Hallo, ik heb een Volvo Penta D1-20 met indirecte koeling en wil de roze onbekende G12 koelvloeistof (van 2021) vervangen. Na wat onderzoek heb ik besloten voor Volvo Penta VCS yellow ready-mix te gaan. Dit op aanraden van de Volvo Penta dealer. Maar ook mijn eigen onderzoek lijkt losjes aan te geven: Motoren voor het jaar 2004 gebruiken Volvo Penta Green koelvloeistof. Daarnaast gaat Green ook uit het assortiment, wist hij me te vertellen.
Ik weet dat je de koelvloeistof om de twee jaar moet verwisselen. Dit in verband met de levensduur van de anti-corrosie toevoegingen. Daarnaast is er schijnbaar een geaccepteerd risico is dat er na twee jaar water in de koelvloeistof kan komen waardoor het mengsel niet goed meer beschermt tegen corrosie.
De flush die ik wil doen is een grondige doorspoeling van de koelvloeistof kanalen (niet de verswater kanalen) met water tot al het oude koelvloeistof verdwenen is. Ik wil dit doen omdat ik te lang gewacht heb met koelvloeistof verwisselen en omdat ik van koelvloeistof wissel.
IAT zijn de anti-corrosie toevoegingen in de oude G11 koelvloeistof, zit bijv in Volvo Penta Green. In nieuwere zogeheten G12 koelvloeistoffen vind je echter de OAT anti-corrosie toevoegingen. G11 mag nooit met G12 gemengd worden. De toevoegingen gaan een slurrie vormen.
Als je de G12 koelvloeistof wilt vervangen met een andere G12 koelvloeistof kan je een beetje van de twee in een emmer mengen en kijken of er slurrie ontstaat. Zo niet, dan kan je zonder een flush de nieuwe koelvloeistof er in doen.
Ongeacht deze zaken wil ik toch een flush doen.
Ik heb enkele punten die ik graag met jullie klussers wil doornemen. Ten eerste over de thermostaat:
...mijn motor lijkt sprekend op het plaatje, inclusief koelvloeistof reservoir.
Ik verwacht dat de thermostaat niet aangeraakt hoeft te worden ivm de genoemde bypass kanalen. Dan is er wellicht de vraag wat er nog aan koelvloeistof in de warmtewisselaar achter blijft. Ik hoop dat ik daar bij kan wanneer ik de warmtewisselaar schoonmaak, wat ook tegelijk op de planning staat. Is mijn assumptie over de thermostaat correct? Zijn er nog verborgen zaken waar ik niet op let? Zou ik zelf het spulletje uit de warmtewisselaar kunnen halen of zou het diep gezonken zijn, en moet ik toch zorgen dat de thermostaat open staat bij de flush?
Waar doe je op mijn motor een flush? Uiteraard is het doel dat het water uit de flush zich makkelijk het systeem door werkt... en daar begrijp ik de motor echt nog niet goed genoeg voor. Ik heb de volgende video gevonden waar het allemaal wel erg makkelijk lijkt, maar dit is niet mijn motor:
En uiteraard, flushen met gedemineraliseerd water. Hoop dat het niet te veel water vraagt… Gedestilleerd water, 5 liter voor €2.65 bij Hornbach.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 18:07 door Eudaimonia.
Het nut van gedemineraliseerd water tijdens het flushen ontgaat me. Uiteindelijk doe je dit met koude motor en giet je er dadelijk nadien de juiste koelvloeistof in...
Probeer een systeem op te bouwen waarbij je een tuinslang kan aansluiten zodat spoeling maximaal is.
Plaats een darmpje op de aflaatnippel(s) zodat het eenvoudig opgevangen kan worden (begin) of overboord kan (nadien).
Dat de groene uit het assortiment gaat, verwacht ik niet direct. Misschien bij Volvo zelf, maar er zijn merken genoeg.
voor de niet Belgen,
een darmpje
is een stukje slang
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Hoi Ilex, het lijkt me dat je de mineralen restanten uit hard water niet over wilt laten in de koelvloeistof kanalen. Er is niet voor niets zo'n strenge eis aan het water dat je mengt met de koelvloeistof concentraat (tenzij je readymix koopt zoals ik). Wat wel kan denk ik is een tijdje flushen met normaal water en dan de laatste minuut met een zo'n 5 liter kan gedemineraliseerd water. Kost 2 euro of wat maar dan heb je wel alle mineralen en troep er ook uit.
Misschien moet ik toch luisteren naar die gebruiker ThinWater. Hij lijkt er wel de kwalificaties voor te hebben. Wat denken jullie? Flushen lijkt me leuk te weten als vaardigheid maar als het strikt niet nodig is nu, dan heb ik al genoeg te doen aan de motor. Goed idee met de tuinslang. En inderdaad enkel Volvo Green gaat uit assortiment. G11 vloeistofjes blijven wel bestaan natuurlijk. En illustratief voorbeeld die foto. Het een en ander wordt duidelijk.
Ik vraag me af of het raw water door die buisjes gaat in de warmtewisselaar en het koelvloeistof er langs gaat of juist andersom. En het water wordt toch gedumpt in de uitlaat om het te koelen? Zoiets begreep ik. Interessant, er is een coolant pump. Ja, de kanalen van de koelvloeistof is precies wat ik bedoelde met mijn eerste foto over de bypass. Is de motor nog niet zo warm dan slaat de koelvloeistof het interne kanaal in de warmtewisselaar over.
Het klinkt mogelijk om dan alsnog mijn plan uit te voeren maar ik weet niet of dat verstandig is. Ik vraag me ook wel af hoe dan het gat gedicht wordt als je de thermometer er uit haalt. Als dat niet moeilijk is dan is het er af schroeven geen big deal. En dan heeft die oplossing wel de voorkeur.
Nu moet ik denken aan de stripboek Urbanus en Caesar en zijn driedubbel tripel.
Calidris, ik haal mijn info via-via... altijd twijfel aan wat er staat maar kan wel kloppen.
.Ik vraag me af of het raw water door die buisjes gaat in de warmtewisselaar en het koelvloeistof er langs gaat of juist andersom
Zeewater stroomt door de buisjes, koelvloeistof errond.
. Ik vraag me ook wel af hoe dan het gat gedicht wordt als je de thermometer er uit haalt
Deksel losvijzen, thermostaat eruit halen, deksel vastvijzen.
Een handeling die je best kan, moest je onderweg met een warmloper zitten te wijten aan de thermostaat...
. het lijkt me dat je de mineralen restanten uit hard water niet over wilt laten in de koelvloeistof kanalen
De hoeveelheid minerale restanten die achterblijven na een spoeling lijken mij verwaarloosbaar weinig en op te lossen in de nieuwe koelvloeistof.
Dat is wat anders dan van een concentraat een mengsel maken door toevoeging van water. Dan heb je het over minimaal 60% water.
En wat zou er op tegen zijn om de oude koelvloeistof er uit te halen, systeem te vullen met water, motor laten draaien tot hij goed warm is, water uit het koelvloeistof systeem halen, eventueel herhalen en dan nieuwe koelvloeistof?
Ietsje meer werk, maar dan pompt de motor het allemaal mooi rond zonder slangen, aan en afvoeren enz enz. En bij warmte zullen residuen makkelijker oplossen in het water.
Doen jullie ook elke 2-3 jaar koelvloeistof vervangen in je auto?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Nee want de onderhoudsintervallen van mijn auto schrijven 10 jaar of zelf levenslang voor indien G12+ long life gebruikt wordt. Dan ga ik het niet elke 2-3 jaar doen
Waarom ook Yanmar om de twee jaar voorschrijft bij long life en zelfs elk jaar bij gewone koelvloeistof is mij ook een raadsel. Wellicht omdat zij niet door lease maatschappijen gepushed worden om ouderhoudsintervallen te rekken en op super-safe spelen?. Of zou het toch komen door het gietijzeren blok versus aluminium blok in de auto? Stiekem ga ik nu ook in de Yanmar het 5e jaar in
Doen jullie ook elke 2-3 jaar koelvloeistof vervangen in je auto?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Absoluut niet! Ik doe mijn onderhoud zelf, vervang nooit koelvloeistof (hooguit wat bijvullen) en heb nog nooit een koelvloeistofgerelateerd probleem aan een auto gehad. Volgens mij worden claims over "uitgewerkte koelvloeistof" schromelijk overdreven en het milieu is er ook niet echt bij gebaat.
Het vermelde probleem dat er water in je koelvloeistof kan komen, komt b.v. door verdroogde aansluit moffen van je pijpbundel koeler of te losse klemmen. Dan moet je dáár het probleem zoeken en oplossen.
Als dat komt door druk opbouw als gevolg van een gedeeltelijk verstopte pijpenbundel, moet je die aanpakken!
Water hoort nu eenmaal niet bij koelvloeistof te komen!
Dus regelmatig vervangen is in mijn ogen symptoom bestrijding, en niet de oorzaak oplossen.
Het vermelde probleem dat er water in je koelvloeistof kan komen, komt b.v. door verdroogde aansluit moffen van je pijpbundel koeler of te losse klemmen. Dan moet je dáár het probleem zoeken en oplossen.
Als dat komt door druk opbouw als gevolg van een gedeeltelijk verstopte pijpenbundel, moet je die aanpakken!
Water hoort nu eenmaal niet bij koelvloeistof te komen!
Dus regelmatig vervangen is in mijn ogen symptoom bestrijding, en niet de oorzaak oplossen.
maar als er water bij kan komen dan loopt het ooit ook een keer over, maar het buitenwatersysteem komt geen aanzienlijke druk op maar het koelwatersysteem wel dus ik vraag mij dan af hoe dat water er bijkomt.
overigens komt koelwater vervangen bijna nooit voor, hooguit bij vervangen van waterpomp of radiator oid.
De andere kant op zal idd. veel vaker voorkomen vanwege de druk op het systeem.
Veel motoren verliezen een beetje koelvloeistof tijdens het gebruik, dat verdwijnt met het koelwater.
Calidris, ja maar krijg het vermoeden dat die Thinwater dat ergens van een officiele bron heeft. In ieder geval vind ik het mooi om zo een lijstje voor en nadelen te verzinnen waarom ik actie X wel of niet onderneem.
Ilex, oh ja. Ik zag thermostaat en deksel als één ding. Nadeel van op afstand klussen. Dan heeft dit zeker de voordeel. Bedankt, ik denk dat ik besloten ben om het zo te gaan doen. En over het achterblijfsel na de flush... Het lijkt met toch het mooiste om die 2.95 er tegen aan te gooien en de laatste flush doe met gedemineraliseerd water. Geeft toch een goed gevoel dat ik niks aan kans over laat.
Koko, is wel slimme optie. Ik vraag me af of warmte juist het water een beetje onthardt, gezien de waterkoker die bij mij thuis zeer snel een kalk laag vormt op de bodem. Aan de andere kant bij het ontharden gaat de kalk laag er een stuk sneller uit met azijn er in en dan tikkie verwarmen.
Het voelt intimiderend aan. Ik weet ook wel dat water vast voldoende koeling geeft voor die paar minuten stationair draaien, maar heb het gevoel dat ik meer kennis en kunde nodig heb. Er staat in de handleiding: "Thermostat fully opens at 102c". Sinds water kookt bij 100 graden moet ik me dan voorstellen dat in de hele motor het water keihard aan het koken is? Klinkt bizar en vernietigend. Misschien heeft men daarom koelvloeistof. Ik voel me er niet zo goed bij die oplossing.
Calidris, voor nu blijf ik toch een brave jongen en volg ik de advies van de fabriek en van merendeel van de boot eigenaren op. Ik maak al genoeg fouten, dan wil ik datgene wat ik wel goed kan doen gewoon goed doen. Trouwens staat er bij Volvo Penta VCS Yellow een onderhouds interval van 4 jaar. En we moeten onthouden dat we mens zijn hé. Er is het fenomeen van "ol' reliable" de machine die het altijd blijft doen. Ik geloof er niet in. Moet gewoon mijn best doen en dan komt het goed.
https://youtube.com/@SailingAlbinBallad92 Zeilen en filosofie op de Albin Ballad 30. Net begonnen!
water koelt beter dan koelvloeistof dus laten lopen met water in het systeem gaat goed. Koelvloeistof heeft andere functies: niet bevriezen (dat kun je meten) en de boel niet laten roesten (en daarvan wordt beweerd dat dat vermogen afneemt na verloop van tijd waardoor men wil laten vervangen) en in aangehaald posting staat dat vervangen moet worden vanwege het RISICO dat er ZEEwater in is gekomen. Maar zoals gezegd, als dat blijkt bij een vervanging (hoe ga je dat vaststellen dan?) dan moet je de oorzaak aanpakken en vervolgens nieuwe erin.
Thermostaat gaat eerder open bij 70-80-90 graden of zo (staat erop meestal) en helemaal open als het nog heter wordt. dus niet per se dicht tot 102 en dan meteen helemaal open.
Ik las overigens SEAwater in dat artikel, hij doelt op zee (zout met mineralen) water bij je koelvloeistof als een probleem. Gewoon water is niet erg, het verdunt (waardoor het antivriesvermogen afneemt) en verder niks.
Voor de laatste flush met water hoef je geen gedemineraliseerd te nemen, je spoelt het geheel om alles wat los zit weg te krijgen/spoelen. Daarna koelvloeistof erin en klaar voor jaren.
Misschien in andere landen dat er meer zooi in het water zit dat zou kunnen neerslaan maar zelfs dan slaat het pas neer als het heet wordt, voor gewoon spoelen hoeft de boel niet heet te zijn; dat maakt niets losser om meegespoeld te worden of zo. Zonder thermostaat dan he, anders moet het wel warm worden allemaal en dat maakt het lastiger werken. Veel volume erdoorheen jagen helpt meer dan warmte om vuil eruit te krijgen.
Over hoeveel inhoud hebben we het hier eigenlijk, paar liter maar denk ik? Dan helemaal niet te moeilijk doen.Kun je zelfs spoelen met koelvloeistof, zo duur is het niet (tenzij je motormerk vloeistof koopt, waarom zou je, er zijn betere in de automaterialenhandel te vinden)
tip: koop twee thermostaten (in de automaterialenhandel) eentje in de motor en eentje op reserve. Type en soort kun je online uitvogelen, ik kwam destijds bij Valmet uit en die kun je voor 7 euro kopen ipv 60 euro bij volvo.
Het is goed dat je met het systeem bekend wordt, je zult een keer problemen krijgen onderweg en dan helpt het als je weet wat je kunt doen omdat je het kunt beredeneren.
Opzicht zijn dit altijd de hilarische onderwerpen , waar de angst meer overheerst dan de realiteit .
Voorbeeld dezelfde G12 en vele varianten gaan in een auto een levenslang mee , zie de verschillende auto merken , van VW tot Mercedes en BMW .
Dat die angst er is kennelijk pakt natuurlijk goed uit voor de aftermarket leveranciers die hebben het liefste dat iedereen structureel elk jaar de koelvloeistof gaat vervangen en dan nog minstens 2 tot 3 middelen er door gooit als flush.
De angst dat de motor ermee stopt is zo groot dat alles wordt gedaan voor het gevoel dat men er ook daadwerkelijk alles aan heeft gedaan .................
Nu is een indirect gekoelde motor nog voor het grootste gedeelte een mazzelaar te noemen in tegenstelling tot de direct gekoelde versie waar werkelijk ALLES door het blok heen spoelt wat er op dat moment te vinden en op te zuigen is in het buitenwater.
Slapen die mensen met een direct gekoelde motor nog wel ......?
Iedere 2 - 3 jaar koelvloeistof vervangen is gewoon idioot te noemen en nergens voor nodig , maar dat is persoonlijk maar wel bewezen in andere toepassingen .
Voor bescherming van corrosie etc verwijs ik naar de direct gekoelde motor , dus het blok met prachtige schone koelvloeistof heeft het al top al zou die nog maar 50% zijn .
Wat je zou kunnen doen als je toch gaat vervangen, kijken wat er nou uit komt aan vuil en bezinksel. Valt dat wel mee, dan lijkt mij om de twee jaar vervangen echt onzinnig en commercieel gunstig voor Volvo.
Zelf heb ik een Volvo D2 en toen ik `m 5 jaar geleden kocht meteen de koelvloeistof vervangen omdat ik niet wist hoe oud die was. Wat mij opviel was dat er nauwelijks vuil mee kwam. Meteen op het laagste punt een afsluitertje in het blok gedraaid met een slangtule. Wanneer ik het een keer af moet laten lopen kan ik dat georganiseerd doen, eventueel opvangen en hergebruiken. Later kwam ik per toeval in contact met de vorige eigenaar en de koelvloeistof was nog nooit vervangen. Overigens zijn er equivalenten voor de Volvo koelvloeistof die een stukje prijsvriendelijker zijn. ik dacht Halfords G12+ (ca. €. 16,=/5liter).
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Er wordt maar goed voor onze motortjes gezorgd met koelvloeistof. Beter dan bij grote scheepsmotoren die het allemaal met water doen. Welliswaar met wat toevoegingen tegen corrosie en een constante controle op het water betreffende de juiste toegevoegde hoeveelheid chemicaliën. Ik ververs de koelvloeistof nooit evenals in m,n auto.
Als je wilt wisselen om dat je het zelf wilt gewoon doen, maar spoelen met gewoon leiding water.
Maar het hoeft niet, dat groen eruit zou gaan heb ik nog niet gehoord, lopen ook nog veel wagens op, maar als je verlies hebt veel dan zou ik daar naar zoeken oplossen en aanvullen.
Het voelt intimiderend aan. Ik weet ook wel dat water vast voldoende koeling geeft voor die paar minuten stationair draaien, maar heb het gevoel dat ik meer kennis en kunde nodig heb. Er staat in de handleiding: "Thermostat fully opens at 102c". Sinds water kookt bij 100 graden moet ik me dan voorstellen dat in de hele motor het water keihard aan het koken is? Klinkt bizar en vernietigend. Misschien heeft men daarom koelvloeistof. Ik voel me er niet zo goed bij die oplossing.
Je koelsysteem staat onder druk en bij een hogere druk stijgt het kookpunt van water. Je hoeft er dus niet benauwd voor te zijn dat de boel heftig staat te koken bij 102 gr. Celsius. Jouw koelsysteem is daarop ontworpen, anders had er wel een thermostaat in gezeten die al eerder helemaal open staat.