Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: TAMD22P-B Oliedruk alarm

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 14:08 #1620346

  • JST
  • JST's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Ik heb een boot met een Penta TAMD22P-B van begin jaren 2000. De motor is een paar jaar geleden gereviseerd (volgens de vorige eigenaar). Ik kan het aantal draaiuren niet controleren, want dit wordt niet weergegeven op het dashboard.

Gisteren wilde ik met mijn familie het water op. Iedereen zat achteraan. Tijdens het stationair draaien ging het alarm voor laag oliepeil af. Ik heb het oliepeil gecontroleerd en dat stond inderdaad laag. Ik heb bijgevuld met 15w40, ongeveer 800 ml. Meteen na het bijvullen heb ik de motor gestart en na ongeveer 30 seconden ging het alarm weer af.

Ik heb een monteur gebeld die drie uur later reeds langs kwam. Ik startte de motor en uiteraard ging het alarm toen niet af. Hij heeft een aantal controles gedaan, en de motor liep prima. Ik heb daarna een paar testvaarten gedaan, en geen problemen meer gehad.

Ik begrijp het eerste alarm (omdat het oliepeil laag stond), maar het alarm dat net na het navullen afging zit me dwars. Is het te verwachten dat je meteen na het bijvullen weer zo’n alarm krijgt? Is het normaal dat je even moet wachten voor alles zich ‘zet’? Het was ongeveer 10°C buiten. Zou er een luchtbel in het systeem gezeten kunnen hebben die de oliedruk tijdelijk belemmerde?

Ik ben een beetje nerveus om weer de zee op te gaan, maar aan de andere kant: na een paar uur draaien sinds het bijvullen lijkt alles nu goed te zijn. De monteur dacht ook dat het in orde was.

Heeft iemand met meer ervaring op het water nog input of advies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 17:22 #1620380

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Het is geen "laag peil alarm", slechts oliedruk sensor. Dat je laag peil constateerde is toeval.
Meestal heeft de oliedruk sensor 2 uitgangen, een minimaal-druk schakelaar en een drukmeter in bar.

Als het alarm afgaat (de schakelaar schakelt niet) dan is het interessant te weten wat de druk-meter aangeeft (hoeveel bar?).

Anekdote:
In mijn nieuwe motor was er in de eerste proefvaart geen probleem. Toen dus de maidentrip: alarm én 0 bar. Lang verhaal kort: er zat een snotje vloeibare pakking precies in het gaatje van de sensor zodat de sensor niks kon meten. Je vraagt je af hoe zo'n snotje nou precies dat gaatje weet te vinden.

Anekdote:
Van mijn 2e nieuwe motor gaf de drukmeter rare waarden af variërend van 0 tot 10 bar maar het alarm ging niet af. Lang verhaal kort: in het instrument paneel zat het draadje dat van de druksensor komt niet goed in het stekkertje van de aanwijzer gedrukt. Dat gaf dus bij trillingen weerstandsverschillen en dat gaf dus die verschillende aanwijzingen. Met de echte oliedruk was dus niks mis, precies 3,5 bar.

Conclusie: het kan van alles zijn. Ook een kapotte sensor, vuiltje in olie, los draadje,...

Edit: luchtbel is het niet. Die luchtbel staat ook onder druk. De sensor heeft geen oogjes en weet dus niet welk medium voor het gaatje zit: druk is druk.
Laatst bewerkt: 13 apr 2025 17:28 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 17:35 #1620384

  • JST
  • JST's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Bedankt voor je snelle reactie!

Mijn boot heeft geen oliedrukmeter in het dashboard. Dus de exacte waarde van de oliedruk kan ik niet weten. Is er nog iets wat ik kan doen om terug gerust te zijn in mijn boot vooraleer ik het water op ga?
Laatst bewerkt: 13 apr 2025 17:35 door JST.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 18:57 #1620397

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Ik weet niet hoe het bij de Penta zit maar bij onze Perkins zit de olievuldop op het kleppendeksel. Als ik die vuldop open (uiteraard bij stilstaande motor) dan kan ik de kleppenstang zien. Als die druipt van de olie, nou dan is het goed hoor..... er is dan in ieder geval circulatie van olie.

Overigens grappige bezuiniging van een 110 pk motor: geen oliedruk sensor.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 19:02 #1620399

  • JST
  • JST's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Vuldop zit helaas niet op kleppen deksel.

Vind het zelf ook gek dat er geen druk meter geïnstalleerd is. Ik heb een los metertje besteld, en ga dat aansluiten. Dat neemt het giswerk wat weg. De sensoren zitten er op, en de kabelboom ook. Er bestaat een standaard en deluxe paneel (termen van de handleiding), en in de deluxe versie zit de drukmeter wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TAMD22P-B Oliedruk alarm 13 apr 2025 19:11 #1620401

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Wilde bij mijn anekdote 2 ook meer weten en heb dus de sensor losgenomen, vervangen door een slangpilaar, met slang en t-stuk naast de sensor nog een drukmeter aangesloten. Zo wist ik dat de druk OK was en kon ik stapje voor stapje storing zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl