JB-NL schreef :
Joop66 schreef :
Kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen dus nog wat verder gegoogled. Dan kom ik hier op.
2e antwoord: Nee dus.
www.marineengine.com/boat-foru...15hp-upgrade.410291/
Even dan een interpretatie uit de pols:
De 15pk carb levert voor een grotere cylinder inhoud brandstofmengsel.
Dus bij een lager cylindervolume te rijk mengsel.
Dus je smoort de motor bij gasgeven?
Nee, waarschijnlijk eerder te arm. Er is minder flow dan waar de carburateur voor afgesteld is. Er is dus ook minder onderdruk op de sproeier.
Maar dat kun je grosso modo zien aan de bougie.
Een carburateur, en bij een tweetakt helemaal, is super gevoelig voor ELKE verandering aan de motor. Uitlaat anders ==> anders sproeierbezetting. Inlaatmembraan==> sproeiers, compressieverhouding ==> sproeiers, timing van de onsteking== sproeiers, aan de poorten gevijld ==> sproeiers.
Het idee dat je een willekeurige carburateur ergens op kan pleuren en dat t dan fatsoenlijk werkt, is onzin. Je mag al lang blij zijn dattie überhaupt start!