Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Waarom long life koelvloeistof vervangen?

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 30 okt 2024 22:13 #1594300

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Voor mijn motor Yanmar 3YM20 wordt de originele long life koelvloeistof voorgeschreven én er wordt aangegeven dat de vloeistof elk jaar vervangen moet worden.
Ik dacht dat je nooit long life hoeft te vervangen? Zelfs de ANWB geeft dat aan (voor auto's natuurlijk). Wat is jullie mening hierover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 07:41 #1594321

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7621
pieter2 schreef :
Voor mijn motor Yanmar 3YM20 wordt de originele long life koelvloeistof voorgeschreven én er wordt aangegeven dat de vloeistof elk jaar vervangen moet worden.
Ik dacht dat je nooit long life hoeft te vervangen? Zelfs de ANWB geeft dat aan (voor auto's natuurlijk). Wat is jullie mening hierover?

Nooit is erg lang, long life, heb ik me laten vertellen, zou om de 4 jaar vervangen moeten worden.
De additieven doen na verloop van tijd te weinig meer om je motor en warmtewisselaar te beschermen tegen roest.
En zelfs dat doe ik niet. Zit er nu in van 2022 zal in 2026 nog wel eens kijken.
Eigenlijk jammer dat je niet kunt laten testen of koelvloeistof aan vervanging toe is.
(Tenminste niet dat ik weet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 08:59 #1594329

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Ik had, net als nu, ook long life koelvloeistof. Ik teste wel ieder jaar de "vorstbeveiliging" met mijn refractometer (zijn niet duur) dan weet je dat de boel niet kan bevriezen in de winter. Heb het na 8 jaar destijds maar eens preventief vervangen.
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 09:00 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 09:00 #1594331

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5161
Als de groene of roze koelvloeistof inmiddels bruin is geworden ( :whistle: ) dan is die beslist aan vervanging toe. Ik vervang elke 2/4 jaar.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 09:02 #1594333

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Die van mij was bij het begin roze en ook na 8 jaar mocht hij nog zo mee op de parade in Amsterdam. Geen enkel kleurverschil in 8 jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 09:38 #1594341

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8008
pieter2 schreef :
Voor mijn motor Yanmar 3YM20 wordt de originele long life koelvloeistof voorgeschreven én er wordt aangegeven dat de vloeistof elk jaar vervangen moet worden.
Ik dacht dat je nooit long life hoeft te vervangen? Zelfs de ANWB geeft dat aan (voor auto's natuurlijk). Wat is jullie mening hierover?
Bij long-life geeft Yanmar 2 jaar aan, toch een verdubbeling ten opzichte van de gewone koelvloeistof :P

Misschien heeft het te maken met het gietijzeren blokje in combinatie met koper in de warmtewisselaar waar auto's tegenwoordig vooral alumunium blokken gebruiken? Bij mijn auto is het 10 jaar. Als je het bij een distributie wissel doet (8 jaar), zit je al meer dan goed.

Anyway, ik zit met hetzelfde. Na 5 jaar ga ik toch maar eens vervangen ook al is het spul nog net zo mooi oranje als toen het er in ging.

Yanmar overdrijft imho wel meer in zijn onderhoudsintervallen vind ik.
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 09:42 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 12:03 #1594374

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb de zelfde motor. Ik weet zeker dat de koelvloeistof in vier jaar niet is vervangen.

Ik vind het verhaal dat het naar verloop van tijd zijn anti-corosie werking verliest wel geloofwaardig.

Ik heb een aftap punt, maar die zit op een super onhandige plek. Kan ik het ook afzuigen? en waar dan?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 13:00 #1594379

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Lijkt me simpel om te testen....
Gewoon een beetje in de diepvries leggen.
Bevriest het niet dan kan het nog wel een wintertje waarschijnlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 14:02 #1594388

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Ze zijn er wel, google maar eens op coolant tester of refractometer. De monteur bij Noordschans gebruikte die en zette op t bonnetje wat de staat was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 14:05 #1594389

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
holtere schreef :
Lijkt me simpel om te testen....
Gewoon een beetje in de diepvries leggen.
Bevriest het niet dan kan het nog wel een wintertje waarschijnlijk :)

Zie: zeilersforum.nl/index.php/foru...in-slang#forumbottom

Ik zie hier overigens dat mijn vraag al eerder gesteld is.... door mijzelf :blush:
Laatst bewerkt: 31 okt 2024 14:08 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 14:26 #1594390

Philip schreef :
Yanmar overdrijft imho wel meer in zijn onderhoudsintervallen vind ik.
Precies dit.

Iedere twee jaar alle slangen vervangen, iedere twee jaar de uitlaat injectiebocht vervangen en zo nog wat zaken die ik gelezen heb, om gelachen heb en daarna gelijk weer vergeten ben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 14:43 #1594392

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
Wie verwisselt (of laat) de cvs uit zijn auto ook zo vaak?

Nog nooit gedaan, alleen in geval er voor een andere reden afgetapt moest worden.
En rij al snel zo'n 10 jaar met t ene of andere voertuig..

En menigmaal was het voertuig uiteindelijk 20+ jaar voor ik overging op een ander.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 15:44 #1594399

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7621
Even in de handleiding van mijn motor gedoken.
( Vetus M2O2 2013 )

Het koelmiddel dient elke 1000 uur of tenmin-
ste iedere twee jaar ververst te worden.
Dan moet long life het wel 4 jaar kunnen uithouden.
Die 1000 uur haal ik niet in 4 jaar.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 20:58 #1594465

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Ik hou met onze Yanmar 2GM20FC (met intercooler dus) ook een jaar of 3 aan.

Het expansietankje en de warmtewisselaar zuig ik eerst zo veel mogelijk leeg met de vacuüm carterpomp, dat gaat het snelste. Daarna is het (op onze boot) een beetje pielen met een bakje onder de twee aftapkraantjes / slangetjes maar ingewikkeld is het niet. Je hebt ongeveer 3,2 liter longlife koelvloeistof nodig om weer aan te vullen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 31 okt 2024 21:02 #1594466

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Erikdejong schreef :
Philip schreef :
Yanmar overdrijft imho wel meer in zijn onderhoudsintervallen vind ik.
Precies dit.
Inderdaad. Onderhoudsintervallen zijn er niet voor niets, maar Yanmar maakt het voor een aantal zaken wel erg bont. Gezond verstand blijven gebruiken en/of een goede dieselmonteur inhuren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom long life koelvloeistof vervangen? 01 nov 2024 19:52 #1594562

Mijn Yanmar 3GM30eu heeft alleen kielkoeling. Ik vervang elke 5 jaar de 20 liter koelvloeistof.
Dat staat ook bij de specificaties van de Eurol -36XL.
Laatst bewerkt: 01 nov 2024 19:53 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 03 nov 2024 10:44 #1594704

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Ik heb gisteren de koelvloeistof van mijn motor, een Yanmar 3ym20, vervangen.

De motor is uit 2007, ik vervang de vloeistof voor het eerst. Geen idee wat de voorganger gedaan heeft.

De vloeistof bij het aftappunt was helemaal bruin, daarna werd het helderder. Het was er dus iig aan toe.

Ik heb op het vulpunt bijgevuld tot het niet meer kon.
Maar in het expansiereservoir staat de vloeistof net onder low. Volgens de monteur op de haven moet deze tijdens het draaien halverwege staan. Maar bij mij blijft hij laag.

Moet ik ook in het expansievat bijvullen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 05:46 #1597440

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5161
Bert65 schreef :
Ik heb gisteren de koelvloeistof van mijn motor, een Yanmar 3ym20, vervangen.

De motor is uit 2007, ik vervang de vloeistof voor het eerst. Geen idee wat de voorganger gedaan heeft.

De vloeistof bij het aftappunt was helemaal bruin, daarna werd het helderder. Het was er dus iig aan toe.

Ik heb op het vulpunt bijgevuld tot het niet meer kon.
Maar in het expansiereservoir staat de vloeistof net onder low. Volgens de monteur op de haven moet deze tijdens het draaien halverwege staan. Maar bij mij blijft hij laag.

Moet ik ook in het expansievat bijvullen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Kun je doen, iets bijvullen tot de helft tussen MIN en MAX. Dat hebben wij gedaan. De vloeistof zet iets uit tijdens het varen en dan loopt die iets omhoog tijdens een warme draaiende motor in het vat. Zou je het tot de MAX vullen bestaat de kans dat het uit het vat loopt. Dan heb je nattigheid in je motorruimte, maar dan is er nog geen man over boord.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 07:08 #1597447

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Als het bruin is zou je het dan ook eerst kunnen spoelen?
En zo ja, doe je dat dan met koelvloeistof of gewoon met water?
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 07:50 #1597451

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Op mijn verpakking van de koelvloeistof stond: 1) verwijderen, 2) met (gedestileerd) water spoelen, 3) toevoegen tot max, 4) 5 minuten laten lopen, 6) nivo controleren en zonodig bijvullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 08:01 #1597452

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
In een systeem waar uitsluitend koelvloeistof moet zitten, niet spoelen met water. Eer blijft altijd residu achter wat weer je volgende lading koelvloeistof mee mengt. En grotere kans op roestvorming en weer meer drab.

Omdat de drab verzameld was op het laagste aftap punt, is daarlangs ook alle koelvloeistof gestroomd, dan is die plek wel gespoeld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 09:06 #1597460

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Omlangs heb ik me verdiept in welke koelvloeistof ik nodig had. Dan blijken er veel meer soorten en specificaties/normen te zijn dan ik als leek van wist. Bepaalt geen makkelijke materie. Misschien wel moeilijker dan een keuze van motorolie. Omdat de werking principes van verschillende koelvloeistoffen heel verschillend zijn. Behalve dan dat het moet koelen, cq voor warmteoverdracht moet zorgen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 09:06 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 09:59 #1597469

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3574
3Noreen schreef :
Omlangs heb ik me verdiept in welke koelvloeistof ik nodig had. Dan blijken er veel meer soorten en specificaties/normen te zijn dan ik als leek van wist. Bepaalt geen makkelijke materie. Misschien wel moeilijker dan een keuze van motorolie. Omdat de werking principes van verschillende koelvloeistoffen heel verschillend zijn. Behalve dan dat het moet koelen, cq voor warmteoverdracht moet zorgen.
Zo moeilijk is het allemaal niet. Op grote scheepsmotoren koelen ze gewoon met water, met wat anti corrosie toevoegingen. Zou op onze motortjes ook kunnen alleen zijn we bang dat de boel ,s winters bevriest
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 10:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 10:14 #1597473

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14880
Daar gaan we weer. Welles nietes welles nietes.
Mijn dieseltje heeft een gietijzeren blok, aluminium warmtewisselaar huis, koperen warmtewisselaar, bronzen uitlaatbocht en wat messing en RVS slangtules. Oh ja ook nog een anode.
Iedereen die capabel genoeg is om dat te doen kan zelf de galvanische waardes daarvan bepalen. Of gewoon in zijn dieseltje gooien wat de leverancier voorschrijft. Met "gewoon" wat anti corrosie toevoegingen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 10:16 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom long life koelvloeistof vervangen? 20 nov 2024 10:31 #1597480

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3574
3Noreen schreef :
Daar gaan we weer. Welles nietes welles nietes.
Mijn dieseltje heeft een gietijzeren blok, aluminium warmtewisselaar huis, koperen warmtewisselaar, bronzen uitlaatbocht en wat messing en RVS slangtules. Oh ja ook nog een anode.
Iedereen die capabel genoeg is om dat te doen kan zelf de galvanische waardes daarvan bepalen. Of gewoon in zijn dieseltje gooien wat de leverancier voorschrijft. Met "gewoon" wat anti corrosie toevoegingen.
Kijk,jij spreekt als leek en ik niet bepaald als leek. Het kan natuurlijk nooit slechter zijn dan een direct gekoeld motor waar dus zout water door dat motorblok en onderdelen van ander materiaal gaat
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 10:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl