Thijsnoort schreef :
[…]
Wat je een paar euro noemt.
Bij de yanmars is het ook nog eens dubbel dus de kans op grote acute problemen is vrij klein.
De kans op acute problemen is meestal klein, ook bij een enkel manchet. Kans dat je de mast verliest is ook klein, maar toch vervang je de verstaging preventief. De kans dat een oude doorvoer of kogelkraan het begeeft is ook klein, maar toch vervang je deze. Punt is dat wij bij onze schepen regelmatig preventief onderhoud doen. Maar nu wordt opeens obv de prijs voor een nieuw manchet besloten om het niet te doen. Alleen bij gemakkelijk te inspecteren onderdelen waarvoor ik mitigerende hulpmiddelen aan boord heb zou ik deze beslissing nemen. Een manchet hoort daar meestal niet bij, tenzij je motor zich in een waterdicht compartiment bevindt, maar dan nog zal de schade in die ruimte aanzienlijk zijn.
Als een lijn die ergens aan boord vastzit zich met het andere uiteinde opeens om de draaiende schroef draait en strak trekt, is er een kans dat manchetten een flinke oplawaai krijgen en scheuren gaan vertonen aanwezig.
Ooit een boek gelezen over de ervaringen van een zeilfamilie waarbij dit dus gebeurd bij een catamaran. De motor had zo’n oplawaai uitgedeeld dat het manchet gescheurd was. Er kwam meer water binnen dan ze afgepompt en gehoosd kregen (6-7 personen aan boord!). Ze voeren op een rivier toen het gebeurde en hadden geluk dat ze net langs een haventje waren gevaren. Hierdoor konden ze vrij snel aanleggen en de getroffen romp te zekeren langs de kade en de hulp van de brandweer inschakelen. Bij de haven was gelukkig ook een geschikte kraan, dus werd ook opgetrommeld om zsm ingeschakeld om de boot op het droge te krijgen.