Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waterafscheider Faryman R30

Waterafscheider Faryman R30 11 okt 2024 14:18 #1590666

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Hallo!

Zoals in mijn eerdere post over een zwaar schakelende koppeling al verteld hebben wij recent een mooie Friendship 28 gekocht, en zijn we lekker alles aan het uitvogelen en uitzoeken (stiekem een erg leuke bezigheid). Ik zal dus wellicht wat meer posts maken met mijn buitengewoon onwetende vragen. In de boot zit dus een Faryman R30, dit is onze eerste ervaringen met een inboard scheepsdiesel, dus we zijn fanatiek aan het leren hoe alles werkt. Nou hebben we geleerd dat het brandstof systeem zou moeten bestaan uit een brandstoftank, waterafscheider, liftpomp, brandstoffilter, injectorpomp en een retourleiding (in de basis).

We zijn op onze motor alles gaan volgen en hebben alles kunnen vinden, behalve de waterafscheider. In plaats daarvan denk ik dat we twee brandstoffilters hebben. Voor de motor zit een los brandstoffilter welke met twee kranen kan worden afgesloten, maar daar zit een gewoon brandstoffilter aan (zie foto's).

Nu zag ik in een passage in de handleiding van de motor (www.boatservicehaarlem.nl/farymann_manual.pdf, pag 24 onderaan):



Dat suggereert dat het kan kloppen dat er een brandstoffilter voor de motor (wat effectief dus betekent dat er twee brandstoffilters op het systeem zitten). Het lijkt erop dat dit al even zo zit, wat me zegt dat het geen groot probleem zou moeten zijn. Maar we willen het graag zo goed en solide mogelijk hebben zodat het geen latere issues oplevert. Dus de vraag. Kan dit kloppen, is een waterafscheider niet een must have? Zitten er voordelen/nadelen aan hoe het nu zit? of moeten we dit asap vervangen voor een waterafscheider?

Dank vast weer!










En het brandstoffilter op de motor:
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 14:18 door Webz0r.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 11 okt 2024 15:23 #1590680

een filter (met waterafscheider) tussen brandstoftank en opvoerpomp en dan een fijnfilter tussen opvoerpomp en inspuitpomp is is een normale opstelling. Vuil in je opvoerpomp wil je niet hebben en vuil in je inspuitpomp of verstuivers als helemaal niet.

In je brandstoftank kan water bij je diesel zitten, zeker als je een vuldop op het dek hebt waarvan de afdichtrubbers versleten zijn.

Nu schrijf je al dat je een inboard DIESEL hebt dus die wil diesel hebben. (water is voor stoommachines..)
Het water in je diesel kan ook voor roestvormning van belangrijke componenten zorgen dus die wil je zoveel mogelijk eruit hebben voordat het ergens in aanraking met je motor komt.
Ook is water een slechte toevoeging aan je diesel voor de verbranding.

Dat eerste filter zou ik maar vervangen voor een systeem met waterafscheider. herkenbaar aan een aftapplug onder het filter of glaasje.
Laatst bewerkt: 11 okt 2024 15:23 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 05:17 #1591094

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6591
En je conclusie over de urgentie is correct: de huidige opstelling kan prima werken, zolang je water in de diesel kunt vermijden. Maar een opstelling met waterafscheider/groffilter maakt het geheel wel stukken robuuster, tegen vrij lage kosten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 09:29 #1591128

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6988
Er zijn veel motoren die het zonder waterafscheider moeten doen. In mijn Saga20 zat een Yanmar2GM vanaf 1993 zonder zo’n ding. In de tijd dat ik er mee voer nooit problemen gehad. Hoe lang vaart de nieuwe oude boot van Webzûr al zonder waterafscheider?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 09:38 #1591131

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3574
jerry schreef :
Er zijn veel motoren die het zonder waterafscheider moeten doen. In mijn Saga20 zat een Yanmar2GM vanaf 1993 zonder zo’n ding. In de tijd dat ik er mee voer nooit problemen gehad. Hoe lang vaart de nieuwe oude boot van Webzûr al zonder waterafscheider?
Ik heb met m,n Friendship 26 eenmaal water in de klepjes van de opvoerpomp gehad. Half uurtje sleutelen, schoonmaken en weer draaien. Valt me mee dat fr 28 van Webzur een voorfilter heeft. Dat was geen standaard bij Friendship. In ieder geval beter dan niets.
Laatst bewerkt: 14 okt 2024 09:41 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 09:39 #1591132

jerry schreef :
Er zijn veel motoren die het zonder waterafscheider moeten doen. In mijn Saga20 zat een Yanmar2GM vanaf 1993 zonder zo’n ding. In de tijd dat ik er mee voer nooit problemen gehad. Hoe lang vaart de nieuwe oude boot van Webzûr al zonder waterafscheider?

De vraag is ook niet of dat het niet kan....Ik zie ook boten jaren met een inboard benzine motor varen zonder afzuiging......en ja sommigen komen dan in het nieuws
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 12:10 #1591168

  • Webz0r
  • Webz0r's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 63
Ja, vermoedelijk vaart het schip al jaren op deze manier. Maar alle berichten zo lezend is de conclusie voor ons simpel, we gaan er gewoon een waterafscheidertje tussen zetten. Het zal het er in ieder geval niet slechter door laten werken en de kosten zijn het niet.

Overigens is het ook niet de originele motor welke in de boot heeft gezeten. Die is in een vorig leven vervangen, vermoedelijk hebben ze toen het voorfilter ervoor gezet.

Bedankt allemaal weer voor de fijne hulp!

Groetjes,
Tom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterafscheider Faryman R30 14 okt 2024 12:25 #1591171

als je met een gebruikt exemplaar uit de voeten kan, even een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl