Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motor uitlaat

Motor uitlaat 14 feb 2025 22:29 #1611972

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 731
De motor van onze boot is in revisie. Ze had waterslag in een van de cilinders. Motor is een vetus m3.10.

Waterslag ontstaat niet zomaar. Dus ik kijk naar het hele uitlaatsysteem om te zien of er zaken aangepast moeten worden. Huidige systeem laat het koelwater bij de uitlaatgassen onder de waterspiegel. Er is een anti hevel geinstalleerd voor het koelwater voordat het aan de uitlaatgassen wordt toegevoegd. Dit conform de voirbeelden van Vetus. Het mengsel gaat vervolgens door een waterslot in het diepste punt van de boot. Vervolgens richting uitlaat laag over de romp. Dan een omgekeerde zwanenhals tot ruim boven de waterlijn. Tot slot een uitlaat onder de spiegel. De uitlaat zit als de boot stilligt boven de waterlijn. Maar als de boot vaart maakt komt de uitlaat onder de waterlijn.
Dit alles is dus 30 jaar goed gegaan maar ook een keer iet.

Ik wil de antihevel inspecteren en zo nodig vervangen.

Ik vraag me af of ik een demper in het systeem op moet nemen.

Ik vraag me af of de lage positie van de uitlaat een probleem is. Ik heb wat voorbeelden van Vetus bekeken en Vetus geeft aan dat de uitlaat boven de waterlijn moet zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 02:45 #1611981

Kennelijk weet je niet onder welke omstandigheden de waterslag plaatsvond?

Water in de cilinder kan gebeuren wannneer de motor NIET loopt. De waterslag ontstaat dan bij het starten van de motor met water in de cilinder. (Als de motor wel loopt, blazen de uitlaatgassen het water wel weg.)

Dan zie ik twee scenario's. De eerste mogelijkheid is dat het koelwater is blijven hevelen nadat de motor uit is gezet, waardoor de uitlaatslang volgelopen is en het water uiteindelijk via rookgasafvoer richting cilinder is gelopen. De tweede is dat je een tijdje hebt geprobeerd te starten zonder succes, waardoor de uitlaatslang volgelopen is etc.
De uitlaat onder water tijdens vaart maken lijkt me het probleem niet te zijn (en gaat bij ons al 47 jaar goed), de hoge omgekeerde zwanenhals voorkomt dat het water via die kant de uitlaatslang vult.

Voor de volledigheid B) : water kan ook via de luchtinlaat in de cilinder komen, en de uitlaatslang kan ondanks de zwanenhals met water gevuld worden als je langere tijd met flinke vaart achteruit vaart met stilstaande motor. Beide erg onwaarschijnlijk.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 15 feb 2025 03:32 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 07:29 #1611991

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2836
Waterslag kan, in ieder geval bij mijn motor via de aanvoer van het koelwater komen. Hoe ik dat weet?....
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 09:29 #1612012

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 981
Kijk ook even naar slijtage van de impellerpomp. Om een hevel te maken moet de anti hevel verstopt of kapot zijn en moet er een mogelijkheid zijn om door de impellerpomp te hevelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 10:25 #1612027

HenkT schreef :
Waterslag kan, in ieder geval bij mijn motor via de aanvoer van het koelwater komen. Hoe ik dat weet?....

Hoe kwam het water dan in de cilinder? En was dat bij draaiende motor?
Zelf wel eens een lekke koppakking gehad bij de auto, maar toen werd het koelmiddel juist weggeblazen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 10:31 #1612029

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7718
Het is bijna altijd het gevolg van hevelen.

Kijk eerst daar naar. En kijk ook eens als de boot onder helling vaart.

Uitlaat bocht zit op de motor ook nog uit het midden. Dus over de eneboeg ligt het injectiepunt lager dan over de andere boeg.

De kernvraag is, komt het injectie punt van koelwater onder de waterlijn.

De afsluiter van koelwater naar de motor staat tijdens het varen altijd open.

In de praktijk zoveel gevallen meegemaakt van waterslag. Bijna altijd het geval van hevelen.

Een anti-hevel klepje wordt vrijwel niet jaarlijks gecontroleerd.

Beter is een dunne kunstofleiding naar buiten of aangesloten op de kuipafvoer.

Ga niet je uitlaatsysteem vernieuwen zonder dat je eerst het hevelprobleem hebt onderzochtt.

Vooral die Volvo beluchters hebben minimaal rubber klepje wat snel verstopt.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 10:45 #1612032

'De kernvraag is, komt het injectie punt van koelwater onder de waterlijn.'

Dat is alleen een probleem als de installatie niet in orde is. Als er een werkende beluchter (anti-hevel, dus boven de waterlijn) in de koelwater leiding vóór dat injectiepunt zit, en de uitlaatslang door de omgekeerde zwanenhals losgekoppeld is van het buitenwater, maakt de hoogte van het injectie punt niet uit, lijkt mij.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 11:54 #1612048

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 731
Het injectiepunt ligt onder de waterlijn zoals ik al schreef. En er is een antihevel aanwezig. Deze werkt maar of het goed genoeg is, geen idee. Ik weet wel dat ik hem voor vandaag nooit heb geinspecteerd.
Wanneer is het gebeurd? Ik heb geen idee. Ergens tijdens de vakantie. De motor is gewoon blijven lopen, wel slecter starten en veel roken.

Hier een foto van de ingewanden van de motor.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 12:49 #1612063

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7718
Waterslag is meestal in de laagst gelegen cilinder en geeft een klap bij een poging de motor te starten. Op de foto te zien ?

Water is niet samendrukbaar, waardoor de motor vastloopt.

Als de motor draait blaast deze het koelwater weg.

Hevel problemen ontstaan meestal na enige tijd, als de impeller water doorlaat en nadat de motor is afgezet en het uitlaatsysteem vol hevet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 15:05 #1612074

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6212
Een waterlock kan ook helpen om water retour naar de motor te voorkomen.

www.google.com/search?q=waterl...ceid=chrome&ie=UTF-8
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 16:27 #1612080

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2836
RobertWalter1 schreef :
HenkT schreef :
Waterslag kan, in ieder geval bij mijn motor via de aanvoer van het koelwater komen. Hoe ik dat weet?....

Hoe kwam het water dan in de cilinder? En was dat bij draaiende motor?
Zelf wel eens een lekke koppakking gehad bij de auto, maar toen werd het koelmiddel juist weggeblazen.
Dat kan alleen bij de uitlaat weer naar binnen gelopen zijn.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 17:19 #1612085

Ah, dat is dus toch eenzelfde scenario als al geschetst werd.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 20:39 #1612110

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2836
RobertWalter1 schreef :
Ah, dat is dus toch eenzelfde scenario als al geschetst werd.
Ik heb begrepen dat het water daar via de uitlaat waar normaal het water en gassen de boot verlaten naar binnen hevelde.
En mijn geval was het traject via het water injectie punt van de uitlaat. Bij het spruitstuk.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 15 feb 2025 21:52 #1612116

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30039
Jutter schreef :
Een waterlock kan ook helpen om water retour naar de motor te voorkomen.

www.google.com/search?q=waterl...ceid=chrome&ie=UTF-8

Een waterlock moet minimaal het volume kunnen opvangen van achter de waterlock tot de uitlaat.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor uitlaat 16 feb 2025 07:06 #1612126

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2268
Ik heb vroeger (toen we nog dieselden) een paar keer waterslag gehad, nooit catastrofaal, je hoort bij het starten gelijk dat iets niet klopt.
Bij ons oude bootje met een zeer laag vrijboord zit de hele motor onder de waterlijn. Motorde je gewoon was niks aan de hand, zeilde je een dag over bakboord kon het gebeuren dat door de urenlange druk van de onder water verdwenen uitlaat water op een zuiger kwam. Een conventionele zwanehals maken die hoger kwam was bij ons bootje niet mogelijk, ik zeilde meestal het dek en soms zelfs de kuiprand onder. Dus ik maakte een dwarse zwanehals. Van de demper ging een zeer lange overmaatse uitlaatslang dwars naar stuurboord tot net onder het dek, dan vandaar weer terug naar bakboord tot net onder dek en vandaar naar buiten.
Zeilde je nu over bakboord moest indringend zeewater eerst helemaal naar de hoge kant van de gekrengde boot. Nooit meer water op de zuigers gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl