Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tijdelijke dagtank - dieselbacterie

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 18:05 #1537983

  • KEJ126
  • KEJ126's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Wij hebben net een Bavaria 38 gekocht, deze ligt op het Markermeer en deze zouden we binnen 14 dagen overvaren naar Zeeland. Voor alle zekerheid, en omdat we het Noordzeekanaal doormoeten, had ik nog een preventief een motoronderhoud laten uitvoerden (het laatste was door de vorige eigenaar nog in het najaar uitgevoerd). In de dieselvoorfilter van de Volvo Penta D1-30 toch een beetje sludge gevonden. Een tankreiniging dringt zich dus op, doch kan ik geen bedrijf vinden die dit binnen een redelijke termijn kan uitvoeren, ik kreeg datums in september als eerst mogelijk.
Om deze reden speel ik met het idee om een dagtank in te bouwen of in worst-case met jerrycans te werken waaruit we de motor laten drinken.
Van zodra hij in Zeeland is kan ik dan zelf een inspectieluik maken en de nodige reiniging uitvoeren. Is het een idee om te werken met jerrycans voor de overtocht?
Heeft iemand zo ooit iets gedaan? Hebben jullie eventueel foto's ter beschikking?
Ik ben ook beperkt in telkens naar de boot rijden daar het voor mij nu een kleine 4u enkele rit is, ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 18:20 #1537986

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 919
Natuurlijk kan dat, een grote jerrycan van 20 liter met een slang er in werkt al. Een losse brandstoftank is waarschijnlijk wat degelijker te maken.
Wat je niet moet vergeten is een eventuele retour brandstofleiding. Als je de retour nu op de tank hebt moet je die ook naar je tijdelijke tank brengen.

Als je dat vergeet gaat een deel van je schone brandstof naar de vuile tank. Die kan overvol raken en je hebt veel meer diesel nodig.
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 18:20 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 18:21 #1537987

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Met losse jerrycans kan prima. Heb ik verschillende keren voor anderen zo gemaakt om een vakantie te kunnen voortzetten.

De aanzuigleiding van de tank loshalen en in de jerrycan hangen. De retourleiding vanaf de verstuivers die naar de dieseltank gaat ook bij de tank loshalen en in die jerrycan hängen.
Dan komt je retour diesel ook in je tijdelijke tank. Anders loopt je orginele tank na verloop van tijd over en gaat je tijdelijke tank wel erg snel leeg.
Plaats die tijdelijke tank het liefst wat hoger dan de motor. Dan hoeft de opvoerpomp niet zo hard te zuigen.
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 20:20 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 19:21 #1537999

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Nood gedwongen heb ik de laatste 20 mijl van een overtochtje UK-IJmuiden zo moeten afmaken omdat een opstapper (onder toezicht van de kapiteinse) een jerrycan benzine voor de bijboot in de dieseltank had gegooit. Ja het kan dus :) Zorg uiteraard wel dat ie stevig staat, ik moest de jerrycan in kwestie in een knuffelhouding houden toen bij aanloop ijmuiden twee slepers het leuk vonden om een jachie te pesten om 02:00 in de nacht. Een externe tank van een buitenboord motor is misschien net iets handiger? Kun je ook meteen ontluchten met de balg :)

Of de retour ook nodig is, hangt een beetje van de motor af. Bij mijn motor werd de retour van de HD pomp terug gevoerd naar het fijnfilter en was de retour naar de tank alleen de lekleiding van de verstuivers waar nauwelijks wat uit komt. Maar beter wel doen als je dit niet zeker weet, ik weet niet hoe dat zit bij de D1-30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 21:10 #1538013

KEJ126 schreef :
Heeft iemand zo ooit iets gedaan? Hebben jullie eventueel foto's ter beschikking?

Ja, nog bij gebrek aan een aangesloten dieseltank, tijdelijk jerrycan naast de motor, 2 gaatjes in de dop voor toevoer en retour diesel. Moeilijker is het niet.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 21:11 #1538015

kEJ126,...Ik heb hier een omgebouwde 20 liter can staat die je mag lenen..is compleet met aanzuigleiding en retour aansluiting. Als je diesel de retour op de inspuitpomp of fijn/ voorfilter hebt staan heb je geen retour aansluitng op de tank nodig.

De dop van de tank is aangepast zodat je een volle tank er zo onder kan schuiven..hoef je niks over te gieten

Als je hem wil lenen dan even contact opnemen via een PB
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 21:12 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 29 jan 2024 22:04 #1538021

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Philip schreef :

Of de retour ook nodig is, hangt een beetje van de motor af. Bij mijn motor werd de retour van de HD pomp terug gevoerd naar het fijnfilter en was de retour naar de tank alleen de lekleiding van de verstuivers waar nauwelijks wat uit komt. Maar beter wel doen als je dit niet zeker weet, ik weet niet hoe dat zit bij de D1-30.
De retourleiding is dan verkeerd aangesloten. Die hoort terug naar de tank. Anders wordt de diesel niet terug gevoerd naar de tank. De verstuiver lekleiding kan terug naar elk punt met een lagedruk.Bij een VP meestal aangesloten op de retour leiding.
Laatst bewerkt: 29 jan 2024 22:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 06:46 #1538037

Bij mijn oude VP ook geen retour naar de tank maar naar het fijnfilter. Zo is het ontworpen en zo werkt het al bijna 46 jaar.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 07:41 #1538043

Ik weet dat het aanbevolen wordt om de retour terug naar de tank te leiden, maar ik weet de onderbouwing niet meer, iemand? Bij mij zit het ook zo, maar ik lees regelmatig over retour naar het fijnfilter. Ken ook geen voorbeeld waar dat problemen gaf. Het scheelt wel een aansluiting op je tank en een langer stuk leiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 07:52 #1538045

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Is het niet zo dat de diesel die retour gaat warm(er) is? En bacteriën beter groeien in een warme omgeving B) ?
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 08:37 #1538063

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Sunshine 36 schreef :
Ik weet dat het aanbevolen wordt om de retour terug naar de tank te leiden, maar ik weet de onderbouwing niet meer, iemand? Bij mij zit het ook zo, maar ik lees regelmatig over retour naar het fijnfilter. Ken ook geen voorbeeld waar dat problemen gaf. Het scheelt wel een aansluiting op je tank en een langer stuk leiding.
Retour naar de tank zorgt ervoor dat het systeem zelf ontluchtend is.Ik ontlucht het brandstofsysteem zonder een enkele ontluchtings bout te lossen.
Laatst bewerkt: 30 jan 2024 08:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 09:35 #1538084

madoc schreef :
Sunshine 36 schreef :
Ik weet dat het aanbevolen wordt om de retour terug naar de tank te leiden, maar ik weet de onderbouwing niet meer, iemand? Bij mij zit het ook zo, maar ik lees regelmatig over retour naar het fijnfilter. Ken ook geen voorbeeld waar dat problemen gaf. Het scheelt wel een aansluiting op je tank en een langer stuk leiding.
Retour naar de tank zorgt ervoor dat het systeem zelf ontluchtend is.Ik ontlucht het brandstofsysteem zonder een enkele ontluchtings bout te lossen.

Dat wisselt dan misschien per motor? Bij mijn 3GM30 wordt er helemaal niets automatisch ontlucht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:21 #1538100

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
-
Laatst bewerkt: 30 jan 2024 10:38 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:24 #1538103

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Sailabout schreef :
Is het niet zo dat de diesel die retour gaat warm(er) is? En bacteriën beter groeien in een warme omgeving B) ?

Jawel, maar is maar minimaal.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:27 #1538104

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
daan1508 schreef :
Sailabout schreef :
Is het niet zo dat de diesel die retour gaat warm(er) is? En bacteriën beter groeien in een warme omgeving B) ?

Jawel, maar is maar minimaal.

Bij oude en versleten verstuivers kan het aanzienlijke hoeveelheid zijn.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:27 #1538105

Philip schreef :
Bij de 3GM30 gaat de retour van de HD pomp dan ook terug naar het fijn filter en dus handmatige ontluchting, in lijn met van Madoc zegt.
Alleen de lekleidingen op de verstuivers gaan bij de 3GM30 terug naar de tank en daar komt bijna niks uit.

Weer wat geleerd, dankjewel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:31 #1538106

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Sunshine 36 schreef :
Weer wat geleerd, dankjewel.

Maar het klopt niet wat ik zei dus mijn post weer even weggehaald, was ff in de war met de YM. Er zijn een hoop Yanmars die wel terugvoeren naar het fijnfilter maar niet de GM.

Bij de GM wordt de niet volledig automatisch ontlucht maar de HD pomp zelf via de verstuivers wel. Je hoeft alleen het fijn filter en de leiding naar de HD pomp te ontluchten en is, vergeleken met andere motoren, nog best gemakkelijk te ontluchten.
De GM heeft ook niet echt een dikke retourstroom, er komt maar heel weinig diesel uit de lekleiding bij de verstuivers. Daar zou je de retour niet perse in de jerrycan hoeven hangen.
Laatst bewerkt: 30 jan 2024 10:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 10:58 #1538118

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3579
Philip schreef :
Sunshine 36 schreef :
Weer wat geleerd, dankjewel.

Maar het klopt niet wat ik zei dus mijn post weer even weggehaald, was ff in de war met de YM. Er zijn een hoop Yanmars die wel terugvoeren naar het fijnfilter maar niet de GM.

Bij de GM wordt de niet volledig automatisch ontlucht maar de HD pomp zelf via de verstuivers wel. Je hoeft alleen het fijn filter en de leiding naar de HD pomp te ontluchten en is, vergeleken met andere motoren, nog best gemakkelijk te ontluchten.
De GM heeft ook niet echt een dikke retourstroom, er komt maar heel weinig diesel uit de lekleiding bij de verstuivers. Daar zou je de retour niet perse in de jerrycan hoeven hangen.
In principe lekken de verstuivers niet. Maar er is altijd wel een minimale lekkage.Als die niet afgevoerd wordt krijg je drukopbouw bovenin het verstuiver huis en zal de verstuiver naald niet meer tegen de veerdruk in geopend worden.Motor stopt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 11:03 #1538119

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Yes. maar dat is de enige 'retour' die de GM serie heeft.Er is dus geen 'echte' retour die diesel rondpompt over de HD pomp zoals bij vele andere diesels. Dus daarom is retour in jerrycan hangen niet nodig bij de GM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 11:05 #1538120

Philip schreef :
Sunshine 36 schreef :
Weer wat geleerd, dankjewel.

Maar het klopt niet wat ik zei dus mijn post weer even weggehaald, was ff in de war met de YM. Er zijn een hoop Yanmars die wel terugvoeren naar het fijnfilter maar niet de GM.

Bij de GM wordt de niet volledig automatisch ontlucht maar de HD pomp zelf via de verstuivers wel. Je hoeft alleen het fijn filter en de leiding naar de HD pomp te ontluchten en is, vergeleken met andere motoren, nog best gemakkelijk te ontluchten.
De GM heeft ook niet echt een dikke retourstroom, er komt maar heel weinig diesel uit de lekleiding bij de verstuivers. Daar zou je de retour niet perse in de jerrycan hoeven hangen.

Zal nog eens goed kijken. Moeilijk te zien allemaal, ik wil nog wel een extra inspectieluik aan de zijkant maken. Ik herken het wel dat ontluchten relatief makkelijk gaat ja. Bout op (vóór?) de hogedrukpomp los en pompen maar.

Ik heb tijdens wat debuggen wel eens die lekleiding in een flesje gehangen, dat was ongeveer 250cl voor 12 uur cruisesnelheid motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 11:19 #1538122

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Ja kijk maar goed want om het verhaal compleet te houden...
Blijkbaar zijn er twee versies: de bovenste tot 1997(?) zonder retour (ik had iig een exemplaar uit 1995 zonder) en later de onderste vanaf 1997 een versie met wel een retour vanaf ingang HD pomp :woohoo:

Laatst bewerkt: 30 jan 2024 11:22 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 12:14 #1538127

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Jutter schreef :
daan1508 schreef :
Sailabout schreef :
Is het niet zo dat de diesel die retour gaat warm(er) is? En bacteriën beter groeien in een warme omgeving B) ?

Jawel, maar is maar minimaal.

Bij oude en versleten verstuivers kan het aanzienlijke hoeveelheid zijn.

Volgens mij reageer je ergens anders.
De diesel warmt op, op het moment dat het overschot van de opbrengst van de opvoerpomp terug naar de tank stroomt. De diesel warmt op tijdens stromen door de pomp (en evt. het filter als dat ook aan de warme motor geschroefd zit). Ik denk dat die opwarming niet echt de moeite is, overigens.

Inderdaad warmt de diesel ook op als de verstuivers versleten zijn, en er veel uit de lekleidingen terugstroomt. Maar daar doelde ik (en Sailabout) niet op.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 13:37 #1538145

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1020
Ik heb ook zo'n extra tank klaar staan voor het geval dat.
Op dit moment moet ik dan de leiding los van de vaste tank maken en op de losse tank aansluiten.

Nog niet eerder gedaan dus ik moet nog even kijken hoe ik dit bij een calamiteit moet doen.

Maar handig is dat niet, welke snelle oplossing zou er zijn?
Een T-splitsing met een kraantje met tweestanden, vaste tank of los aangesloten tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 30 jan 2024 17:03 #1538192

lschip schreef :
Ik heb ook zo'n extra tank klaar staan voor het geval dat.
Op dit moment moet ik dan de leiding los van de vaste tank maken en op de losse tank aansluiten.

Nog niet eerder gedaan dus ik moet nog even kijken hoe ik dit bij een calamiteit moet doen.

Maar handig is dat niet, welke snelle oplossing zou er zijn?
Een T-splitsing met een kraantje met tweestanden, vaste tank of los aangesloten tank?

Bij een calamiteit heb je waarschijnlijk meer werk aan het vervangen van de verstopte filters. het schoonmaken van leidingen en de boel weer ontluchten. Het kwaad is dan al geschied. Opbouw van slurrie in je tank gaat geleidelijk en op het moment dat je het merkt is het al te laat. Het komt ook meestal onverwacht en op het verkeerde moment. Bijvoorbeeld als het flink waait en door de golfslag komt de troep in je tank los en verstopt de boel (vraag maar aan de KNRM).
Ik zou me dus eerder richten op preventie en leren op een schommelend schip filters te wisselen en ontluchten. Om daarna verder te kunnen varen is twee dieselleidingen losmaken en in een jerrycan hangen niet het meeste werk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tijdelijke dagtank - dieselbacterie 25 feb 2024 12:49 #1543031

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Hoe groot is je tank en waar ligt de boot, ik kan een tankreiniging en diesel filtratie eventueel voor je uitvoeren.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl