Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas verlengen

Schroefas verlengen 02 apr 2025 09:16 #1618603

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Ik zou die drie keer te grote vetus weer te koop zetten, en een motor aanschaffen die beter past op de huidige plaats, en die tegelijk je sloep niet omvormt tot speedboot. Zonder halve tunnel van een vierkante meter boven je schroef heb je helemaal niets aan al dat vermogen, je gaat alleen het achterschip in het water trekken. Kijk maar eens hoe Breedendam dat bij z'n spitsgatters oplost.
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 09:19 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 09:24 #1618606

Is deze gele motor een krijgertje? Zijn er geen motoren die met minimale aanpassingen aan fundatie passen? Deze motor dan verkopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 09:54 #1618611

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15570
Als dit motortje gebaseerd is op een Mitsubishi S3L dan vind ik het overbemeten zijn wel mee vallen als je de koppelcurve bekijkt. Die komt niet boven de 65Nm uit. De bestaande schroef zal wel blijven zitten toch ?

Uiteraard kun je een oude, > 40 jaar, motor op kop tikken en vervolgens reviseren. Maar of je dan aan het eind van de rit goedkoper uit bent kun je over twijfelen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 10:33 #1618615

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
3Noreen schreef :
Als dit motortje gebaseerd is op een Mitsubishi S3L dan vind ik het overbemeten zijn wel mee vallen als je de koppelcurve bekijkt. Die komt niet boven de 65Nm uit.

Dat ik nu uitgerekend tegen jóu moet gaan uitleggen dat het koppel geen barst uitmaakt. Alleen het vermogen, dwz het koppel icm een toerental maakt uit. Met de juiste schroef is altijd het maximale vermogen beschikbaar dat de motor kan maken, ongeacht het koppel. Ergo, met de juiste reductie in de keerkoppeling kan zelfs deze schroef blijven zitten en komt de S3L dus gewoon aan zijn ~27 pk.
Dat is voor deze eiken overnaadse sloep welgeteld 2.5 keer meer dan nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 10:33 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 10:45 #1618618

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15570
daan1508 schreef :
3Noreen schreef :
Als dit motortje gebaseerd is op een Mitsubishi S3L dan vind ik het overbemeten zijn wel mee vallen als je de koppelcurve bekijkt. Die komt niet boven de 65Nm uit.

Dat ik nu uitgerekend tegen jóu moet gaan uitleggen dat het koppel geen barst uitmaakt. Alleen het vermogen, dwz het koppel icm een toerental maakt uit. Met de juiste schroef is altijd het maximale vermogen beschikbaar dat de motor kan maken, ongeacht het koppel. Ergo, met de juiste reductie in de keerkoppeling kan zelfs deze schroef blijven zitten en komt de S3L dus gewoon aan zijn ~27 pk.
Dat is voor deze eiken overnaadse sloep welgeteld 2.5 keer meer dan nodig.

Ik heb sterk de indruk dat TS al een keerkoppeling en een schroef heeft. ;) Maar goed je hebt gelijk als TS een andere keerkoppeling en een andere schroef neemt en het ding 3600 RPM (takke herrie) laat draaien dan is het meer vermogen.
Maar met een standaard 1:2 keerkoppeling en een maximum koppel aan de schroefas van 120 Nm @ 1000 rpm is dat niet zoveel meer dan de 98 Nm @ 1000 RPM (schroefas) die de Sabb gaf.

Het zou mij niet verbazen dat deze vetus niet verder komt dan zo'n 2200RPM (motor) Omdat dan het gevraagde koppel van de schroef groter is dan het max koppel van de motor.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 10:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 20:05 #1618712

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
3Noreen schreef :
daan1508 schreef :
3Noreen schreef :
Als dit motortje gebaseerd is op een Mitsubishi S3L dan vind ik het overbemeten zijn wel mee vallen als je de koppelcurve bekijkt. Die komt niet boven de 65Nm uit.

Dat ik nu uitgerekend tegen jóu moet gaan uitleggen dat het koppel geen barst uitmaakt. Alleen het vermogen, dwz het koppel icm een toerental maakt uit. Met de juiste schroef is altijd het maximale vermogen beschikbaar dat de motor kan maken, ongeacht het koppel. Ergo, met de juiste reductie in de keerkoppeling kan zelfs deze schroef blijven zitten en komt de S3L dus gewoon aan zijn ~27 pk.
Dat is voor deze eiken overnaadse sloep welgeteld 2.5 keer meer dan nodig.

Ik heb sterk de indruk dat TS al een keerkoppeling en een schroef heeft. ;) Maar goed je hebt gelijk als TS een andere keerkoppeling en een andere schroef neemt en het ding 3600 RPM (takke herrie) laat draaien dan is het meer vermogen.
Maar met een standaard 1:2 keerkoppeling en een maximum koppel aan de schroefas van 120 Nm @ 1000 rpm is dat niet zoveel meer dan de 98 Nm @ 1000 RPM (schroefas) die de Sabb gaf.

Het zou mij niet verbazen dat deze vetus niet verder komt dan zo'n 2200RPM (motor) Omdat dan het gevraagde koppel van de schroef groter is dan het max koppel van de motor.

Klopt, passende schroef voor deze motor zat erbij. Ik denk dat deze motor qua vermogen prima is. 20 pk tov. de Sabb met 18 pk. is te verwaarlozen. Ik heb voor de 3 cilinder gekozen omdat deze een rustigere loop heeft dan een 2 cilinder, maar dat had ook prima geweest.
Wel is de Sabb wel een heel ander type motor met een super zwaar vilegwiel met lage toeren met veelkoppel. Super mooie motor en onverwoestbaar maar na een uurtje varen zaten mijn vullingen
los :laugh:
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 20:11 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 03 apr 2025 08:36 #1618761

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 427
Als je vullingen lostrilden met een sabb, dan had je waarschijnlijk ook al een uitlijnprobleem.... Ik ken die dingen direct op fundatie gemonteerd nagenoeg trillingsvrij...
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 04 apr 2025 10:17 #1618929

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7707
Dat is het geval als de motorfundatie voldoende tegenwicht geeft. Is dit niet het geval dan staat de motor stil en de boot te trillen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 06 apr 2025 19:33 #1619151

terug naar de initiele vraag of dat de as te verlengen is en technisch verantwoord,...ik denk het wel mits de huidige as lang genoeg is om een stabiele bus overheen te zetten. bij voorkeur een goed passende bus met de extra aslengte met spiebaan. idem spiebaan in de huidige as. voor de axiale krachten de bus zwaar verpennen op de bestaande as. (spiebaan is dus optioneel niet echt nodig dan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 06 apr 2025 20:20 #1619156

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 516
De motor fundering is niet zomaar een steun voor de motor.

Je kan de fundering van de motor vergelijken met de staartrotor van een helicopter.
Die houdt met het reactiekoppel dat tegengesteld is aan de kracht die de motor, keerkoppeling en prop uitvoert op de romp zodat de romp recht blijft.

Als je in die helicopter of je boot een andere motor, keerkoppeling of prop zet met andere krachten dan de originele motor resulteert dat automatisch in ander reactiekoppel.
Dat moet je motorfundering wel kunnen hebben en voldoende goed kunnen overdragen op voldoende van de gewicht romp.

Het is goed eens de specs van beide motoren, keerkoppeling, prop, koppel, rpm, massa, naast elkaar te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 08 apr 2025 18:58 #1619559

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
De Optimaal schreef :
terug naar de initiele vraag of dat de as te verlengen is en technisch verantwoord,...ik denk het wel mits de huidige as lang genoeg is om een stabiele bus overheen te zetten. bij voorkeur een goed passende bus met de extra aslengte met spiebaan. idem spiebaan in de huidige as. voor de axiale krachten de bus zwaar verpennen op de bestaande as. (spiebaan is dus optioneel niet echt nodig dan)

Wat bedoel je precies met verpennen ?

Heb het llemaal nog eens bekeken, maar ben toch de optie aan het bekijken om de motor naar voren te plaatsen op de huidige fundatie en middels een as constructie de as te verlengen. Dit is meer om practische redenen dat ik meer ruimte achter in het zitgedeelte krijg en ik dan de mogelijkheid heb om een stuurstand te plaatsen.

Het stuwdruklager wil ik vlakbij de schroefaskoker monteren omdat ik hier de huidige constructie van de boot kan gebruiken waar ik het lager kan monteren.
Zou ik dit type lager kunnen gebruiken, en zijn de inbus stiften voldoende om de as te fixeren zodat deze de axiale kracht op kan vangen? www.lagerkoning.nl/ibb-flensko...kfl005-rvs-25mm.html

De bedoelng is om zo'n soort opstelling te maken maar dan zal het gedeelte achter de Pythondrive langer zijn. De schroefas zal door het lager heen steken. De huidige flens gebruiken die nu op de schroefas zit om een verbinding te maken naar het verlengstuk/as naar de pythondrive.

Laatst bewerkt: 08 apr 2025 19:08 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 08 apr 2025 19:52 #1619572

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8190
Dat plaatje ken ik :)

Dat stiftje uit je link zou ik echt niet vertrouwen voor de axiale krachten. Die zijn behoorlijk! Als ik me goed herinner, kan je bij het studruklager van python ook de as doorsteken en die klem van python is veel robuuster dan een stiftje. Alleen kan je bij as doorsteken, de homokineet niet meer op het stuwdruklager monteren (maar dat was je ook niet van plan). Je zal dan wel een andere flens moeten verzinnen om de doorgestoken as en homokineet met elkaar te verbinden. Sowieso ga je nu een buigend moment op de as zetten waar deze zijwaarts niet ondersteunt wordt door een lager.
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 19:59 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 08 apr 2025 20:22 #1619575

Aan het flenslager uit de link heb je naar mijn idee niks omdat het lager maar naar één kant opgesloten zit. En je wilt niet dat het lager uit de flens schiet als je bijv. achteruit slaat. Je moet naar een flenslager zoeken waarbij het lager er niet in axiale richting uit kan. En die zijn er. Er zijn lagers die hebben geen cilindrische buitenring, maar een buitenring die een beetje bol is. Dat zijn zelfinstellende lagers die zichzelf in de flens instellen. Je kantelt het lager in de flens en het kan er in axiale richting niet uit. Zoek maar eens bij INA flenslagers. Die hebben ze in hun programma. Andere fabrikanten waarschijnlijk ook, maar van INA weet ik het zeker.
Alhoewel ik van mening ben dat als je het lager op de juiste wijze met stelinbusbouten (die hebben karteltjes aan de onderzijde) op de as vast zet dit voldoende sterk is zou je ook kunnen kijken naar conische klembussen die speciaal voor deze toepassing zijn. Dan wordt het lager op de as vast geklemd. Dit heeft als voordeel dat de as niet beschadigd wordt en dus niet verzwakt. Ook kan je het lager op iedere plaats van de as zetten. Het heeft als nadeel dat het moeilijker te demonteren kan zijn. Zo'n conische bus kan namelijk muurvast gaan zitten en dan kan het een uitdaging zijn om hem los te krijgen. Je lager moet wel geschikt zijn voor zo'n conische bus want de binnenring moet dan ook conisch zijn.
Als je in de documentatie van de grote kogellagerfabrikanten gaat zoeken is er ook zeker iets te vinden over de axiale belastbaarheid van de verschillende lagertypen en de belastbaarheid per lager. Dan weet je of een kogellager voor jou geschikt is (ik denk het wel).
Laatst bewerkt: 08 apr 2025 20:28 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 08 apr 2025 20:38 #1619579

"Wat bedoel je precies met verpennen ?" zware spanstiften door de bus die over je as gaat en de as. Sommige Optima 92 met een hydraulische motor hebben zo de schroefas aan de uitgaande as van de hydraulische motor gekoppeld en dat gaat jaren mee. Zelf sla ik dan een spanstift in een spanstift zodat de middelste spanstift de spanstift die uiteindelijk de assen bijelkaar moet houden (dus ook de axiale krachten) opvangt. In zijn vooruit zal de spanstift niet erg belast worden in axiale richting omdat de as dan in de bus tegen de verlengas aan drukt. Spanstift wordt in axiale richting belast als je achteruit vaart. De radiale krachten kun je afvangen door gebruik te maken van een spie.
Voor ons met relatief kleine vermogens is dit geen probleem,..we varen immers geen binnenvaart tankers
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 08 apr 2025 21:17 #1619585

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
SimondeDanser schreef :
Aan het flenslager uit de link heb je naar mijn idee niks omdat het lager maar naar één kant opgesloten zit. En je wilt niet dat het lager uit de flens schiet als je bijv. achteruit slaat. Je moet naar een flenslager zoeken waarbij het lager er niet in axiale richting uit kan. En die zijn er. Er zijn lagers die hebben geen cilindrische buitenring, maar een buitenring die een beetje bol is. Dat zijn zelfinstellende lagers die zichzelf in de flens instellen. Je kantelt het lager in de flens en het kan er in axiale richting niet uit. Zoek maar eens bij INA flenslagers. Die hebben ze in hun programma. Andere fabrikanten waarschijnlijk ook, maar van INA weet ik het zeker.
Alhoewel ik van mening ben dat als je het lager op de juiste wijze met stelinbusbouten (die hebben karteltjes aan de onderzijde) op de as vast zet dit voldoende sterk is zou je ook kunnen kijken naar conische klembussen die speciaal voor deze toepassing zijn. Dan wordt het lager op de as vast geklemd. Dit heeft als voordeel dat de as niet beschadigd wordt en dus niet verzwakt. Ook kan je het lager op iedere plaats van de as zetten. Het heeft als nadeel dat het moeilijker te demonteren kan zijn. Zo'n conische bus kan namelijk muurvast gaan zitten en dan kan het een uitdaging zijn om hem los te krijgen. Je lager moet wel geschikt zijn voor zo'n conische bus want de binnenring moet dan ook conisch zijn.
Als je in de documentatie van de grote kogellagerfabrikanten gaat zoeken is er ook zeker iets te vinden over de axiale belastbaarheid van de verschillende lagertypen en de belastbaarheid per lager. Dan weet je of een kogellager voor jou geschikt is (ik denk het wel).

deze bedoel je ?shop.eriks.nl/nl/lagers-spanla...6%253A%252225.0%2522
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 09 apr 2025 07:21 #1619614

Hans66 schreef : Watbetreft de bolvormige buitenkant ja.
Alleen de binnenring is bij deze volgens mij niet conisch. Ik denk dat je eerst op zoek moet naar een klembus voor een as van 25mm en daarna je lager erbij moet zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl