Wadloper schreef :
Knar schreef :
Onze Peugeot diesel personenauto is hard op weg om voor de vierde keer de klok rond te gaan
De teller van die auto heeft maar vijf cijfers met hele kilometers neem ik aan en je hebt er derhalve bijna 400.000 km. mee gereden. De meeste tellers hebben tegenwoordig zes cijfers, waarbij "voor de vierde keer de klok rond" zou inhouden dat er 4.000.000 km. mee is gereden.
Dat laatste zou ècht imposant zijn. 400.000 km is voor een diesel niet heel erg bijzonder.
Je auto stamt waarschijnlijk uit de tijd dat de carrosserie en de bodemplaat van een auto na 100.000 km. al aardig doorgeroest was. Van voor 1995, schat ik.
Maar km. van een auto zijn niet helemaal vergelijkbaar met motoruren in een boot. Zeg dat een auto gemiddeld over z'n hele leven een snelheid van 70 km/u. rijdt. Dan kom je uit op ruim 5700 uur. Sommige dieseltjes in bootjes uit de jaren '60 of '70 halen dat aantal motoruren zonder veel moeite. Met 100 motoruren per jaar (maar iets boven mijn eigen gemiddelde) zit je al op 4000 uur in 40 jaar.
Toen mijn trouwe deutzje uit 1959 naar een nieuwe eigenaar ging had hij naar schatting 100.000 draaiuren achter de rug. Behalve koprevisies was er weinig aan verspijkerd, alle lagers, zuigers en cilinders waren nog op fabrieksmaat.
De olie werd zelden ververst, of eigenlijk permanent langzaam ververst.
De smeerautomaat perste een halve liter verse olie per uur naar de cilindersmeringen, die olie kwam daarna in het carter terecht. Eens in de zoveel tijd pompte ik dan een liter of 20 uit het carter om overvulling te voorkomen.
De motor heeft altijd gewone minerale olie gekregen, nooit enig additief.