Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vetus versus volvo penta

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:47 #1510918

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14888
Calidris schreef :
johannesw schreef :
Voor een Kubota basisblok (o.a.sole, beta marine) zijn ook onderdelen over de hele wereld verkrijgbaar voor een zeer schappelijke prijs bij lokale landbouw winkels of leveranciers van bouwmachines.

Yanmar is toch ook Kubota blok? Toch? of was dat Nanni?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 09:57 #1510922

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14888
Mitsubishi is de grootste motoren fabrikant ter wereld. Zo groot dat het de moeite loont voor third party's om er spare parts voor te maken. Wat uiteraard de concurrentie bevorderd waardoor prijzen van originele niet extreem geprijsd kunnen worden.
Want laten we wel wezen een gezonde concurrerende markt voor watersport artikelen is er niet. Vandaar dat een gloeispiraal voor mijn Sole bij Sole ruim €45,- kost en voor het zelfde Mitsubishi motortje €24,50. Zelfs het verzenden is dubbel zo duur. :blink:
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 10:02 #1510925

3Noreen schreef :
Mitsubishi is de grootste motoren fabrikant ter wereld. Zo groot dat het de moeite loont voor third party's om er spare parts voor te maken. Wat uiteraard de concurrentie bevorderd waardoor prijzen van originele niet extreem geprijsd kunnen worden.
Want laten we wel wezen een gezonde concurrerende markt voor watersport artikelen is er niet. Vandaar dat een gloeispiraal voor mijn Sole bij Sole ruim €45,- kost en voor het zelfde Mitsubishi motortje €24,50. Zelfs het verzenden is dubbel zo duur. :blink:

Dat ligt niet aan het merk maar aan het dealer netwerk wat spare parts verzorgd en mensen die klakkeloos bij de dealer bestellen betalen vaak te veel .

Voorbeeld , kijk eens wat dezelfde BOSCH luchtmassa meter kost voor resp : VW , Skoda , Porsche etc .

Zelfde luchtmassameter ander doosje ;) Ik hoef denk ik niet de lijst oplopend in prijs neer te zetten want ik denk dat het zich wel laat raden :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 10:09 #1510928

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
Jeroen-Pion schreef :
Volvo Penta meestal perkins onderdeel van CAT UK
YANMAR Nanni kubota
Vetus beta meestal Mitsubishi Hyundai of deutz

Grof welke fabrikant als basis veelal heeft uitzondering daar gelaten
Klopt niet helemaal.

Yanmar: in 'onze' maat motoren eigen industrie blokjes. Bij grotere motoren wel geleend bij oa. Isuzu, Toyota (6 cilinders) en eerder BMW. Isuzi verkoopt weer Yanmar blokjes onder hun eigen naam als tegenruil.

Nanni en Beta gebruiken Kubota

Kleinere Vetusussen, Sole, Craftsman gebruiken Mitsubishi

Volvo-Penta: kleinere motoren van Perkins (tegenwoordig inderdaad CAT) maar die koopt weer industrieblokjes van Shibaura. Grotere motoren wel zelf.

Daarnaast is het leuk als je omderdelen uit de rekken van een traktor boer gebruikt kunnen worden. Maar de marinisatie onderdelen zijn er in mijn ervaring eerder door heen dan interne onderdelen dus ook wel fijn als je die nog kan krijgen. Volvo bewijst echter dan een groot en breed merk niet heilig is met bepaalde onderdelen die niet meer te krijgen zijn voor oude motoren.
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 10:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 10:09 #1510929

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1190
Voor mij is er maar één merk scheepsmotor en dat is Yanmar, onverwoestbaar
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 10:14 #1510932

Philip schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Volvo Penta meestal perkins onderdeel van CAT UK
YANMAR Nanni kubota
Vetus beta meestal Mitsubishi Hyundai of deutz

Grof welke fabrikant als basis veelal heeft uitzondering daar gelaten
Klopt niet helemaal.

Yanmar: in 'onze' maat motoren eigen industrie blokjes. Bij grotere motoren wel geleend bij oa. Isuzu, Toyota (6 cilinders) en eerder BMW. Isuzi verkoopt weer Yanmar blokjes onder hun eigen naam als tegenruil.

Nanni en Beta gebruiken Kubota

Kleinere Vetusussen, Sole, Craftsman gebruiken Mitsubishi

Volvo-Penta: kleinere motoren van Perkins (tegenwoordig inderdaad CAT) maar die koopt weer industrieblokjes van Shibaura. Grotere motoren wel zelf.

Daarnaast is het leuk als je omderdelen uit de rekken van een traktor boer gebruikt kunnen worden. Maar de marinisatie onderdelen zijn er in mijn ervaring eerder door heen dan interne onderdelen dus ook wel fijn als je die nog kan krijgen. Volvo bewijst echter dan een groot en breed merk niet heilig is met bepaalde onderdelen die niet meer te krijgen zijn voor oude motoren.

Omdat ik inmiddels weet hoe het werkt had ik toch ook al een disclaimer er neergezet .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 11:49 #1510956

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
En zelfs als je op ongemariniseerd basisblok zoekt blijken er heel wat huwelijken te zijn. Ik kwam er laatst achter dat een Mitsubishi S4S ook geleverd wordt als Caterpillar C3.4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 12:02 #1510961

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8009
swblom schreef :
En zelfs als je op ongemariniseerd basisblok zoekt blijken er heel wat huwelijken te zijn. Ik kwam er laatst achter dat een Mitsubishi S4S ook geleverd wordt als Caterpillar C3.4.
ja en de Caterpillar C1.1 gebruikt weer hetzelfde Shibaura blokje dat ook Perkins en Volvo-penta gebruiken :) Er wordt aardig inderdaad aardig gehoereerd in de motoren wereld.
Laatst bewerkt: 18 sept 2023 12:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 12:26 #1510967

Het hele grote verschil zit naar mijn mening vooral in wie heet er een marine uitvoering van gemaakt en hoeveel aandacht heeft diegene daar aan besteed ?

Voorbeeld bij mijn Yanmar 2GM20 was het wisselen van de impeller een aardige tijdrovende klus omdat de deksel naar de motor was gekeerd, oplossing hele pomp los halen draaien impeller vervangen en weer terug bouwen.

Op de 3YM20 hebben ze de pomp alweer met de deksel naar voren, je kunt er meteen bij dus . Oook zit de oliepeilstok wat beter in positie als bij de 2GM20 , het olie filter zit nog steeds wat lastig en geeft zooi bij vervangen.

Service en onderhoud zijn de grote verschillen waar de bootjes vaarder tegenaanloopt en een service is een terugkerend iets zolang de motor in de boot zit.

Bij oudere motoren loop je tegen het feit aan dat vaak "onbenullige" onderdelen stuk zijn maar ook niet meer leverbaar , Zie bv de Farymann motoren zelden gaan ze echt stuk, maar probeer maar eens aan een koelmantel te komen voor een R30 ........ Warmtewisselaars zijn ook de bekende nare lastig te verkrijgen onderdelen bij oudere motoren als je vaak gescheurd zijn door vorst of door corossie aan de binnenzijde onherstelbaar beschadigd zijn.

Alle argumenten of wereldwijde parts kun je in mijn ogen negeren , Yanmar / volvo / cummins / perkins / bukh en vele andere hebben wereldwijd een prima dealer netwerk. Deze motoren worden immers niet exclusief EU of NL gebouwd en geleverd.

Prijzen onderdelen zitten wel verschillen in maar om eerlijk te zijn je zult vaken een impellor / oliefilter / riem vervangen dan wat anders . Meeste pompen zijn van Jabsco met wat zoek werk op pomp type kun je ook ergens anders een impellor vinden dan bij de dealer . of dat heel veel goedkoper is ?

Verder als je even goed gaat kijken zul je zien dat bijna alle motoren gebruik maken van een BOSCH hogedruk pomp en verstuivers . Ook hier geldt weer er zijn uitzonderingen!

Dus het is meer past een andere motor op een fundatie ? Is dat aan te passen ? Wat heeft de nieuwe Keerkoppeling voor een verhouding ? wil dat met mijn schroef , Past de oude keerkoppiling 1:1 op mijn nieuwe motor ? niet altijd heel zeker . En hoe zit het met de verdere inbouwmaten ? Past het nieuwe bediening paneel in het oude gat? Te kleind gat is mooi maar te groot is alweer gedoe enz .

Mijns inziens is bovenstaande veel relevanter en kan je op enorme kosten jagen indien motor fundatie drastisch aangepast moet worden dan wat kost 1 x een impellor / olie filter etc in de x jaar ...........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 18 sept 2023 16:16 #1511036

Beta is Kubota!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 06:40 #1511157

Een turbo heeft voor en nadelen.

Ik probeer een rijtje te maken.
Wie vult het aan?

Pluspunten turbo:
-je hebt meer vermogen, mogelijk kan de motor een maatje kleiner/lichter.
-


Minpunten turbo
-warmte die afgevoerd moet worden.
-smering/lagering/slijtage: een turbo maakt veel toeren en draait daarom op een oliefilm in plaats van standaard lagers. Je moet de motor eerst even laten draaien, om de oliefilm op te bouwen, voordat je de motor kan gaan belasten: anders draait de turbo droog en slijt deze snel. Voordat je de motor afzet moet je de motor stationair laten draaien om het toerental van de turbo af te laten nemen, omdat bij het afzetten van de motor de oliefilm wegvalt, terwijl de turbo nog een hoog toerental kan hebben. Ik heb ooit geleerd dat een turbo tot wel 100.000 toeren kan maken. Revisie van een turbo is prijzig: €1500 of meer.
Je moet je kop er dus bij houden als je een motor met een turbo hebt.
-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 06:58 #1511169

Volvo Penta versus Vetus

Ik heb zelf een Volvo Penta D1-20 motor en ik schrik van de prijzen van de onderdelen.
Impeller en filters kan je met wat zoeken een stuk goedkoper kopen. Maar een impellerpomp kost bij Volvo Penta al €800. Oké daar kan je een inmitatie onderdeel voor kopen, maar wat nou als er iets anders stuk gaat.
Ik heb begrepen dat de onderdelen van Vetus een stuk goedkoper zijn.

Een ander punt: waar zitten bij deze twee motoren de dingen die vaker vervangen moeten worden? Kan je makkelijk bij de filters en bij de impeller? Brandstoffilter en impeller moet je onderweg kunnen vervangen.

Daarnaast zou ik me afvragen: hoe past een andere motor in je boot?

Reparatiemogelijkheden onderweg kunnen een punt van afweging zijn.
Dat is iets om uit te zoeken. Maar Vetus is ook buiten Nederland te krijgen.
Solé gebruikt dezelfde motorblokken als Vetus. Dat zou een alternatief kunnen zijn.

Voor mij zou het bedrijf ook meespelen in mijn keuze: is het een prettig bedrijf, hoe helpen ze je, leveren ze goed werk, of moet je telkens terug omdat er iets niet klopt?

Succes met je keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 07:27 #1511179

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
kegeerts schreef :
Grootste verschil dat ik momenteel zie is dat
de volvo d2-50 geen turbo diesel is en de
vetus M4.56 is dat wel.

Willen we wel een turbo diesel op een zeilboot? Lijkt me overbodig en weer iets extra wat kapot kan gaan.


Waaruit blijkt dat de M4.56 standaard een turbo heeft?
Ik heb op de Vetus site nergens een bevestiging kunnen vinden dat dit zo is. Waar staat dit als zodanig omschreven?
Vetus heeft één gebruikershandleiding voor alle M-motoren en daarin wordt nergens vermeld dat de M4.56 een turbo heeft.

De motor levert 52 pk. Een vermogen dat voor planerende boten en halfglijders van enige maat veel te laag is. En juist op dat soort boten verwacht je een motor met turbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 09:50 #1511236

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Wadloper schreef :
kegeerts schreef :
Grootste verschil dat ik momenteel zie is dat
de volvo d2-50 geen turbo diesel is en de
vetus M4.56 is dat wel.

Willen we wel een turbo diesel op een zeilboot? Lijkt me overbodig en weer iets extra wat kapot kan gaan.


Waaruit blijkt dat de M4.56 standaard een turbo heeft?
Ik heb op de Vetus site nergens een bevestiging kunnen vinden dat dit zo is. Waar staat dit als zodanig omschreven?
Vetus heeft één gebruikershandleiding voor alle M-motoren en daarin wordt nergens vermeld dat de M4.56 een turbo heeft.

De motor levert 52 pk. Een vermogen dat voor planerende boten en halfglijders van enige maat veel te laag is. En juist op dat soort boten verwacht je een motor met turbo.
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:08 #1511246

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
madoc schreef :
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.

Niet dat ik je autoriteit in twijfel wil trekken, hoor, maar waar vind ik dat? Dat was de vraag. Niet wat vervanging van de turbo kost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:18 #1511253

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.

Niet dat ik je autoriteit in twijfel wil trekken, hoor, maar waar vind ik dat? Dat was de vraag. Niet wat vervanging van de turbo kost.
Ik vond dat in de onderdelen opsomming van de motor. Prijs van elk onderdeel was daarin ook vermeld.Dus leuk extra infootje.
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 10:21 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:19 #1511254

erik van poppel schreef :
Een turbo heeft voor en nadelen.

Ik probeer een rijtje te maken.
Wie vult het aan?
.....

Minpunten turbo
.........

Op "ons soort" bootjes wordt de motor meestal licht tot matig belast.
Dat vindt een turbo niet fijn, die wil graag werken.
Bij lichte belasting komt de turbo niet op gang, er wordt geen extra lucht in de cilinders geblazen. De motor zit dan op het randje van ademnood wat enige roetvorming oplevert. Roet dat graag neerslaat op de nog koude primaire fan van de turbo.
Kortom, de turbo vervuilt.
Mede om deze reden heb ik altijd boten gehad zonder turbo.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:30 #1511258

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.

Niet dat ik je autoriteit in twijfel wil trekken, hoor, maar waar vind ik dat? Dat was de vraag. Niet wat vervanging van de turbo kost.
Ik vond dat in de onderdelen opsomming van de motor. Prijs van elk onderdeel was daarin ook vermeld.Dus leuk extra infootje.


Maar houdt dat automatisch in dat elke M4.56 standaard een turbo heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:34 #1511261

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.

Niet dat ik je autoriteit in twijfel wil trekken, hoor, maar waar vind ik dat? Dat was de vraag. Niet wat vervanging van de turbo kost.
Ik vond dat in de onderdelen opsomming van de motor. Prijs van elk onderdeel was daarin ook vermeld.Dus leuk extra infootje.


Maar houdt dat automatisch in dat elke M4.56 standaard een turbo heeft?
Ja, anders wordt het opgegeven vermogen van de motor niet gehaald. Dezelfde motor zonder turbo zal wel een ander type aanduiding hebben.Maar ik ben niet zo,n autoriteit die echt alles weet ;)
Laatst bewerkt: 19 sept 2023 10:39 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:41 #1511266

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
Mocht je bij het maken van een keuze het gevoel krijgen door de bomen het bos niet meer te zien dan kan het zinvol zijn een vraagstuk als dit, ondanks dat het gaat om een vraagstuk in het hobby domein, gestructureerd aan te passen via een sterk vereenvoudigde versie van de methodiek die in het bedrijfsleven vaak toegepast wordt bij complexe projecten. Concreet betekent dat dat je de probleemstelling opsplitst in vier delen die volgordelijk doorlopen worden en waarbij je bij de voortgang ter controle terug kan grijpen op de voorliggende fases. Die vier delen zijn achtereenvolgens de zakelijke kijk, de functionele kijk, de technische kijk en de implementatie kijk. Daarnaast formuleer je bij elke kijk de bijbehorende beperkingen.

In de praktijk zou het er dan bij de keuze voor een nieuwe motor ongeveer zo uit kunnen zien:

1. Allereerst de zakelijke kijk oftewel het Waarom (wil ik een nieuwe motor)
- bv. huidige motorstart slecht, is niet zuinig, teveel rook, lawaai etc.
Hier dienen ook de algemene beperkingen geformuleerd te worden zoals:
- het maximale budget
- keuze binnenboord/buitenboord
- etc

2. Vervolgens de functionele kijk oftewel het Wat (moet de nieuwe motor mij brengen )
- betere betrouwbaarheid
- minder lawaai
- lager brandstofverbruik
Ook hier de specifieke beperkingen zoals:
- moet/mag wel/niet op basis van bestaande motor
- moet/mag wel/niet diesel/elektrisch
- etc

3. Dan de technische kijk oftewel het Hoe (denk ik dat te bereiken), bv.
- revisie
- nieuwe motor
En ook hier weer specifieke beperkingen zoals:
- afmetingen motorruimte
- koeling via kielkoeling
- etc

4. En tenslotte de implementatie kijk oftewel het Met WAT (denk ik dat concreet te realiseren), bv.
- wel/niet zelf doen
- profiel kandidaat leveranciers
- planning
- financieringsmethode
Met bv. als specifieke beperking:
- moet gerealiseerd zijn voor het begin nieuwe vaarseizoen
- etc

Het grote voordeel zit ‘m in het feit dat wanneer je begint aan de stappen 3 en 4 (= de feitelijke uitvoering) je als het goed is een soort kader hebt waardoor je bepaalde keuzes weg kan strepen omdat ze buiten het daarvoor geformuleerde vallen. En mocht je tussen twee opties twijfelen dan kun je terug naar de uitgangspunten om te kijken welke het beste hiermee spoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 10:44 #1511267

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27518
Nog even in deze handleiding gekeken:

vetus.com/wp-content/uploads/3...019-09_M_Line_NL.pdf

Daarin staan ook de technische gegevens van de M4.45. Die levert (geen turbo, bij de M4.56 staat dit inderdaad vermeld) 42 pk tegenover de 50 pk van de M4.56. Dat lijkt me geen verschil om bij een zeilboot zoals die van TS erg moeilljk over te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 19 sept 2023 11:14 #1511270

Jeroen-Pion schreef :
Het hele grote verschil zit naar mijn mening vooral in wie heet er een marine uitvoering van gemaakt en hoeveel aandacht heeft diegene daar aan besteed ?

Precies, dat is de crux.
De blokjes zijn vrijwel allemaal robuust, wellicht op een enkele Chinees na.
De marinisering is waar het verschil gemaakt wordt.

Zo vertelt de monteur in mijn haven altijd gruwelverhalen over o.m. de indirecte koeling van Vetus.
Verkeerde materialen waardoor veel electrolytische corrosie, enzovoorts.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 20 sept 2023 10:01 #1511558

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Hij heeft een turbo.Als die kapot is kost een nieuwe Eur 2300.

Niet dat ik je autoriteit in twijfel wil trekken, hoor, maar waar vind ik dat? Dat was de vraag. Niet wat vervanging van de turbo kost.
Ik vond dat in de onderdelen opsomming van de motor. Prijs van elk onderdeel was daarin ook vermeld.Dus leuk extra infootje.


Maar houdt dat automatisch in dat elke M4.56 standaard een turbo heeft?
Ja, anders wordt het opgegeven vermogen van de motor niet gehaald. Dezelfde motor zonder turbo zal wel een ander type aanduiding hebben.Maar ik ben niet zo,n autoriteit die echt alles weet ;)

Dan is het een m4.45 of een m.4.35 met respectievelijk 42 en 33 pk

M4.56 is een turbo info kan je vinden in documentatie oa bij type aanduiding van basis blok en daar staat ook aanzuiging turbo lading. Pagina 116 in handleiding.

Als je de pks niet nodig hebt zou ik voor een turboloze motor gaan als je de pks kan missen een vetus m4.45. In mijn 9 meter 5.5 ton zware motor boot doet de m4.45 het prima ik vaar bijna nooit meer dan 2000 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 20 sept 2023 12:00 #1511586

Baasklusje schreef :
Zo vertelt de monteur in mijn haven altijd gruwelverhalen over o.m. de indirecte koeling van Vetus.
Verkeerde materialen waardoor veel electrolytische corrosie, enzovoorts.

Dan kan ik bevestigen :( Vetus M4.14
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus versus volvo penta 20 sept 2023 12:45 #1511595

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Noballast schreef :
Baasklusje schreef :
Zo vertelt de monteur in mijn haven altijd gruwelverhalen over o.m. de indirecte koeling van Vetus.
Verkeerde materialen waardoor veel electrolytische corrosie, enzovoorts.

Dan kan ik bevestigen :( Vetus M4.14
Dat bedoelde ik met:" VP is van origine een werktuig bouwer en Vetus een naamstikker plakker"!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl