Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 3YM30AE NMEA interface

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 16:47 #1539572

Op het moment is er niks in het verleden was er wel wat namelijk dit ; klikker de klik

Maraton heeft ze uit productie .

Alternatief is een Actisense maar die is niet plug en play tussen je motor en paneel klikker de klik

Nu is de data van een YM heel beperkt , wat wil je zien door het ontbreken van een computer :woohoo: is er bijna niets zichtbaar voor je axiom , ja draaiuren , toerental en nog wat dingetjes .Alles analoog dus terwijl je op je axiom brandstof verbruik zou willen zien je tank instellen op xxx liter en dan zien hoever je nog kunt varen etc dat zou leuk zijn.

Vergeet dat dus maar rustig door dat het een mechanische diesel is .

De axiom zal je 3YM30 nooit identificeren als wat op een axioma kan met een motor met computer (ECU of Motormangemet dus )

Ik heb een YM , en ja uitgebreid naar gekeken binnen wat kan bij de motor , die beperkte data en wat een koppeling kost ....... waanzin naar mijn bescheiden mening .
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 16:50 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 17:06 #1539576

Ik moest even zoeken vandaar 2e post je komt al snel op deze spullenboel terecht klikker de klik

Het wordt wel duur en of je dat allemaal aan je motor wilt knutselen is de vraag ......? Ik niet in elk geval terwijl ik wel van techniek houd en vaak omdat het kan principe heb :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 18:38 #1539609

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
simrad IS 42j zou dat wellicht kunnen? Ik had z'n broertje, daar staat yanmar op, gekocht op mp maar is zoekgeraakt bij dhl. Gelukkig krijg ik als vergoeding de kilo prijs.....
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 18:44 #1539610

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Wat jeroen zegt, het is een simpel mechanisch ding met standaard geen data dus ook niks om te laten zien. Ook de basale dingen; Het standaard display kan oliedruk en watertemperatuur laten zien maar daar zijn ook een paar euro bespaard door de sensoren weg te laten.

Dus als je bruikbare info op je axiom wil laten zien, zal je dus eerst moeten genereren. Standaard is er alleen een toerenteller en urenteller, meer niet. De rest wordt zelf sensoren vast knopen. Wat zou je eigenlijk willen weten? Zelf zou ik verbruik interessant vinden maar dat is meteen een lastige.

De motoren met ECU zoals 3JH40 en groter hebben die data wel en kunnen dat via nmea2000 doorzetten. Van verbruiksdata tot stroringen.
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 19:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 19:31 #1539622

precies wat ik verwachtte.... Als er geen sensoren zijn, is er ook weinig te laten zien. Toerental en motoruren kan ik al zien als ik 20cm onder mijn Axiom kijk :)

Interessant zou zijn: oliedruk, watertemperatuur, brandstofverbruik, storingen, etc. Maar goed... te duur, te ingewikkeld. Bedankt voor jullie bijdragen.
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 19:31 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 20:27 #1539633

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Oliedruk en watertemperatuur zijn in principe vrij eenvoudig te realiseren zonder de Axiom.

Het scherm van de Yanmar kan dit (en tank inhoud) al laten zien en bij beide zou het kunnen door de bestaande sensoren die alleen een switch hebben te vervangen door sensoren die een switch en weerstand waarde hebben.
Bij mijn vorige motor (3GM30) was dat door de vorige eigenaar al gedaan met extra klokjes en dat wil ik op de nieuwe ook nog een keer doen maar dan zonder die extra klokjes omdat het display daar al de voorzieningen voor heeft. Wel een uitzoekklusje ivm juiste schroefdraad en weerstand waarden van de sensoren...

Persoonlijk vind ik het jammer dat het niet in de fabriek al is gedaan. Het scherm kan het al, sensoren zijn er al. Alleen iets andere sensoren er in draaien met een extra draadje en je had voor weinig extra dit al voor elkaar.
Laatst bewerkt: 05 feb 2024 20:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 05 feb 2024 22:13 #1539646

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Ik ben toevallig op dit moment wat informatie aan het opzoeken over de CX5003 en de CX5106

Ik ben er nog niet helemaal uit wat het verschil tussen die 2 is, maar ik geloof dat het wel een prima oplossing kan zijn voor TS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:04 #1539669

dank je, ik ga ff kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:06 #1539670

11 euro :)

voor het geld hoef je het niet te laten. Maar aangezien er verder geen sensoren aanwezig zijn, zal hij dus alleen het toerental doorgeven, en die kan ik al aflezen op een apart klokje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:17 #1539671

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
als je van zelf knutselen houd:

github.com/AK-Homberger/NMEA2000-Data-Sender

vaak kan je de extra sensoren er bij plaatsen zijn vaak al voorbereid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:22 #1539674

Wat ik wel kan zien is de brandstof in de tank op de axiom dat is handig ik heb een RVS tank :whistle:

Ik gebruik daar een jachtTD tank adapter voor > analoog naar N2K klikker de klik
En een CN ultrasoon metertje die je kunt programmeren op je maten van de tank klikker de klik

Dat werkt erg goed en is verassend accuraat (minder dan <3% miswijzing ) weergave op de axiom in % en liters .

Goede flow meters zijn duur , als je handig bent met een PI of arduino kunt je met vaste parameters werken , van de YM is het brandstof verbruik in liters / uur bekend ongeveer , pik het toerental signaal op en laat hem een beetje rekenen en dat stuur je naar de plotter.

Niet 100% accuraat , wel een hele goede benadering met afstand tot tank leeg , autonomie indien vol etc etc , vereist wel wat knutselwerk en programmeerwerk geen grote ingrepen op de kabelboom leidingen etc .

Wel goedkoop te doen B)
Laatst bewerkt: 06 feb 2024 10:22 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:29 #1539676

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Een flow meter zal afhankelijk van de motor ook eentje in de retour moeten hebben en sommetje kunnen doen.

Als je verbruik wilt hebben aan de hand van toerental, zal je dat met JOUW schroefcurve moeten doen, data die niet zomaar beschikbaar is. Of je moet het met de schroefcurve van Yanmar moeten doen met aardig wat onnauwkeurigheid in het achterhoofd. En dan vind ik het al weer niet meer de moeite waard. Een tabelletje naast de toerenteller hangen werkt dan ook en na een tijdje weet je het verbruik wel uit je hoofd :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:33 #1539677

De Yanmars hebben geen retour , dus 1 flowmeter is voldoende . Als je daar 999 AU dollar voor over hebt dan krijg je ook een N2K koppeling , maar da's wel veel geld voor een speeltje .

Nee precies , het wordt nooit perfect wegens het ontbreken van een essentieel onderdeel namelijk een ECU dus tjaaaaa . Ik vind het ook niet de moeite .
Laatst bewerkt: 06 feb 2024 10:34 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:42 #1539678

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Jeroen-Pion schreef :
De Yanmars hebben geen retour , dus 1 flowmeter is voldoende . Als je daar 999 AU dollar voor over hebt dan krijg je ook een N2K koppeling , maar da's wel veel geld voor een speeltje .

Nee precies , het wordt nooit perfect wegens het ontbreken van een essentieel onderdeel namelijk een ECU dus tjaaaaa . Ik vind het ook niet de moeite .

Mogelijk gaat dat op voor sommige Yanmars. De GM serie heeft iig wel een retour.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:44 #1539680

Olie lek leiding is wat anders dan een retour .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:46 #1539682

hmm dit wordt te veel knutselwerk voor mijn kennisniveau.... of het wordt een dure oplossing denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:49 #1539685

Ik denk dat je dat goed bekijkt :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 10:55 #1539687

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
@Koetz en @jeroen: jullie hebben allebei gelijk :P de 3GM30 en de 2GM20 heeft pas vanaf ongeveer 1997 een 'echte' retour vanaf de HD pomp die in tegenstelling tot de YM niet terug wordt gevoerd naar het fijnfilter maar ook echt naar de tank terug gaat.
Laatst bewerkt: 06 feb 2024 11:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 11:06 #1539688

Klopt maar die gaat terug naar het fijn filter , dan is die nog zo mager dat die niet te meten is omdat de retour in dat stukje veel te mager is . Een enkele flow meter in de toevoer zal voldoende zijn .

Bij een Comonrail waar het terug loopt naar de tank , is de flow totaal anders , de HD pomp geeft ook stationair een heel hoog debiet, dus ook een hoge retour .

Dat zijn de grote verschillen daarom moet je als je dat wilt meten ook met 2 flow meters doen anders klopt er geen bal van je meting . Koeling van de diesel is 1 van de redenen om hem weer terug naar de tank te leiden .

Maar goed een mechanische diesel als de YM en GM zijn gewoon niet even simpel te digitaliseren en weer te geven op een plotter , daar zijn we wel uit denk ik :P
Laatst bewerkt: 06 feb 2024 11:06 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 11:11 #1539689

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
Dat ben ik niet helemaal met je eens, bij de GM's met retour wordt de hele capaciteit van de opvoerpomp minus het verbuik teruggevoerd naar de tank. Zou maar eens meer dan het verbruik zelf kunnen zijn. Zo ken ik wel meer mechanische diesels met behoorlijke returnflow die je wel terug zou zien in je verbruikcijfers.

Ik ben wel met je eens dat het digitialiseren niet zo simpel is en het wordt zeker niet gemakkelijker met een significantie retour stroom :P
Laatst bewerkt: 06 feb 2024 11:34 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 11:25 #1539693

Een workaround: stuurautomaat aan, naar binnen lopen en kijken naar je tankmeter binnen. En als de sodemieter weer terug aan dek. :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 11:39 #1539695

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
AndreAzuree schreef :
Een workaround: stuurautomaat aan, naar binnen lopen en kijken naar je tankmeter binnen. En als de sodemieter weer terug aan dek. :cheer:
Gewoon weten wat er in je tank zit bij vertrek en weten wat het verbruik globaal is en kijken hoe lang je onderweg bent. Daarvoor heb je een computer in je kop zitten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 11:44 #1539696

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Jeroen-Pion schreef :
Olie lek leiding is wat anders dan een retour .
Je bedoeld de " verstuiver lekleiding"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 12:35 #1539709

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Olie lek leiding is wat anders dan een retour .
Je bedoeld de " verstuiver lekleiding"

Die bedoelde ik inderdaad! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30AE NMEA interface 06 feb 2024 12:38 #1539710

madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
Een workaround: stuurautomaat aan, naar binnen lopen en kijken naar je tankmeter binnen. En als de sodemieter weer terug aan dek. :cheer:
Gewoon weten wat er in je tank zit bij vertrek en weten wat het verbruik globaal is en kijken hoe lang je onderweg bent. Daarvoor heb je een computer in je kop zitten ;)

Dat is het makkelijkste , nu was de YM voor mij ook weer even overnieuw beginnen , dus getankte liters weet ik afstand ook en de motor uren .

Beetje delen op elkaar en in het logboek een gemiddeld tabelletje gemaakt.

Klopt genoeg om te bepalen ; kom ik zonder diesel of moet ik nu eerst tanken ? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl