AlbinVega27 schreef :
Iedereen bedankt voor zijn reactie.
De optimaal is zelfs ervaringsdeskundige. Helemaal super.
Ik begrijp dat de motor het (waarschijnlijk) wel aankan, maar dat de riem kan gaan slippen.
Optimaal, mag ik vragen hoe jij de riem van de 100 amp dynamo zo strak krijgt? Heb je een speciale spanner of pas je een speciale methode toe?
Met een koevoet zoals Caldiris zegt kan maar....dan zet je wel extreem veel kracht op de lagers van de poelie wat leid tot overmatig slijtage van je lagers.
Voor 100 Amp (is overigens wel het maximum voor een V snaar en eigenlijk al teveel) kun je dit afvangen door gebruik te maken van 2 V snaren (dus ook een dubbele poelie) of wat ik gedaan heb de omspannen boog van de riem te vergroten door een "spanrol"achtige rol te plaatsen voor of achter de dynamo aan de buitenzijde van de riem. Hierdoor wordt je omspannen boog van de riem groter dus ook het oppervlaktye van aangrijpen. De spankrachten (dus ook de doorbuigbelasting op je dynamo as) worden door de "spanrol overgenomen en de dynamo zelf wordt meer op rotatie belast dan op buigen van de poelie as. Let wel op dat bij maximale vermogens vraag van de dynamo je motor aardig inkakt. Bij mijn MD11C scheelt dit 700 rpm. Dit gebeurd bij mij alleen als ALLE accu's leeg zijn en alle accu's in bulk mode staan. Dit duurt ca 15 min. Mijn motor laat ik dan maar 10 a 15 min verhoogd stationair draaien.....NIET mee gaan varen omdat de motor dan afslaat als je de KK gebruikt met een morse handel !
TOEVOEGING.
Mijn dynamo's staan in een omgekeerde V opstelling.....daarom heb ik dus een extra spanrol. Bij een 1 op 1 opstelling zit je al aan een maximale omspanning van de riem en ja dan wordt het spannen met een koevoet. Beter is om dan een spanner van een stuk draadeind te maken, dan loop je ook niet de kans dat je spanning terugloopt omdat de fixeerbout dit niet aankan