Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar, vervangen van het saildrive membraam.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 08 jan 2025 20:54 #1605981

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
Ik heb deze winter de boot uit het water om een wat grotere klus eens aan te pakken. Maar ik laat jullie graag meegenieten. De raadvraag van de dag daarom: Is dit de 16 jaar oude- of de nieuwe saildrivemanchet van de Yanmar SD20?

FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 08 jan 2025 21:00 #1605985

  • fewm
  • fewm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Heb je hem mooi schoongemaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 08 jan 2025 21:17 #1605990

Ik vermoed dat dit het vervangen manchet is. Gezien de vraag en een paar kleine haaltjes en een afdruk die er lijkt te zijn. Maar het ziet er wel heel netjes uit na 16 jaar als dit inderdaad de oude is.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 21:21 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 09 jan 2025 08:11 #1606013

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
Als dat de gebruikte is, dan ziet het er nog erg goed uit. Het is wel algemeen bekend dat die dingen zich goed houden….

Ga je een verslagje maken van de klus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 17 jan 2025 22:41 #1607404

Ik verwacht dat dit de oude is. Dezelfde ervaring had ik indertijd bij onze boot. En na veel buigen en trekken aan het ding besloten de oude er weer in te zetten omdat er geen enkel gebrek te vinden was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 18 jan 2025 08:01 #1607420

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Bij het 31 jaar(!) oude manchet in de boot van een vriend van me vonden we destijds als enige probleem een perforatie door een verkeerd gemonteerde slangklem...
Toch was er geen twijfel om de nieuwe manchet te plaatsen: je doet niet al dat werk om vervolgens alsnog een potentiele tijdbom terug te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 18 jan 2025 15:23 #1607473

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Hou er wel rekening mee wat je verzekeraar er van vindt ? Onvoldoende zorg geeft een afwijzing van de schadeclaim als deze ontstaan is door lekkage van het membraan.

Men gaat uit van de termijn die de fabrikant adviseert voor vervanging als normaal onderhoud.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 18 jan 2025 17:28 #1607492

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2158
Ondanks dat het materiaal er nog prima uit ziet, is er wel een verouderingsproces aan de gang geweest.
Ik had op mijn aanhangertje 24(!) jaar oude bandjes zitten die er als nieuw uit zagen.
Voor het ritje naar zuid-frankrijk toch even nieuw rubber gestoken.
Zo vervelend wanneer je je zelf voor je kop moet slaan omdat ondanks dat je het wist, je `m toch niet had vervangen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 18 jan 2025 21:52 #1607524

Het 30 jaar oude manchet dat enkele jaren geleden is gewisseld. 30 jaar op brak water gelegen. Behoorlijke scheuren in de vouwen, maar lekte nog niet.



Kom je pas achter na saildrive verwijderen. Maar ook als het goed uit ziet zou ik deze preventief wisselen. Maar om een paar euro te besparen als je de saildrive onderhanden neemt door te besparen op het manchet, heeft niet mijn voorkeur. Wie weet zitten er reeds verzwakkingen in en gaan in de komende jaren scheuren ontstaan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 18 jan 2025 23:05 #1607532

Orange Sunset schreef :
Het 30 jaar oude manchet dat enkele jaren geleden is gewisseld. 30 jaar op brak water gelegen. Behoorlijke scheuren in de vouwen, maar lekte nog niet.



Kom je pas achter na saildrive verwijderen. Maar ook als het goed uit ziet zou ik deze preventief wisselen. Maar om een paar euro te besparen als je de saildrive onderhanden neemt door te besparen op het manchet, heeft niet mijn voorkeur. Wie weet zitten er reeds verzwakkingen in en gaan in de komende jaren scheuren ontstaan.

Wat je een paar euro noemt.
Bij de yanmars is het ook nog eens dubbel dus de kans op grote acute problemen is vrij klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 19 jan 2025 00:31 #1607539

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Ergens rond de 350 euro voor een VP manchet, en 500 voor een Yanmar manchet.
Dat is best geld inderdaad, maar als het manchet faalt heb je een gat in je boot waar je u tegen zegt. Daar helpt geen houten plug of lenspomp meer: je boot zinkt onherroepelijk.
De vraag is of je dat risico de besparing waard vind. Zeker als je weet dat je niet bij je verzekering hoeft aan te kloppen met een oeroude manchet.
Het "leuke" van oud rubber is, dat serieus falen vrij plotseling gebeurt, meestal zonder duidelijke indicatie vooraf van problemen. Zo ben ik onlangs bij 130 km/h in 1 klap het complete loopvlak van een (toegegeven, te oude!) reserveband kwijtgeraakt. Dat is wonderwel goed afgelopen...
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 00:34 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar, vervangen van het saildrive membraam. 19 jan 2025 11:04 #1607570

Thijsnoort schreef :
[…]

Wat je een paar euro noemt.
Bij de yanmars is het ook nog eens dubbel dus de kans op grote acute problemen is vrij klein.

De kans op acute problemen is meestal klein, ook bij een enkel manchet. Kans dat je de mast verliest is ook klein, maar toch vervang je de verstaging preventief. De kans dat een oude doorvoer of kogelkraan het begeeft is ook klein, maar toch vervang je deze. Punt is dat wij bij onze schepen regelmatig preventief onderhoud doen. Maar nu wordt opeens obv de prijs voor een nieuw manchet besloten om het niet te doen. Alleen bij gemakkelijk te inspecteren onderdelen waarvoor ik mitigerende hulpmiddelen aan boord heb zou ik deze beslissing nemen. Een manchet hoort daar meestal niet bij, tenzij je motor zich in een waterdicht compartiment bevindt, maar dan nog zal de schade in die ruimte aanzienlijk zijn.

Als een lijn die ergens aan boord vastzit zich met het andere uiteinde opeens om de draaiende schroef draait en strak trekt, is er een kans dat manchetten een flinke oplawaai krijgen en scheuren gaan vertonen aanwezig.

Ooit een boek gelezen over de ervaringen van een zeilfamilie waarbij dit dus gebeurd bij een catamaran. De motor had zo’n oplawaai uitgedeeld dat het manchet gescheurd was. Er kwam meer water binnen dan ze afgepompt en gehoosd kregen (6-7 personen aan boord!). Ze voeren op een rivier toen het gebeurde en hadden geluk dat ze net langs een haventje waren gevaren. Hierdoor konden ze vrij snel aanleggen en de getroffen romp te zekeren langs de kade en de hulp van de brandweer inschakelen. Bij de haven was gelukkig ook een geschikte kraan, dus werd ook opgetrommeld om zsm ingeschakeld om de boot op het droge te krijgen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 11:06 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl