Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 07:27 #1561199

Beste mensen,

Na contact te hebben gehad met farymann nederland blijkt mijn motor een retourleiding nodig te hebben. Deze gaat nu weer terug naar het dieselfilter tussen de opvoerpomp en de inspuitpomp. Dit zou de pomp beschadigen (is naar alle waarschijnlijkheid al kapot) en is ook niet bevordelijk voor de ontluchting. Voor alle duidelijkheid: dit zijn niet mijn woorden maar die van een medewerker bij farymann. Ik heb zelf niet genoeg verstand hiervan om dit met 100% zekerheid te kunnen stellen.


Er moet dus een retourleiding komen, prima. De tank heeft echter maar één aansluiting. Ik zou graag een extra aansluiting willen maken vanaf de onderkant dmv een standpijp maar ik voorzie hierbij een probleem. Namelijk dat de tankdop klein is en ik dus niet bij de moer kan die ik onderin de tank zou moeten vastdraaien.



www.123materialen.com/products...acher-heater_1679726?

Een andere zorg die ik heb is dat het niet fatsoenlijk zal afdichten. Deze standpijpen zijn gemaakt om vanaf boven in de tank gemonteerd te worden (voor mij geen optie ivm locatie tank).

De zijkant van de tank is helaas ook geen optie omdat het een ton vormige tank is en ik dus vermoed geen goede afdichting te zullen krijgen.


Heeft iemand hier dit al eens eerder gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 08:05 #1561209

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Kun je iets bedenken met een tstuk voor de beluchting? Daar zou je ook prima de retour kunnen aansluiten volgens mij.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 09:24 #1561226

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Hoe verklaart hij het ontstaan van schade bij huidige situatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 10:55 #1561243

Koezt schreef :
Kun je iets bedenken met een tstuk voor de beluchting? Daar zou je ook prima de retour kunnen aansluiten volgens mij.

pompt hij eventuele lucht dan niet gewoon weer het systeem in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 10:58 #1561244

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Ilex schreef :
Hoe verklaart hij het ontstaan van schade bij huidige situatie?
De conclusie van de Farymann persoon is onzin.Er draaien duizenden motortjes zonder retourleiding. Maar een echte "retour leiding" is wel een welkome toevoeging aan het brandstof systeem. Er is nog steeds een misverstand over wat nu een retourleiding of een verstuiver lekleiding is. Zonder lekleiding doet de motor het niet. Zonder retour leiding doet de motor het wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:11 #1561248

madoc schreef :
Ilex schreef :
Hoe verklaart hij het ontstaan van schade bij huidige situatie?
De conclusie van de Farymann persoon is onzin.Er draaien duizenden motortjes zonder retourleiding. Maar een echte "retour leiding" is wel een welkome toevoeging aan het brandstof systeem. Er is nog steeds een misverstand over wat nu een retourleiding of een verstuiver lekleiding is. Zonder lekleiding doet de motor het niet. Zonder retour leiding doet de motor het wel!

De retourleiding komt in mijn geval vanaf de verstuiver
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:18 #1561251

Een retour naar de tank is beter.
Ook om de brandstof te koelen.
en het wordt keer op keer gefilterd. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:28 #1561254

De belangrijkste reden voor dit alles is dat de motor er een keer mee op is gehouden en sindsdien krijg ik hem niet meer ontlucht. Eerder lukte dit prima, maar nu blijft er lucht uit de injector leiding komen. Ook al start ik hem een paar minuten (met de decompressie ingedrukt uiteraard) dan nog komt er lucht uit. Ik heb de motor nu al een paar keer ontlucht en elke keer blijft er daar lucht uitkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:30 #1561255

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Is zo'n Farymann zelf ontluchtend ? Dat zal wel alleen werken als de lucht niet weer vrolijk terug komt in de toevoer.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:47 #1561259

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Florisrafael schreef :
madoc schreef :
Ilex schreef :
Hoe verklaart hij het ontstaan van schade bij huidige situatie?
De conclusie van de Farymann persoon is onzin.Er draaien duizenden motortjes zonder retourleiding. Maar een echte "retour leiding" is wel een welkome toevoeging aan het brandstof systeem. Er is nog steeds een misverstand over wat nu een retourleiding of een verstuiver lekleiding is. Zonder lekleiding doet de motor het niet. Zonder retour leiding doet de motor het wel!

De retourleiding komt in mijn geval vanaf de verstuiver
Dat is de verstuiver lekleiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:52 #1561260

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Florisrafael schreef :
De belangrijkste reden voor dit alles is dat de motor er een keer mee op is gehouden en sindsdien krijg ik hem niet meer ontlucht. Eerder lukte dit prima, maar nu blijft er lucht uit de injector leiding komen. Ook al start ik hem een paar minuten (met de decompressie ingedrukt uiteraard) dan nog komt er lucht uit. Ik heb de motor nu al een paar keer ontlucht en elke keer blijft er daar lucht uitkomen.
Dan wordt er ergens lucht aangezogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 11:54 #1561262

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Florisrafael schreef :
Koezt schreef :
Kun je iets bedenken met een tstuk voor de beluchting? Daar zou je ook prima de retour kunnen aansluiten volgens mij.

pompt hij eventuele lucht dan niet gewoon weer het systeem in?
Nee. Gaat via de slang van de beluchter van de tank weer gewoon de tank in. De dieseltank heeft een aansluiting die voorkomt dat de tank vacuum zuigt (of druk opbouwt).
Die retourleiding (over verstuiverlekleiding) moet iig niet op de toevoerleiding (of wat daar maar in zit) komen. Op die manier ben je idd lucht ook aan het rondpompen en krijg je hem moeilijk of niet ontlucht.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:01 #1561263

Voor zover ik weet heeft mijn tank maar 1 aansluiting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:03 #1561266

madoc schreef :
Florisrafael schreef :
De belangrijkste reden voor dit alles is dat de motor er een keer mee op is gehouden en sindsdien krijg ik hem niet meer ontlucht. Eerder lukte dit prima, maar nu blijft er lucht uit de injector leiding komen. Ook al start ik hem een paar minuten (met de decompressie ingedrukt uiteraard) dan nog komt er lucht uit. Ik heb de motor nu al een paar keer ontlucht en elke keer blijft er daar lucht uitkomen.
Dan wordt er ergens lucht aangezogen.

Ja maar waar is de vraag. Zoals ik al zei, tot en met de inspuitpomp gaat alles goed. Alleen diesel uit de banjofittingen als ik ze een beetje los draai bij het rond laten gaan van de motor. De pomp zelf heb ik ook al ontlucht (zit een schroefje in daarvoor) het lijkt haast of de inspuitpomp lucht in de brandstof perst. Maar ik kan het me haast niet voorstellen. Ik heb gelukkig nog een andere pomp mocht het nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:10 #1561268

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Florisrafael schreef :
Voor zover ik weet heeft mijn tank maar 1 aansluiting
Dat lijkt me niet. Lastig vullen dan...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:14 #1561271

Hij heeft geen vulhals oid. Het gewoon een ton met een dop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:16 #1561273

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8135
Hoe voorkom je dan dat hij vacuum zuigt?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Extra aansluiting dieseltank voor retourleiding. 22 mei 2024 12:45 #1561277

Koezt schreef :
Hoe voorkom je dan dat hij vacuum zuigt?

Die dop sluit niet zo goed af volgens mij. Maar dat is raar idd. Dat lijkt me geen bewuste ontwerpkeuze. Bij mijn brommer zit er gewoon een klein gaatje in de dop. Ik zal eens kijken naar de tank binnenkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl