Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom staan filters waar ze staan?

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 16:57 #1533078

Tja die pijlstok ook zo’n dingetje en in het motorontwerp en niet achteraf aanpasbaar. Zat op mijn vorige boot op een vrijwel onbereikbare plaats waarbij je hem op de tast moest terugplaatsen. Dat is een keer goed mislukt. Gevolg de bilge vol olie. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 17:06 #1533085

een olie pijlstok kun je meters langer maken , de Mariniseerder moet er zin aan hebben op het oorspronkelijke gat een pijpje te maken die naar voor de gebruiker makkelijke plek leid , incl langere pijlstok .

Dat is echt niet moeilijk , maar kost geld en ze hebben er geen zin in , meer is het niet .

Op een vrachtwagen bv kun je aan de voorkant gewoon peilen even de grill omhoog , peilstok is ca 2 meter lang :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 17:21 #1533090

Die lengte was nu juist het probleem in de krappe ruimte rond de motor moest ik de pijlstok enigzins verbuigen om in het pijpje terug te plaatsen zonder echt zicht op de ingang van dat pijpje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 17:35 #1533095

Rechtomhoog zeker ;)

Hadden ze hem 90 graden moeten buigen naar je toe voorzijde motor dan bepaalt de lengte van je kajuit de max lengte :P

Kotom zelfs als een krukerntrekken kan mits een voldoende radius , ik erger me er al jaar en dag over .

Kijk nu al uit naar het olie filter vervangen voor de eerste keer , dus kans is groot dat ik meteen een extern filter ga plaatsen, 1x bende . B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 17:43 #1533098

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Blijkbaar is mijn motortje goed ingebouwd of ben ik zelf flexibel bij de werkzaamheden aan het motortje.Meestal binnen het uur klaar met olie,filter verwisselen.En zonder me te ergeren.
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 17:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 17:50 #1533099

kan nog veel erger hoor 2 motoren niet gespiegeld :sick:

Het tussendoor projectje van Jeroen aan de overkant :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 19:13 #1533142

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2535
Ik zou het fijnfilter van de yanmar 3gm 30 wel willen verplaatsen. Dat moet kunnen toch?



Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 19:32 #1533146

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Ziet er een toplocatie uit :woohoo:
Verplaatsen die handel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 20:28 #1533162

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8014
Verplaatsen idd maar dat is niet zo gemakkelijk met de starre leiding naar de hogedruk pomp toe.

Of een extra filter bijplaatsen en die op de motor leeg laten. Voor mijn separ filter kun je verschillende micron elementen kopen. Twee filters in serie: 2 micron (gelijk aan de Yanmar geloof ik) en 30 micron op een bereikbare plaats en je hebt een fantastische oplossing. Niet goedkoop.
Je hebt ook 60 micron elementen uitwasbaar rvs maar 3 filters is wellicht overdreven :whistle:

Ik zie wel meer klusjes die bij jou wel een uitdaging zijn :woohoo:
Laatst bewerkt: 06 jan 2024 20:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 20:33 #1533164

""Verplaatsen idd maar dat is niet zo gemakkelijk met de starre leiding naar de hogedruk pomp toe""

Moet die star zijn dan ? Kan ook gewoon rubber hoor .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 20:47 #1533165

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2535
Flexibele leiding. Zat ik aan te denken. Misschien dat fer die zo kan maken. Eentje van de opvoer pomp naar filter, en dan van filter naar HD pomp.
En dan links boven plaatsen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 06 jan 2024 21:23 #1533169

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Komen we tot een belangrijk deel van de oplossing: waar plaats je de filters?

- oliefilter: via "remote mount" hoger of lager dan oorspronkelijk?

- groffilter (tot nader order zo genoemd): boven of onder tankniveau ivm eenvoudig ontluchten?

- fijnfilter: zelfde vraag...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 10:09 #1533227

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Oliefilter: zit meestal na de oliepomp (die zit nl vaak in het carter) dus de hoogte maakt niets uit.

Groffilter (voorfilter) zou ik aan in- en uitstroomzijde voorzien van een afsluiter en lager plaatsen dan de tank. Er zijn voorfilters met heldere beker, reinigbaar filtergaas, waterafscheider en ontluchtpompje.

Fijnfilter zou ik ook voorzien van afsluiters en qua hoogte tussen opvoerpomp (indien aanwezig) en hogedruk pomp plaatsen.

Uit ervaring weet ik hoe fijn het is wanneer er onder elk filter plek is voor een yoghurtemmer/afgesneden frisdrankfles waarin het filter na demontage gedropt kan worden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 10:44 #1533236

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Waterman schreef :
Oliefilter: zit meestal na de oliepomp (die zit nl vaak in het carter) dus de hoogte maakt niets uit.

Groffilter (voorfilter) zou ik aan in- en uitstroomzijde voorzien van een afsluiter en lager plaatsen dan de tank. Er zijn voorfilters met heldere beker, reinigbaar filtergaas, waterafscheider en ontluchtpompje

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
De brandstoftank zit meestal al op een laag punt in de boot. Als het groffilter nog lager moet wordt dat moeilijk bereikbaar.En het is juist de bedoeling van TS om bereikbaarheid te verbeteren.
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 10:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 10:57 #1533239

  • Lemmer
  • Lemmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Leuke Discussie, geen zorg, zelfs bij gerenommeerde werven laten ze bv de wierpot weg. Op onze X kwam ik daar achter bij het winterklaar maken. Positie t.o.v. waterlijn is volgens mij wel belangrijk, denk dat een filter rechtsreeks aangesloten op een buitenboord kraan boven de waterlijn moet zitten.
Out of Office X
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:06 #1533243

madoc schreef :
Blijkbaar is mijn motortje goed ingebouwd of ben ik zelf flexibel bij de werkzaamheden aan het motortje.Meestal binnen het uur klaar met olie,filter verwisselen.En zonder me te ergeren.



zo lang?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:16 #1533249

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Saeftinghe schreef :
madoc schreef :
Blijkbaar is mijn motortje goed ingebouwd of ben ik zelf flexibel bij de werkzaamheden aan het motortje.Meestal binnen het uur klaar met olie,filter verwisselen.En zonder me te ergeren.



zo lang?
Klopt,ik maak er geen haastklus van ;)
Laatst bewerkt: 07 jan 2024 11:40 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:25 #1533255

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3440
madoc schreef :
Saeftinghe schreef :
madoc schreef :
Blijkbaar is mijn motortje goed ingebouwd of ben ik zelf flexibel bij de werkzaamheden aan het motortje.Meestal binnen het uur klaar met olie,filter verwisselen.En zonder me te ergeren.



zo lang?
Klopt,ik maak er geen haastklus van ;)

En je hebt nog koffie gedronken tussendoor.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:29 #1533257

Op de aftappunten van antivries en olie heb ik slangetjes gemaakt met een afsluitetjes voor/naast de motor.

De bilge pomp zuigt vacuum op een vaatje terwijl ik nieuwe olie/antivries klaar zet.
Dàt maken was één keer even werken, maar nu is olie en antievries vervangen 10 minuten, met voorbereiden en opruimen een kwartier.

Af en toe laat ik ook wat antievries in een flesje om te kijken of er roest/vuil deeltjes in zitten, ook minutenwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:45 #1533260

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
madoc schreef :
De brandstoftank zit meestal al op een laag punt in de boot. Als het groffilter nog lager moet wordt dat moeilijk bereikbaar.En het is juist de bedoeling van TS om bereikbaarheid te verbeteren.

Denk dat er nu nog een 25cm ruimte is. Dat is op zich voldoende.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 11:49 #1533261

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Saeftinghe schreef :
Op de aftappunten van antivries en olie heb ik slangetjes gemaakt met een afsluitetjes voor/naast de motor.
... minutenwerk.

Kijk, dat zijn mogelijkheden om nader te bekijken.

Wat me nog opviel: centrale bout voorfilter sleutel 11, ontluchting voorfilter sleutel 13, ontluchting fijnfilter sleutel 10...
Ook dít vind ik zo weinig doordacht...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 13:19 #1533300

Die impellor vinnen voor de pijpbundel zou kunnenkomen door de rubber aansluiting in verkeerde positie.

De toevoerslang van het buitenboord water onder 45graden naar beneden maakt dat ze net naast de invoer onder in de rubbermof blijven liggen, bij mij in ieder geval, ik kan ze met m´n pink eruit halen met alleen de aanvoerslang los nemen.



Een ander punt is bij de MD 2020 de thermostaat, die heeft een héél erg kleine doorlaat, dat kan een oorzaak zijn van oververhitting, zelfs bij geheel open staande klep is de doorlaat om de sensor zo klein dat onvoldoende warmte afgevoed kan worden.
Een ontwerpfout vindt ik.

Ongeveer 30% van het gebruikte vermogen dient met het koelwater afgevoerd te kunnen worden.
Ik heb het niet nagerekend, maar naar mijn mening is de vol open doorlaat te klein om dat voor wat langere tijd te kunnen doen.

In wat noordelijkere breedtes misschien net genoeg, maar, in zuid Iberica zeker niet.
Het heeft voor een forse warmloper gezorgd.
Na reparatie gaat die thermostaat er niet weer in op de oorspronkelijke plaats, daar wordt iets anders voor bedacht en zelfgemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 07 jan 2024 13:28 #1533304

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8401
Je antwoordt in het foute topic (mij niet gelaten) op mijn warmlopertje.
Voor de duidelijkheid zal ik daar een foto plaatsen van hoe de aansluiting zat voordat ik de boel uit elkaar haalde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom staan filters waar ze staan? 11 jan 2024 03:06 #1534154

Prachtige foto van deze Nanni, mag ik vragen welk type het is? Ik zelf heb sinds kort een 2.40HE helaas niet in zo'n nieuwstaat, en helaas ook niet voorzien van standaardcarterpomp. Mij is aangeraden om te pompen met een carterpompje door de oliepeilstokopening, na warm draaien, is dat idd een goede optie?
Verder, is er misschien iemand met zelfde type of vergelijkbaar, die mij nog verdere tips kan geven?

vriendelijke groet,
Hendrik Adriaan
2.40HE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl