dieseltje dat het altijd deed. Zorgvuldig onderhouden door mij persoonlijk, bijna twintig jaar lang. Maar binnen één vaarseizoen tijd begaf zonder aankondiging het ene na het andere onderdeel het.

Wat ik zou doen? Ik denk voor de hand liggende onderdelen / reservematerialen en gereedschap mee op reis. En een budget reserveren ‘voor het geval dat’.

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 09:29 #1506134

Ik vind dit erg lastig, heb het met mijn auto óók: 10 jaar oud en meer dan 3 ton, maar zero problemen gehad en loopt prima. De kans dat er vanalles EOL is of bijna is, wordt steeds groter natuurlijk. Preventief een andere kopen? Lukraak preventief onderdelen gaan vervangen is zo'n auto nooit waard (uitgezonderd distributieriem).

Voor een bootmotor lijkt mijn het (stel...) steeds moeilijker gaan starten niet zo'n issue. Je merkt dat gelijdelijk op. Het ineens kapotlopen of uitvallen zal wél een issue zijn. Hoe groot is die kans... Wat zijn typische kritische onderdelen die het wél onaangekondigd begeven?


Brandstofpomp, oliepomp, waterpomp: falen die catastrofaal? Die eerste twee zijn kostbaar om zomaar te vervangen.

Geen idee eigenlijk. Interessant draadje.
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 09:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 09:50 #1506138

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Compressie gaat niet opeens "stuk" dat is een langzaam proces. Zijn er geen klachten, rook, olieverbruik, matig starten, enz dan alles lekker laten zitten. Dingen waardoor de compressie wel ineens stuk gaat, gebroken tuimelaar, kromme stoterstang etc kun je niet voorkomen met een compressie meting.
Ik heb een heel aantal dieselmotoren in auto's trekkers en vrachtwagens.
In uren variërend van 800 via 2300, 5000, 8500,9000, 12.000 tot 22.000.
Nog nooit ergens preventief compressie gemeten. Je doet niet aan motorsport waarbij het om de laatste procenten gaat, dus wanneer er een compressie probleem is zie je dat vanzelf aan andere kenmerken.

Wat kun je wel doen om je motor betrouwbaar te maken?
Weten hoe hij werkt!!!
Zelf kunnen ontluchten.
Zorgen dat alle slangen in prima staat zijn.
Genoeg filters bij je hebben, olie maar vooral brandstof
Schone tank zonder water
Reserve impeller
En op een lange reis een startmotor en een opvoerpompje op voorraad.
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 09:54 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 09:57 #1506141

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Nachtvlinder schreef :
Brandstofpomp, oliepomp, waterpomp: falen die catastrofaal? Die eerste twee zijn kostbaar om zomaar te vervangen.

Brandstofpomp, bedoel je dan opvoerpomp, inspuitpomp, of electrische pomp in de tank van je auto? Opvoerpompen met membranen willen wel stuk gaan, het membraan scheurt of het klepje vervuilt.
Inspuitpompen gaan eigenlijk niet spontaan stuk. Wel kunnen ze stuk gaan door vervuiling of corrosie. Als je netjes filters gebruikt, is dat eigenlijk geen pijnpunt.
Oliepompen al helemaal geen probleem. Oliedrukschakelaars daarintegen wel, die gaan wel stuk.
Waterpompen kunnen ook wel stuk: impellorpompen hebben kwalen omtrent scheurende impellors, inslijtende deksels en lekke keerringen. Verder eigenlijk niks. Waaierpompen (zoals een circulatiepomp op een automotor of bij een indirect gekoelde scheepsmotor) hebben eigenlijk het eeuwige leven, maar soms wil een lager ruimte krijgen. Heel incidenteel gaat de waaier loszitten op de as en draait niet meer mee (maar dat is echt heel zeldzaam).
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 10:03 #1506143

Dankje - ik doelde op de HD pomp, maar die vormen geen reeël risico zeg je.

Drukschakelaar en opvoerpompje of revisiesetje daarvoor mee dus!

Kan TS extra inspecties doen; welke?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 10:25 #1506157

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Wat Rikken zegt.

Wat kan hij doen? De normale dingen. Olie, oliefilter, brandstoffilters, kleppenstellen. Dat is t wel een beetje. Als je all out wilt gaan: een keer t start relais schoonmaken, en de collector van de startmotor schoonmaken. Maar in t algemeen geldt: if it ain't broke, don't fix it.

Bij directe koeling kan t na een jaar of 30 een keer de moeite zijn de cilinder en kop te trekken om te koelkanalen schoon te maken.

Scheepsmotoren op levensduur vergelijken met auto motoren is onzin. Specifieke vermogens zijn veel lager. Eea is veel meer gebouwd op levensduur ipv op gewicht. Natuurlijk kunnen krukas en drijfstang lagers verslijten. Maar niet zo snel: Van wege het feit "diesel" moeten die al vrij zwaar zijn, en met weinig toeren en vermogen... Gebeurt niks mee.

Voor degenen die denken dat auto motoren zwaar belast zijn: Als ex-biker sta ik niet te kijken van 150pk/l. Komt geen enkele auto motor aan. Mijn MD11C doet rond de 20 pk/l. Gaat mee tot einde der tijden.
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 10:28 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 11:15 #1506169

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Na wat ik heb kunnen achterhalen van betrouwbare bronnen. Onder andere distributeur(s) van dit soort diesels is dat de ontworpen levensduur bij continu in bedrijf ±10.000 uur is.
Maar dat diesels in jachten zelden of nooit zonder grote reparaties de 5.000 uur halen.
Verder dat de leverancier vind.





- dat compressie verlies niet van de ene op de andere dag plaats vind maar een geleidelijk slijtage afhankelijk proces is. Kortom een indicatie kan zijn voor hoever er slijtage heeft plaats gevonden.

Kosten van vervangen hier thuis zijn pakweg 60% van wat het kost als je dat "ergens" onderweg moet doen. Daar zijn ook hier op ZF draadjes over ;)

Ga maar rustig varen (slapen) en wachten tot het schip strand is niet mijn stijl. Ik weeg de adviezen van een leverancier toch wel zwaar. Het zal ook hier niet zwart wit zijn. Dus is 800 uur misschien wat overdreven. Net als hoe vaak je olie moet verversen. Alleen helemaal geen olie verversen is een slecht plan. Analoog denk ik dat op een zeker moment een compressie test aan de orde is.

Een brandstof pomp onderweg vervangen lijkt me nog wel te doen. Zo'n ding kan gewoon opgestuurd worden. Hoewel even een goede start accu onderweg scoren is lang niet zo eenvoudig als dat lijkt. In praktijk houdt het in dat je een exemplaar duur locaal koopt maar niet de juiste maat en kwaliteit heeft dus bij thuiskomt weer verwisseld wordt door een juist exemplaar. Je koopt dus twee keer een accu. Kosten 200% ;)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 11:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 11:26 #1506171

Dan laat je (nu) toch wél die compressietest doen? Daar zal je motor glansrijk doorheen komen; de koudestart is immers prima :)

Opvoerpompje kun je ook preventief reviseren, is tientjeswerk en je weet alvast hoe het eruit ziet, mocht het onverwacht nog eens nodig zijn.

Startaccu kun je ook preventief vervangen (of een noodstart schakelaar bouwen, als je die dan één keer nodig hebt gehad koop je die vervangende accu pas)

Motorsteunen… Is dat nog iets om naar te kijken?
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 11:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 11:38 #1506174

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Nachtvlinder schreef :
Dan laat je (nu) toch wél die compressietest doen? Daar zal je motor glansrijk doorheen komen; de koudestart is immers prima :)

Opvoerpompje kun je ook preventief reviseren, is tientjeswerk en je weet alvast hoe het eruit ziet, mocht het onverwacht nog eens nodig zijn.

Een Sole mini heeft een elektrische opvoerpomp. Die is in 5 minuten vervangen. Ligt net als een koelwaterpomp bij de reserve onderdelen. Kost ook geen wereld prijs.
Maar mijn ervaring is dat zo'n motor best goed is ontworpen en alle onderdelen ongeveer even lang mee gaan. Tenzij er duidelijk een aanwijsbare oorzaak is waarom één ding stuk gaat. Daarom op het moment dat de kern van de motor EOL is de rest ook successievelijk het laat afweten. Dus op dat moment een bodemloos gat ontstaat waar je geld in kunt blijven storten. Economisch zijn dan reparaties volstrekt niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 11:47 #1506175

Mijn advies , koop geen HBM compressie meter de kans dat daar een goede adaptor inzit voor jouw motor in nagenoeg NIHIL. Ik heb net een set verkocht en daar had ik al 2 adaptors aangepast voor een Volvo Penta en Yanmar , met een hoop gedoe omdat ik hier in de buurt niets beters kon krijgen, ja op en neer rijden 300 kilometer om te lenen .

Dus je zult een adaptor in de set pas moeten maken, dat kan natuurlijk . Straks zullen er in de haven weer talloze monteurs rondlopen om jachten winterklaar te maken , probeer er achter te komen welke een meter heeft en een adaptor voor jouw motor en laat die de meting doen.

Kost ook geld , maar is volgens mij de korste en beste klap !
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 11:49 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 11:54 #1506177

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14891
Jeroen-Pion schreef :
Mijn advies , koop geen HBM compressie meter de kans dat daar een goede adaptor inzit voor jouw motor in nagenoeg NIHIL. Ik heb net een set verkocht en daar had ik al 2 adaptors aangepast voor een Volvo Penta en Yanmar , met een hoop gedoe omdat ik hier in de buurt niets beters kon krijgen, ja op en neer rijden 300 kilometer om te lenen .

Dus je zult een adaptor in de set pas moeten maken, dat kan natuurlijk . Straks zullen er in de haven weer talloze monteurs rondlopen om jachten winterklaar te maken , probeer er achter te komen welke een meter heeft en een adaptor voor jouw motor en laat die de meting doen.

Kost ook geld , maar is volgens mij de korste en beste klap !

Dank, met dit advies kan ik wat mee. HBM links laten liggen en op zoek naar iets lenen of gewoon de meting laten uitvoeren.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 12:04 #1506181

Ben benieuwd!



Zou een smeerolie analyse nog zin hebben?
olieservice-zuid.nl/services/s...-motorolie-analyses/
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 12:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Compressie testen diesel 30 aug 2023 12:13 #1506184

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Voor mijn destijds 17 jaar oude dieseltje met onbekend aantal motor uren heb ik wel de verstuivers opnieuw laten afpersen, ondanks dat ik vond dat ie mooi liep. En dat was het op zich wel waard: de druk was behoorlijk anders geworden dan de specs en aardige verschillen tussen de verstuivers.

Revisie was volgens de firma nog niet nodig en het alleen testen en afpersen kostte iets van 2 tientjes per verstuivers: te overzien. En het demonteren/monteren was ook niet zo'n grote klus. Erna liep ie nog mooier... Dat is een van de weinige preventieve onderhouds dingen die ik aan zo'n dieseltje zou doen. Een niet optimaal functionerende verstuiver merkt je niet altijd en kan voor diesel in en dus verminderde smering van de olie zorgen.

Een smeerolie analyse zou ook kunnen en daar is ook weinig destructiefs aan. Op werk is dat gangbare procedure om de conditie van scheeps motoren in de gaten te houden. Als daar in diesel, koelvoeistof of roet wordt gevonden, weet je ook of er ergens iets mis is. De vraag is alleen of het in door een leek te lezen uitkomsten uit komen. Er zijn ook doe-het-zelf testjes van enkele tientjes maar geen idee of daar iets zinnigs uit komt.

Verder heb/had ik door middel van marktplaats-zoekopdrachten een scala aan relatief gemakkelijk te vervangen aangehangen onderdelen verzameld voor schappelijke prijzen: opvoerpomp, waterpomp, dynamo, startmotor, demperplaat etc. Als er dan onderweg onheil op treed, kun je dat gemakkelijk oplossen. Uiteindelijk kost het niks want ik heb alles weer snel voor dezelfde prijs verkocht (via ZF) toen de motor er uit ging. Nu hetzelfde aan het doen voor de huidige motor. Ik zoek nog de dynamo, de rest is er al weer :P
Laatst bewerkt: 30 aug 2023 12:21 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl