Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: thermostaat volvo penta md7a

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 18:22 #1575772

  • Pumbaa
  • Pumbaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
met de dag kom ik meer te weten over mijn boot en zijn motor. Onze boot word aangedreven door een volvo penta md7a. Een vorige eigenaar had het koelsysteem omgegooid en er een externe koeling opgezet, deze werd dan weer gekoeld met het water van buiten dat door de impellerpomp door een warmtewisselaar gestuurd. Nu hadden wij een aardig stuk gevaren op de motor en had niet echt het idee dat de koeling werkte. Ik dacht dus slim te zijn en alles weer in originele staat terug te brengen. In principe niet zo moeilijk, kwestie van de juiste slangen op de juiste plekken. De Impeller ook nog maar vervangen voor de zekerheid. Nu werd het blok toch nog erg heet een bezoekje aan een VP monteur maakte mij het een en ander duidelijk. Een extern systeem koelt volgens hem vaak op 90graden, hoogstwaarschijnlijk is koelsensor en thermostaat dus niet origineel en werkend voor 90graden wat op de normale koeling veel te hoog is. zo'n 65 graden zou het blok moeten zijn. Deze monteur adviseerde mij ook om niet bij de gebruikelijke dealers de spullen te halen, zijn nogal duur. Hij vond het overigens wel geweldig om nog een stukje ouderwetse techniek te zien. Mijn vraag is dus wie heeft de tip waar ik mijn thermostaat en koelwatersensor vandaan kan halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 18:32 #1575779

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 18:33 #1575782

Koelwatersensor voor motoren met een warmte wisselaar hebben een schakelpunt bij 90 graden. Een buitenwater gekoelde motor heeft een schakelpunt bij 70 graden. Is dit interessant? Neen. Je motor kan immers 90 graden hebben dus schakelpunt veranderen is niet relevant.

Wat is wel interessant, motoren met een warmtewisselaar koelen met koelvloeistof dus er is geen kalk afzetting van buitenwater in het blok.
Motoren met directe buitenwaterkoeling hebben last van kalkafzetting, kalk Wat in het buitenwater zit.
Om dit tegen te gaan hebben motoren met directe buitenwaterkoeling een thermostaat die bij 65 graden maximale opening hebben, dussss....je thermostaat vervangen ipv je sensor !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 18:52 #1575787

  • Pumbaa
  • Pumbaa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Als ik het goed begrijp is het dus niet nodig om beiden te vervangen, enkel de thermostaat moet genoeg zijn? en deze kan ik net zo goed nieuw bestellen bij de dieseldokter ipv van eindeloos zoeken naar een goedkopere??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 18:57 #1575788

Ervan uitgaande dat de temperatuursensor oké is, kun je volstaan met een vervangende thermostaat op de door Optimaal aangegeven temperatuur. De Dieseldokter zal dat zeker beamen. Daarbij, de thermostaat zal lange tijd meegaan, is geen terugkerende uitgave. Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 19:02 #1575789

Temp sensor en thermostaat in een pan doe.
Ohm meting met multimeter op de sensor aansluiten
Water in de pan, gas erop en een temp meter in het water.
Kijk bij welke temp de thermostaat maximaal openstaat en bij welke temp de multimeter een waarde van 0 ohm aangeeft.
Nu weet je type thermostaat en schakelpunt voordat je kosten maakt.
PS op de thermostaat staat meestal ingeslagen voor welke temp deze is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 02 aug 2024 21:39 #1575829

Ps, bedrijfstemperatuur van een diesel hoort rond de 80 - 85 graden te liggen.
65 graden ivm kalkafzetting is dus een compromis ten nadele van de verbranding. Ik zou dan gaan voor de indirect gekoelde variant met warmtewisselaar
Laatst bewerkt: 02 aug 2024 21:39 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 03 aug 2024 08:31 #1575863

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7516
Beslist niet teruggaan naar directe koeling. Zo'n indirect koelsysteem is ver te prefereren boven een directe koelsysteem. Interne circuit kan voorzien worden zijn van een keolvloeistof.

Wat wel aan te bevelen is de warmtewisselaar eens te controleren en schoon te maken en ook de veelal aangebracht zinkanode te vervangen.

Wat voor systeem is het. Origineel Volvo of Martec met een electrische koelwaterpomp ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

thermostaat volvo penta md7a 03 aug 2024 21:50 #1575979

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Eens met Brambo, terug naar je indirect gekoelde systeem. Ga maar eens zoeken op het forum naar koelproblemen en verstopte koelkanalen bij de md7a.
( Ik heb zo’n motor gehad. Fijne motor, maar die koeling heeft me ook wel beziggehouden. Op kunnen lossen met zoutzuur spoelen, maar best wat werk geweest).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl