Bluepowershop schreef :
CeesS schreef :
Tussen de keerringen zit volgens Vetus specificatie een O-ring op de as, dit vergt bij montage enige aandacht. De functie is mij niet helemaal duidelijk, maar toch maar op z'n plaats gezet.
Dit o-ringetje (14) zorgt ervoor dat langs de as lopend water (van een lekke water keerring) van de as afgeslingerd wordt.
Of dat het water (bij stilstand) niet kan "oversteken" naar de oliekeerring maar lekt in het open gedeelte van de behuizing.
Zou dit deel niet open zijn dan druk je het lekkend water zo door de oliekeerring heen, die uiteraard weinig weerstand biedt tegen vloeistof aan de "droge kant".
Bij dit type pomp is het duidelijk een open gedeelte van de pomp, bij andere typen is het slechts een gaatje.
BPS
De pomp hoort geen water te lekken. Als dat wel het geval is ben ik bang dat het O-ringetje geen positief verschil maakt. De zwaartekracht doet dan door de aanwezige opening in het huis zonder O-ring z'n werk. Met de O-ring voer je extra energie toe door het water op grotere diameter dan de as weg te slingeren, waarmee je de kans op water bij de oliekeerring zelfs vergroot.
Bij stilstaande motor is er geen waterdruk, dus geen lekkage, en geen reden dat water zou willen oversteken naar de oliezijde. Ook hier lijkt de zwaartekracht prima in staat een eventuele oversteek effectief tegen te gaan.
Dit waren de redenen voor de twijfel of ik dat O-ringetje wel zou monteren. Dat was meer het idee van baat het niet - schaadt het niet