Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust?

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 28 mrt 2025 17:06 #1617887

Onze Drimmelen-Blankenberge tocht is achter de rug.

Tijdens de drie proefvaarten in en rond de Biesbosch vóór de tocht gedroeg de motor zich voorbeeldig (voor meer dan 10 uur draaien).

Spijtig genoeg werd de Vetus M2D5 tijdens de tocht (Murphy!) plots totaal onbetrouwbaar.. in totaal is de motor wel een dozijn keer uitgevallen, en waren er veel meer instanties dat de motor bijna uitviel. Op dag 2 en 3 van de tocht (totaal 4 dagen nodig gehad) werden de groffilter en fijnfilter voor de diesel vervangen. Bij aankomst in Blankenberge was de groffilter nog altijd proper, maar de motor is zelfs in de havengeul (met 4-5Bft op de neus) voor een laatste keer uitgevallen. Dus die nieuwe filters hebben het probleem niet opgelost. We denken dat er geen dieselbug probleem is, noch een koeling probleem. Beste theorie is dat de dieselpomp een probleem heeft.

We zouden graag iemand aan de Belgische kust (ideaal Blankenberge) met expertise van Vetus motoren vinden die dieper kan graven naar de root cause van het probleem.

Any tips?
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 28 mrt 2025 21:39 #1617916

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4009
Wat d8 je van de vetus dealer locator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 28 mrt 2025 22:49 #1617922

Nou, ik denk toch dat er een brandstofprobleem is maar dat er niks met de brandstofpomp aan de hand is. Ik zou toch eerst de tank maar eens goed schoonmaken. Een diesel die schone brandstof en lucht krijgt moet gewoon blijven draaien. Dus kennelijk kreeg hij één van beide niet meer. Dan is het meest voordehand liggend dat er dus geen diesel meer kwam. Als een boot lange tijd of wellicht zelfs nooit op zee is geweest dan is de kans levensgroot dat vuil op de bodem van de tank gaat zweven en mee door de filters wordt gezogen die dan verstoppen. Alleen op basis van een filter bepalen dat de tank niet vuil is dat is wel wat erg snel geconcludeerd. Bovendien toen er filters gewisseld zijn draaide de motor toch weer een poosje? Maw zolang de brandstofpomp diesel krijgt draait de motor gewoon. Waarom zou de brandstofpomp het op binnenwater gewoon goed doen en op zee ineens niet meer. Dat kan dus alleen maar als hij vuile diesel te verwerken krijgt. En dan stopt alles.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2025 22:52 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 28 mrt 2025 22:57 #1617923

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 655
Of een verstopping van het aanvoerbuisje. Zelf ook gehad er zit dan een slijmachtige substantie voor of in. Even de leiding vanaf het filter terug naar de tank doorblazen en opnieuw ontluchten.

Wel ook de tank checken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 06:21 #1617929

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6194
Zij kunnen je vast wel helpen.

www.northseaboating.com/
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 07:49 #1617940

Zou eerst eens de vulslang van de tank verwijderen en met een lichtje erin schijnen. Dan weet je meestal snel genoeg of het een vuile tank is. Daarna zou ik het probleem zoeken in lucht bij de diesel. Ergens zuig je misschien lucht aan. Controleer je hele brandstof systeem (alle aansluitingen) inclusief je retourleidingen en ontluchtingssysteem op de motor/brandstoffilter (dolgedraaid ontluchtings schroefje). Check ook of je niet hele oude brandstof slangen hebt. Als je ze buigt en je ziet scheurtjes dan de hele boel vervangen.

Daarna zou ik pas andere onderdelen verdenken, helemaal als de motor ook gewoon vaak goed loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 08:34 #1617951

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28155
Aanhakend op de mogelijkheid van lucht in de diesel: welk groffilter is er gemonteerd?
Hel klassieke Delphi-filter is, bij een brandstoftank die lager zit dan het filter, notoir slecht te ontluchten, tenzij er een (hand-) pompje tussen tank en filter zit.
Het verraderlijke is dat er bij een niet goed ontlucht filter bovenin het filter een flinke luchtbel blijft hangen die met onregelmatige intervallen kleinere luchtbellen loslaat, die vervolgens veroorzaken dat de motor toeren verliest, of helemaal uitvalt. Bij teruglopende toeren lost het probleem zich soms na korte tijd op, en een afgeslagen motor is soms weer te starten, maar vaak treedt de storing na kortere of langere tijd opnieuw op, zolang er nog lucht bovenin het filterhuis zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 09:45 #1617960

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5408
Als je nu eens de motor laat lopen op een externe tank? Zo'n 25 liter ding waar het tussen Krammersluis en Bru mee vol ligt?
Dan weet je of het in je leidingen/filters zit (de motor) of de tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 11:57 #1617972

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3801
Van lucht in het systeem wordt het grof filter niet vuil. Filter niet goed gemonteerd betekent lucht aanzuigen. Problemen volgen dan zoals genoemd.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2025 11:58 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 15:14 #1617992

ik heb de tocht samen met vraagsteller Lo gemaakt en geef graag nog wat extra info : de 'groffilter' is eigenlijk een eenvoudig inline filtertje zonder ontluchtingsvoorziening. Het is net onder de brandstoftank geplaatst maar de aanvoerleiding naar het filtertje verlaat wel aan de bovenkant de tank dus louter op zwaartekracht wordt het niet gevuld.

Van bij aanschaf van de boot en tijdens de proefvaarten was dit filtertje hooguit halfvol en bij lopende motor zakte het peil tot bijna aan de bodem van het filtertje. Tijdens de proefvaarten had dit geen probleem gegeven én volgens (betrouwbare ??) internetbronnen zou dit ook normaal zijn wegens de vulling door aanzuiging en niet door zwaartekracht. ik blijf het echter een vreemd gegeven vinden dat een (onderdeel van) een aanvoerleiding lucht bevat. Is dit echt een courante en correcte opstelling : inline filter die niet door zwaartekracht wordt gevoed ? het is me niet duidelijk hoe dit luchtvrij kan gemonteerd worden of ontlucht worden na montage.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2025 15:22 door Manuelleuridan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 18:54 #1618009

Manuelleuridan schreef :
ik heb de tocht samen met vraagsteller Lo gemaakt en geef graag nog wat extra info : de 'groffilter' is eigenlijk een eenvoudig inline filtertje zonder ontluchtingsvoorziening. Het is net onder de brandstoftank geplaatst maar de aanvoerleiding naar het filtertje verlaat wel aan de bovenkant de tank dus louter op zwaartekracht wordt het niet gevuld.

Van bij aanschaf van de boot en tijdens de proefvaarten was dit filtertje hooguit halfvol en bij lopende motor zakte het peil tot bijna aan de bodem van het filtertje. Tijdens de proefvaarten had dit geen probleem gegeven én volgens (betrouwbare ??) internetbronnen zou dit ook normaal zijn wegens de vulling door aanzuiging en niet door zwaartekracht. ik blijf het echter een vreemd gegeven vinden dat een (onderdeel van) een aanvoerleiding lucht bevat. Is dit echt een courante en correcte opstelling : inline filter die niet door zwaartekracht wordt gevoed ? het is me niet duidelijk hoe dit luchtvrij kan gemonteerd worden of ontlucht worden na montage.


Als je de gewone ontluchtings procedure voor je motor volgt zou die lucht gewoon moeten verdwijnen. Toevallig mijn groffilter vanmiddag weer terug geplaatst (na thuis grondig schoonmaken) en de ontluchtingsprocedure voor mijn motor gevolgd. Dus ontluchtingsschroef op de motor open en dan handmatig een aantal keren pompen en dan zie ik het filter volledig gevuld worden met diesel.

Als je dat filter met de ontluchtingsprocedure niet vol krijgt is het volgens mij niet goed. Als je het filter wel vol krijgt maar na een tijdje krijg je toch weer lucht in het filter is het ook niet goed. Je zuigt dan ergens lucht aan met motorstoringen tot gevolg.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2025 18:57 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 19:20 #1618015

Dieselheaters hebben ook een inline filtertje dat wordt gevuld door de aanzuigkracht van de pomp. Er hoort volgens mij echter geen lucht in te zitten.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 29 mrt 2025 19:20 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 21:16 #1618027

JeroenFemke schreef :
Als je de gewone ontluchtings procedure voor je motor volgt zou die lucht gewoon moeten verdwijnen.

Hoe zou je dit systeem willen ontluchten dan? Bij een aaneengesloten dunne leiding zuig je de diesel zo uit de tank waarmee de leiding zich geheel vult en luchtbellen in de dieselstroom meegevoerd worden.

Maar hier creëert de opvoerpomp slechts een onderdruk in het vaatje (het filtertje…), wanneer als die diep genoeg is, er een slok diesel opgezogen wordt, in het filter belandt en de onderdruk weer minder wordt en de aanvoer stopt (tot de onderdruk weer voldoende diep is en dit zich herhaalt)

Als (als…) het lukt dit geheel te ontluchten, hevelt dit systeem vanzelf diesel hierdoor. Nu niet vanwege de onbedoelde syphonwerking. Opvoerpomp moet nu diepere onderdruk trekken. Wellicht lukt dat niet goed bij hogere vermogens, of komt af en toe een slok lucht mee…



Je zou er van onderen af eigenlijk diesel (tegen de normale richting in) in willen duwen, totdat de lucht naar boven toe in de tank verdwenen is…
Laatst bewerkt: 29 mrt 2025 21:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 21:28 #1618028

Je wilt, denk ik, de aanzuigslang aan de bovenkant van de filter hebben. Misschien kan de filter op een andere plek in de leiding geplaatst worden?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 21:31 #1618030

Inderdaad :)

Zó ontlucht het zichzelf, wanneer je even flink zuigt om de hevel in stand te brengen. Lucht stroomt vanzelf mee richting motor en geen pockets waar lucht blijft hangen.

Laatst bewerkt: 30 mrt 2025 05:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 29 mrt 2025 22:47 #1618033

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 423
Filter in de zuigkant is vragen om problemen,de opvoerpomp kan echt wel wat vuil aan. Vaak zit er op de opvoerpomp ook nog een gaasfilter, als die dicht zit loopt het ook slecht.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 05:39 #1618042

Dat niet inspecteerbare gaasje in de opvoerpomp slaat bij de minste problemen dicht. Een groffilter (met evt geïntegreerde waterafscheider) is niet voor niets de standaard. Maar deze specifieke setup is wel vrij hopeloos te ontluchten…
Laatst bewerkt: 30 mrt 2025 05:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 06:45 #1618045

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4009
De montage van de brandstofleiding door het schot geeft niet een indruk van ' doordacht ontwerp'.
Trillen/ schavielen van de leiding bij de doorvoer van het schot?
M.i. niet iets om de zee mee op te gaan.
Benieuwd hoe dan de rest vd installatie er uit ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 08:23 #1618056

Jutter schreef :
Zij kunnen je vast wel helpen.

www.northseaboating.com/

Heb ze een week geleden gecontacteerd.. via 2 verschillende emails, geen reactie (tot nu toe). Vandaar dat ik toch besloot om eens te zien of er niemand anders potentieel kan helpen.

Alleszins bedankt aan iedereen (incl. de Held van de Dag, Manuel :cheer: ) om hier nog analyses voor te stellen voor wat de root cause zou kunnen zijn. Persoonlijk heb ik nog nooit met enige motor mechanica te doen gehad, dus allemaal nogal ver van mijn comfort zone (but learning fast)!
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 08:31 #1618060

JB-NL schreef :
De montage van de brandstofleiding door het schot geeft niet een indruk van ' doordacht ontwerp'.

Volledig mee eens. Ik zou zelfs het woord 'erbarmelijk' willen gebruiken. Zelfs met heel de bakboord koffer geledigd is het voor mij fysisch bijna onmogelijk om die filter te benaderen. De ruimte is super claustrofobisch en idd, de huidige setup kan onmogelijk factory original zijn. Onze motor held Manuel kon de vervanging van de filter ook met moeite aan.. met mijn 1m90 is het een Houdini opgave waar ik liever voor bedank.

Ik moet gewoon aanvaarden dat de ouderdom van de boot (50 jaar) ervoor zorgt dat een aantal facetten van de boot veranderd zijn tussen fabriek en vandaag, en dat sommige zaken problematisch in elkaar geknutseld zijn. Welcome to the boating way of life, I get it.
Lange-termijn doel? Vele, vele weken doorheen Patagonia zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 08:56 #1618070

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4009
2 wegen:
Of vooraf realiseren
Of achteraf gewaarworden (the hard way, met alle risico's van dien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 09:00 #1618071

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1121
Niet te moeilijk. Het huidige "voorfilter" vervangen door een goed exemplaar op een eenvoudig toegankelijke plek. Bijv een Racor, origineel of een chinese kloon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 09:46 #1618085

jmarinis schreef :
Niet te moeilijk. Het huidige "voorfilter" vervangen door een goed exemplaar op een eenvoudig toegankelijke plek. Bijv een Racor, origineel of een chinese kloon.
En zorgen dat de aanzuig op de tank onderin (ca. 5cm boven de bodem) komt te zitten (met een afsluitertje ertussen).
Wellicht zit de retour op de motor terug gevoerd naar het filter. Eventuele lucht kan er dan niet uit. Dus retour terug voeren naar de tank. Dan valt de motor, zolang je schone brandstof hebt, nooit meer stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus M2D5 expertise aan Belgische kust? 30 mrt 2025 15:19 #1618141

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6194
PatagoniaLo schreef :
Jutter schreef :
Zij kunnen je vast wel helpen.

www.northseaboating.com/

Heb ze een week geleden gecontacteerd.. via 2 verschillende emails, geen reactie (tot nu toe). Vandaar dat ik toch besloot om eens te zien of er niemand anders potentieel kan helpen.

Alleszins bedankt aan iedereen (incl. de Held van de Dag, Manuel :cheer: ) om hier nog analyses voor te stellen voor wat de root cause zou kunnen zijn. Persoonlijk heb ik nog nooit met enige motor mechanica te doen gehad, dus allemaal nogal ver van mijn comfort zone (but learning fast)!
Even binnen wippen dan, ze zitten aan de haven ingang.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl