Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dieselklop

Dieselklop 05 jan 2025 13:23 #1605327

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1083
Alles moet nog inlopen op elkaar zuigerveren hebben een paar uur of meer inlooptijd nodig.
Laat de boel onder lichte belasting een half uur draaien daarna half uurtje half gas.
Het eerste inlopen is dan gebeurd en alles is dan een keer goed warm geweest.

Edit had verkeerde filmpje gekeken
Klinkt erg mechanisch zeker geen dieselklop.
Eerder een losgelopen klepstelbout.
Kun je oliedruk meten?
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 17:18 door Makkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 13:27 #1605328

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1420
Moet het filmpje nog beluisteren, maar hoe is de conditie van de verstuivers?
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 13:33 #1605329

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8789
Het geluid komt plots op na de eerste seconden rustig lopen.
Ik heb de indruk dat er iets van de randapparatuur losgetrild is en dat het niet uit het blok komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 13:35 #1605330

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Al meerdere keren dit geluid gehoord na een revisie.
Dit kan ook gebeuren als er nog wat lucht word meegetrokken.(en schrik je je ook als monteur rot).
Wat Makkie zegt,laat de motor rustig warm draaien,als het geluid er echter niet na een aantal seconden uitgaat,is er iets mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 13:35 #1605331

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Conditie van de verstuivers is onbekend. Die heb ik er nu maar uitgehaald om te laten testen.
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 13:37 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 13:38 #1605333

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Ilex schreef :
Het geluid komt plots op na de eerste seconden rustig lopen.
Ik heb de indruk dat er iets van de randapparatuur losgetrild is en dat het niet uit het blok komt.
Hij liep al langer. Meerdere minuten.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 14:06 #1605335

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
HenkT schreef :
Conditie van de verstuivers is onbekend. Die heb ik er nu maar uitgehaald om te laten testen.

Kan zeker ook een verstuiver zijn.
Ik nam aan dat je bij een revisie zeker ook de verstuivers had laten afstellen.
Als de inspuitdruk veel te laag is,krijg je ook roken en rare geluiden,doordat de verstuiver dan te veel brandstof gaat inspuiten,doordat de verstuiver te vroeg opengaat,en de pomp nog even druk blijft opbouwen.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 14:08 door benE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 14:15 #1605336

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Ik heb ze laten testen. Maar heb mijn twijfels bij de uitvoering.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 14:24 #1605339

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3784
Dit is geen dieselnok. Het is iets mechanisch.Start hem eens zonder brandstof te geven en luister of dat tik ook aanwezig is.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 14:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 14:33 #1605343

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Dan is de tilk er niet. Ik heb de verstuivers er al uit. Dus starten gaat niet meer. Het geluid was pas na een paar minuten. Bij de start er na was het er niet. Pas weer later. En veel rook.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 14:55 #1605346

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7262
madoc schreef :
Dit is geen dieselnok. Het is iets mechanisch.Start hem eens zonder brandstof te geven en luister of dat tik ook aanwezig is.

dit is idd geen dieselklop.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 15:09 #1605353

benE schreef :
Als de inspuitdruk veel te laag is,krijg je ook roken en rare geluiden,doordat de verstuiver dan te veel brandstof gaat inspuiten,doordat de verstuiver te vroeg opengaat,en de pomp nog even druk blijft opbouwen.

Zo werkt dat niet.
Als de verstuiverdruk te laag is ingesteld, gaat-ie niet eerder open. Maar hij zal wel slechter (grover) verstuiven.
Het begintijdstip van de brandstofinspuiting wordt uitsluitend door de brandstofpomp bepaald, hoewel het verstoord kan worden door lucht in de hogedrukleiding.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 15:12 #1605354

b100 schreef :
madoc schreef :
Dit is geen dieselnok. Het is iets mechanisch.Start hem eens zonder brandstof te geven en luister of dat tik ook aanwezig is.

dit is idd geen dieselklop.

Klopt.
Dit is een extern geluid. Een losse poelie? Een klepstoter die niet goed geborgd is?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 15:20 #1605355

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Klepstoters zitten niet geborgd die kon ik er zo uit trekken na dat de rocker arm eraf was.
Die zitten verder los in zittingen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 16:37 #1605364

HenkT schreef :
Klepstoters zitten niet geborgd die kon ik er zo uit trekken na dat de rocker arm eraf was.
Die zitten verder los in zittingen.

Ik bedoelde eigenlijk de borging van de stelbouten van de tuimelaars.
Maar qua geluid denk ik dus vooral aan een losse poelie.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 16:40 #1605366

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
De poelie is niet losgeweest. Zou je ook moeten zien toch? Dynamo is er wel afgeweest. Ik ben het met je eens dat het mechanisch klinkt. Aan de andere kant vind ik filmpjes en beschrijvingen van motoren met verstuiver problemen die behoorlijk “mijn” geluid benaderen.
Voorbeeld
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 17:52 #1605369

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Heb ik ook al geschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 18:03 #1605370

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Makkie schreef :
Alles moet nog inlopen op elkaar zuigerveren hebben een paar uur of meer inlooptijd nodig.
Laat de boel onder lichte belasting een half uur draaien daarna half uurtje half gas.
Het eerste inlopen is dan gebeurd en alles is dan een keer goed warm geweest.

Edit had verkeerde filmpje gekeken
Klinkt erg mechanisch zeker geen dieselklop.
Eerder een losgelopen klepstelbout.
Kun je oliedruk meten?
Ik kan geen olie druk meten. Heb alleen het olie alarm. Wel even de olie vuldop eraf gehad. Daar staat geen druk op vanuit het carter.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 18:51 #1605378

  • benE
  • benE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Berghout-2 schreef :
benE schreef :
Als de inspuitdruk veel te laag is,krijg je ook roken en rare geluiden,doordat de verstuiver dan te veel brandstof gaat inspuiten,doordat de verstuiver te vroeg opengaat,en de pomp nog even druk blijft opbouwen.

Zo werkt dat niet.
Als de verstuiverdruk te laag is ingesteld, gaat-ie niet eerder open. Maar hij zal wel slechter (grover) verstuiven.
Het begin tijdstip van de brandstofinspuiting wordt uitsluitend door de brandstofpomp bepaald, hoewel het verstoord kan worden door lucht in de hogedrukleiding.

De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de stand van de groef in de plunjer.
Wanneer de plunjer druk gaat opbouwen,zal deze bij bv. een inspuitdruk van de verstuiver van 125bar eerder inspuiten dan bij een verstuiver inspuitdruk van 150bar,omdat de verstuiver dan eerder open gaat.
Daardoor zal deze verbranding de zuiger tegen gaan werken,waardoor je die rare geluiden krijgt.
Het tijdstip van de pomp blijft hetzelfde,maar van de verstuiver niet.
De pomp heeft namelijk tijd nodig om druk op te bouwen,miliseconden,maar dan nog.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 18:51 door benE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 19:01 #1605380

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13853
mbt dynamo,
zou het kunnen dat afname stroom van de dynamo met vertraging gaat?
ergo, dat krachten nog niet gelijk bij start er zijn, maar wat later
optie; V snaar er even af halen?
het klinkt wel erg mechanisch...

of iets met de motorsteunen?
mede tgv terugplaatsen
ooit een keer gehad, zeker toerental even na starten en toen gerammel
bleek een resonantie, eea van metaal kon elkaar toen net raken
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 19:16 #1605383

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2791
Dynamo ga ik checken. Motorsteunen ook. Hoewel ik die dan vaker gehoord zou hebben. Ik hoor ook wel het toerental wat op en neer gaan. 1e verdachten verstuivers en klepstoters. Hoewel met die laatste weinig mis kan volgens mij.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 21:02 #1605396

benE schreef :
Berghout-2 schreef :

Zo werkt dat niet.
Als de verstuiverdruk te laag is ingesteld, gaat-ie niet eerder open. Maar hij zal wel slechter (grover) verstuiven.
Het begin tijdstip van de brandstofinspuiting wordt uitsluitend door de brandstofpomp bepaald, hoewel het verstoord kan worden door lucht in de hogedrukleiding.

De hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de stand van de groef in de plunjer.
Wanneer de plunjer druk gaat opbouwen,zal deze bij bv. een inspuitdruk van de verstuiver van 125bar eerder inspuiten dan bij een verstuiver inspuitdruk van 150bar,omdat de verstuiver dan eerder open gaat.
Daardoor zal deze verbranding de zuiger tegen gaan werken,waardoor je die rare geluiden krijgt.
Het tijdstip van de pomp blijft hetzelfde,maar van de verstuiver niet.
De pomp heeft namelijk tijd nodig om druk op te bouwen,miliseconden,maar dan nog.

Beetje klok en klepel.
Je hebt gelijk dat de hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de groef in de plunjer. Maar dat geldt voor het EINDE van de inspuiting. Het BEGIN van de inspuiting is altijd gelijk, ongeacht de stand van de groef in de plunjer.

De samendrukbaarheid van de brandstof in de hogedrukleiding, en de rek van die leiding, zijn verwaarloosbaar klein. Dat betekent dat de verstuivernaald onmiddellijk wordt opgetild zodra de pomp gaat persen. Het tijdsverschil tussen een goed afgestelde verstuiver en een slecht afgestelde is onmeetbaar klein. (Tenzij er lucht in de leiding zit).

En je hebt ook gelijk dat een te vroege inspuiting leidt tot stevige verbrandingsgeluiden. Maar dat wordt dan veroorzaakt door de afstelling van de hogedrukpomp, niet door de openingsdruk van de verstuivers.

Bij oudere motoren, zeker die met een CAV-pomp, was er soms een "knopje-koude-start" te vinden. Als je die indrukte, spoot de pomp meer maar vooral vroeger in. Dat startte dan veel beter, maar gaf fantastische klappen.

Maar goed, dit is allemaal waarschijnlijk niet aan de hand met de motor van HenkT :P
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 21:04 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dieselklop 05 jan 2025 21:29 #1605398

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3784
Even een wetenswaardigheid je over inspuit tijd van ons soort motortjes. Krukhoek inspuiting zo,n 30 graden.Tijdsduur 0,0016 seconden. Was te lui om het uit te rekenen. Daarom even opgezocht in een motoren boek. Die 25 bar openings drukverschil zal niets merkbaars uitmaken.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 21:33 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 05 jan 2025 22:18 #1605406

Heb je de stelboutjes van de kleppen na het stellen/proefdraaien nogmaals gecontroleerd?

Stomme gedachten maar schiet mij te binnen: Staan de stoterstangen goed en op hun plek? Ik zou het kleppendeksel er als eerste af halen omdat uit te sluiten.

Voor de motorsteunen klinkt het tikken m.i. te vlug.
Laatst bewerkt: 05 jan 2025 22:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dieselklop 06 jan 2025 00:34 #1605408

Ik zou de govenor eens controleren. Klinkt als een centrifugaal gewicht die niet netjes meekomt en de govenor nu door 1 wordt geregeld. Govenor heeft 2 gewichts helften die je rpm regelen.
Een ander onderdeel de brandstofpomp weet je zeker dat de arm OP de nok in je motor zit en er niet onder ? Als deze niet goed zit start je op de voorraad in je filter en galerij echter er zal geen aanvoer vanuit de opvoerpomp zijn. Dit merk je pas minuten later als de motor inkakt. De nok draaid je de helft van je krukasomwenteling, bij 850 rpm is dat dik 420 rpm dus 7 keer per sec en dat geeft ook een snelle mechanisch geluid
Laatst bewerkt: 06 jan 2025 00:39 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl