Afgelopen weekend is onze md5b behoorlijk olie gaan lekken (zweette altijd wel wat, maar nu stond er echt een plasje olie onder) en dit lijkt bij de koppakking vandaan te komen. Ik heb ooit de kleppendeksel eraf proberen te halen om kleppen te stellen, echter bleek toen dat er onvoldoende ruimte was om deze eraf te halen ivm het gootsteentje wat in de motorruimte valt (zie foto). Lijkt mij dat het daardoor onmogelijk is om de koppakking te vervangen zonder de motor uit de boot te halen, of zie ik iets over het hoofd/is er een manier om hier alsnog bij te komen?
Klein beetje context
Afgelopen weekend hebben we de 24 uurs gevaren, helaas is deze voor ons vrij rampzalig verlopen. Halverwege de nacht is ons roer gebroken waarna we door de KNRM naar Enkhuizen gesleept zijn (roerbreuk blijkt een vaker voorkomend euvel bij de first 25 te zijn, onderste beugel zit ter hoogte van de waterlijn waardoor hier makkelijk water in het roer komt). Zaterdag met hulp/advies van de havenmeesters van de compagniehaven in Enkhuizen (dat was erg gezellig) hebben we een noodroer in elkaar geknutseld waarmee we zaterdag in de avond zijn
teruggevaren naar Stavoren. Tijdens dit tochtje bleek eenmaal in de sluis aangekomen de motor aardig wat olie te zijn gaan lekken. Iets met Murphy dus dit weekend