Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Huiddoorvoer droge uitlaat

Huiddoorvoer droge uitlaat 16 dec 2024 16:46 #1602280

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Mijn stalen Van de Stadt 44 staat op de kant en wordt momenteel herbouwd. De huiddoorvoer van de droge uitlaat was compleet verroest en moet vervangen worden. Ik vermoed dat de roest ontstond omdat het staal rond de huiddoorvoer te heet werd en de verf er af brandde. Het was gewoon een stalen pijp net iets boven de waterlijn op de huid gelast. Er zat ook geen demper tussen, dus die ga ik ook toevoegen.
Hoe maak je een goede huiddoorvoer voor een droge uitlaat? Voor een natte uilaat ligt er genoeg in de winkel. Maar voor een droge uitlaat kan ik niets vinden. Het enige dat ik kon vinden is dit. Maar dat is een te klein exemplaar, bedoeld voor een standkachel. Ik zou zelf een grotere kunnen lassen. Maar is dat wel een goede oplossing voor droge uitlaat?
De motor is een Perkins van 3,9 liter en 80PK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 16 dec 2024 18:12 #1602304

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Wanneer het mijn boot zou zijn, zou ik het net zo maken zo als het vroeger op de stalen S-spant van mijn ouders zat. In de spiegel zat een soort stalen bloempot (naar binnen gericht) waar een RVS uitlaatpijp door liep. Op deze RVS-uitlaatpijp zat een flens gelast van een veel grotere diam. dan het gat in de bodem van de bloempotzal ik maar zeggen. Aan de binnenzijde zat een losse flens met gaten met schroefdraad. Tussen de bodem van de bloempot en de twee RVS flensen zaten Klingerit pakkingen. Uitlaat wordt heet en was goed geisoleerd tot de doorvoer door de spiegel. Dit heeft altijd goed gewerkt, geen lekkages en geen probleem met de lak oid. Het wel wat warm maar niet meer dan dat. Met een snelle schets in de bijlage hoop ik dt je begrijpt wat ik bedoel.
Bijlagen:
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 16 dec 2024 18:14 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Huiddoorvoer droge uitlaat 16 dec 2024 20:26 #1602344

De doorvoer van mijn droge uitlaat is van rvs. Van wat ik weet is de pijp daarna tot en met de Cowl-demper (gealuminiseerd) ook van rvs.
In de spiegel zit om de uitlaat ook een rvs schijf, zie de foto. So far so good...

Sinds dit voorjaar is de rest tot het uitlaatspruitstuk ook rvs. Ik bespaar jullie de foto's... :D


Laatst bewerkt: 16 dec 2024 20:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 17 dec 2024 07:48 #1602386

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Bedankt Reed. De geschetste constructie lijkt veel op de huiddoorvoer voor de standkachel, maar dan groter. Dat lijkt me een veelbelovende constructie.
Laatst bewerkt: 17 dec 2024 07:50 door kodia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Huiddoorvoer droge uitlaat 17 dec 2024 07:49 #1602387

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Bedankt voor de foto, Jollenbaas. Hier lijkt het er op dat het zo'n vaart niet loopt met de warmteontwikkeling.
Laatst bewerkt: 17 dec 2024 07:50 door kodia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 17 dec 2024 12:04 #1602433

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Het voordeel van de installatie van Reed is dat RVS geen goede warmtegeleider is. Omdat er enige afstand is tussen de pijp en de huid, en ook nog een kamertje met lucht, wordt de huid niet heet.
Dat is inderdaad vergelijkbaar met een rvs huiddoorvoer van een webasto.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 17 dec 2024 13:02 #1602440

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6247
Mss een beetje domme vraag, maar waarom maak je er gelijk geen natte uitlaat van?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 17 dec 2024 14:50 #1602449

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
Ik snap het nut van die stalen bloempot zoals Reed het omschrijft niet zo goed.
Ik zou het maken zoals jollenbaas. eventueel zelfs gewoon van staal. Blijft vast weer erg lang goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 09:00 #1602549

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1760
Ik weet dat niet zeker, schip was al zo gebouwd maar ik denk dat de volgende voordelen voor deze optie gelden:

- De afstand tot spiegel is zo groter dus wordt deze minder warm.
- De romp was donkergroen en zo zie je de uitlaat bijna niet zitten.
- Gladde spiegel, blijft niets achter hangen.
- Kwam mooi uit met de zwemtrap, was op deze manier geen obstakel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 14:09 #1602608

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
waarom maak je er gelijk geen natte uitlaat van?
Op de eerste plaats omdat het nu goed functioneert. Maar ook omdat het een oceaangaand schip wordt. Ik wil daarom zo min mogelijk huiddoorvoeren onder de waterlijn. En alles liefst zo simpel mogelijk.
Ik zou het maken zoals jollenbaas. eventueel zelfs gewoon van staal.
Het was duidelijk dat de oude oplossing teveel warmte op de huid produceerde. De afstand tot de motor is ook niet groot omdat de uitlaat naar de zijkant van de boot gaat, niet de spiegel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 18:52 #1602662

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1244
kodia schreef :

Het was duidelijk dat de oude oplossing teveel warmte op de huid produceerde. De afstand tot de motor is ook niet groot omdat de uitlaat naar de zijkant van de boot gaat, niet de spiegel.

Ook als je zo'n bloempot neemt zoals Reed bedoelt wordt dat warm. Die bloempot is ook een onderdeel van de spiegel en omdat je er niet goed bij kan ook gewoon slechter te onderhouden. Ik geloof niet dat het in jou geval voordeel bied. Ik zou wel de spiegel bij de doorvoer verdikken. eventueel met een RVS flens.
Uitlaat zelf ook lekker dik. dan kan er weinig mis gaan
Laatst bewerkt: 18 dec 2024 18:52 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 20:23 #1602674

kodia schreef :

ook omdat het een oceaangaand schip wordt......

Het was duidelijk dat de oude oplossing teveel warmte op de huid produceerde. De afstand tot de motor is ook niet groot omdat de uitlaat naar de zijkant van de boot gaat, niet de spiegel.

Oei.
Oceaangaand en uitlaat in de zij is geen gelukkige combinatie. Langdurig onder helling zeilend met je uitlaat steeds onder water? Dat vereist een heel goede voorziening tegen indringend water!

En misschien overbodig omdat je het vast wel weet, een droge uitlaat wordt erg heet bij volle kracht draaien, tot ruim 400 tot 600 graden. Pas op voor brand en smeltende bedrading. Pak het hele uitlaatsysteem zorgvuldig in met isolerende brandbestendige dekens.
Een koppeling naar de stalen huid met een rvs flens, zoals bij Jollenbaas of Reed, is heel verstandig want, zoals Daan al aangaf, is rvs een slechte warmtegeleider. Dan blijft je stalen casco koeler op die plek.

Op zich is de keuze voor een droge uitlaat prima. Eenvoudig en betrouwbaar, zeker op zout, maar het moet wel zorgvuldig bedacht en aangelegd worden.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 22:39 #1602702

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Langdurig onder helling zeilend met je uitlaat steeds onder water? Dat vereist een heel goede voorziening tegen indringend water!
Dat ben ik me bewust. En daar was een goede oplossing voor die ik terug ga brengen: de uitlaat gaat eerst een eind omhoog tussen de motor en de huiddoorvoer. Tot net onder het dek. Dus als een grote siphon. Geen kans dat daar water door naar de motor loopt. Dat het water een eindje de uitlaat inloopt lijkt me geen punt, zolang het verder geen kwaad kan.
een droge uitlaat wordt erg heet bij volle kracht draaien, tot ruim 400 tot 600 graden. Pas op voor brand en smeltende bedrading. Pak het hele uitlaatsysteem zorgvuldig in met isolerende brandbestendige dekens.
Dat ga ik zeker doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Huiddoorvoer droge uitlaat 18 dec 2024 23:07 #1602704

Tijdens kruissnelheid (2950 toeren) is de uitlaatgas temperatuur volgens mijn pyrometer zo'n 240 graden.

Een isolatiematras is nodig. Dit bedrijf levert ze: www.isolatiebedrijfmerwede.nl/

Laatst bewerkt: 18 dec 2024 23:21 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Huiddoorvoer droge uitlaat 19 dec 2024 08:02 #1602713

  • kodia
  • kodia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Jollenbaas schreef :
Tijdens kruissnelheid (2950 toeren) is de uitlaatgas temperatuur volgens mijn pyrometer zo'n 240 graden.

Een isolatiematras is nodig. Dit bedrijf levert ze: www.isolatiebedrijfmerwede.nl/
Bedankt voor de tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl