Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 23 okt 2023 18:34 #1518039

Beste zeilers,

Ik heb een Contest-25 met een Renault Couach RC8D dieselmotor. In de handleiding (zie screenshot in bijlage) stond een tekening en een zeer beknopte uitleg van het koelwatersysteem. Aan de linker kant staat een afbeelding van het bilgepompsysteem.

Ik had eigenlijk nooit over het bilgepompsysteem nagedacht totdat ik onlangs een paar keer wat lekkage's in de bilge had. Ik besefte mij dat het best nuttig kan zijn dat water te kunnen wegpompen (ik gebruik nu een waterstofzuiger). Ook indien er een keer een serieuze lekkage is. Nu had ik echter nooit slangen of appendage's gevonden die er op duiden dat het systeem wat in de handleiding staat ooit aangesloten is geweest.

Toen ik vorige week mijn impeller verving kwam ik er achter dat ik inderdaad een dubbel pomphuis heb. Van de "bilgepompkant" zijn de in en uitgang afgesloten met een rubberen dop. Beide kamers met dezelfde as verbonden. Het verdeelschot lijkt niet waterdicht, dus beide kamers ontvangen (beperkt) water. In de kamer van de bilgepomp zit op dit moment geen impeller.

Ik ben gaan nadenken hoe ik dat bilgepompsysteem werkend zou kunnen krijgen. Maar daarbij stuitte ik op een grote vraag: Hoe kan dit werken als een bilgepomp zichzelf droogpomp en niet automatisch kan worden afgesloten? De impeller draait dan toch vrij snel in de soep?

De impeller van het bilgepompsysteem wordt aangedreven door dezelfde as als de impeller voor het koelwatersysteem. Het koelwatersysteem is open, dus ontvangt het continu water en de impeller zal niet drooglopen. De impeller van het bilgesysteem zal zichzelf daarentegen vrij snel droogpompen en is aan dezelfde as verbonden. Dus kan niet zomaar worden uitgezet. Zoals dat bij de bilgepompen die ik ken wel werkt met een handmatige of een sensorschakelaar. Een drooglopende impeller is volgens mij een absoluute no-go?

Mogelijk ontvangt de bilgepompkant genoeg water via het tussenschot waardoor de impeller nat blijft. De slang zal dan continu lozen, ook als de bilge leeg is. Maar zuigt dan waarschijnlijk wel lucht aan, ook niet logisch. Een andere mogelijkheid di eik kon verzinnen is dat beide pomphuizen wellicht continu op het open systeem aangesloten zouden moeten zitten, en de leiding met de aanzuigkorf van de bilgepomp alleen wordt opengezet met een driewegkraan indien de bilge leeggezogen moet worden. Dit lijkt mij echter nogal een omslachtig systeem.

Ik ben benieuwd of iemand bekend is met dit systeem en dit eventueel kan toelichten. Vooral omdat ik inmiddels enorm nieuwschierig ben geworden en ik mij niet kan voorstellen dat de mensen bij Renault iets zouden bouwen wat niet werkt.
Bijlagen:
Tanner, Contest 25-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 23 okt 2023 20:18 #1518072

zo'n pomp heb ik hier liggen en idd de bilgpomp impellor is geen lang leven beschoren ondanks dat de impellor wat lekwater van de koelingspomp ontvangt. Leuk idee slecht in de practijk.

Zelf heb ik een 3-2 kogelkraan onder mijn wierpot. normale stand wordt er koelwater van buiten naar de wierpot geleid....in geval van nood kan de kraan omgezet worden zodat de interne aanzuiging dan de wierpot gaat vullen en de motor dus gaat koelen.
Deze "interne" aanzuiging is dan dus water wat ongewild in de motor compartiment aanwezig is (gebroken slangen, lek in de romp ed..) niks pompt je boot zo snel leeg als je koelingspomp.
In het verleden hier al veel plezier van gehad nadat een drinkwaterslang het begeven had en ik 130 liter drinnkewater in de romp had staan.
Voor het wintyerklaar maken...bilg aanzuiging in een vat antivries, kraan omzetten en starten maar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 27 okt 2023 07:52 #1518799

Hi Optimaal,

bedankt voor je reactie. Die driewegskraan is een goed idee. Niet geschikt voor vuil bilgewater maar wel in het geval van nood als bilgepomp.

Ik ben nog steeds wel erg nieuwschierig of er andere mensen op dit forum zijn die de dubbele pomp kennen of gebruiken.

Groet,
Tanner, Contest 25-1
Laatst bewerkt: 27 okt 2023 07:52 door Contest25-1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 27 okt 2023 09:39 #1518824

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
In mijn net verkocht boot zat een Couach 11PK met eveneens een dubbele pomp. Heeft altijd prima gewerkt. De dikke pakking tussen de twee kamers heeft een klein koel kanaaltjes waarmee beide zijdes gesmeerd worden. Zeker voor de bilgepomp zijde is dit noodzakelijk.

Je kan dus gewoon een gelijke impellor plaatsen. Werkt prima, bij mij zat er eigenlijk ook nooit water in de bilge. 1x per 3 jaar verving ik de impellor en beide zijde hadden vergelijkbare slijtage.

LET WEL....je moet dus wel aan elke zijde van de dikke pakking (lijkt op een soort oude epoxy printplaat) een waterkanaaltje hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 30 okt 2023 09:14 #1519439

Dag Gochem,

Bedankt voor je antwoord. Die pakking heeft inderdaad aan beide zijden een kanaaltje. Ik vroeg mij ook al af waar dat voor was.

Ik ben wel benieuwd op welke wijze dit systeem was aangesloten?

- Zat er bijvoorbeeld een kraan op je aanvoerslang of was deze permanent aan het zuigen?
- Afvoerslang direct naar buiten of in een opvangvat of iets dergelijks? In verband met het lozen van met olie of diesel vervuild water.

Groet,
Jesse
Tanner, Contest 25-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 30 okt 2023 09:55 #1519443

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Dag Jesse,

Bij mij lag de aanzuigslang los in de bilge. De afgaande slang zat op een soort drieweg stuk die naar de uitlaat ging. Eventuele vervuiling ging dus inderdaad mee naar buiten. Gelukkig lekte mijn motor geen olie dus hetgeen meeging was eigenlijk alleen een beetje water wat via de propellerschacht naar binnen kwam.

Omdat er een klein beetje water van de ene kamer naar de andere kan stromen in de waterpomp blijven beide impellors gesmeerd.

gr

Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 30 okt 2023 15:02 #1519507

Om vuil buiten te houden bij afzuigen met de impellerpomp van de motor en een 3-weg klep, zou je een sponsje aan de zuigmond kunnen monteren om het vuil te weren. Tenminste, mij lijkt het ongewenst om vuil door de warmtewisselaar te persen of bij directe koeling door de koelkanalen van de motor.

Die oplossing charmeert mij wel en is vrij gemakkelijk te maken.

Maar weet iemand hoeveel debiet kunt verwachten van zo'n pomp en bij welk toerental? Ik vind geen specificaties hierover voor mijn VP2003T Johnson F5B-9(?) impellerpomp?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 okt 2023 15:05 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 30 okt 2023 19:59 #1519578

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
Het water wat door de "bilgepomp" wordt opgezogen kwam bij mij niet in de motor zelf. Heb nog even op de oude foto gekeken....water kwam in een verzamelblok waar ook het water vanuit de motor kwam. Had het even niet meer scherp op mijn netvlies....bootje is alweer een paar maandjes weg.

Het 3-weg blokje was waar het water binnenkwam van het andere deel van de waterpomp, het deel wat voor de motorkoeling zorgde en dus opzoog uit het wierpotje, en ging vanuit het 3-weg blokje naar de motor en kwam via dat blokje ook weer terug. Vandaar uit ging ook deze slang naar het verzamelblok.

Zie ook foto. Verzamelblok zit linksboven de motor. 3-weg blokje zit rechtsboven de starter...beetje bovenin midden.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 06 nov 2023 09:37 #1521017

Dag allemaal,

bedankt voor de reacties. Mijn plan is nu om een opstelling te maken zoals die van Gochem.
  • Filtermondje aan uiteinde van een slang die in de bilge ligt / is gemonteerd
  • Kogelkraan dicht bij het aanzuigende eind
  • Eventueel een olieafscheider (webshop.vetus.com/nl/product/v...der-voor-19-mm-slang)
  • Aanzuigslang door het tweede impellerhuis
  • Afvoerslang na de impeller aansluiten op een driewegstuk wat uitmond in de natte uitlaat

Er is nog één ding waar ik mij zorgen over maak, dat is dat ik nu op de natte uitlaat wil lozen. Als er een grote hoeveelheid water uitgepompt wordt dan verzuip je je uitlaat mogelijk. Ik heb alleen weinig zin om een extra appendage op de boot te maken waar dat water via geloosd kan worden.
Tanner, Contest 25-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 06 nov 2023 09:55 #1521022

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16762
Vergeet je dadelijk in geval van lekkage je driewegkraan niet om te zetten als de bilge leeg is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 06 nov 2023 10:03 #1521028

Dan is het tijdelijk een luchtgekoelde motor. Ik moet wel zeggen dat mijn interne alarmbellen wel afgaan als ik het geplons van de natte uitlaat niet hoor.
Tanner, Contest 25-1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Koelwater- en bilgewaterpomp in een? RenaultCouach 06 nov 2023 10:33 #1521037

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 293
ik heb wel eens een test gedaan om te zien wat er gebeurt als er "veel" water in de bilge staat. Ook om de automiatische bilge pomp te testen....zeker bij een toerental rond de 1000rpm ondervond ik geen problemen met te veel water in de uitlaat. Was overigens wel verbaasd over de hoeveelheid die deze dubbele waterpomp kon wegpompen..... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl