@Jollenbaas.
Jij hebt 100 en 150 gemonteerd onder een 3gm.
Dan kan er dus eigenlijk nooit 150 onder de 3qm moeten.
Ik heb email contact gehad.
De tapeinden afgebroken kwam waarschijnlijk door te hoog gesteld. Hij dacht op de foto te zien 14mm.
Echter zijn ze maar 1mm gesteld.
Maar daar ben ik niet zo bang voor. Ring er tussen en het hele pakket vast draaien en dat gebeurd denk ik niet meer.
Zijn ervaring is dat de achterste steunen 60% van het gewicht dragen. Als ik zo de posities zie van de steunen. (2 naast het cilinderblok en 2 achteraan) kan dat wel of niet kloppen. Rekening houdend met het schuin naar achteren hangen van de motor. Die van ons doet dat overigens amper. Lange schroefas van 2 meter en de motor zit bijna op de helft van het schip.
Hij zou adviseren ellebogen 200. Die kunnen gewoon meer dragen. 150kg. Met ~100kg per steun zouden ze 4mm inzakken. Dan veert de boel immers weer met golven of na wat ouderdom en houden we nog iets marge over. In Jollenbaas zijn topic word ook duidelijk dat de steunen behoorlijk in kunnen zakken en we hebben het hier gewoon over een gigantisch zwaar blok.
De natural frequency verandert hierdoor enorm. Maarja ik had een los zittende motor op totaal doorgezakte steunen dus het kan alleen maar beter worden no?
Of naar de "Petjes" variant motorsteun gaan kon ook volgens hem. De GT-M45 eventueel in m20. De motorsteunen opboren druist wel tegen mijn principes in.
Ik ben bereid wat aanpassingen te doen, alleen ik vind de freuquency curve wel erg anders dan een V type steun en vraag me af of dit bij een ouderwetse motor past.
De motor trilt en schommelt wel wat meer dan een moderne aggregaat natuurlijk.
Het niet doorzakken wat deze denk ik niet zo snel doen ben ik wel erg voor te porren.
De Gt-M55 had ik zelf geadviseerd aan Ellebogen, maar daar heeft hij niet echt een antwoord op gegeven.
Die is misschien ook wel erg overrated, maar de 150 waren ook underrated.
Veel bedrijven weten het ook gewoon niet. Of gaan uit van de partsboeken.
Hoe kan een motor van 190kg (3jh) nu dezelfde steunen hebben als 1 van 280kg:
For Yanmar 3QM
Yanmar Part numbers: #100
Front 121370-08530
Yanmar Part numbers: #150
Rear 124772-08341
For Yanmar 3JH
Yanmar Part numbers: #100
Oil Filter Side 121370-08530
Yanmar Part numbers: #150
Starter Side 124772-08341