Hallo!
Zoals in mijn eerdere post over een zwaar schakelende koppeling al verteld hebben wij recent een mooie Friendship 28 gekocht, en zijn we lekker alles aan het uitvogelen en uitzoeken (stiekem een erg leuke bezigheid). Ik zal dus wellicht wat meer posts maken met mijn buitengewoon onwetende vragen. In de boot zit dus een Faryman R30, dit is onze eerste ervaringen met een inboard scheepsdiesel, dus we zijn fanatiek aan het leren hoe alles werkt. Nou hebben we geleerd dat het brandstof systeem zou moeten bestaan uit een brandstoftank, waterafscheider, liftpomp, brandstoffilter, injectorpomp en een retourleiding (in de basis).
We zijn op onze motor alles gaan volgen en hebben alles kunnen vinden, behalve de waterafscheider. In plaats daarvan denk ik dat we twee brandstoffilters hebben. Voor de motor zit een los brandstoffilter welke met twee kranen kan worden afgesloten, maar daar zit een gewoon brandstoffilter aan (zie foto's).
Nu zag ik in een passage in de handleiding van de motor (
www.boatservicehaarlem.nl/farymann_manual.pdf, pag 24 onderaan):
Dat suggereert dat het kan kloppen dat er een brandstoffilter voor de motor (wat effectief dus betekent dat er twee brandstoffilters op het systeem zitten). Het lijkt erop dat dit al even zo zit, wat me zegt dat het geen groot probleem zou moeten zijn. Maar we willen het graag zo goed en solide mogelijk hebben zodat het geen latere issues oplevert. Dus de vraag. Kan dit kloppen, is een waterafscheider niet een must have? Zitten er voordelen/nadelen aan hoe het nu zit? of moeten we dit asap vervangen voor een waterafscheider?
Dank vast weer!
En het brandstoffilter op de motor: