Dag allemaal,
We hebben een VP MD2030 in onze boot liggen. In de basis een prima motor waar we op vertrouwen.
Echter hebben we nu last van een diesellekkage op de hoge druk injectiepomp. Ter hoogte van de "pressure valve" van de derde cylinder. De dieselleidingen naar de injectoren zijn er af geweest en opnieuw vast gezet maar in die conische verbinding zit de lekkage blijkbaar niet. Die zijn schoon en goed nagetrokken.
Ik vermoed dat het in de pressure valve zelf zit. Daar zit volgens de service manual ook een rubber pakking in (nummer 4 op de explosie tekening). Ik vermoed dat die aan vervanging toe is. (Dan direct maar alle drie!)
Ik ben niet te beroerd om te sleutelen, en heb al vaker flink gesleuteld aan de motor om keerringen, pakkingen, en allerlei andere zaken te vervangen en onderhouden maar de hogedrukpomp is echt nieuw voor mij. In de handleiding staat er daarbij ook dat service en controle best door een gespecialiseerde firma uitgevoerd wordt. Even twee keer nadenken voor ik hier zelf aan begin dus.
twee vragen:
1/ Is de vervanging van deze pakkingen goed zelf te doen? En hoe dan? Springt de boel niet uit elkaar als ik dit open schroef? (pakkingen zijn los te krijgen bij dieseldokter:
www.dedieseldokter.nl/a-609487...1238106/#description)
2/ Als ik dit niet zelf kan doen en ik breng de hogedruk injectiepomp naar een firma voor revisie. Moet ik daarna dan de "injection angle" weer afregelen met shims of kan ik er vanuit gaan dat ik de pomp er met de huidige shims zo weer kan terugplaatsen zonder verdere injectietiming opnieuw af te regelen?
Wie heeft raad?