kodia schreef :
ook omdat het een oceaangaand schip wordt......
Het was duidelijk dat de oude oplossing teveel warmte op de huid produceerde. De afstand tot de motor is ook niet groot omdat de uitlaat naar de zijkant van de boot gaat, niet de spiegel.
Oei.
Oceaangaand en uitlaat in de zij is geen gelukkige combinatie. Langdurig onder helling zeilend met je uitlaat steeds onder water? Dat vereist een heel goede voorziening tegen indringend water!
En misschien overbodig omdat je het vast wel weet, een droge uitlaat wordt erg heet bij volle kracht draaien, tot ruim 400 tot 600 graden. Pas op voor brand en smeltende bedrading. Pak het hele uitlaatsysteem zorgvuldig in met isolerende brandbestendige dekens.
Een koppeling naar de stalen huid met een rvs flens, zoals bij Jollenbaas of Reed, is heel verstandig want, zoals Daan al aangaf, is rvs een slechte warmtegeleider. Dan blijft je stalen casco koeler op die plek.
Op zich is de keuze voor een droge uitlaat prima. Eenvoudig en betrouwbaar, zeker op zout, maar het moet wel zorgvuldig bedacht en aangelegd worden.