Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Impeller huis lekt water aan de achterkant.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 18 okt 2024 13:35 #1591872

  • tiwi
  • tiwi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
De seal van de as van de impeller lekt tenminste dat lijkt me meest waarschijnlijke? Na uitzetten van de motor blijft het buitenwater (zout) druppelen.

Gaat om een Volvo penta d2-55. Ik heb het de impeller er uit maar ik heb geen idee hoe ik de seal van de as er uit krijg. Iemand dit eerder gedaan en misschien een tip hoe dat te doen?

Ik heb een foto hieronder waar het lekt (zit al wat roestvorming) en van de binnenkant van impeller huis. Dit is toch de seal die om de as zit?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 18 okt 2024 14:13 #1591876

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6118
Is best zelf te doen als je technisch bent, anders een monteur van een watersportbedrijf inschakelen. Momenteel druk met winterberging maar na November hebben ze alle tijd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 18 okt 2024 14:53 #1591884

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Pomp uitbouwen,as gaat er naar achter uit.
Zit een borgveer op het lager,borgveer weg en as naar achter er uit tikken.
Dan kan de seal eruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 18 okt 2024 17:47 #1591932

  • nepal
  • nepal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 344
Er staan heel wat filmpjes hierover op Youtube. Op de site van de Dieseldokter vind je ook informatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 20 okt 2024 11:01 #1592312

  • tiwi
  • tiwi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dank je, ik heb het nog niet geprobeerd maar met een beetje creativiteit kan je de seal er aan de achterkant uitdrukken…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 23 okt 2024 10:04 #1592930

Al eem flinke tijd geleden had ik het zelfde.
De pomp er af nemen was op dat moment me te veel werk.

Dus nood oplossing gemaakt die er nu nog steeds in zit en niet lekt.

Er zijn altijd veel o ringen aan boord in veel maten.

Een ring die"rammelend" over de as gaat, maar net strak past tegen de orginele keerring, klemt een beetje in het huis. Vrij van de as.

Een kleinere dunnere O ring die strak om de as gaat tegen andere Oring aan, die door de impeller er tegen gedrukt blijft worden.

Het werkt al lange tijd verbazend perfect.

Een keer open gemaakt om slijtage te bekijken.

In de groter O ring is een miniem spoortje van slijtage te zien.
Werkt veel beter dan de standaard keerring die op de as slijt.

Ontstaan er andere lekke keerringen dan, indien mogelijk wordt dit de standaard "reparatie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 23 okt 2024 11:02 #1592938

Ik heb afgelopen winter het hele impellerhuis van m'n Vetus moeten laten vervangen. Schijnt dat ze een levensduur van een jaar of 10 hebben.

(edit: moeten laten vervangen omdat het maar bleef lekken)
Laatst bewerkt: 23 okt 2024 11:20 door Draijer570.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 24 okt 2024 11:08 #1593145

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Draijer570 schreef :
Ik heb afgelopen winter het hele impellerhuis van m'n Vetus moeten laten vervangen. Schijnt dat ze een levensduur van een jaar of 10 hebben.

(edit: moeten laten vervangen omdat het maar bleef lekken)

Volgens mij is de levensduur ook sterk afhankelijk van de omgeving, modder of zuiver water, en het aantal draaiuren.
Vetus heeft geen eigen impellers maar koopt die in bij een specialistische firma.
Welke Vetus motor heb je eigenlijk, want mijn M2O2 motor is nu al 12 jaar oud en lekt niet.
Maar altijd op zuiver zout water gelegen ( Grevelingen ) en eerder een beperkt aantal draaiuren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 24 okt 2024 13:22 #1593167

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Kijk ook even of de as is ingesleten. Dan kun je die evt. ook meteen vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 28 okt 2024 17:10 #1593876

Tony2920 schreef :
Draijer570 schreef :
Ik heb afgelopen winter het hele impellerhuis van m'n Vetus moeten laten vervangen. Schijnt dat ze een levensduur van een jaar of 10 hebben.

(edit: moeten laten vervangen omdat het maar bleef lekken)

Volgens mij is de levensduur ook sterk afhankelijk van de omgeving, modder of zuiver water, en het aantal draaiuren.
Vetus heeft geen eigen impellers maar koopt die in bij een specialistische firma.
Welke Vetus motor heb je eigenlijk, want mijn M2O2 motor is nu al 12 jaar oud en lekt niet.
Maar altijd op zuiver zout water gelegen ( Grevelingen ) en eerder een beperkt aantal draaiuren.

Vetus M206. Mijn impellerhuis zou zomaar even oud als de motor kunnen zijn geweest, oftewel zo'n 20 jaar oud. Monteur zei echter dat de levensduur van die dingen rond de 10 jaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 28 okt 2024 22:47 #1593978

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Draijer570 schreef :
Tony2920 schreef :
Draijer570 schreef :
Ik heb afgelopen winter het hele impellerhuis van m'n Vetus moeten laten vervangen. Schijnt dat ze een levensduur van een jaar of 10 hebben.

(edit: moeten laten vervangen omdat het maar bleef lekken)

Volgens mij is de levensduur ook sterk afhankelijk van de omgeving, modder of zuiver water, en het aantal draaiuren.
Vetus heeft geen eigen impellers maar koopt die in bij een specialistische firma.
Welke Vetus motor heb je eigenlijk, want mijn M2O2 motor is nu al 12 jaar oud en lekt niet.
Maar altijd op zuiver zout water gelegen ( Grevelingen ) en eerder een beperkt aantal draaiuren.

Vetus M206. Mijn impellerhuis zou zomaar even oud als de motor kunnen zijn geweest, oftewel zo'n 20 jaar oud. Monteur zei echter dat de levensduur van die dingen rond de 10 jaar is.

Nou dat lijkt me heel erg kort door de bocht. Voordat ik de motor wisselde in 2013 zat er een Volvo Penta in van 1977 met nog de originele impeller. Die werkte nog prima.
Draaiuren zijn voor een impeller ook belangrijker als ouderdom in jaren denk ik.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Impeller huis lekt water aan de achterkant. 02 nov 2024 11:04 #1594612

  • tiwi
  • tiwi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Dat is een oplossing die me gepast had! maar las je tip het te laat. Had het alweer in elkaar gedraaid. Moest verder. Lekken is nu wel weer een stuk minder, met een lekbakje onder de impeller lukt het wel tijdens varen en als ik stil lig de afsluiter dicht. Volgende stop is las palmas en daar is alles weer te krijgen en pak ik het weer op.



Saeftinghe schreef :
Al eem flinke tijd geleden had ik het zelfde.
De pomp er af nemen was op dat moment me te veel werk.

Dus nood oplossing gemaakt die er nu nog steeds in zit en niet lekt.

Er zijn altijd veel o ringen aan boord in veel maten.

Een ring die"rammelend" over de as gaat, maar net strak past tegen de orginele keerring, klemt een beetje in het huis. Vrij van de as.

Een kleinere dunnere O ring die strak om de as gaat tegen andere Oring aan, die door de impeller er tegen gedrukt blijft worden.

Het werkt al lange tijd verbazend perfect.

Een keer open gemaakt om slijtage te bekijken.

In de groter O ring is een miniem spoortje van slijtage te zien.
Werkt veel beter dan de standaard keerring die op de as slijt.

Ontstaan er andere lekke keerringen dan, indien mogelijk wordt dit de standaard "reparatie)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl