holtere schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik dacht al waar blijf je
Afgelopen weekend presentatie gehad van een schipper van een Kaskelot, was van en naar Finland geweest en alle omstandigheden wel tegengekomen. Daar zat een gloednieuwe 10 PK Yanmar in. Bewust zo klein gekozen want “ik zeil toch!?”
Iedereen mag doen wat ie wil, ik heb daar geen waardeoordeel over. Voor ons is het geen optie is om te drijven of tekort te komen in lastige situaties.
Geen optie omdat ik daar domweg een bloedhekel aan heb. We varen ergens naar toe het liefst op zeil. Laat de wind na gaan we in een streep door op de motor en dan is het verdomde fijn als je niet 10 uur lang (ja, dat komt voor) hoog in de toeren moet zitten om vooruit te komen.
In een seizoen motoren we zo'n 200 uur als we pech hebben dus alle comfort is gewenst.
Wat is comfort dan?
Snel en vlot onder alle omstandigheden je doel bereiken met zo min mogelijk herrie en daar helpt een voldoende dikke motor echt bij.
Even ten overvloede mijn kijk erop:
50 is ruim voor zo'n schuit, 30 vind ik krap en 40 pk precies mooi!
Dit wel een beetje ook mijn positie. Helemaal netjes volgens de regels? Er ZIJN maar 2 regels:
1: We komen aan, en
2: We vinden het leuk.
De boot weegt 8ton. De D1-30 levert 28pk. 3.5pk/T. Beetje krappies. Sister Moon is ruim gemotoriseed met 23pk op 4.5T. Soms echt wel lekker hoor. Om bijvoorbeeld tegen de branding in Scheveningen uit te stampen. In de opening daar wil je NIET stil komen te liggen. Op een wereldreis heb je het weer ook niet voor t uitkiezen altijd. Dus een ruim bemeten plan B.
Voor normaal gebruik genoeg. Maar ik zou toch kijken of je niet iets rond de 40PK weet te fixen.
Want wat Jeroen=Pion zegt: een diesel die zichzelf nooit boos hoeft te maken, wordt ook chagrijnig:
Verglazing cilinders,
Roetafzettingen,
Cilinders lopen niet goed in en gaan olie lekken,
Laag rendement,
meer van dat fraais.