Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Volvo Penta MD1B motor pech

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 14:21 #1520175

Beste lezers,
Een aantal weken geleden heb ik mijn dieseltank leeg gevaren!
Gelukkig had ik 10 liter reserve, zodat ik de tank weer kon aanvullen.
Geprobeerd de motor weer te starten en te ontluchten. Ook gelijk de afscheider leeg gemaakt en gekeken of de dieselfilter nog goed was. Het voorval vond plaats om 12.30u en s’avonds om 21.00u
nog steeds geen lopende motor! De volgende dag geprobeerd met startpilot de motor te starten echter weer zonder resultaat. Na controle van het oliepeil bleek er water bij de olie te zitten, ik heb het idee dat dit komt omdat ik een elektrische koelwater pomp heb en tijdens het testen heeft deze altijd ook aangestaan. De olie heb ik afgevoerd en andere olie erop gezet. En ik heb de elektrische pomp uitgeschakeld. Tijdens het proberen de motor te starten heb ik wel altijd kompressie gehad.
De volgende stap die ik genomen heb is de verstuiver (injectiepin) weggebracht voor inspectie.
Deze had te weinig druk 1.4 bar in plaats van 1.75. De nozzle is vervangen, dus ik weer met volle moet naar de boot om deze terug te plaatsen. Maar nu start de motor nog steeds niet en weet ik niet wat ik nog meer kan doen? Ik hoop hier een reactie te krijgen hoe ik nu verder moet om uiteindelijk mijn Volvo Penta MD1B weer aan de praat te krijgen. Ik ben erg blij met een reactie, dank alvast.
Jens K. Skorgens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 14:26 #1520176

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3750
Mennopackbiers1 schreef :
Beste lezers,
Een aantal weken geleden heb ik mijn dieseltank leeg gevaren!
Gelukkig had ik 10 liter reserve, zodat ik de tank weer kon aanvullen.
Geprobeerd de motor weer te starten en te ontluchten. Ook gelijk de afscheider leeg gemaakt en gekeken of de dieselfilter nog goed was. Het voorval vond plaats om 12.30u en s’avonds om 21.00u
nog steeds geen lopende motor! De volgende dag geprobeerd met startpilot de motor te starten echter weer zonder resultaat. Na controle van het oliepeil bleek er water bij de olie te zitten, ik heb het idee dat dit komt omdat ik een elektrische koelwater pomp heb en tijdens het testen heeft deze altijd ook aangestaan. De olie heb ik afgevoerd en andere olie erop gezet. En ik heb de elektrische pomp uitgeschakeld. Tijdens het proberen de motor te starten heb ik wel altijd kompressie gehad.
De volgende stap die ik genomen heb is de verstuiver (injectiepin) weggebracht voor inspectie.
Deze had te weinig druk 1.4 bar in plaats van 1.75. De nozzle is vervangen, dus ik weer met volle moet naar de boot om deze terug te plaatsen. Maar nu start de motor nog steeds niet en weet ik niet wat ik nog meer kan doen? Ik hoop hier een reactie te krijgen hoe ik nu verder moet om uiteindelijk mijn Volvo Penta MD1B weer aan de praat te krijgen. Ik ben erg blij met een reactie, dank alvast.
Ik denk dat je de verstuiver druk met 100 moet vermenigvuldigen.Maar zelfs met 140 i.p.v.175 bar zal de motor normaal gesproken wel starten als de rest goed is.Toch maar uitzoeken of je brandstof bij de hogedrukpomp(inspuitpomp) krijgt.
Laatst bewerkt: 02 nov 2023 14:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 14:43 #1520178

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13835
kan mi maar 1 ding zijn na leeg varen tank, ontluchtingsprocedure niet optimaal doorlopen.. Of stophandel nog uit staan?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 14:44 #1520179

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
Water in de olie kan niks te maken hebben met een elektrische koelwaterpomp.
Gescheiden circuits!

Wat is ontluchten?

Bijvoorbeeld: maak de verbinding hoge druk leiding aan verstuiver los (alleen lekkend maken, nier verder), dan starten tot er diesel uitkomt, en dan dichtmaken. Dan is er pas ontlucht.

Of heb je een luchtlek gecreëerd in de aanzuigleiding van de tank na al het gesleutel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 15:11 #1520190

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 189
Met een elektrische koelwaterpomp heb ik geen ervaring. Gaat die pas effectief koelwater pompen nadat de motor is aangeslagen? In dat geval is het volgende overbodig.

Zelf (met een mechanisch aangedreven koelwaterpomp) ben ik gewend om bij herhaald starten van een niet-startende motor de afsluiter op de inlaat van het koelwater dicht te zetten en pas weer open te draaien als de motor op eigen kracht draait. Om te voorkomen dat koelwater dat in je uitlaatbocht wordt geïnjecteerd de verkeerde kant op gaat en via de uitlaatkleppen in je cilinders terecht kan komen. Dat wil je echt tot elke prijs voorkomen, geeft veel ellende en kan leiden tot hoge kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 17:56 #1520235

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1836
Zeer waarschijnlijk brandstof probleem, geen brandstof naar de verstuivers.
Wanneer er brandstof en compressie is, dan werkt het verder vanzelf.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD1B motor pech 02 nov 2023 20:14 #1520278

Het lijkt mij dat er met het laatste beetje diesel uit de tank vuil is mee gekomen. Onder het dekseltje van de brandstofopvoerpomp zit een gaasje. Controleer maar eens of dat schoon is. Zodra dat schoon is de ontluchtingsprocedure uitvoeren.
Let op bij het terugplaatsen van het dekseltje. Het centrale boutje met beleid aandraaien. En niet overdreven vast zetten want dan vervormt het dekseltje en wil het nooit meer goed afdichten.
Succes ermee.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 02 nov 2023 20:31 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl