boarderbas schreef :
Kan je een schets delen Erik?
Ik ben een feasibility studie aan het doen voor 3 verschillende concepten voor een ophaalbare schroefinstallatie voor onze nieuwe boot 'Snow Leopard'.
Het moet lompsterk zijn, weinig onderhoud, goed tegen ijsdruk kunnen en zoveel mogelijk gemaakt worden standaard onderdelen die al op de markt zijn en redelijk gangbaar zijn. Aansturing is Diesel Electrisch of Hybride. Hoofdreden voor het omhoog kunnen trekken is dat het vlak met de romp opgeborgen kan worden in het geval we in kruiend ijs zitten en we zo schade kunnen voorkomen.
Een concept is een installatie ala buitenboordmotor/azipod. Een schroef met een haakse overbrenging ervoor waar de aandrijfas vertikaal staat en de elektromotor op de vertikale as. De hele unit gaat dan vertikaal op en neer als deze weg moet. Voordeel: een kleine voetafdruk in het vloeroppervlak dus ruimte besparend, motor zit op een plek waar deze makkelijk te bereiken is. Nadeel: klapt niet op een natuurlijke wijze omhoog als we over een ijsschots heen varen, erg kostbaar om een custom staartstuk te laten freezen.
Tweede concept is een klapkiel achtige constructie waar de elektromotor in de 'kiel' zit waar de schroeafas direct aan vast zit. Voordeel: simpelste oplossing en kan bijna volledig onder de vloer weggewerkt worden. Nadeel, elektromotor is niet toegankelijk voor inspectie en hangt in een vochtige niet geventileerde ruimte.
Derde concept (heeft mijn voorkeur). Een vergelijkbare 'klapkiel' waarbij de as gedeeld is en het voorste deel vast zit. Voordeel: schroefas kan direct aan en diesel motor vast komen waardoor een hybride oplossing mogelijk is, dit is aanzienlijk goedkoper, lichter en compacter dan een diesel electrische aandrijving. Ander voordeel is dat alle items die regelmatig inspectie en service nodig hebben in de machinekamer geplaatst kunnen worden. Als laatste is het volume van de 'klapkiel' veel minder omdat er behalve een as niets in hoeft te zitten, het geheel is dus veel gestroomlijnder. Nadeel: de gedeelde as moet een koppeling hebben die door de aard van het systeem helaas in het water moet hangen. Daardoor moeilijk schoon te houden en moeilijk te inspecteren.
Versimpelde schets in gebruiksklare situatie (uitgeklapt):
Het cyaan gekleurde is buitenwater. Voor het voorbeeld heb ik er even een python drive ingetekend. De circel die je door de python drive heen getekend ziet staan is de scharnierpen voor de hele unit.
Verdere details: keerkoppeling achter de motor is speciaal voor hybride aandrijcing, de electromotor komt direct op een extra as die uit de tandwielkast komt. Links op de tekening zie je een donkerblauwe lijn helemaal links is de lege waterlijn. Iets verder naar rechts, binnen in de boot zie je een tweede donkerblauwe streep, dat is de geladen waterlijn. Boven de schroef zit een waterdicht luik, daardoorheen kan de schroef geinspecteerd worden, schoongemaakt worden of zelfs verwisseld worden voor de reserve schroef zonder dat je nat word.
Is het één koppeling? Moet de koppeling ook stuwdruk opvangen?
Bij voorkeur wel, maar als dat apart gedaan meot worden is dat zeker niet het einde van de wereld.
Kruiskoppelingen zijn niet echt hogere wiskunde. Met een constructeurshanboek op schoot kan je gemakkelijk een custom maken.
HEt is zeker geen raketchirurgie, maar hoe goed doen ze het nog als ze vol met schelpen en zeewier komen te zitten? Hoe houd je de boel roestvrij? Dat is een beetje het probleem waar ik tegenaanloop.
EDIT: In een eerdere post vroeg je wat de hoeken van de individuele assen waren. Ik gaf die aan als 2 tot 4 graden (geadviseerd voor homokineten) en 22 graden. Totaal hoekverschil tussen op en neer van de schroefas is in concept 26.5 graden, dat kan verdeeld worden tussen vaste as en bewegende as hoe dat het beste uitkomt. 10 graden in neer positie en 15 graden in op postitie kan bijvoorbeeld ook toegepast worden, er is redelijk wat flexibiliteit daar.