Koezt schreef :
Afgelopen winter hebben we een bootje opgeknapt voor mijn zoon. Hierin stond oorspronkelijk een Vire7 inboard 2 tact motor. Deze is defect geraakt en vervangen door een aanhangmotor op de spiegel.
We vonden dit niet fijn varen, dus hebben we deze winter een Farymann 7pk dieseltje ingebouwd. Schroefas en doorvoer vervangen (ingelopen, uitgelubberd en versleten). We hebben echter de klapschroef (Gori) behouden. Deze leek op het eerste gezicht ook passend voor Farymann.
We hebben de schroef voor plaatsing helemaal nagelopen. Deze was behoorlijk spelingsvrij. Wel oud, maar zeker niet op volgens ons. Bladen bewegen uiterst soepel, met de hand op het droge een draai aan de as en de bladen klappen uit.
Echter... in het water komen we wat problemen tegen. Als hij achteruit de box uit vaart, klapt de schroef netjes uit, en heeft hij direct aandrijving. Achteruit varend, in de neutraal, dan in de vooruit, heeft hij vaak geen aandrijving. We denken dat, op een of andere manier, dan de bladen ingeklapt blijven. De motor komt erg makkelijk op toeren. Een beetje goochelen met het gas, en dan pakt hij wel.
Stil liggend in de box, hebben we dit niet kunnen herhalen. Varend nu een aantal keer...
Heeft iemand enig idee waar we dit moeten zoeken?
Dit klinkt als schranken van de lagerpunten.
Als je vooruit draait, vangen de bladen onmiddelijk waterdruk, ook als ze nog deels ingeklapt zijn. Maar dus ook zijwaartse weerstand.
Dus toch te veel speling. Ik zou zeggen, vooral zijwaarts (tangentieel) in het huis, waardoor de bladen kunnen klemmen op de assen.