Beste zeilers,
Ik heb een Contest-25 met een Renault Couach RC8D dieselmotor. In de handleiding (zie screenshot in bijlage) stond een tekening en een zeer beknopte uitleg van het koelwatersysteem. Aan de linker kant staat een afbeelding van het bilgepompsysteem.
Ik had eigenlijk nooit over het bilgepompsysteem nagedacht totdat ik onlangs een paar keer wat lekkage's in de bilge had. Ik besefte mij dat het best nuttig kan zijn dat water te kunnen wegpompen (ik gebruik nu een waterstofzuiger). Ook indien er een keer een serieuze lekkage is. Nu had ik echter nooit slangen of appendage's gevonden die er op duiden dat het systeem wat in de handleiding staat ooit aangesloten is geweest.
Toen ik vorige week mijn impeller verving kwam ik er achter dat ik inderdaad een dubbel pomphuis heb. Van de "bilgepompkant" zijn de in en uitgang afgesloten met een rubberen dop. Beide kamers met dezelfde as verbonden. Het verdeelschot lijkt niet waterdicht, dus beide kamers ontvangen (beperkt) water. In de kamer van de bilgepomp zit op dit moment geen impeller.
Ik ben gaan nadenken hoe ik dat bilgepompsysteem werkend zou kunnen krijgen. Maar daarbij stuitte ik op een grote vraag: Hoe kan dit werken als een bilgepomp zichzelf droogpomp en niet automatisch kan worden afgesloten? De impeller draait dan toch vrij snel in de soep?
De impeller van het bilgepompsysteem wordt aangedreven door dezelfde as als de impeller voor het koelwatersysteem. Het koelwatersysteem is open, dus ontvangt het continu water en de impeller zal niet drooglopen. De impeller van het bilgesysteem zal zichzelf daarentegen vrij snel droogpompen en is aan dezelfde as verbonden. Dus kan niet zomaar worden uitgezet. Zoals dat bij de bilgepompen die ik ken wel werkt met een handmatige of een sensorschakelaar. Een drooglopende impeller is volgens mij een absoluute no-go?
Mogelijk ontvangt de bilgepompkant genoeg water via het tussenschot waardoor de impeller nat blijft. De slang zal dan continu lozen, ook als de bilge leeg is. Maar zuigt dan waarschijnlijk wel lucht aan, ook niet logisch. Een andere mogelijkheid di eik kon verzinnen is dat beide pomphuizen wellicht continu op het open systeem aangesloten zouden moeten zitten, en de leiding met de aanzuigkorf van de bilgepomp alleen wordt opengezet met een driewegkraan indien de bilge leeggezogen moet worden. Dit lijkt mij echter nogal een omslachtig systeem.
Ik ben benieuwd of iemand bekend is met dit systeem en dit eventueel kan toelichten. Vooral omdat ik inmiddels enorm nieuwschierig ben geworden en ik mij niet kan voorstellen dat de mensen bij Renault iets zouden bouwen wat niet werkt.