Sorry, even het volledige plaatje geven:
Het betreft een Albin Scampi met de motor onder het bed in de voorpiek.
De as loopt schuin af naar de schroef.
Deze wordt op 2 plaatsen vastgehouden door een bearing. Beide van Python. Of beide thrust bearings zijn die de axiale kracht opvangen weet ik niet 100%. Dit zou het uitzetten van de as in lengterichting beperken met onnodige krachten/stress als gevolg. Soit.
Aan de motorzijde zit er inderdaad een homokinetische koppeling en een bearing. Met een beetje geluk is dat de thrust bearing. Die koppeling en bearing ligt boven de bilge, want net na motor, en ziet er dus nog prima uit. (zie bijkomende foto's).
Verder richting schroef, en dus dieper in de bilge zit nog een bearing. Wel helemaal roest. Aan de bouten te zien is dit (ook) een thrust bearing die dus erg roest is.
Stap 1 is de bearing verwijderen, als het even kan zonder de as te beschadigen. Sowieso moet deze de as los laten om wat dan ook maar te doen met de drivetrain.
Bedankt Philip om te duiden dat mijn vraag in eerste instantie het demonteren behelst. Als het even kan, en dat zal ik dan ook eerst proberen, op de gewone manier.
Ik zoek dus tips zoals "als het zo roest is, probeer dan ... "
Kruipolie en opwarmen om te beginnen.
Slijpmolen kan altijd.
Werkende in het Rebuild atelier van de grootste after-market leverancier van heftruckonderdelen schrik ik niet van wat ik zie en geef de hoop nog niet op. Ik probeer zoveel mogelijk te sparen. Ik heb alles voor handen voor totale revisie van zowat alle mechanische onderdelen... wordt een interessante trip.