Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas verlengen

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 20:19 #1618382

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ben momenteel mijn motor aan het vervangen. de oude Sabb gaat plaats maken voor een Vetus 3 cilinder diesel. Nu loop ik tegen het probleem aan dat mijn nieuwe motor niet tussen de huidige fundatie past. ik loop tegen het probleem aan dat de motor behoorlijk moet zakken om in lijn te komen met de schroefas en hierdoor vast loopt op de fundatie. Ik kan natuurlijk de houten fundatie inzagen en ruimte creëren maar ben hier geen voorstander van om de constructie te verzwakken.
ander optie is om de motor boven op de bestaande constructie te plaatsen maar zal dan mijn schroefas moeten verlengen en deze zal ik onder een hoek moeten plaatsen met bijvoorbeeld een Python drive ?
Het verlengen van de as is ook een vraagteken en doe ik hier verstandig aan ?
Op de bestaande as zit nu een koppelingshelft, zie foto, hier zou ik een contra koppeling op kunnen monteren in de vorm van deze www.avamarine.nl/product/omm-k...n-as-o-25-tot-50-mm/
Aan de motorzijde heb ik een Vetus koppeling type 6 zitten waar dan de as op aan kan sluiten
Wat denken jullie ervan ?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 31 mrt 2025 20:33 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 20:24 #1618383

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 426
Dat is zo te veel voor een python drive, kan de motor nog een stuk achterover gekanteld worden?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 20:34 #1618384

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Ja, motor kan behoorlijk achterover en komt dan redelijk in lijn hoop ik, Python drive is max 8 graden meen ik
Laatst bewerkt: 31 mrt 2025 20:35 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 21:01 #1618385

Een cardan asje kan waarschijnlijk meer hoogte overbruggen dan een homokineet. Maar dan moet je ook wel een stuwlager plaatsen. En je moet voldoende lengte hebben of kunnen creëren tussen de keerkoppeling en de schroefas. Hoe meer lengte, hoe beter. Je kan zo'n asje op de door jou gewenste lengte laten maken. Ook zelfs met een schuifstuk ertussen waardoor de lengte niet heel erg kritisch komt.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2025 21:03 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 21:08 #1618386

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
SimondeDanser schreef :
Een cardan asje kan waarschijnlijk meer hoogte overbruggen dan een homokineet. Maar dan moet je ook wel een stuwlager plaatsen. En je moet voldoende lengte hebben of kunnen creëren tussen de keerkoppeling en de schroefas. Hoe meer lengte, hoe beter. Je kan zo'n asje op de door jou gewenste lengte laten maken. Ook zelfs met een schuifstuk ertussen waardoor de lengte niet heel erg kritisch komt.

Cardan as heb ik ook aan zitten denken maar zal idd.dan een stuwdruklager moeten plaatsen. Dit is op zich geen probleem maar waar kan ik zo'n as laten maken/vinden en zijn deze bestand tegen het toerental van de motor/koppeling en geeft dit geen onbalans ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 31 mrt 2025 21:31 #1618387

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7699
Geen cardanas toepassen. Geeft een schokkend toerental. Een homo-kineet heeft dit niet. Deze moet zelfs onder een hoek werken om de kogels voldoende te laten draaien voor de smering.

Hiervoor is overiges ook een stuwdruk lager nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 06:07 #1618394

brambo schreef :
Geen cardanas toepassen. Geeft een schokkend toerental. Een homo-kineet heeft dit niet. Deze moet zelfs onder een hoek werken om de kogels voldoende te laten draaien voor de smering.

Hiervoor is overiges ook een stuwdruk lager nodig.
In theorie klopt dit wel. Maar in de praktijk merk je hier helemaal niets van. Ik heb bijna 30 jaar met een boot met een cardanas gevaren. Liep (en loopt nog steeds) als een zonnetje. Nooit iets aan gehad. En ik weet meerdere boten waar al zeker 40 jaar een cardanas in zit en wat al die jaren al zonder één enkel probleem loopt. Ik durf bovendien te stellen dat een cardanas een langere levensduur heeft dan een homokineet. Het is oersterk. Met een stuk hout in de schroef oid had hij geen enkel probleem. Daarnaast is hij nog goedkoper ook. Ik vond het een super aandrijving en zou hem zo weer inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 06:12 #1618395

Welke aanpassing je ook doet om de nieuwe motor op de oude fundatie te zetten, het is en blijft duur knoeiwerk.
Een motorfundatie wordt speciaal voor een bepaald type motor gemaakt. Je wilt nu een totaal andere motor in je mooie houten boot zetten, wat op zich een goed idee is.
Maar ik raad je aan om niet te gaan knoeien met allerlei tussenasjes en andere aanpassingen, maar pak het meteen goed aan en vervang de fundatie. Dat is uiteindelijk evenveel werk. Het resultaat zal veel beter en mooier zijn.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 06:20 #1618398

Hans66 schreef :
Cardan as heb ik ook aan zitten denken maar zal idd.dan een stuwdruklager moeten plaatsen. Dit is op zich geen probleem maar waar kan ik zo'n as laten maken/vinden en zijn deze bestand tegen het toerental van de motor/koppeling en geeft dit geen onbalans ?
Ik heb mijn as jaren geleden bij AVIM op de Waalhaven in Rotterdam laten maken. Ik heb even gekeken en ze bestaan nog steeds. De assen worden gebalanceerd.
Voor een cardanas is het vermogen en toerental van een bootmotortje kinderspel. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Ik denk dat je met jouw getoonde motor met het kleinste asje weg komt wat er bestaat.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 06:23 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 07:04 #1618401

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1216
Wat voor afstanden praten we over. Ik heb 2x een verlengde python/centraflex homokineet ingebouwd. In beide gevallen kon ik met een verlengde tussen as(zijn standaard en custom maten beschikbaar) de motor recht zetten en de oude schroefas gebruiken. Het stuwdruklager moet wel op een goede fundatie terecht komen. Dat is uit eindelijk belangerijker dan de motor fundatie. Daar staat straks als je eennstuw druk lager gebruikt aleen het gewicht van de motor op en hoeft geen stuwdruk meer op te vangen. Mogelijk is een keerkoppeling met een uitgang onder een hoek nog een oplossing. Dan vervalt mogelijk het stuw druk lager
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 07:05 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 07:19 #1618403

Als je gaat verbouwen en er is ruimte voor een homokineet met stuwdruklager zou ik dat altijd doen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 07:40 #1618409

Berghout-2 schreef :
Welke aanpassing je ook doet om de nieuwe motor op de oude fundatie te zetten, het is en blijft duur knoeiwerk.
Een motorfundatie wordt speciaal voor een bepaald type motor gemaakt. Je wilt nu een totaal andere motor in je mooie houten boot zetten, wat op zich een goed idee is.
Maar ik raad je aan om niet te gaan knoeien met allerlei tussenasjes en andere aanpassingen, maar pak het meteen goed aan en vervang de fundatie. Dat is uiteindelijk evenveel werk. Het resultaat zal veel beter en mooier zijn.

Mee eens, je zou de houten balk toch ook kunnen vervangen door een relatief dunne stalen platstaf. Zo op de foto's te zien wordt ie niet op buiging belast maar dient ie alleen om verband aan te brengen tussen de 2 houten spanten waar de motor opstaat. Dan komt je motor een stuk lager. Met houten blokken achter kan je dan de juiste kanteling krijgen.

Edit: de motor heeft in het midden tussen de fundering niet genoeg ruimte denk ik nu na nog een keer lezen?
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 07:47 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 08:04 #1618413

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 977
SimondeDanser schreef :
brambo schreef :
Geen cardanas toepassen. Geeft een schokkend toerental. Een homo-kineet heeft dit niet. Deze moet zelfs onder een hoek werken om de kogels voldoende te laten draaien voor de smering.

Hiervoor is overiges ook een stuwdruk lager nodig.
In theorie klopt dit wel. Maar in de praktijk merk je hier helemaal niets van. Ik heb bijna 30 jaar met een boot met een cardanas gevaren. Liep (en loopt nog steeds) als een zonnetje. Nooit iets aan gehad. En ik weet meerdere boten waar al zeker 40 jaar een cardanas in zit en wat al die jaren al zonder één enkel probleem loopt. Ik durf bovendien te stellen dat een cardanas een langere levensduur heeft dan een homokineet. Het is oersterk. Met een stuk hout in de schroef oid had hij geen enkel probleem. Daarnaast is hij nog goedkoper ook. Ik vond het een super aandrijving en zou hem zo weer inbouwen.

De variatie in het toerental van de schroef is afhankelijk van de hoek die de cardanas maakt. Bij kleine hoeken lopt het inderdaad allemaal wel los. Als ik het hier zo lees gaat het niet over een kleine hoek. Zomaar aannemen dat het prima zal gaan is misschien wat kort door de bocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 09:16 #1618424

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Vraag je ook even af of die driecilinder niet zwaar overbemeten is voor je sloepje.
Mijn ouders hadden vroeger een 9 meter overnaadse houten sloep, opgebouwd met kajuiten en dek in staal. Het geheel woog 4,5 ton, en daar stond een gezonde mercedes OM636 in, met ongeveer 35 pk.
Bij manouvreren en sleepacties was dat leuk, maar in colonnes varen (door de Weerribben bijvoorbeeld) was verhoogd stationair al voldoende om op je voorganger in te lopen. Die motor was dus zwaar overbemeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 09:33 #1618431

swblom schreef :
De variatie in het toerental van de schroef is afhankelijk van de hoek die de cardanas maakt. Bij kleine hoeken lopt het inderdaad allemaal wel los. Als ik het hier zo lees gaat het niet over een kleine hoek. Zomaar aannemen dat het prima zal gaan is misschien wat kort door de bocht.
Als het allemaal zo problematisch is dan zou iedere vrachtwagen een probleem hebben. Of iedere tractor die een aangehangen werktuig aandrijft. En in beide categorieën draaien er miljoenen. En in allerlei andere toepassingen draaien er nog vele miljoenen meer cardanassen. En vaak met hele grote vermogens. En dan maar beweren dat het bij een bootje met misschien 35 pk tot problemen gaat leiden. Bij mij draaide het in een werkvlet met 185pk met een kk 3:1. Nou, je merkte helemaal niets van oneenparigheid. De slip van de schroef in het water nam dit moeiteloos op. Maar goed, ieder zijn voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 09:57 #1618439

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 724
Een cardanas kan homokinetisch zijn als de beide cardankoppelingen in de juiste hoek zijn gemonteerd, en - het belangrijkste - de in- en uitgaande as evenwijdig lopen. Hoeven dus niet in elkaars verlengde te staan.
Bij gelijkmatig toerental van de ingaande as zal de cardanas zelf niet eenparig draaien maar de uitgaande as wel. Mooi voorbeeld was de Citroen 2CV: had geen homokineten maar cardanassen. Werkte prima bij rechtuit rijden (wielas en versnellingsbakas evenwijdig), maar bij scherpe bochten ging het "bokken" door het hoekverschil tussen beide.
Wat overigens ook een punt is: bij auto's en tractoren zitten aan weerszijden van de cardanas zware massa's: motor/vliegwiel/versnellingsbak en het voer/werktuig. Dit verdraagt weinig oneenparigheid.
Bij een boot is de ene zijde de schroefas met propeller, wat vergeleken met de motor een geringe massatraagheid heeft en het geheel wat minder kritisch maakt. Voor grote installaties wordt hier een torsietrillingsberekening voor gemaakt van het samenstel motor - al dan niet koppeling - schroefas en schroef, aangezien dit serieus mis kan gaan.
Overigens lijkt het mij ook het verstandigst om de fundatie aan te passen en niet te gaan rommelen met allerlei asjes en koppelingen!
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 09:58 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 09:58 #1618440

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7699
Als de aandrijver en de aangedrevene min of meer in lijn staan is het geen probleem. Echter onder een hoek is dit er wel. In voorwiel aangedreven auto's tref je uitsluitend homokuineten aan.

De 2CV had nog wel kruiskoppelingen. Vandaar die schokkende beweging bij het nemen van een scherpe bocht.

Kruiskoppelingen kwam je vroeger tegen bij veelal omgebouwde autoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 10:29 #1618446

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 426
Cardan is er ook in een groothoekuitvoering, dan heb je er 2 achter elkaar. Dit wordt dan al een behoorlijk monster qua lengte. De vergelijking met vrachtwagens gaat denk ik een beetje mank, daar zitten meestal behoorlijk lange assen tussen.
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 11:14 #1618454

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Shebee schreef :
Cardan is er ook in een groothoekuitvoering, dan heb je er 2 achter elkaar. Dit wordt dan al een behoorlijk monster qua lengte. De vergelijking met vrachtwagens gaat denk ik een beetje mank, daar zitten meestal behoorlijk lange assen tussen.
Exact. In de landbouw gebruiken wij die heel vaak als er een getrokken werktuig moet worden aangedreven.
De hoek boven de trekhaak varieert dan heel veel terwijl de hoek aan het andere eind van de cardanas (in de landbouw ook wel aftaktussenas genoemd) nauwelijks verandert. Dan komt er een groothoek koppeling aan de kant van de trekker. Dat is een dubbele gaffel/kruisje.
Verkrijgbaar in vermogens van 20 tot 500 pk.
Laatst bewerkt: 01 apr 2025 11:14 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 17:32 #1618534

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1877
Berghout heeft helemaal naar mijn idee gelijk: nieuwe fundatie maken.
Desnoods van staal een frame maken. in een keer goed doen voorkomt een hoop ellende in de toekomst.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 01 apr 2025 18:23 #1618539

  • Hans66
  • Hans66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Allen dank voor jullie antwoorden. Behoorlijke discussie B)

Als ik het zo lees is fundatie aanpassen de favoriet

Ik heb nog wat foto's gemaakt, van de bestaande fundatie. ik heb er nog eens goed naar gekeken maar maakt volgens mij geen deel uit van de constructie, echter gaat de messing draadeind wel geheel door de boot heen en zat door op door vast op 1 van de motorsteunen.
Ik zal van het weekend eens kijken of ik diep genoeg kan komen tussen de houten ribben/spanten of hoe die dingen heten ...
Ook heb ik de laser even tegen de schroefas aangehouden om te kijken of ik in lijn kan komen, viel me eerlijk gezegd niet tegen
Afstand tot aan schroefas ongeveer 55cm.













Laatst bewerkt: 01 apr 2025 18:26 door Hans66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 05:00 #1618568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Als je de fundatie aanpast, kom je dan uit met het spant er onder?

Out of the box.

Als je motor hoger opstelt en dan 2x vlakke tandriem schijven boven elkaar?
Het vermogen is niet het probleem.
Ketting mag ook, maar maakt herrie.

Dat soort constructies ben ik regelmatig tegen gekomen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 06:10 #1618578

Calidris schreef :
Als je de fundatie aanpast, kom je dan uit met het spant er onder?

Out of the box.

Als je motor hoger opstelt en dan 2x vlakke tandriem schijven boven elkaar?
Het vermogen is niet het probleem.
Ketting mag ook, maar maakt herrie.

Dat soort constructies ben ik regelmatig tegen gekomen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

dan heb je toch weer stuwdruklagers nodig. Zijn overigens ook niet toepasbaar op alle KK.
KK met een conische constructie hebben de stuwdruk nodig om de druk op de frictie platen te behouden in geschakelde toestand. Zo op de foto te zien zit er bij TS een Hurth KK, die heeft axiaal bewegende kogels voor de druk op de frictie platen en zou dat wel kunnen hebben
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 06:13 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 06:23 #1618581

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Hans66 schreef :
Ik zie hier toch erg weinig ruimte om de fundatie breder en lager te maken. Je wilt het gewicht van de motor niet op de huid afsteunen maar toch middels de fundatie op de kielbalk te laten rusten.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 06:24 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas verlengen 02 apr 2025 08:13 #1618599

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1877
Als ik het zo bekijk op de foto`s lijkt mij dat je de fundatie er uit haalt, of zo ver weg haalt dat je er geen last meer van heb. Overwegen een Bull-flex koppeling (Vetus) er tussen te monteren.
Dan schuif je motor wat naar voren en win je ruimte, tevens kun je dan een eventuele uitlijn-fout hiermee opvangen.
De motor met een paar takeltjes in positie hangen en dan kijken hoe je (stalen) fundatie er uit moet komen te zien. Stelen fundatie laten verzinken of poedercoaten, wordt mooi man.
Ik denk dat je jezelf hiermee veel problemen bespaard in de toekomst.
Misschien nog onder de motor een kunsstof bak maken om eventuiele lekkages of spillingen van olie en/of koelvloeistif op te vangen. Led-lampjes erbij.... mooi projectje.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl