Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Peugeot Indenor DTP-40

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 16:59 #1549452

Beste leden,
Ik ga een Super Scheldeschouw bekijken met een
Peugeot Indenor DTP-40.
Is dit een goede motor?
Zijn er wellicht voor en nadelen?
Met vriendelijke groet Paul.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2024 17:00 door KceeMossel2. Reden: Vinkje vergeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 17:22 #1549455

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Is een 4 cilinder diesel. Heeft rustige loop als gevolg van voorkamer principe. Wel voorgloeien voor koude start. Heeft losse cilinder bussen, kunnen wel eens lekken na 50 jaar.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 17:31 #1549458

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
Ik heb een gaffelkotter gehad met een 40 pk Indenor, deze had
kielkoeling.
Oorspronkelijk werden deze motoren gebruikt in de Peugeot 404 en 504.
Vond de motoren makkelijk om aan te werken en onderdelen waren eind jaren
90 begin 2000 nog prima te krijgen bij de Peugeot dealer.
Afgezien van een kapotte koelwaterpomp (2 tientjes bij de sloop) nooit
problemen gehad met de motor.
Dus, vanuit mijn ervaring zijn het goede motoren.

PS
Net even rond gesnuffeld bij de Peugeot 404 club, er zijn nog veel
onderdelen te krijgen voor de Indenor.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 29 mrt 2024 17:32 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 18:31 #1549470

Dank, klinkt positief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 19:11 #1549477

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
misschien nog even verder goegelen

staan mij niet veel goeds bij van een Indenor.
lekken...
maar geen ervaring overigens
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 29 mrt 2024 22:13 #1549527

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4104
sy helios schreef :
misschien nog even verder goegelen

staan mij niet veel goeds bij van een Indenor.
lekken...
maar geen ervaring overigens

Weer eens reageren om te reageren.
Je hebt er geen ervaring mee, laat die reactie gewoon achterwege.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 30 mrt 2024 07:46 #1549549

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
andersd dan, ik bedoel; wel "ervaring" met de afgelopen jaren nogal eens 'posts indenor langs zien komen
en problemen met afdichting in de kop
iets van slecht ontwerp
gaat op de duur lekken, zo iets...
maar negeren kan AdB

heb jij uberhaupt een inboard?

edit; zie link, gedoe met clinderbussen..
zeilersforum.nl/index.php/foru...-en-vraag-verstaging

edit2; voor KCEE, ik zou er bij koop eerst onafhankelijk de staat van de motor vast laten stellen, of een clausule in het contract een optie?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 30 mrt 2024 08:08 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 31 mrt 2024 15:13 #1549966

Dank voor de link, er is dus wel een specifiek probleem door het ontwerp veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 31 mrt 2024 15:28 #1549972

De motor liep erg mooi, zag er als nieuw uit, beetje normale blauwe rook.
Is de laatste 14 jaar door een werf monteur onderhouden.
Een keurige flexibele schroefas koppeling.
De motor is 1x gereviseerd ergens in de jaren 90.
Nu al 50 jaar oud, 5200 motor uur op de teller.
Zeer onhandig bereikbaar aan de linkerkant
(moest mijzelf horizontaal in een precies passende ruimte trekken) ,
daar zitten dieselfilters.
Dus klinkt goed, ziet er goed uit, goed onderhouden.
Ontwerpfout met cilinder bussen,slecht bereikbaar.
Als mechanisch voorwerp door kleur uiterlijk en leeftijd heel aantrekkelijk.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2024 15:58 door KceeMossel2. Reden: Zinnen blijven niet passen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 31 mrt 2024 17:27 #1550021

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8397
Bekijk of je de filters kan verplaatsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 31 mrt 2024 18:03 #1550037

Goed idee. Dat dat kan. Maar we kijken
nog naar andere boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 08 apr 2024 18:43 #1551747

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
geen idee of je nog overweegt, maar heb de info gevonden;

van Watersport forum;

De cilinderbussen (Liners) van een Indenor Staan niet in het blok, maar Hangen erin, aan de rand aan de bovenkant, die in een recess in het blok valt. De hoogte van de rand is 0,1 mm meer dan de diepte van de recess, zodat de cilinderbus 0,1 mm uitsteekt boven het motorblok. De brandring van de koppakking drukt hierop, en deformeert tijdens het aantrekken van de kopbouten, totdat de rest van de pakking het blok raakt. Aldus wordt de bus (rand) aangedrukt in de recess groef.

De onderkant van de cilinderbus staat nergens op; hij steekt vrij met losse passing door een boring in de scheidingsbodem tussen koelvloeistof en oliecarter. In de boring is een O-ring kamer uitgekotterd. Daarin ligt een ring, die niet, zoals bij een O-ring, een ronde- maar een ovale doorsnede heeft.
Als de motor warm wordt, zet de cilinder uit, waardoor de onderzijde enkele tienden mm dieper door de boring naar beneden gaat steken, schuivend door de afdichtring. Een ronde ring zal dan verdraaien, en bij afkoeling weer terugdraaien en dus slijten, maar een ovale ring niet..

Wat vaak gebeurt is, dat de boringrand boven de O-ringkamer, dus aan de koelvloeistofzijde, wegrot, ten gevolge van slechte, oude koelvloeistof. Daarna valt er rotzooi bovenop de rubberring, die later tussen de ring en de cilinderbus raakt, en lekkage veroorzaakt van koelvloeistof in het carter..

Wat vaak ook gezien is bij de 6/90 is fikse slijtage aan de nokken van de nokkenas, waardoor het kleppen diagram niet meer klopt.. (gekgenoeg zelden bij de 4/90..)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugeot Indenor DTP-40 08 apr 2024 19:15 #1551753

Dank u voor het zoeken en publiceren van deze nuttige informatie.
De motor is goed onderhouden en ziet er als een museumstuk uit. Hij gaat al een tijdje mee.
Ik kijk nog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl