Dag allemaal,
Wij zijn in het process om een nieuwe motor te steken in onze Beneteau Oceanis 430.
De keuze is gevallen op een volvo penta D2-50. De firma die de hermotorisering gaat doen heeft een ZF25L hydraulische keerkoppeling voorzien.
Ik begrijp dat een hydraulische keerkoppeling beter/soepeler is dan een mechanische keerkoppeling.
Echter zijn wij ook aan het kijken om onze schroef te vervangen, er hangt nu een vaste 3 blads schroef onder.
Omdat we met redelijk wat wieleffect (propwalk) zitten was ik eens aan het kijken of je dit, deels, kunt verbeteren met de schroef.
Dat zou wel degelijk mogelijk moeten zijn met een vaanstand schroef (bijv. autoprop).
Voor een vaanstand schroef zou je dan weer naar een mechanische keerkoppleling moeten gaan omdat de schroef onder zeil anders niet in zijn vaanstand geraakt (as blijft draaien).
Als je dan toch zoveel geld uitgeeft aan een schroef zou het jammer zijn als je een van de voordelen niet kan gebruiken!
We willen dus best of both worlds maar de firma van de hermotorisering raadt toch af om bij een 50pk motor naar een mechanische keerkoppeling te gaan (bijv. MS25 van volvo).
Heeft iemand hier ervaring mee of al voor hetzelfde dilemma gestaan.
Een schroefas rem is voor ons geen optie omdat dat weer een extra component is.
Alvast bedankt!
Kevin