ilCigno schreef :
Zoveel mogelijk wegsteken en dan motorontkalker gebruiken. Maar daarvoor moet je waarschijnlijk toch het waterslot helemaal demonteren en dan is het de vraag of er niet beter gewoon een hele nieuwe in kunt zetten.
Maar nu je toch de uitlaatslang los hebt, demonteeer vooral even de uitlaatbocht. Dat is een kritisch onderdeel van je motor en zeer gevoelig voor inwendige corrosie. Van buiten zien die er vaak prima uit, maar inwendig kunnen ze helemaal gaar en/of dicht zitten. Breekt het pijpje inwendig af dan stroomt er water direct in je cilinders met meestal fatale gevolgen. Een uitlaatbocht is een slijtage- en vervangingsonderdeel!
Bedankt. Ik ga het waterslot eruit halen en kijken of ik het schoon krijg. En anders maar een nieuwe.
Wat de uitlaatbocht betreft: deze heb ik in het voorjaar vervangen. Was helemaal doorgeroest. Aan de buitenkant zag je wat roest. Leek niet zo ernstig, maar kon er met een schroevendraaier zo doorheen prikken. Ook het deel waar deze op vastzit was zodanig weggeroest rondom de opening naar de uitlaatbocht (galvanische corrosie?) dat ik dit heb laten oplassen en vlakken. De uitlaatbocht heb ik vervangen door een rvs exemplaar.