Shedi schreef :
Mijn bootje, 22 voet, 1100 kg is uitgerust met een Yanmar 1 GM 10, 9 PK. Er zit een tweebladsschroef achter. Vooruit geen probleem, er wordt voldoende snelheid mee bereikt. Achteruit wel, er is nauwelijks afremmend vermogen en vooral als ik met stroom mee wil stilleggen, bijvoorbeeld in een sluis van zoet naar zout, is het effect nihil. Zou een driebladsschroef meer effect sorteren? Heeft iemand dat bij deze PK's?
Hoi! Mijn boot (26 ft, 2200 kg) heeft exact diezelfde Yanmar motor (1GM10), en ik heb ook een tweeblads schroef. Wellicht een ander formaat schroef dan bij jou, dat weet ik niet. Wat ik wel heb gelezen is dat tweeblads alsnog optimaal is voor de een 1GM10 bij de meeste zeilboten. Bij mij vooruit in ieder geval wel redelijk genoeg vermogen. Rustig kruisen (1 ltr diesel per uur) is rond de 4-5 knopen, max is wel zo'n beetje 6,5 vooralsnog.
Wat betreft achteruit slaan: Het effect in achteruit had (vooral toen ik de boot pas kort had) ik ook last van; de echte reden lijkt dat het in zijn achteruit best wel lang voordat hij de 1GM10 weer op toeren komt. Echt ideaal is het niet, maar nu ik daarop anticipeer is het wel te doen.
Als je heel plots ineens/snel moet stoppen, bijv. omdat je doorschiet in een box, kun je niet veel meer doen, dus anticiperen door echt langzaam te manoeuvreren en op tijd beginnen met afremmen (toeren maken) als dat nodig is.