Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Twee- of driebladsschroef, is er verschil?

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 08:54 #1580174

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Mijn bootje, 22 voet, 1100 kg is uitgerust met een Yanmar 1 GM 10, 9 PK. Er zit een tweebladsschroef achter. Vooruit geen probleem, er wordt voldoende snelheid mee bereikt. Achteruit wel, er is nauwelijks afremmend vermogen en vooral als ik met stroom mee wil stilleggen, bijvoorbeeld in een sluis van zoet naar zout, is het effect nihil. Zou een driebladsschroef meer effect sorteren? Heeft iemand dat bij deze PK's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 10:34 #1580195

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Bestaat er een werkschroef voor deze motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 11:09 #1580202

  • fokkeh
  • fokkeh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 381
Heb je een vaste schroef of een klapschroef?
Optima 106 uit 1989
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 11:26 #1580205

Welke schroef (diameter en spoed) is er nu gebruikt? Als dit te klein is, verklaart dat mede je problemen. Het aantal bladen bepaalt dit niet, maar de combinatie bladen x diameter x spoed wél.

Een klapschoef is eveneens wat minder effectief in de achteruit als een vaste schroef dat is overigens.

Als je meer informatie geeft helpt dat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 13:51 #1580237

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Het is een vaste schroef. Diameter begrijp ik en zou ik moeten meten. Spoed zegt me niets. Ben niet technisch genoeg. Eind september is het weer tijd voor de jaarlijkse beurt, dan is het wel te vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 13:57 #1580239

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3437
Shedi schreef :
Mijn bootje, 22 voet, 1100 kg is uitgerust met een Yanmar 1 GM 10, 9 PK. Er zit een tweebladsschroef achter. Vooruit geen probleem, er wordt voldoende snelheid mee bereikt. Achteruit wel, er is nauwelijks afremmend vermogen en vooral als ik met stroom mee wil stilleggen, bijvoorbeeld in een sluis van zoet naar zout, is het effect nihil. Zou een driebladsschroef meer effect sorteren? Heeft iemand dat bij deze PK's?
Maakt niets uit. 9 pk is ook genoeg voor je boot. Gewoon meer gas geven als je achteruit moet slaan.
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 13:59 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 14:15 #1580245

Shedi schreef :
Mijn bootje, 22 voet, 1100 kg is uitgerust met een Yanmar 1 GM 10, 9 PK. Er zit een tweebladsschroef achter. Vooruit geen probleem, er wordt voldoende snelheid mee bereikt. Achteruit wel, er is nauwelijks afremmend vermogen en vooral als ik met stroom mee wil stilleggen, bijvoorbeeld in een sluis van zoet naar zout, is het effect nihil. Zou een driebladsschroef meer effect sorteren? Heeft iemand dat bij deze PK's?

Hoi! Mijn boot (26 ft, 2200 kg) heeft exact diezelfde Yanmar motor (1GM10), en ik heb ook een tweeblads schroef. Wellicht een ander formaat schroef dan bij jou, dat weet ik niet. Wat ik wel heb gelezen is dat tweeblads alsnog optimaal is voor de een 1GM10 bij de meeste zeilboten. Bij mij vooruit in ieder geval wel redelijk genoeg vermogen. Rustig kruisen (1 ltr diesel per uur) is rond de 4-5 knopen, max is wel zo'n beetje 6,5 vooralsnog.

Wat betreft achteruit slaan: Het effect in achteruit had (vooral toen ik de boot pas kort had) ik ook last van; de echte reden lijkt dat het in zijn achteruit best wel lang voordat hij de 1GM10 weer op toeren komt. Echt ideaal is het niet, maar nu ik daarop anticipeer is het wel te doen.

Als je heel plots ineens/snel moet stoppen, bijv. omdat je doorschiet in een box, kun je niet veel meer doen, dus anticiperen door echt langzaam te manoeuvreren en op tijd beginnen met afremmen (toeren maken) als dat nodig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 17:45 #1580309

Met een Bukh leren varen: dan leer je pas wat anticiperen is met haar 30 kg vliegwiel :)

Dit klinkt alsof je schroef te klein is, of water doodslaat tegen het achterschip. Twee- of drieblads zegt niets; keuze wordt bepaald door reductieverhouding keerkoppeling vs. aantal cylinders, vrije ruimte tussen schroef en romp en tipsnelheid.
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 17:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 18:54 #1580336

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7947
Bladoppervlakte is ook een parameter die zorgt voor trekkracht bij lagere toerentallen en een drieblads heeft vaak wel meer bladoppervlakte dan een tweeblads. Als je gas geeft achteruit, gaat dan wel het toerental flink om hoog en gebeurt er gewoon weinig of gaat ook je motortoerental niet of maar heel langzaam omhoog?

Hoeveel toeren haalt je motor volgas in vooruit? Is dat rond 3600 rpm is het schroef goed gedimensioneerd. Haalt ie meer toeren, is je schroef te klein en zou wat meer spoed ook meer kracht achteruit kunnen geven. Te grote schroef (minder toeren dan 3600 in vooruit) zorgt er weer voor dat je motor (en schroef) in achteruit niet op toeren kunnen komen waardoor er ook geen vermogen beschikbaar is. Bij gebrek aan een versnellingsbak zoals bij een auto moet een schroef precies goed zijn, zeker als het vermogen niet overbemeten is.

Een vaanstand schroef zou ook kunnen helpen. Die heeft in achteruit even veel vermogen als vooruit in tegenstelling tot een vaste schroef.
Laatst bewerkt: 23 aug 2024 18:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 23 aug 2024 19:50 #1580344

Maar de keerkoppeling en specifiek de overbrenging op uitgaande as slip niet? Ik vraag maar even. Begint vaak in de achteruit als er een probleem is. Maar 9 pk op jouw boot is ruim voldoende.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 24 aug 2024 07:59 #1580392

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Motortje loopt mooi en vooruit geen probleem. Toerenteller heb ik niet dus de vraag over toeren niet te beantwoorden. Achteruit geen kracht terwijl wel door de schroefwerking het achterschip opzij wordt gezet. Ben net door sluis Lauwersoog gekomen van zoet naar zout en had halve sluis nodig om stil te leggen. Gelukkig geen andere boten in de sluis,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 24 aug 2024 09:43 #1580422

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4023
Slipt de keer koppeling in zijn achteruit?
Laatst bewerkt: 24 aug 2024 09:44 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 24 aug 2024 09:59 #1580426

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14638
In dit geval hoeft het niet zo te zijn maar even nagaan is aan te raden. Vaak is de reductie van de keerkoppeling in zijn achteruit minder dan in zijn vooruit. Als dat zo is dan krijgt de motor de schroef in zijn achteruit niet voldoende snel rond. Je motor mist daarvoor het benodigde koppel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twee- of driebladsschroef, is er verschil? 24 aug 2024 11:38 #1580453

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
dehler schreef :
Slipt de keer koppeling in zijn achteruit?
Nee, niet geconstateerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl