benE schreef :
Berghout-2 schreef :
Zo werkt dat niet.
Als de verstuiverdruk te laag is ingesteld, gaat-ie niet eerder open. Maar hij zal wel slechter (grover) verstuiven.
Het begin tijdstip van de brandstofinspuiting wordt uitsluitend door de brandstofpomp bepaald, hoewel het verstoord kan worden door lucht in de hogedrukleiding.
De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de stand van de groef in de plunjer.
Wanneer de plunjer druk gaat opbouwen,zal deze bij bv. een inspuitdruk van de verstuiver van 125bar eerder inspuiten dan bij een verstuiver inspuitdruk van 150bar,omdat de verstuiver dan eerder open gaat.
Daardoor zal deze verbranding de zuiger tegen gaan werken,waardoor je die rare geluiden krijgt.
Het tijdstip van de pomp blijft hetzelfde,maar van de verstuiver niet.
De pomp heeft namelijk tijd nodig om druk op te bouwen,miliseconden,maar dan nog.
Beetje klok en klepel.
Je hebt gelijk dat de hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de groef in de plunjer. Maar dat geldt voor het EINDE van de inspuiting. Het BEGIN van de inspuiting is altijd gelijk, ongeacht de stand van de groef in de plunjer.
De samendrukbaarheid van de brandstof in de hogedrukleiding, en de rek van die leiding, zijn verwaarloosbaar klein. Dat betekent dat de verstuivernaald onmiddellijk wordt opgetild zodra de pomp gaat persen. Het tijdsverschil tussen een goed afgestelde verstuiver en een slecht afgestelde is onmeetbaar klein. (Tenzij er lucht in de leiding zit).
En je hebt ook gelijk dat een te vroege inspuiting leidt tot stevige verbrandingsgeluiden. Maar dat wordt dan veroorzaakt door de afstelling van de hogedrukpomp, niet door de openingsdruk van de verstuivers.
Bij oudere motoren, zeker die met een CAV-pomp, was er soms een "knopje-koude-start" te vinden. Als je die indrukte, spoot de pomp meer maar vooral vroeger in. Dat startte dan veel beter, maar gaf fantastische klappen.
Maar goed, dit is allemaal waarschijnlijk niet aan de hand met de motor van HenkT