Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive?

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:17 #1537043

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Als jij het daar dan ook bij houdt schieten we op!
Ontopic!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:31 #1537045

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Toch even uit interesse, omdat zo’n Beta 38 oid wel dat gat tussen 30 en 50 opvult: wat betekent dat voor de bestaande saildrive? Als die vervangen moet worden wordt het kostenplaatje waarschijnlijk wel weer hoger aangezien die bij de D1-30 kan blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:35 #1537046

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
Misschien nog een puntje om mee te nemen?
Een motor koop je voor 30 jaar of meer :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 25 jan 2024 17:38 #1537047

XanderB schreef :
Toch even uit interesse, omdat zo’n Beta 38 oid wel dat gat tussen 30 en 50 opvult: wat betekent dat voor de bestaande saildrive? Als die vervangen moet worden wordt het kostenplaatje waarschijnlijk wel weer hoger aangezien die bij de D1-30 kan blijven zitten.

Beta heeft adaptor platen voor verschillende saildrive's zie hun website klikker de klik


Laatst bewerkt: 25 jan 2024 17:39 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 07:28 #1537143

XanderB schreef :
Toch even uit interesse, omdat zo’n Beta 38 oid wel dat gat tussen 30 en 50 opvult: wat betekent dat voor de bestaande saildrive? Als die vervangen moet worden wordt het kostenplaatje waarschijnlijk wel weer hoger aangezien die bij de D1-30 kan blijven zitten.

idd, wat Jeroen-Pion zegt. En de motorsteun adapter platen worden op maat gemaakt voor jouw fundering. De motor vervangen stelt dan niet veel meer voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 12:50 #1537211

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Jeroen-Pion schreef :
Brandaris ( charter) 30 meter lang DAF 1160 200 pk en uit mijn hoofd lang geleden 150t

Met de ZF normen zouden dat minimaal het 10 pk per ton dus 1500 pk zijn .

Zullen we nu weer uit het sprookjesbos vertrekken ?


Gebeurd je wel vaker dat je appels met meloenen vergelijkt.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 13:11 #1537217

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Laat ik meteen even het misverstand uit de wereld helpen dat ik liever op de motor vaar dan zeil.
Ook dat ik zou vinden dat de norm 10 pK/ton zou moeten zijn. Onzin. De helft is al mannelijk.
Dat soort veronderstellingen worden hier op het ZF maar al te graag voor je ingevuld.
Rond Dungeness op dichterbij bij Westkapelle wel eens in een woelig zeetje met dikke wind op de kop even een klapje bij gezet. ook om hinder met de beroepsvaart te ontwijken. Maar ook in Saint Malo of Duinkerke of Boulogne met best veel stroom dwars op de box gehad. Allemaal situaties dat wat reserve pk`s erg fijn zijn. Afgelopen zomer met met 7 bft Le Have binnen gestuiterd en dan een box in draaien met weinig ruimte tussen de steiger. Dat moet wel in een keer goed. Met zo`n wind doe je met een boegschroef helemaal niets. Toch zomaar een paar eigen voorbeelden. Dan ben ik toch wel benieuw hoe die stalen mannen dat met 10 pk fixen zonder een spoor van shit en disaster bij anderen te veroorzaken. Ik blijf van mening dat het dan fijn is om een extra klapje te kunnen geven en zonder problemen je vrij te kunnen varen.
Tegenwoordig zijn er zulke mooie materialen beschikbaar en zijn ze in staat om zulke mooie machientjes te maken, licht, zuinig en sterk, dat ik er niet over zou twijfelen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 13:41 #1537225

Reed schreef :
Dan ben ik toch wel benieuw hoe die stalen mannen dat met 10 pk fixen zonder een spoor van shit en disaster bij anderen te veroorzaken.

Zou jij dat ook willen kunnen dan?

Vergt wel bepaalde capaciteiten qua bootkennis, maar ook een houding hebben om soms een manouevre niet of op een andere manier te doen en je aan te passen aan de omstandigheden. En zal ook bootafhankelijk zijn: een breed en hoog waaibakje met korte kiel zal eerder beparkt zijn dan een boot met goed geprofileerde kiel die bij lage snelheid nog steeds niet overtrekt.

Maar ik snap je wel hoor: met een zwaardere motor is méér mogelijk en je hebt grotere kans een verkeerd ingeschatte manouevre op tijd te herstellen.
Laatst bewerkt: 26 jan 2024 14:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 14:49 #1537240

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Reed schreef :
daan1508 schreef :
PK's: wij varen met 23 meter staal, 40 ton en 60 pk. Schip loopt 15 km/u.
D1-30 is genoeg joh.

Het lijkt er op dat je nog nooit dikke wind en stevige golven op de kop heb gehad.
Dan zijn de beschikbaarheid van wat extra PK`s geen luxe.
Sunshine 36 schreef :
Ik snap Reed wel. Na een flinke golf lig je dan bijna stil, die extra pk's zijn wel handig om snel weer de gang er in te krijgen.

Da's nou de lol, dat heb ik dus wel, en dat is dus geen probleem.
Al mijn buren hebben minder dan 100 pk, zijn allemaal groter en zwaarder dan ik.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 20:01 #1537306

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
holtere schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik dacht al waar blijf je ;)

Afgelopen weekend presentatie gehad van een schipper van een Kaskelot, was van en naar Finland geweest en alle omstandigheden wel tegengekomen. Daar zat een gloednieuwe 10 PK Yanmar in. Bewust zo klein gekozen want “ik zeil toch!?”

Iedereen mag doen wat ie wil, ik heb daar geen waardeoordeel over. Voor ons is het geen optie is om te drijven of tekort te komen in lastige situaties.
Geen optie omdat ik daar domweg een bloedhekel aan heb. We varen ergens naar toe het liefst op zeil. Laat de wind na gaan we in een streep door op de motor en dan is het verdomde fijn als je niet 10 uur lang (ja, dat komt voor) hoog in de toeren moet zitten om vooruit te komen.
In een seizoen motoren we zo'n 200 uur als we pech hebben dus alle comfort is gewenst.
Wat is comfort dan?
Snel en vlot onder alle omstandigheden je doel bereiken met zo min mogelijk herrie en daar helpt een voldoende dikke motor echt bij.

Even ten overvloede mijn kijk erop:
50 is ruim voor zo'n schuit, 30 vind ik krap en 40 pk precies mooi!

Dit wel een beetje ook mijn positie. Helemaal netjes volgens de regels? Er ZIJN maar 2 regels:

1: We komen aan, en
2: We vinden het leuk.

De boot weegt 8ton. De D1-30 levert 28pk. 3.5pk/T. Beetje krappies. Sister Moon is ruim gemotoriseed met 23pk op 4.5T. Soms echt wel lekker hoor. Om bijvoorbeeld tegen de branding in Scheveningen uit te stampen. In de opening daar wil je NIET stil komen te liggen. Op een wereldreis heb je het weer ook niet voor t uitkiezen altijd. Dus een ruim bemeten plan B.

Voor normaal gebruik genoeg. Maar ik zou toch kijken of je niet iets rond de 40PK weet te fixen.

Want wat Jeroen=Pion zegt: een diesel die zichzelf nooit boos hoeft te maken, wordt ook chagrijnig:
Verglazing cilinders,
Roetafzettingen,
Cilinders lopen niet goed in en gaan olie lekken,
Laag rendement,
meer van dat fraais.
Laatst bewerkt: 26 jan 2024 20:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 20:36 #1537307

Reed schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Brandaris ( charter) 30 meter lang DAF 1160 200 pk en uit mijn hoofd lang geleden 150t

Met de ZF normen zouden dat minimaal het 10 pk per ton dus 1500 pk zijn .

Zullen we nu weer uit het sprookjesbos vertrekken ?


Gebeurd je wel vaker dat je appels met meloenen vergelijkt.

Appels met meloenen .

Waar ligt bij jou de grens dan dat we een jacht gaan oprekken tot een meter of xxxxx en dan ineens komt het kantel punt waar jij gaat zeggen ; nee nu geldt die 10pk per ton niet meer , maar wordt het veel minder .....

En wees maar niet bang hoor , Brandaris platte kop , en 3 masten windvang genoeg allemaal in verhouding dus . en als 150T in de haven met je aan de haal gaat is het een ander verhaal dan jouw jachtje ;)

Zou je dat kantel punt aan kunnen geven ?

Wat PK's extra is fijn , maar teveel pk's die je zelden gebruikt zijn onzin .

Joop66 noemt al een aardig rijtje op met nadelen .
Laatst bewerkt: 26 jan 2024 20:38 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 26 jan 2024 22:15 #1537316

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Van die nadelen zou ik me niets aantrekken...
Ik gok dat ruim 80% van de motoren niet voldoende op vermogen worden gebruikt.
Toch gaan ze vlot 20 en 30 jaar mee. Langer dan jíj de boot in bezit hebt waarschijnlijk...

Kies waar jij jou gerust/zeker bij voelt.
Het kan alleen maar bijdragen tot meer plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 14:01 #1537430

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
Dat doe je wel goed, het begrijpen dat er een kantelpunt is.
Echter waar dat kantelpunt precies ligt kan ik je niet vertellen.
Dat zal je denk ik zelf moeten uitvinden omdat het van diverse factoren afhankelijk is. (ontwerp, gebruik, enz). Grofweg zou ik inschatten dat je voor ons meest gangbare scherpe monohull zeiljachten tussen de 4 en 5 pk/ton voldoende vermogen zou moeten hebben.
Wij hebben een tandemkiel en verwaaien relatief snel, ook dat kan een reden zijn om wat extra pk`s te willen hebben om vlot te kunnen manoeuvreren.
De stelling dat een dieselmotor schadelijk vervuild in deellast was vroeger een grotere waarheid dan tegenwoordig. Met de steeds betere beschikbare materialen en motormanagementsystemen is dat een steeds minder groot probleem. Is wel iets anders dan dat de motor de kans krijgt om op bedrijfstemperatuur te komen, gebeurd dat niet dan is dat wel meer schadelijk. Maar dat is precies hetzelfde voor een (te) grote of (te) kleine motor.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 14:27 #1537440

Kijk nu beginnen we elkaar te vinden :)

Ik heb bv Max 21 pk bij 6 ton , das 3,5 pk per ton .

Zelfs dat vermogen , spreek ik zelden aan , want wie vaart er nu de hele dag vol gas ? Behalve de Urkers :laugh: 90% van de tijd gebruik je die pk’s dus helemaal niet .

Ik ga echt geen 40 pk inbouwen omdat dat ooit handig zou zijn ……. Maar ieder zijn ding , mij inziens moet het vermogen voor de gemiddelde voldoende zijn , ook daar waar leg je de grens ? Moet je bij windkracht 10 op de kop nog je rompsnelheid kunnen halen ? Keuzes .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 15:26 #1537459

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Jeroen-Pion schreef :
Moet je bij windkracht 10 op de kop nog je rompsnelheid kunnen halen ? Keuzes .

Komen we dus terug op de vraag wat je vaargebied is en of je weet hoe het er in het geplande (wereldreis) vaargebied uitziet.

Afgelopen zomer moesten wij best wel wat moeite doen om langs de Vatnajokull, de grootste gletsjer van IJsland, te varen. Met forse gletsjer/kaapwinden op de kop kropen we maar langzaam vooruit. Een wat extremer voorbeeld is South Georgia waar men is opgehouden met windmolens om elektriciteit op te wekken, omdat die windmolens stuk voor stuk door de extreme wind werden gesloopt.

Dichter bij huis jaren geleden westkust Ierland met stevige wind Blacksod Bay aangelopen. Echt rauw motorvermogen nodig gehad om vooruit te komen. Je hebt het in die omgeving niet zo voor het uitzoeken waar je heen wilt.

Kaapwinden/gletsjerwinden zal je op een wereldreis best nog wel eens tegen kunnen komen. En die kunnen jouw bootje behoorlijk fanatiek de verkeerde kant op blazen. Ook weg van de haven die achter een kaap ligt.

Komt zoiets vaak voor? Nee, maar het gebeurt wel en wanneer jij net op dat moment die ene haven binnen moet lopen voor bijvoorbeeld een naderende storm heb je zonder voldoende vermogen gewoon pech.
Laatst bewerkt: 27 jan 2024 15:31 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 16:12 #1537471

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1695
En de ontwikkelingen op dieselmotoren gebied gaan gewoon door.
In mijn vorige boot, een Sigma 33 lag een Volvo MD7A 13 pK.
Nieuwe motor erin gemeubeld Beta Marine BD722. 22 pk.
De helft van het gewicht, de helft van het geluid, de helft van het brandstofverbruik, bijna dubbel zoveel vermogen en kwadratisch veel plezier van gehad zonder roet op de romp en stank om ons heeft.
Kost wa, maar dan hedde ok wa zeggen ze hier.
Her motoriseren blijft wel een persoonlijke keuze.
Gebaseerd op wat wil ik, wat ga ik er mee doen, wat is mijn budget en wat past het beste bij de bestaande boot. Voorbeeld. Vetus viel af omdat het relatief grote vliegwiel aan de achterzijde zit en behoorlijk uitbouwt daar. Dat paste niet met de bestaande fundatie.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 16:20 #1537475

Ik weet niet precies wat de toleranties zijn bij een saildrive, maar een groter vermogen moet wel kunnen worden overgebracht naar de schroef zonder overmatige slijtage en ook over de schroef zelf moet je nog even nadenken. Een subtantieel groter vermogen betekent ook een andere en wellicht in diameter grotere schroef die er dan wel onder moet passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 17:35 #1537491

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8182
Herman Hartman schreef :
Ik weet niet precies wat de toleranties zijn bij een saildrive, maar een groter vermogen moet wel kunnen worden overgebracht naar de schroef zonder overmatige slijtage en ook over de schroef zelf moet je nog even nadenken. Een subtantieel groter vermogen betekent ook een andere en wellicht in diameter grotere schroef die er dan wel onder moet passen.

Kwa levensduur, en dan gaat t over tandwielen en lagers, gaan de berekeningen grofweg volgens het principe "kracht maal aantal herhalingen", met wat beperkingen van de statische belasting en tandvoetspanning.

Die laatste 2 maak ik me niet zo druk over. Die eerste ook niet: Het is immers de BOOT die vermogen VRAAGT. Die 50pk zul je nooit kunnen gebruiken. Overigens kun je dat prima beperken door een schroef te dimensioneren die ook op top toerental niet het koppel vraagt.

Maar goed: verglazing en de rest van de boeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 17:47 #1537492

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Reed schreef :
En de ontwikkelingen op dieselmotoren gebied gaan gewoon door.
In mijn vorige boot, een Sigma 33 lag een Volvo MD7A 13 pK.
Nieuwe motor erin gemeubeld Beta Marine BD722. 22 pk.
De helft van het gewicht, de helft van het geluid, de helft van het brandstofverbruik, bijna dubbel zoveel vermogen en kwadratisch veel plezier van gehad zonder roet op de romp en stank om ons heeft.
Kost wa, maar dan hedde ok wa zeggen ze hier.
Her motoriseren blijft wel een persoonlijke keuze.
Gebaseerd op wat wil ik, wat ga ik er mee doen, wat is mijn budget en wat past het beste bij de bestaande boot. Voorbeeld. Vetus viel af omdat het relatief grote vliegwiel aan de achterzijde zit en behoorlijk uitbouwt daar. Dat paste niet met de bestaande fundatie.
Ik geloof veel,maar dat die nieuwe motor de helft gebruikt van de oude geloof ik niet. Onzin!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 17:53 #1537493

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
ik ook niet.
als onze oude BMC (38pk) op een gemiddelde van 2 L/uur zit
mind you; ik denk 45 jr oud

dan geloof ik niet in een grote verbetering qua gebruik/uur met een hyper moderne
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 18:13 #1537497

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Vergelijk het verbruik eens met een auto. Tegenwoordig verbruik ik 5L/100 KM met mijn benzine auto. Vroegah was ik blij met 10L/100 KM. Daar is wel degelijk een en ander verbeterd, zoals meer PK's per liter cilinderinhoud. Ofwel een kleinere motor (cc's) en dus minder verbruik voor dezelfde hoeveelheid PK's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 18:18 #1537500

Vergelijking gaat niet helemaal op

Benzine auto vroeger carb's nu injectie en moderne Ecu
Diesel vroeger mechanische brandstof pomp , tegenwoordig commonrail en moderne ecu

Nu even naar onze dieseltjes ...... juist vroeger mechanisch en nu nog steeds .......

Op wat grotere motoren na die nu ook een Ecu hebben en turbo's etc ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 19:12 #1537510

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
hnrts schreef :
Vergelijk het verbruik eens met een auto. Tegenwoordig verbruik ik 5L/100 KM met mijn benzine auto. Vroegah was ik blij met 10L/100 KM. Daar is wel degelijk een en ander verbeterd, zoals meer PK's per liter cilinderinhoud. Ofwel een kleinere motor (cc's) en dus minder verbruik voor dezelfde hoeveelheid PK's.

Hm, ga niet mee...
19 jaar oude naft hier verbruikt gemiddeld 6,7 l/100km
Kameraad moderne diesel, gelijkaardige auto, gemiddeld 6,8 l/100km
Massa en vele snufjes die wij niet hebben, dat wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 19:28 #1537513

Huidige Beta 10 PK:


50 jaar oude Bukh 10 PK:


Groot verschil is massa, gelijk verbruik…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke motor voor Bavaria 390 met saildrive? 27 jan 2024 19:31 #1537514

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16750
30 jaar geleden liepen oude golfjes 1 op 18, de nieuwere makkelijk 1 op 20 of minder.
Veel andere merken haalden dat bij lange na niet. Toen niet en nu nog niet ;)
20 jaar een VW Transporter gehad en die dieselde 1 op 14 tot 1 op 15.
Ook nog een Vito gehad en die reed 1 op 10.
Er is verschil en niet een beetje ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl