Soms zit het mee en soms zit het tegen.
Onze motor, Volvo Penta 2003 (geen turbo) was altijd al wat luidruchtig bij lagere toerentallen. Het hele schip stond dan te schudden, alles rammelen, pannen, kastdeurtjes, oven etc.
Je gaat van alles bedenken hoe dit op te lossen:
- ander stationair toerental, maar dan maakt de koppeling weer onnodige klappen.
- Andere rubbers, ander type, ander soort etc.
Tot vorige week het wel erg bont werd en het leek alsof er losse jzeren spullen lagen tegen de motor/romp. één blik was voldoende.
Zo te zien was de breuk al op leeftijd i.v.m. de inwendige roest en hebben we waarschijnlijk al jaren rond gevaren met deze breuk, maar stond die nog OP elkaar.
Nu roepen veel mensen: dat kan je toch makkelijk ff lassen? Ja, dat kan als thuiskomertje, maar wij waren al thuis. Ik vind dat geen duurzame oplossing, dus op zoek naar ene nieuwe steun.
Ik had al gelezen dat vaker de BB achtersteun defect raakt, kennelijk door combinatie van draairichting en voortstuwings koppel?
Nieuwe steun slechts € 278,-, Ik had ook geen zin om hndelaren te bellen, wat ik wel gedaan heb en niemand had er 1 liggen. (en wat zou de staat dan zijn?).
Afijn nieuwe steun besteld en opgehaald bij fa. Middelzee in Sneek, nieuwe 8.8 bouten en zaterdagmorgen nieuwe steun er in.
Op de website van Ellebogen motorsteunen gezien hoe je simpel met een voelemaat kon uitlijnen (nog nooit gedaan).
Bleek dus dat de oude achtersteunen veel te hoog stonden. Uiteindelijk uitgelijnd tot op 0,15 mm.
Resultaat is geen gebonk en merkbaar minder lawaai en trillingen.
V-rubbers: Bij de Volvo dealer vervangen ze pas als de doorzakken of scheuren, deze zaken er nog goed en olie-vrij uit.
Netjes opgelost!
Toch is lassen geen slechte oplossing en goed mogelijk.
Vrienden van ons met hun schip hadden het zelfde probleem (VP2030).
We konden/mochten gelukkig in een werkplaatsje zelf de steun lassen.
Nu 14 jaar later, varen ze er nog steeds mee rond.
Het kan dus wel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Volvo Penta motor ophanging gebroken en opgelost
01 juli 2024 14:18 #1569616
Netjes opgelost!
Toch is lassen geen slechte oplossing en goed mogelijk.
Vrienden van ons met hun schip hadden het zelfde probleem (VP2030).
We konden/mochten gelukkig in een werkplaatsje zelf de steun lassen.
Nu 14 jaar later, varen ze er nog steeds mee rond.
Het kan dus wel.
Ja, ik ben overtuigd dat het nog jaren mee kan als het gelast is. Echter, als ons tijd gegeven is en de politieke atlas het toelaat, gaan we ooit met dit schip ook nog Europa doorkruisen als motorschip met gestreken mast. Dan wil ik dat gewoon op orde hebben.
Het is een koud gezette stalen strip, dus wel hard, maar ook spanningen. Met lassen breng je weer andere spanningen er in.
Mocht je ooit de mast plat gooien en de rivieren op gaan, ben je hier in Grave van harte welkom om eens langs te komen bij onze vereniging. De Maas is grotendeels een prachtige rivier.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Volvo Penta motor ophanging gebroken en opgelost
01 juli 2024 18:40 #1569659
Op verzoek van de ts in dit draadje een foto van een vp2003 met volkswagen up inlaatbuis:
Het geluid veranderd naar mijn idee van een inlaatdreun naar een meer “chuffend” geluid. Ik ben nog aan het denken hoe ik het gehele filterhuis er in kan monteren.