Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ruggerini MM191

Ruggerini MM191 28 mei 2024 06:10 #1562646

Beste Forumleden,

Beste,

Als nieuwkomer maar meteen met de deur in huis….snds 1 week een kleine stalen schouw bekeken ( geen zeilboot…mag dat ook? ) aangedreven door een Ruggerini M191 ( 20hp? ) en als leek van motoren een aantal vragen….de vorige eigenaar vertelde mij hij deze in 2023 geheel heeft gereviseerd. Bij de koude start ( geen gloeikaarsen? ) met wat doorstarten en gashendel naar voren slaat deze aan na ca 10/15 sec. Nadat de gasstand in neutraal staat loopt deze na mijn inziens met ca 1300/1400 toeren vrij hoog stationair..Nu zijn we niet erg lang gaan varen en eigenlijk ook niet meer op de toerental gelet….nu mijn vraag loopt deze in stationair toerental terug nadat deze volledig op temperatuur is..? Of is het voor dit type blok normaal dat deze hoger stationair draait dan gemiddelde met ca 1000 toeren..? Heb al een en ander gelezen hierover de een zegt juist dat dit soort motortjes lekker lopen met ca 1200/1300 toeren en geen 1000…ook betreft onderdelen welke lastig zijn te verkrijgen.en vwb betrouwbaarheid lopen de meningen uiteen…maar ja het bootje alsmede de prijs spreekt mij wel aan…En….ook bekende merken hoor ik de nodige problemen en klachten…is een stukje geluk hebben en hopelijk is de vorige eigenaar er goed mee omgegaan….hoor het graag jullie bevindingen ervaringen met dit blokje mm191 ..mvg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:14 #1562658

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
10 to 15 seconden doorstarten is wel wat lang. Stationair toerental ligt bij dit formaat motortjes meestal rond de 800 r.p.m.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:18 #1562662

Ruggirini is een snel lopende herriebak. stationair licht wat hoger dan we van diesels gewend zijn maar 1300 rpm is wel wat veel. 10-13 sec doorstarten....Ruggirini is geen ochtend "mens" ...moet flink wakker geschud worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:28 #1562663

Bedankt voor deze tegenstrijdige reactie’s :lol: maar vond elders een reactie van iemand die schreef het volgende over de Mn190 ( broertje )

“ bij 1000 toeren lopen ze belabberd..maar bij 1500 als een naaimachine.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:38 #1562665

nadeel is wel dat de keerkoppeling schakelen met 1500 rpm wat minder vindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:40 #1562666

Dat dacht ik ook…maar eerlijk gezegd schakelt deze nagenoeg geluidloos….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:42 #1562667

Nou denk ik dat deze ca 1300 toeren draait zag ik met starten…weet alleen niet als deze op temperatuur is of het toerental dan wat terug valt….had ik als leek even niet opgelet…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 07:53 #1562676

Bertone66 schreef :
Dat dacht ik ook…maar eerlijk gezegd schakelt deze nagenoeg geluidloos….

Dan hangt er geen Hurth keerkoppeling achter. die vinden dat niet fijn. een hydraulische keerkoppeling of met conussen ? die schakelen bij hogere toeren redelijk soepel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 13:17 #1562781

  • VegaMan
  • VegaMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 834
Heb zelf een Ruggerini RM90 (1-pitter). Start altijd, mits je bijna volgas geeft (en daarna meteen weer terug). Geen gloeiplug, dus bij lage temperaturen starterspray, werkt ook altijd. Ken dat doorstarten dus niet.

Loopt vrij hard stationair, heel langzaam varen moet dan via klapjes vooruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 16:43 #1562841

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 876
Ik heb in 2000 in mijn friendship 28 toen ook een nm191 ingebouwd.
Inderdaad een herrie bak die met 1300 toeren pas een beetje rustig liep.
Bij het naar beneden stellen van het toerental schud werkelijk de hele boot mee, dus daarom ook op advies van de leverancier het toerental stationair weer naar 1300 toeren.
Ik heb de boot uiteindelijk in 2006 verkocht en ik heb begrepen dat ie nog steeds loopt.
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 28 mei 2024 16:44 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 17:48 #1562852

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
Dat klinkt dus vrij normaal voor deze motor. Belangrijke indicator voor de gezondheid van de motor is de rook/kleur van de rook, ook nadat deze even een poosje heeft gedraaid en warm is.

Heb je daar toevallig naar kunnen kijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 18:01 #1562855

Niet specifiek opgelet…bij het starten wel was wat witte rook..na het warm lopen eerlijk gezegd niet naar gekeken..

( Overigens kon ik vanmiddag niet reageren op ontvangen berichten..nu weer wel….)

Bootje vandaag gekocht: starten ging als volgt:

Gashendel vol open
Starten
Na ca 5/6 sec sloeg deze aan..( begreep geen gloeikaarsen..)
Na aanslaan even op toeren laten komen en gashendel terug op neutraal.
Ca 1300 toeren en klinkt goed loopt mooi rond.

Verder begreep ik 15W40 motorolie….geen idee wat voor keerkoppeling eraan hangt..zoveel verstand heb ik daar niet van…volgende ronde zal ik wat foto’s maken. Vetgesmeerde schroef begreep ik ( zag er keurig droog uit..). En welke olie in de keerkoppeling gaat ook geen idee…zag verder geen andere olie staan. Het vet kan je bij een botenshop halen of bestellen neem ik aan..?
Laatst bewerkt: 28 mei 2024 18:11 door Bertone66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 28 mei 2024 21:53 #1562888

Rugirini is een korte slag direct ingespoten diesel, daarom heeft de Rugirini geen gloeikaarsen.
korte slag,..zit draaid daardoor wat meer toeren dan we gewend zijn dus ook de stationair ligt hoger.

Als het starten moeilijk gaat kan het helpen de verstuivers wat hoger af te laten stellen, de diesel wordt dan wat meer verneveld en ontbrand dan makkelijker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ruggerini MM191 29 mei 2024 15:11 #1563056

Als er een rukkerini in zit ver van wegblijven.
Slechte kwaliteit en er is niks van te krijgen, geen onderdelen beschikbaar en reparateurs beginnen er niet aan. Lombardini heeft destijds Ruggerini opgekocht omdat het een concurrent was en dood laten bloeden.
Laatst bewerkt: 29 mei 2024 15:12 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl