Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen keerkoppeling met andere reductie

Vervangen keerkoppeling met andere reductie 27 okt 2023 16:32 #1518949

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Allen,

ik ben een leek op het vlak van keerkoppelingen en hoe de combinatie motore, kk en schroef berekend kan worden.

Situatie is dat we een 29pk D&-30F van Volvo Penta hebben in combinatie met een MS10A-B keerkoppeling. Pas gekochte schroef is een Flexofold tweeblads 16x12 en deze is zo berekend op de keerkoppeling met een reductie van 2.35. Nu is de KK blijkbaar aan revisie of vervanging toe en vind ik een tweedehands koppeling (zelfde model) maar met 2.72 reductie. Kan iemand in 'dummy' taal uitleggen of dit in deze combinatie van schroef motor zou werken? Schroef vervangen is geen optie want die is letterlijk splinternieuw.

Mvg en bedankt voor de antwoorden Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen keerkoppeling met andere reductie 27 okt 2023 16:49 #1518951

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3750
Indeheki schreef :
Allen,

ik ben een leek op het vlak van keerkoppelingen en hoe de combinatie motore, kk en schroef berekend kan worden.

Situatie is dat we een 29pk D&-30F van Volvo Penta hebben in combinatie met een MS10A-B keerkoppeling. Pas gekochte schroef is een Flexofold tweeblads 16x12 en deze is zo berekend op de keerkoppeling met een reductie van 2.35. Nu is de KK blijkbaar aan revisie of vervanging toe en vind ik een tweedehands koppeling (zelfde model) maar met 2.72 reductie. Kan iemand in 'dummy' taal uitleggen of dit in deze combinatie van schroef motor zou werken? Schroef vervangen is geen optie want die is letterlijk splinternieuw.

Mvg en bedankt voor de antwoorden Kim
Werkt gewoon met een iets lager snelheid bij hetzelfde motor toerental en meer vermogen beschikbaar bij dikke tegenwind
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen keerkoppeling met andere reductie 27 okt 2023 17:04 #1518955

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1836
Ik ben daar wat kritischer in en zal het proberen eenvoudig uit te leggen:
De schroef (spoed, diameter en toerental) worden bepaald aan de hand van een aantal factoren.
In grote lijnen zijn dat aan de zijde van de aandrijving het vermogen van je motor (kW), het toerental (n-1) van de schroefas en de te verwachte snelheid door het water (m/sec).
Deze factoren bepalen welke schroef met een bepaalde spoed en diameter het beste het aandrijvend vermogen kan omzetten in stuwkracht. De factoren in het aandrijvende deel (motor en KK) zitten dus vast aan het deel dat de energie moet omzetten in stuwkracht (schroef).
Er van uitgaande dat je nieuwe schroef bepaald is aan de hand van het aandrijvende vermogen, dan zal je wanneer je een van de factoren in het aandrijvende deel gaat veranderen (reductie KK), dat ook moeten doen aan het stuwende deel (schroef).
Daar zit wel iets ruimte in maar in grote lijnen moet je dat eigenlijk wel gelijk houden.
Op de site van Gori propellor is een gratis calculator deel.
Wanneer je daar alle gegevens van je bootje daar invult, rolt er een advies van een schroef uit. Doe dat twee keer, een met de huidige reductie en een met de nieuwe reductie en dan kun je zien of dat een groot effect heeft. Succes ermee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 27 okt 2023 17:08 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen keerkoppeling met andere reductie 27 okt 2023 17:34 #1518961

Als je huidige KK en schroef je boot nabij of nét op rompsnelheid bracht, houdt je daar straks 2,35 / 2,72 = 86% van over (lineair verband met toerental schroef).

Dat komt omdat een schroef een stuwdruk ontwikkelt evenredig met toerental^2.7 (bijna een derde macht).

De weerstand van je romp neemt (tot de rompsnelheid) toe met een macht ongeveer gelijk daaraan.

Netto geeft dat een nagenoeg lineair verband. Voorbeeld voor drie schroefopties eerdere boot:

Laatst bewerkt: 27 okt 2023 17:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen keerkoppeling met andere reductie 27 okt 2023 17:46 #1518964

  • Indeheki
  • Indeheki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Hartelijk dank voor de reacties. Intussen de werf nog aan de lijn gehad (topwerf :-) ) Zij gaven aan dat de huidige reductie in combo met de schroef optimaal is en dat ze aanraden bij de 2.35 reductie te houden. We gaan dus voor een 'dure' Volvo Penta keerkoppeling revisie gaan.
Nogmaals hartelijk dank!
Groeten Kim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl