Even wat context:
Tijdens het zeilseizoen ben ik de saildrive anode verloren. Een duiker heeft die eind augustus vervangen. Toen m’n schip eind oktober uit het water werd gehaald, bleek de anode opnieuw verdwenen. Ook was het lagerhuis en het aansluitend stukje licht gecorrodeerd, waardoor de epoxy (?) coating deels losgelaten heeft.
Om alles goed na te zien, heb ik besloten het lagerhuis open te maken, om alles na te zien, de seals te vervangen en van een nieuw verfsysteem te voorzien.
Het losmaken van het lagerhuis was een erg lastig klusje. Nadien bleek dat ook de binnenkant van het lagerhuis licht gecorrodeerd is, tot ter hoogte van de 2de o-ring. (Foto in bijlage) bovendien is tijdens het loskloppen ook een van de ogen waarmee de anode vastgehouden wordt afgebroken.
Verder zijn er nog enkele bijzonderheden:
- de as heeft 2 kleine ingeslepen ringen ter hoogte van de seal. Ik heb gelezen dat dit inwatering in de olie kan veroorzaken. De olie was echter niet wit. Het viel me wek op dat er een klein beetje zand/vuil op de as lijkt te zitten.
- er hing een magneetje (een lager?) achteraan de as. Er blijkt echter geen enkele lager te ontbreken. Het lijkt me heel eigenaardig dat een dergelijk onderdeel los in de saildrive zit. Dat lijkt me niet normaal
Vragen aan zeilersforum:
- hoe ernstig is die corrosie? Valt dit op te schonen?
- is het afgebroken oogje van het lagerhuis te herstellen?
- wat zou dat magnetisch staafje kunnen zijn? Zou het eventueel uit de verticale as kunnen gevallen zijn?
Dank voor jullie inzichten,
Bart